СОЦІАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ ЯК ПІДХІД ЕФЕКТИВНОЇ СТРАТЕГІЇ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ МОЛОДІ (ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ)

Автор(и)

  • Наталія Дзюба Державна установа «Державний інститут сімейної та молодіжної політики», Україна https://orcid.org/0000-0003-4868-4950

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262650

Ключові слова:

соціальний маркетинг, соціальна профілактика, здоровий спосіб життя, теорія обдуманої дії, теорія планованої поведінки, теорія соціального навчання

Анотація

Формування здорового способу життя молоді – одна з основних орієнтацій молодіжної
політики України. Стратегія формування орієнтацій населення на здоровий спосіб життя є
важливим аспектом соціальної профілактики. Запровадження соціального маркетингу як
підходу до формування та реалізації стратегії соціальної профілактики суттєво підвищує
ефективність профілактичних заходів. Соціальний маркетинг робить акцент на
соціальному контексті прийняття рішень та використанні теоретичних надбань аналізу
механізмів взаємодії в суспільному просторі. Наявні теоретичні підходи до пояснення
поведінки людей є основою для розробки стратегій, орієнтованих на формування здорового
способу життя. Такі стратегії базуються на теоріях, що пояснюють зміну поведінки людей
– зокрема, теорії обдуманої дії, планованої поведінки, теорії соціального навчання та ін.
Використання соціального маркетингу передбачає аналіз соціального середовища та
орієнтацій споживачів, аналіз аудиторії та стратегії сегментації аудиторії, використання
теоретичних концептів, що описують поведінкові рішення та зміни поведінкових моделей,
використання різних форм дослідження ефективності програм і їх попереднього
тестування, аналіз каналів для розробки систем розподілу і рекламних кампаній.
Соціальний маркетинг використовує комерційні маркетингові методи, такі як аналіз
цільової аудиторії, визначення цілей бажаних змін поведінки, адаптація повідомлень та
адаптація стратегій, таких як брендинг, для сприяння прийняттю та підтримці безпечної
поведінки у сфері здоров'я. Серед основних базових принципів соціального маркетингу можна
виділити усвідомлення того, що повідомлення про поведінку, безпечну для здоров’я, мають
бути різні на різних етапах планування та реалізації програм, які орієнтовані на
формування здорового способу життя. Соціальний маркетинг використовується для
розробки та впровадження програм, що сприяють зміні поведінки на соціально корисну,
особливо у сфері громадського здоров’я.

Біографія автора

Наталія Дзюба , Державна установа «Державний інститут сімейної та молодіжної політики»

Дзюба Наталія, кандидат соціологічних наук, завідувач відділу науково-методичного та кадрового забезпечення роботи з молоддю, Державна установа
«Державний інститут сімейної та молодіжної політики»

Посилання

Kontseptsiia Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy «Molod Ukrainy» na 2016–2020 roky. [The

Concept of the State Targeted Social Program "Youth of Ukraine" for 2016–2020.] Retrieved from

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1018-2015-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Ponomarenko, N. O. (2016). Profilaktychna spriamovanist yak osnovna skladova profesiinoi diialnosti

medychnoho pratsivnyka serednoi lanky. Medsestrynstvo, 4, 53–54 [in Ukrainian].

Barzylovych, A. D. (2020). Reformuvannia systemy okhorony zdorovia v Ukraini: stratehichni aspekty.

Investytsii: praktyka ta dosvid, (2), 134–140. DOI: 10.32702/2306-6814.2020.2.134 [in Ukrainian].

Firsova, O. D. (2014). Aktualni pytannia realizatsii yevropeiskoi stratehii zdorovia–2020. Investytsii:

praktyka ta dosvid, 6, 169–172 [in Ukrainian].

Balashov, K. V. (2020). Vykorystannia sotsialnoho marketynhu dlia potreb hromadskoho zdorovia:

shliakhy praktychnoi realizatsii. Ekonomika i pravo okhorony zdorovia, 1(11), 5–8 Retrieved from

https://www.researchgate.net/publication/346797350_Vikoristanna_socialnogo_marketingu_dla_po

treb_gromadskogo_zdorov%27a_slahi_prakticnoi_realizacii [in Ukrainian].

Pan, L., & Abramovych, O. (2008). Kompleks marketynhu ta yoho rol v umovakh komunikatsiinoi ery

marketynhu. Economika Kryma, 25, 33–36 [in Ukrainian].

Grier, S., & Bryant, C. A. (2005). Social marketing in public health. Annu. Annual Review of Public

Health, 26, 319–339 [in Enlish].

Andreasen, A. R. (1994). Social marketing: Its definition and domain. Journal of public policy &

marketing, 13 (1), 108–114 [in Enlish].

Van Ryn, M., & Heaney, C. A. (1992). What’s the use of theory? Health Education Quarterly, 19 (3), 315–

[in Enlish].

Parcel, T. L., & Mueller, C. W. (1983). Occupational differentiation, prestige, and socioeconomic

status. Work and Occupations, 10 (1), 49–80 [in Enlish].

Jessor, R., & Jessor, S. L. (2017). Problem behavior theory and adolescent health (Vol. 2, p. 1). Cham,

Switzerland: Springer International Publishing [in Enlish].

Fishbein, M., & Middlestadt, S. E. (1989). Using the theory of reasoned action as a framework for

understanding and changing AIDS-related behaviors. In V. M. Mays, G. W. Albee, & S. F. Schneider

(Eds.), Primary prevention of AIDS: Psychological approaches (pp. 93–110). Sage Publications, Inc [in

Enlish].

Andreason, A. R., Bandura, & Ajzen, I. (1985) From Intentions to Actions: A Theory of Planned

Behavior. In K. J. Beckman, & J. Beckman (Eds), Action Control: From Cognition to Behavior (pp. 11–

. Berlin: Springer [in Enlish].

Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision

processes, 50 (2), 179–211 [in Enlish].

Bandura, A. (2002). Social foundations of thought and action. In D. F. Marks (Ed.), The Health

Psychology Reader (pp. 94–107). London: SAGE [in Enlish].

Bandura, A. (1989). Human agency in social cognitive theory. American psychologist, 44 (9), 1175–

[in Enlish].

Smart, R. G., & Fejer, D. (1972). Drug use among adolescents and their parents: closing the generation

gap in mood modification. Journal of Abnormal Psychology, 79 (2), 153 [in Enlish].

Prochaska, J. O., & DiClemente, C. C. (1986). Toward a comprehensive model of change. In W. R. Miller

& N. Heather (Eds.), Treating addictive behaviors (pp. 3–27). Boston: Springer [in Enlish].

Maibach, E. W., & Cotton, D. (1995). Moving people to behavior change: A staged social cognitive

approach to message design. In E. Maibach & R. L. Parrott (Eds.), Designing health messages:

Approaches from communication theory and public health practice (pp. 41–64). California: Sage

Publications [in Enlish].

Alcalay, R., & Bell, R. (2000). Promoting nutrition and physical activity through social marketing:

Current practices and recommendations. Sacramento [in Enlish].

Rosenstock, I. M., Strecher, V. J., & Becker, M. H. (1988). Social learning theory and the health belief

model. Health education quarterly, 15(2), 175–183 [in Enlish].

Kendall, R. F. (1976). The context and implications of drinking and drug use among high school and

college students. (Doctor’s thesis). New York University [in Enlish].

Lawrence, T. S., & Velleman, J. D. (1974). Correlates of student drug use in a suburban high school.

Psychiatry, 37 (2), 129–136 [in Enlish].

Perkins, H. W., & Berkowitz, A. D. (1986). Perceiving the community norms of alcohol use among

students: Some research implications for campus alcohol education programming. International

journal of the Addictions, 21 (9-10), 961–976 [in Enlish].

Walling, A. M., Brown, J. A., Skootsky, S. A., Teleki, S. S., Quigley, D. D., Farley, D. O., & Hays, R. D.

(2009). Health Care Provider’s Motivation to Improve Communication Skills. Proceedings of UCLA

Healthcare, 13, 173–175 [in Enlish].

Johnston, L. D., & O’Malley, P. M. (1985). Issues of validity and population coverage in student surveys

of drug use. NIDA Res Monogr, 57, 31–54 [in Enlish].

Osgood, D. W., Johnston, L. D., O’Malley, P. M., & Bachman, J. G. (1988). The generality of deviance in

late adolescence and early adulthood. American Sociological Review, 81–93 [in Enlish]

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-06

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ