СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ СІМЕЙ З ДІТЬМИ З ІНВАЛІДНІСТЮ В КОНТЕКСТІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/.3.2019.190399Ключові слова:
Інвалідність, сім'я, діти з інвалідністю, соціальна допомога, спеціалізовані заклади освіти, реабілітація, соціальний працівник, рівноправність.Анотація
В статті розкрито найпоширеніші проблеми українських сімей, що виховують дітей з інвалідністю. Серед основних проблем в царині освіти дітей з інвалідністю виділяється: незручне територіальне розташування спеціалізованих закладів освіти; недостатній рівень освітньої і виховної роботи у специфічних закладах, нестачу дитячих творчих осередків; брак талановитих педагогів тощо Акцентується увага на важливості комплексності в допомозі таким сім’ям. Підкреслено роль соціальної роботи у вирішенні проблем таких сімей, що мають дітей з інвалідністю. Метою статті є теоретичний аналіз основних проблем, з якими стикаються родини, що мають дітей з інвалідністю в сучасному українському суспільстві та потенціалу соціальної роботи у вирішенні цих проблем. Першочерговим завданням соціальної роботи є соціальна реабілітація та соціальна інтеграція, тобто відновлення соціального статусу сімей, що мають дітей з інвалідністю. Дослідники зазначають, що у вітчизняній практиці, донедавна особливості психічного стану родин, що мають дітей з вадами розвитку, вивчалися лише як супутній аспект для проєктування реабілітаційної та навчально-виховної роботи із самими дітьмиІснує цілий спектр найрізноманітніших проблем таких родин – економічних, правових, освітянських, інформаційних, психологічних тощо, проте ці проблеми можуть бути зменшені чи взагалі подолані цілеспрямованими та методичними зусиллями, направленими на різні сфери життєдіяльності.
Актуальним залишається проблема вдосконалення соціального середовища, в якому перебуває сім’я, тому конче необхідним є подальше нарощування синхронності у моральному вихованні, особливо дітей та молоді з боку як суспільства, так і сім’ї. В сучасному суспільстві соціальна робота є одним із важливих інструментів комплексної допомоги родинам дітей з особливими потребами.
Посилання
Bilous, V. M. (2007). Sotsialno-pedahohichni umovy realizatsii modeli kompleksnoi medyko-psykholohopedahohichnoi reabilitatsii ditei-invalidiv u Luhanskii oblasti. Tsinnisni priorytety osvity u XXI stolitti: innovatsiinyi rozvytok osvitnikh system. Luhansk, Ch. 3. 235–238 [in Ukrainian].
Dikova-Favorska, O. M. (2009). Spetsyfichni hrupy osib z obmezhenymy mozhlyvostiamy zdorovia u fokusi sotsiolohii. Zhytomyr: Polissia [in Ukrainian].
Kobylianska, L. I. (2002). Vzaiemodiia sotsialnoho huvernera z simieiu, shcho vykhovuie dytynu-invalida. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. Kyiv, Kn. 2, 57–62 [in Ukrainian].
Saienko, L. I. (2006). Problemy simei, yaki vykhovuiut dytynu-invalida. Liudyna i suspilstvo: osnovni tendentsii rozvytku i faktory transformatsii u filosofskomu, sotsialnomu ta psykholohichnomu vymiri. Chernihiv, 70–80 [in Ukrainian].
Sluzhby rannioho vtruchannia v Ukraini: shliakh do intehratsii. (2005). N. A. Bastun (Ed.). Kyiv: Lesta [in Ukrainian].