ПРИСВОЄННЯ ЗАКЛАДАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ ПРОФЕСІЙНИХ КВАЛІФІКАЦІЙ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ЩО НЕ ТАК ІЗ ЦИМ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(10).2023.282273

Ключові слова:

професійна кваліфікація, професійний стандарт, компетентності, освітня програма, стандарт освіти, кваліфікаційний центр

Анотація

Ця стаття характеризує нормативні вимоги до присвоєння професійних кваліфікацій та
практику їх присвоєння як закладами вищої освіти (ЗВО), які здійснюють підготовку
здобувачів за галуззю знань 23 «Соціальна робота», так і кваліфікаційними центрами.
Проведений аналіз підтверджує, що повна чи часткова професійна кваліфікація описується
в затвердженому професійному стандарті. ЗВО, які присвоюють професійну кваліфікацію,
повинні враховувати вимоги професійного стандарту, але чинна практика є далекою від цих
норм. Одночасно в Україні почали діяти кваліфікаційні центри, які теж присвоюють
професійну кваліфікацію основі відповідного професійного стандарту.

Біографія автора

Тетяна Семигіна, Національне агентство кваліфікацій

Ця стаття характеризує нормативні вимоги до присвоєння професійних кваліфікацій та
практику їх присвоєння як закладами вищої освіти (ЗВО), які здійснюють підготовку
здобувачів за галуззю знань 23 «Соціальна робота», так і кваліфікаційними центрами.
Проведений аналіз підтверджує, що повна чи часткова професійна кваліфікація описується
в затвердженому професійному стандарті. ЗВО, які присвоюють професійну кваліфікацію,
повинні враховувати вимоги професійного стандарту, але чинна практика є далекою від цих
норм. Одночасно в Україні почали діяти кваліфікаційні центри, які теж присвоюють
професійну кваліфікацію основі відповідного професійного стандарту.

Посилання

REFERENCES

NAQA (2023). Akredytatsiyni spravy. Retrieved from: https://public.naqa.gov.ua (in Ukrainian).

Bilous, O. (2019). Fakhove rehulyuvannya sotsialʹnoyi roboty u Velykobrytaniyi ta Spoluchenykh

Shtatakh Ameryky. Visnyk APSVT, 3, 34–34 (in Ukrainian).

Boyko, O. M. (2020). Profesiya «sotsialʹna robota» u Mizhnarodniy standartniy klasyfikatsiyi

profesiy. Partnerstvo robotodavtsya ta zakladu vyshchoyi osvity: pidhotovka konkurentospromozhnoho

fakhivtsya u haluzi sotsialʹnoyi roboty: Zb. tez kruhloho stolu (pp. 8–11). Kyiv: Taras Shevchenko

National University of Kyiv (in Ukrainian).

Ministry of Education and Science of Ukraine (2023). Zatverdzheni standarty vyshchoyi osvity.

Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-radaministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (in Ukrainian).

Verkhovna Rada of Ukraine (2023с). Kodeks zakoniv pro pratsyu Ukrayiny (u redaktsiyi vid 27

sichnya 2023 r.) Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (in Ukrainian).

Mygovich, I. Semigina, T. (2004). Chomu Ukrayini potriben Zakon «Pro sotsialʹnu robotu». Social

policy and social work, 2, 5–12 (in Ukrainian).

Panych, O. (2019). Problemni aspekty formuvannya natsionalʹnoyi systemy kvalifikatsiy v

Ukrayini. Educational policy. Retrieved from: http://education-ua.org/ru/articles/1332-problemniaspekti-formuvannya-natsionalnoji-sistemi-kvalifikatsij-v-ukrajini (in Ukrainian).

Verkhovna Rada of Ukraine (2023a). Pro advokaturu ta advokat·sʹku diyalʹnistʹ: Zakon Ukrayiny

vid 5 lypnya 2012 r. № 5076 (u redaktsiyi 2023 r.). Retrieved from:

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5076-17#Text (in Ukrainian).

Verkhovna Rada of Ukraine (2023b). Pro vyshchu osvitu: Zakon Ukrayiny vid 1 lypnya 2014 r. №

-VII (u redaktsiyi vid 2023 r.). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-

#Text (in Ukrainian).

Ministry of Social Policy of Ukraine (2017). Pro zatverdzhennya vyp. 80 «Sotsialʹni posluhy»

Dovidnyka kvalifikatsiynykh kharakterystyk pratsivnykiv: Nakaz vid 29 bereznya 2017 r. № 518.

Retrieved from: https://www.msp.gov.ua/documents/2427.html (in Ukrainian).

Cabinet of Ministers of Ukraine (2021). Pro zatverdzhennya Poryadku prysvoyennya ta

pidtverdzhennya profesiynykh kvalifikatsiy kvalifikatsiynymy tsentramy: Postanova vid 15 veresnya

r. № 956. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/956-2021-%D0%BF (in

Ukrainian).

Cabinet of Ministers of Ukraine (2022). Pro zatverdzhennya Poryadku rozroblennya, vvedennya v

diyu ta perehlyadu profesiynykh standartiv: Postanova vid 31 travnya 2017 r. № 373 (u redaktsiyi vid

hrudnya 2022 r.). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/373-2017-

%D0%BF#Text (in Ukrainian).

Verkhovna Rada of Ukraine (2023c). Pro osvitu: Zakon vid 5 veresnya 2107 r. № 2145 (u redaktsiyi

vid 1 sichnya 2023 r.). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in

Ukrainian).

NAQA (2020). Rekomendatsiyi shchodo zastosuvannya kryteriyiv otsinyuvannya yakosti osvitnʹoyi

prohramy. Retrieved from: https://bit.ly/3oBITtl (in Ukrainian).

Semigina, T. (2021). «Nichoho dlya nas bez nas»: vrakhuvannya pozytsiyi batʹkiv ta ditey pry

rozroblenni osvitnikh prohram iz sotsialʹnoyi roboty. In: A child in a disturbing environment:

developmental and restorative practices (p. 76–79). Kyiv: Taras Shevchenko National University of

Kyiv (in Ukrainian).

Semigina, T.V. (2020). Polityka shchodo kvalifikatsiy v Ukrayini: chy spryyaye vona

profesionalizatsiyi sotsialʹnoyi roboty? In: Social work and modernity: theory and practice of

professional and personal development of a social worker (pp. 216–219). Kyiv: Lira-K (in Ukrainian).

Semigina, T. V. & Karagodina, O. G. (2020). Perevahy ta vyklyky dualʹnoyi osvity u sotsialʹniy

roboti. In: Impatto dell'innovazione sulla scienza: aspetti fundamentali e applicati (v. 2, pp. 59–61).

Verona: Piattaforma scientifica europea (in Ukrainian).

Semigina, T.V. & Pozhidayeva, O.V. (2020). Formuvannya kompetentnostey sotsialʹnykh

pratsivnykiv: mizhnarodna ta lokalʹna praktyka. In: Representation of educational achievements, mass

media and the role of philology in the modern system of sciences (pp. 47–63). Vinnytsia: European

Scientific Platform (in Ukrainian).

Semigina, T. & Balanyuk, Y. (2021). Formuvannya polityky shchodo profesiynykh kvalifikatsiy u

konteksti hlobalʹnoyi osvitnʹoyi ta trudovoyi mobilʹnosti. In: Modernization of public administration in

the conditions of global changes in the world space (pp. 109–136). Lviv-Torun: League-Pres (in

Ukrainian).

Semigina, T., Balanyuk, Y. & Semenets-Orlova, I. (2022). Polityka Yevropeysʹkoho Soyuzu shchodo

vzayemnoho vyznannya profesiynykh kvalifikatsiy. Political science and public administration, 3, 96–

(in Ukrainian).

KhNPU named after H.S. Skovoroda (2023). Spetsialʹnistʹ 231 Sotsialʹna robota, rivenʹ vyshchoyi

osvity Bakalavr. Retrieved from: http://hnpu.edu.ua/uk/specialnist-231-socialna-robota-rivenvyshchoyi-osvity-bakalavr (in Ukrainian).

Braun, V. & Clarke, V. (2022). Thematic analysis: a practical guide. London: SAGE.

The Council of the European Union (2107). Recommendation on the European Qualifications

Framework for lifelong learning and repealing the recommendation of the European Parliament and of

the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong

learning. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32017H0615(01)

Semigina, T. (2022). Teaching field social work: views from Ukrainian academia. In Baikady, R. et

al., eds. The Routledge Handbook of Field Work Education in Social Work (pp.265–279). Routlege

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-31

Номер

Розділ

РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ