СУЧАСНІ ПРОБЛЕМИ СІМЕЙ З ДІТЬМИ З ІНВАЛІДНІСТЮ В КОНТЕКСТІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • Юлія Підвальна Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-4972-4232

DOI:

https://doi.org/10.31499/.3.2019.190399

Ключові слова:

Інвалідність, сім'я, діти з інвалідністю, соціальна допомога, спеціалізовані заклади освіти, реабілітація, соціальний працівник, рівноправність.

Анотація

В статті розкрито найпоширеніші проблеми українських сімей, що виховують дітей з інвалідністю. Серед основних проблем в царині освіти дітей з інвалідністю виділяється: незручне територіальне розташування спеціалізованих закладів освіти; недостатній рівень освітньої і виховної роботи у специфічних закладах, нестачу дитячих творчих осередків; брак талановитих педагогів тощо Акцентується увага на важливості комплексності в допомозі таким сім’ям. Підкреслено роль соціальної роботи у вирішенні проблем таких сімей, що мають дітей з інвалідністю. Метою статті є теоретичний аналіз основних проблем, з якими стикаються родини, що мають дітей з інвалідністю в сучасному українському суспільстві та потенціалу соціальної роботи у вирішенні цих проблем. Першочерговим завданням соціальної роботи є соціальна реабілітація та соціальна інтеграція, тобто відновлення соціального статусу сімей, що мають дітей з інвалідністю. Дослідники зазначають, що у вітчизняній практиці, донедавна особливості психічного стану родин, що мають дітей з вадами розвитку, вивчалися лише як супутній аспект для проєктування реабілітаційної та навчально-виховної роботи із самими дітьми

Існує цілий спектр найрізноманітніших проблем таких родин – економічних, правових, освітянських, інформаційних, психологічних тощо, проте ці проблеми можуть бути зменшені чи взагалі подолані цілеспрямованими та методичними зусиллями, направленими на різні сфери життєдіяльності.
Актуальним залишається проблема вдосконалення соціального середовища, в якому перебуває сім’я, тому конче необхідним є подальше нарощування синхронності у моральному вихованні, особливо дітей та молоді з боку як суспільства, так і сім’ї. В сучасному суспільстві соціальна робота є одним із важливих інструментів комплексної допомоги родинам дітей з особливими потребами.

Біографія автора

Юлія Підвальна, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Посилання

Bilous, V. M. (2007). Sotsialno-pedahohichni umovy realizatsii modeli kompleksnoi medyko-psykholohopedahohichnoi reabilitatsii ditei-invalidiv u Luhanskii oblasti. Tsinnisni priorytety osvity u XXI stolitti: innovatsiinyi rozvytok osvitnikh system. Luhansk, Ch. 3. 235–238 [in Ukrainian].

Dikova-Favorska, O. M. (2009). Spetsyfichni hrupy osib z obmezhenymy mozhlyvostiamy zdorovia u fokusi sotsiolohii. Zhytomyr: Polissia [in Ukrainian].

Kobylianska, L. I. (2002). Vzaiemodiia sotsialnoho huvernera z simieiu, shcho vykhovuie dytynu-invalida. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi. Kyiv, Kn. 2, 57–62 [in Ukrainian].

Saienko, L. I. (2006). Problemy simei, yaki vykhovuiut dytynu-invalida. Liudyna i suspilstvo: osnovni tendentsii rozvytku i faktory transformatsii u filosofskomu, sotsialnomu ta psykholohichnomu vymiri. Chernihiv, 70–80 [in Ukrainian].

Sluzhby rannioho vtruchannia v Ukraini: shliakh do intehratsii. (2005). N. A. Bastun (Ed.). Kyiv: Lesta [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті