НАУКОВІ КОНКУРСИ ТА ОЦІНЮВАННЯ РОЗВИТКУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(15).2025.343684

Ключові слова:

наукові ярмарки, предметні конкурси, олімпіади, предметні турніри, рейтинг учасників, методика ранжування, результати конкурсів

Анотація

Сучасна інформаційна цивілізація має значну потребу у створенні достатнього рівня суспільної свідомості, моральної, культурної та інтелектуальної позиції, що визначають характер суспільного розвитку. Невід'ємною частиною сучасного освітнього процесу та формування всебічно розвиненої, ініціативної особистості є наукові ярмарки, олімпіади та інші інтелектуальні змагання студентів. Метою дослідження був аналіз важливості цієї форми навчання, включаючи розробку простого методу визначення загальної оцінки окремого учасника та навчального закладу в рейтингу, який базувався на результатах олімпіад, змагань, що проводилися з різних дисциплін серед студентів усіх рівнів освіти. Для досягнення цих цілей було використано комплекс теоретичних методів, таких як аналіз, систематизація та узагальнення наукової літератури, що обговорює вплив наукових змагань на формування особистості. У статті розглянуто деякі з найбільш значущих міжнародних наукових змагань, доступних для студентів усіх рівнів та країн, включаючи українських студентів. Автори розробили простий числовий метод, який дозволяє визначити загальний бал учасника, навчального закладу в рейтинговому ряду, отриманий за результатами інтелектуальних змагань серед студентів після завершення олімпіади. Для розробки методу оцінювання результатів наукових конкурсів було використано математичне моделювання зі штучно створеними даними. Застосування запропонованого методу дозволить учасникам наукових конкурсів отримати об'єктивну оцінку своєї діяльності, а їхні наукові керівники та наставники зможуть кількісно оцінити свої зусилля щодо розвитку освітніх заходів, сприяти креативності та конкурентоспроможності студентів у власних навчальних закладах порівняно з іншими. Результати дослідження можуть бути використані в освітньому процесі всіх рівнів освіти, школах, коледжах чи університетах, наукових об'єднаннях, що практикують організацію наукових конкурсів чи турнірів.

Біографії авторів

Ганна Філіппова, Одеська початкова школа № 313

магістр педагогічних наук, старший викладач, заступник директора, Одеська початкова школа №313.

Сергій Кісіль, Міжнародний гуманітарний університет

магістр медицини та біології, викладач кафедри загальної та клінічної фармакології, Міжнародний гуманітарний університет, науковий співробітник лабораторії фармакології та тканинної терапії, ДУ “Інститут очних хвороб і тканинної терапії ім. В. П. Філатова НАМН України”.

Геннадій Гордійчук, Міжнародний гуманітарний університет

кандидат хімічних наук, доцент кафедри медичної хімії та біології, Міжнародний гуманітарний університет.

Світлана Врублевська, Міжнародний гуманітарний університет

кандидат медичних наук, доцент кафедри внутрішньої медицини, Міжнародний гуманітарний університет.

Валерій Бачеріков, Міжнародний гуманітарний університет

кандидат хімічних наук, доцент кафедри медичної хімії та біології, Міжнародний гуманітарний університет, старший науковий співробітник відділу біомедицини, Фізико-хімічний інститут ім. О. В. Богатського НАН України.

Посилання

REFERENCES

Adtalem, Global, & Education. (2025). Science Fair Advice from STEM Students and Educators Retrieved 18.05.2025, from https://www.adtalem.com/newsroom/articles/science-fair-advice-from-stem-students-and-educators

Baumbach, T. (2023). 10 Benefits of Doing Hands-On Science for Students. Tokyo Academics. Retrieved 09.03.2025 from https://www.tokyoacademics.com/blog/blog-10-benefits-of-doing-hands-on-science-for-students/

Baumbach, T. (2025). Top 8 Global Math & Science Contests for International Students. Retrieved 03.03.2025 from https://www.tokyoacademics.com/blog/blog-top-8-global-math-science-contests-for-international-students/E

Breakthrough Junior Challenge (BJC). (2025). The Breakthrough Junior Challenge. Retrieved 12.03.2025 from https://breakthroughjuniorchallenge.org/

Brozos-Vázquez, M., Campo-Cabana, M. A., Díaz-Ramos, J. C., & González-Díaz, J. (2008). Ranking participants in tournaments by means of rating functions. Journal of Mathematical Economics, 44(11), 1246-1256. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jmateco.2008.03.002

DeLisi, J., Kook, J. F., Levy, A. J., Fields, E., & Winfield, L. (2021). An examination of the features of science fairs that support students' understandings of science and engineering practices. Journal of Research in Science Teaching, 58(4), 491-519. https://doi.org/https://doi.org/10.1002/tea.21669

DiMenichi, B. C., & Tricomi, E. (2015). The power of competition: effects of social motivation on attention, sustained physical effort, and learning. Frontiers in psychology, 6, 1282-1282. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01282

Egypt International Science and Technology Fair. (2025). Egypt International Science and Technology Fair Egypt International Science and Technology Fair Retrieved 12.03.2025 from https://eistf.eg-ase.org/

EU Contest for Young Scientists (EUCYS). (2025). EU Contest for Young Scientists. European Commission. Retrieved 12.03.2025 from https://research-and-innovation.ec.europa.eu/funding/funding-opportunities/eucys_en

GENIUS Olympiad. (2025). GENIUS Olympiad. Rochester Institute of Technology. Retrieved 09.03.2025 from https://geniusolympiad.org/

GENIUS Olympiad Ukraine (GOU). (2025). GENIUS Olympiad Ukraine. Мала академія наук України. Retrieved 23.03.2025 from https://ukraine.geniusolympiad.org/

Grinnell, F. (2020). Reinventing Science Fairs. Issues in Science Technology, 36(3), 23-25.

Grinnell, F., Dalley, S., & Reisch, J. (2020). High school science fair: Positive and negative outcomes. PLOS ONE, 15(2), 1-17, Article e0229237. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0229237

Grinnell, F., Dalley, S., & Reisch, J. (2025). High School Science Fair: What Students Say -- Mastery, Performance, and Self-Determination Theory. bioRxiv, 2025.2001.2023.634345. https://doi.org/10.1101/2025.01.23.634345

Grinnell, F., Dalley, S., Shepherd, K., & Reisch, J. (2017). High school science fair and research integrity. PLOS ONE, 12, e0174252. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0174252

Guire, S. A. (2022). Inspiring Students in Careers in Science, Technology, Ingineering, and Math (STEM) Using Science Fairs. Capstone Projects and Master's Theses, 1-24. Retrieved 14.06.2024, from https://digitalcommons.csumb.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2425&context=caps_thes_all

Harlen, W. (2010). Principles and Big Ideas of Science Education. Association for Science Education, 68. https://doi.org/https://www.ase.org.uk/bigideas

Harlen, W. (2015). Working with Big Ideas of Science Education. Association for Science Education, 64. https://doi.org/https://www.ase.org.uk/download/file/fid/6740

Hawley, P. H. (2008). Competition and social and personality development: Some consequences of taking Darwin seriously. Anuario de psicología, 39(2), 193-208. https://doi.org/https://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/8313/10226

International Kangaroo Science Contest (IKSC). (2025). International Kangaroo Science Contest

Retrieved 09.03.2025 from https://www.kangaroo.org.pk/

Jain, R. K. (2025). 50+ STEM Competitions for Students. Retrieved 15.06.2025 from https://www.sciencefair.io/guide/50-stem-competitions-for-students

Junior Academy of Sciences of Ukraine (JAS). (2025). Junior Academy of Sciences of Ukraine. Retrieved 13.03.2025 from https://man.gov.ua/en/about

Mann, A., & DiPrete, T. A. (2013). Trends in gender segregation in the choice of science and engineering majors. Social Science Research, 42(6), 1519-1541. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2013.07.002

Orosz, G., Tóth-Király, I., Büki, N., Ivaskevics, K., Bőthe, B., & Fülöp, M. (2018). The four faces of competition: the development of the multidimensional competitive orientation inventory [Original Research]. Frontiers in Psychology, 9(779), 9 – 16. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00779

Prabhu, V., Sutton, C., & Sauser, W. (2008). Creativity and Certain Personality Traits: Understanding the Mediating Effect of Intrinsic Motivation. Creativity Research Journal, 20(1), 53-66. https://doi.org/10.1080/10400410701841955

Schmidt, K. M., & Kelter, P. (2017). Science fairs: a qualitative study of their impact on student science inquiry learning and attitudes toward STEM. Science educator, 25(2), 126-132. https://doi.org/http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1132100.pdf

See Science, G. G. (2025). Competitions. See Science/Gweld Gwyddoniaeth. Retrieved 12.06.25 from https://www.see-science.co.uk/whats-on/competitions/

Susanto, E., Novitasari, Y., & Yusuf, S. (2018). Development of creative personality inventory (CPI): Hypothetical concept. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 4(2), 176-192. https://doi.org/https://www.ijicc.net/images/vol4iss2/Susanto_et_al_Nov_2018.pdf

The Institute of Competition Sciences (ICS). (2025). The Institute of Competition Sciences. Retrieved 09.03.2025 from https://www.competitionsciences.org/about/

The Royal Society of Chemistry (RSC). (2025, 09.03.2025). UK Chemistry Olympiad. Retrieved 21.04.2025 from https://edu.rsc.org/

Wharton, N. P. (2019). The Impact of a Science Fair on High School Students’ Feelings of Self-Efficacy in STEM. (Doctoral dissertation). 1-178.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ОСВІТА. ПЕДАГОГІКА