КОМПЕТЕНТНІСТЬ, ПАРТИСИПАТИВНІСТЬ, ФАХІВЕЦЬ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ПОНЯТІЙНА РАМКА ТА КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ АВТОРСЬКОЇ ОСВІТНЬОЇ МОДЕЛІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(15).2025.343524Ключові слова:
соціальна робота, компетентнісний підхід, компетентність, партисипативність, фахівець соціальної роботи, професійна підготовка, фахова передвища освіта, суб’єктність, освітня модель, партисипативна освітаАнотація
У статті здійснено теоретичне осмислення понять «компетентність», «партисипативність» і «фахівець соціальної роботи» як ключових категорій сучасної освітньої парадигми фахової передвищої освіти. Розкрито методологічний потенціал цих понять у контексті оновлення підходів до професійної підготовки майбутніх соціальних працівників. Обґрунтовано доцільність інтеграції компетентнісного підходу, партисипативної методології та ідеї суб’єктності фахівця в єдину концептуальну конструкцію, що може стати основою освітньої моделі, орієнтованої на формування автономного, етично відповідального, соціально активного фахівця.
Визначено змістовні характеристики кожного з трьох центральних понять, проаналізовано їх взаємозв’язки, а також окреслено практичні орієнтири для впровадження моделі у освітній процес закладів фахової передвищої освіти. Результати дослідження мають значення як для подальших теоретичних розробок у галузі соціальної роботи, так і для практики організації освітньої взаємодії.
Посилання
REFERENCES
Zvierieva, I. D. (2012). Sotsialna robota: teoriia i praktyka. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury.
Ziaziun, I. A. (2000). Filosofiia pedahohichnoi dii. Kyiv: Lybid.
Kuzmina, M. O., Masiuk, O. P., Kuzmin, V. V., & Mishchan, I. V. (2021). Sotsialne partnerstvo yak instrument pidhotovky sotsialnoho pratsivnyka u zakladi vyshchoi osvity. Naukovyi zhurnal Khortytskoi natsionalnoi akademii (Seriia: Pedahohika. Sotsialna robota), № 1(5), S.133–154. https://doi.org/10.51706/2707-3076-2021-5-18
Kravchenko, O. O. (2020). Partnerstvo u protsesi pidhotovky sotsialnoho pratsivnyka v umovakh fakhovoi peredvyshchoi osvity. Profesiina pedahohika, № 3(22), S. 89–95.
Kravchenko, O. O. (2021). Pedahohichne partnerstvo yak osnova profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv: teoretyko-metodolohichnyi aspekt. Pedahohichnyi dyskurs, № 30, S. 56–61.
Kravchenko, O. O. (2022). Partysypatyvnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv: svitohliadno-metodolohichnyi aspekt. Sotsialna robota i sotsialna osvita, № 9(2), S. 139–144.
Ovcharuk, O. V. (2019). Kompetentnisnyi pidkhid: suchasnyi stan, vyklyky ta perspektyvy. Osvita: vymiry, vyklyky, perspektyvy, № 2, S.28–32.
Savchenko, O. Ya. (2012). Kompetentnisnyi potentsial pochatkovoi osvity. Pochatkova shkola, № 9, S. 3–7.
Semyhina, T. V. (2021). Partysypatyvnyi pidkhid u sotsialnii roboti: svitovyi kontekst i perspektyvy dlia Ukrainy. International Social Work, № 64(5), S. 625–639. https://doi.org/10.1177/00208728211004837
Bovill, C., Cook‐Sather, A., & Felten, P. (2011). Students as co‐creators of teaching approaches, course design, and curricula: Implications for academic developers. International Journal for Academic Development, 16(2), 133–145. https://doi.org/10.1080/1360144X.2011.568690
Healey, M., Flint, A., & Harrington, K. (2014). Engagement through partnership: Students as partners in learning and teaching in higher education. York: Higher Education Academy. https://s3.eu-west-2.amazonaws.com/assets.creode.advancehe-document-manager/documents/hea/private/engagement_through_partnership_1568037387.pdf
IASSW & IFSW. (2018). Global Standards for the Education and Training of the Social Work Profession. https://www.iassw-aiets.org/wp-content/uploads/2020/11/Global-Standards-for-Social-Work-Education-and-Training-2018.pdf
UNESCO Institute for Statistics. (2012). International Standard Classification of Education: ISCED 2011. UNESCO. https://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf
Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge University Press. https://www.wenger-trayner.com/introduction-to-communities-of-practice