КОМПЕТЕНТНІСТЬ, ПАРТИСИПАТИВНІСТЬ, ФАХІВЕЦЬ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ПОНЯТІЙНА РАМКА ТА КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ АВТОРСЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ МОДЕЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(15).2025.343524

Ключові слова:

соціальна робота, компетентнісний підхід, компетентність, партисипативність, фахівець соціальної роботи, професійна підготовка, фахова передвища освіта, суб’єктність, освітня модель, партисипативна освіта

Анотація

У статті здійснено теоретичне осмислення понять «компетентність», «партисипативність» і «фахівець соціальної роботи» як ключових категорій сучасної освітньої парадигми фахової передвищої освіти. Розкрито методологічний потенціал цих понять у контексті оновлення підходів до професійної підготовки майбутніх соціальних працівників. Обґрунтовано доцільність інтеграції компетентнісного підходу, партисипативної методології та ідеї суб’єктності фахівця в єдину концептуальну конструкцію, що може стати основою освітньої моделі, орієнтованої на формування автономного, етично відповідального, соціально активного фахівця.

Визначено змістовні характеристики кожного з трьох центральних понять, проаналізовано їх взаємозв’язки, а також окреслено практичні орієнтири для впровадження моделі у освітній процес закладів фахової передвищої освіти. Результати дослідження мають значення як для подальших теоретичних розробок у галузі соціальної роботи, так і для практики організації освітньої взаємодії.

Біографія автора

Сергій Маловічко, Запорізький національний університет

аспірант кафедри філософії, публічного управління та соціальної роботи, Запорізький національний університет.

Посилання

REFERENCES

Zvierieva, I. D. (2012). Sotsialna robota: teoriia i praktyka. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury.

Ziaziun, I. A. (2000). Filosofiia pedahohichnoi dii. Kyiv: Lybid.

Kuzmina, M. O., Masiuk, O. P., Kuzmin, V. V., & Mishchan, I. V. (2021). Sotsialne partnerstvo yak instrument pidhotovky sotsialnoho pratsivnyka u zakladi vyshchoi osvity. Naukovyi zhurnal Khortytskoi natsionalnoi akademii (Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota), № 1(5), S.133–154. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-18

Kravchenko, O. O. (2020). Partnerstvo u protsesi pidhotovky sotsialnoho pratsivnyka v umovakh fakhovoi peredvyshchoi osvity. Profesiina pedahohika, № 3(22), S. 89–95.

Kravchenko, O. O. (2021). Pedahohichne partnerstvo yak osnova profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv: teoretyko-metodolohichnyi aspekt. Pedahohichnyi dyskurs, № 30, S. 56–61.

Kravchenko, O. O. (2022). Partysypatyvnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv: svitohliadno-metodolohichnyi aspekt. Sotsialna robota i sotsialna osvita, № 9(2), S. 139–144.

Ovcharuk, O. V. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid: suchasnyi stan, vyklyky ta perspektyvy. Osvita: vymiry, vyklyky, perspektyvy, № 2, S.28–32.

Savchenko, O. Ya. (2012). Kompetentnisnyi potentsial pochatkovoi osvity. Pochatkova shkola, № 9, S. 3–7.

Semyhina, T. V. (2021). Partysypatyvnyi pidkhid u sotsialnii roboti: svitovyi kontekst i perspektyvy dlia Ukrainy. International Social Work, № 64(5), S. 625–639. https://doi.org/10.1177/00208728211004837

Bovill, C., Cook‐Sather, A., & Felten, P. (2011). Students as co‐creators of teaching approaches, course design, and curricula: Implications for academic developers. International Journal for Academic Development, 16(2), 133–145. https://doi.org/10.1080/1360144X.2011.568690

Healey, M., Flint, A., & Harrington, K. (2014). Engagement through partnership: Students as partners in learning and teaching in higher education. York: Higher Education Academy. https://s3.eu-west-2.amazonaws.com/assets.creode.advancehe-document-manager/documents/hea/private/engagement_through_partnership_1568037387.pdf

IASSW & IFSW. (2018). Global Standards for the Education and Training of the Social Work Profession. https://www.iassw-aiets.org/wp-content/uploads/2020/11/Global-Standards-for-Social-Work-Education-and-Training-2018.pdf

UNESCO Institute for Statistics. (2012). International Standard Classification of Education: ISCED 2011. UNESCO. https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge University Press. https://www.wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ