ШКАЛА ГЕНДЕРНОЇ ОРІЄНТОВАНОСТІ: ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ У КОНТЕКСТІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З ЖІНКАМИ ПІД ЧАС І ПІСЛЯ ТРИВАЛОЇ КАР'ЄРНОЇ ПЕРЕРВИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(15).2025.343355Ключові слова:
гендерна орієнтованість, гендерна чутливість, соціальна робота, шкала гендерної орієнтованості, материнство, кар’єрна перерва, термінологічний аналіз, гендерний підхід, повернення на ринок праціАнотація
Метою статті є здійснення термінологічного аналізу поняття «гендерна чутливість» у контексті соціальної роботи з жінками під час і після тривалої кар’єрної перерви. Використано методи термінологічного аналізу, порівняння та узагальнення міжнародних підходів до шкали гендерної орієнтованості (Gender Responsiveness Scale). У результаті визначено, що шкала гендерної орієнтованості дозволяє розглядати впровадження гендерного підходу в соціальну роботу як континуум, а не як бінарну характеристику. Запропоновано адаптоване розуміння шкали для українського контексту, що може стати практичним інструментом підтримки жінок, які повертаються на ринок праці після перерви.
Посилання
REFERENCES
Bulavynets, V. M. (2022). Henderno oriientovane biudzhetuvannia yak diievyy̆ instrument henderno-chutlyvoï polityky. Vosmi Vseukraïnski naukovi chytannia pam’iati S. I. Yuriia – Eighth All-Ukrainian Scientific Readings in Memory of S. I. Yuri: Collection of Scientific Works. Ternopil, 20–23 [in Ukrainian].
Dvomovnyi slovnyk terminiv z hendernoi rivnosti, prav liudyny ta spravedlyvosti u sferi zdorovia (z praktychnymy prykladamy yikh vykorystannia) (2025). Kyiv : VOOZ v Ukraini [in Ukrainian].
Gender mainstreaming for health managers: A practical approach (2011) : Facilitators' guide. Geneva: World Health Organization.
Gender, human rights and equity related terminology in the preparation of WHO Governing Bodies documents: A resource brief for WHO staff (2023). Geneva: World Health Organization.
Glossary: Understanding concepts around gender equality and inclusion in education (2022). UNESCO.
Henderni budni doshkillia (2010) / Ed. O. Andrusyk, O. Marushchenka. Kharkiv: Planeta-Prynt [in Ukrainian].
Khlivniuk, T., Kulava, K., Horpynenko, N. (2023). Vprovadzhennia henderno-chutlyvoho ta konfliktolohichnoho pidkhodiv u sotsialniy̆ roboti z riznymy kliientamy na rivni terytorialnykh hromad. Pedahohichni nauky: Teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohi – Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, 1(125), 26–33. [in Ukrainian].
Kusiak, L. (2024). Analiz svitovykh praktyk realizatsii henderno oriientovanoho pidkhodu u profesiinii pidhotovtsi personalu pravookhoronnykh orhaniv. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Ser.: Pedahohichni nauky – Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences, 37(2), 84–105. [in Ukrainian].
Savelieva, Yu. M. (2023). Osnovy hendernoho analizu. Sumy: Sumskyi derzh. un-t. [in Ukrainian].
Semyhina, T. V. (2025). Hendernyi aspekt pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv u zakladakh vyshchoi osvity: vyklyky voiennoho chasu. Vyshcha osvita u period voiennoho stanu: suchasni vyklyky ta problemni pytannia – Higher education during martial law: modern challenges and problematic issues: materials of the International Scientific and Practical Conference. Lviv ; Torun : Liha-Pres, 203–206. [in Ukrainian].
Serbova, O. V., Saienko, S. V., Rudenko, O. V. (2021). Model formuvannia hendernoi chutlyvosti v proforiientatsiinii roboti. Psykholohiia ta sotsialna robota – Psychology and social work, 2(54), 215–225. [in Ukrainian].
Strelnyk, O. (2019). Osvita yak fabryka smysliv: vid statevo-rolovoho pidkhodu do henderno-chutlyvykh zmin. Hender v detaliakh – Gender in detail. URL : https://genderindetail.org.ua/season-topic/gender-after-euromaidan/osvita-yak-fabrika-smisliv-vid-statevo-rolovogo-pidhodu-do-genderno-chutlivih-zmin-1341286.html?fbclid=IwAR3wJE09p2LwRTJgZSp39R9ZqLrb7cWi3-I7GBaihK5Xqp4jv2Jh200Kd2g
Ushakov, S. (2025). Mekhanizmy zabezpechennia hendernoi rivnosti: Hlobalnyi ta natsionalnyi vymiry. Naukovo-teoretychnyi almanakh Hrani – Scientific and theoretical almanac Grani, 28(1), 127–134. [in Ukrainian].
Yaroshenko, A., Semyhina, T. (2022). Genderna kompetentnist u sotsialnii roboti: yak investuvaty feministychni pohliady u genderno transformatsiinu praktyku. Primedia eLaunch LLC. [in Ukrainian].
Yaroshenko, A., Semyhina, T. (2024). Vid refleksii do sotsialnykh zmin: treninh rozvytku hendernoi kompetentnosti sotsialnykh pratsivnykiv. Social work and education, 11(2). 187–202. [in Ukrainian]. [in Ukrainian].
Popadynets, O. (2025). Rol hromady i pidtrymuiuchoho seredovyshcha v sotsializatsii materiv: na materiali 10 hlybynnykh interviu z ukrainskymy zhinkamy. Sotsialna pedahohika: teoriia ta praktyka – Social pedagogy: theory and practice, 1 [in Ukrainian].