ОСОБЛИВОСТІ ОЦІНКИ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ВПЛИВІВ У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ІЗ ДІТЬМИ, ЩО МАЮТЬ РОЗЛАДИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ

Автор(и)

  • Тетяна Мороз Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(15).2025.343348

Ключові слова:

оціювання, результативність, психолого-педагогічний вплив, соціальна робота, діти із розладами аутистичного спектру

Анотація

У статті розкриваються особливості процесу оціювання результативності психолого-педагогічних впливів у соціальній роботі із дітьми, що мають розлади аутистичного спектру і потребують відповідної допомоги з боку соціальних працівників. І результативність такої допомоги, звичайно, не можна точно спрогнозувати і оцінити об'єктивно. Водночас фахівцям соціальної роботи для використання у межах своєї професійної компетенції конкретних впливів, заявлених як метод допомоги дітям із розладами аутистичного спектру (РАС), необхідно мати чіткі критерії оцінки відповідності методу принципам доказовості.

Автором встановлено, що, незважаючи на те, що ці критерії не належать до принципів доказовості, спроби узагальнити і тим більше досліджувати цю інформацію слід вітати, оскільки вони надають можливість фахівцям і користувачам зробити більш усвідомлений вибір, а розробникам – враховувати доступність.

Біографія автора

Тетяна Мороз , Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

аспірант кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Посилання

REFERENCES

A systematic review of early intensive intervention for autism spectrum disorders / Warren Z. [и др.] // Pediatrics. 2011. Vol. 127, 1303-1311. DOI:10.1542/peds.2011-0426

Buescher A.V., Cidav Z., Knapp M., Mandell D.S. (2014). Costs of autism spectrum disorders in the United Kingdom and the United States // JAMA Pediatr. Vol. 168(8), 721-8. DOI:10.1001/ jamapediatrics.2014.210

Construct Validity of the Autism Impact Measure (AIM) / Mazurek M.O. [и др.] // J Autism Dev Disord. 2018. Jan 17. DOI:10.1007/s10803-018-3462-8

Early Intervention for Children With Autism Spectrum Disorder Under 3 Years of Age: Recommendations for Practice and Research / Zwaigenbaum L. // Pediatrics. 2015. Vol. 136. P. S60-S81. DOI:10.1542/ peds.2014-3667

Evidence-based practice in psychology // Am Psychol. 2006. Vol. 61 (4). P. 271-285.

Evidence-based practices for children, youth, and young ddults with Autism Spectrum Disorder / Wong C. // Chapel Hill: The University of North Carolina, Frank Porter Graham Child Development Institute, Autism Evidence-Based Practice Review Group. 2014.

Hyman S.L., Levy S.E., Myers S.M. (2020). Council on children with disabilities, section on developmental and behavioral pediatrics. Identification, Evaluation, and Management of Children With Autism Spectrum Disorder // Pediatrics. Vol. 145(1). DOI:10.1542/peds.2019-3447

IES. WWC Evidence Review Protocol: Interventions For Children With An Autism Spectrum Disorder, Institute of Education Sciences. 2011.

JESP Editorial Guidelines. URL: https://www.journals.elsevier.com/journal- of-experimental-social-psychology/news/jesp-editorial-guidelines.

Kratochwill T.R., Stober K.C. (2008). Procedural and Coding Manual for Review of Evidence-Based Interventions, American Psychological Association.

Leigh J.P., Du J. (2015). Brief Report: Forecasting the Economic Burden of Autism in 2015 and 2025 in the United States // J Autism Dev Disord. Vol. 45 (12), 4135-9. DOI:10.1007/s10803-015-2521-7

Lonigan C.J., Elbert J.C., Johnson S.B. (1998). Empirically supported psychosocial interventions for children: an overview // J Clin Child Psychol. Vol. 27 (2), 138-145.

Mandy W.P., Charman T., Skuse D.H. (2012). Testing the construct validity of proposed criteria for DSM- 5 autism spectrum disorder // J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. Vol. 51 (1), 41-50. DOI:10.1016/j.jaac.2011.10.013

Reichow B., Doehring P., Cicchetti D.V., Volkmar F.R. (2011). Evidence-Based Practices and Treatments for Children with Autism. Boston, MA, Springer US.

Rogers S.J., Vismara L.A. (2008). Evidence-based comprehensive treatments for early autism // J Clin Child Adolesc Psychol. Vol. 37(1), 8-38.

Sanchack K.E., Thomas C.A. (2016). Autism Spectrum Disorder: Primary Care Principles // Am Fam Physician. Vol. 94 (12), 972-979.

Smith T., Scahill L., Dawson G., Guthrie D., Lord C., Odom S., Rogers S., Wagner A. (2007). Designing research studies on psychosocial interventions in autism // J Autism Dev Disord. Vol. 37(2), 354-66. DOI:10.1007/s10803-006-0173-3

Stahmer A.C. (2014). Effective strategies by any other name // Autism. Vol. 18(3), 211-212. DOI:10.1177/1362361314523357

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ