ТЕОРІЯ СОЦІАЛЬНОЇ ПІДТРИМКИ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПРОФІЛАКТИКИ БУЛІНГУ В ІНКЛЮЗИВНИХ КЛАСАХ

Автор(и)

  • Ірина Єнгаличева Черкаський національний університету імені Богдана Хмельницького, Україна https://orcid.org/0000-0001-6824-9548
  • Наталія Остроушко Черкаський національний університету імені Богдана Хмельницького, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(15).2025.343339

Ключові слова:

булінг, інклюзивна освіта, профілактика, соціальна підтримка

Анотація

Стаття присвячена дослідженню теорії соціальної підтримки як ефективного інструменту профілактики булінгу в інклюзивних класах з урахуванням потреб дітей з особливими освітніми потребами. Для вирішення поставленої мети авторами досліджено зміст поняття «булінгу» та основні його прояви у інклюзивному шкільному середовищі; розкрито сутність та ключові положення теорії соціальної підтримки; визначено можливості застосування теорії соціальної підтримки у сфері освіти; проаналізовано механізми формування системи соціальної підтримки в інклюзивних класах (учні, вчителі, батьки, соціальні служби).

 

Біографії авторів

Ірина Єнгаличева, Черкаський національний університету імені Богдана Хмельницького

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри освітнього менеджменту, артменеджменту і соціальної роботи, Черкаський національний університету імені Богдана Хмельницького.

Наталія Остроушко, Черкаський національний університету імені Богдана Хмельницького

здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 231 Соціальна робота, Черкаський національний університету імені Богдана Хмельницького.

Посилання

REFERENCES

Bondarenko, N. B. (2016) Psykholohichnyi analiz komponentnoi struktury modeli sotsialnoi pidtrymky v praktytsi sotsialnoi roboty. Zbirnyk naukovykh prats "Problemy suchasnoi psykholohii" – Collection of scientific works "Problems of modern psychology". № 32. S. 26-36. [in Ukrainian].

Harust, Yu. (2018) Administratyvno-pravovyi mekhanizm zapobihannia bulinhu u vitchyznianykh zakladakh vyshchoi osvity. Pravovi horyzonty – Legal horizons. Vyp.12 (25). S. 48–53. [in Ukrainian].

Hryshchenko, N.I. (2025) Sotsialna pidtrymka v umovakh kryzy: sotsiolohichni ta psykholohichni aspekty. HABITUS – HABITUS. Vypusk 69. Tom 1. S. 36-40. [in Ukrainian].

Danahulian L. Bulinh: prychyny yavyshcha ta yoho profilaktyka v shkoli. – URL: https://osvita.ua/school/method/83083/ [in Ukrainian]

Zasenko, V. (2024) Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: problemy viiny i myru. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia – Special child: education and upbringing.. № 115(3). S. 20-36. [in Ukrainian].

Illiashenko, T. (2021) Problemy vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v Ukraini. Acta Paedagogica Volynienses – Acta Paedagogica Volynienses. № 5. S. 150–157. [in Ukrainian]

Korol, A. (2009) Prychyny ta naslidky yavyshcha bulinhu. Vidnovne pravosuddia Ukrainy – Restorative justice in Ukraine. № 1-2 (13). 190 s. [in Ukrainian].

Kostina, V. (2023) Sotsialna pidtrymka ta sotsialnyi zakhyst ditei z osoblyvymy potrebamy v umovakh viiny. Vvichlyvist. Humanitas – Politeness. Humanitas. № 3. S. 138–149. [in Ukrainian].

Kurta, Ye. O., Korzh, N. L., Zakharina, A. H. (2024) Bulinh u suchasnomu osvitno-vykhovnomu protsesi: sutnist, oznaky, yurydychna vidpovidalnist za yoho vchynennia. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools. № 92. S. 38-41. [in Ukrainian].

Polishchuk, H. V. (2020) Bulinh yak suchasna sotsialno-psykholohichna problema: prychyny vynyknennia i shliakhy podolannia. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Chernihivskyi kolehium» imeni T. H. Shevchenka – Bulletin of the National University "Chernihiv Collegium" named after T. G. Shevchenko. Tom 164 № 8. S. 91-95. [in Ukrainian].

Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy shchodo protydii bulinhu (tskuvanniu): Zakon Ukrainy vid 18 hrudnia 2018 r. № 2657-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19#Text [in Ukrainian].

Pro osvitu: Zakon Ukrainy vid 05 veresnia 2017 r. № 2145-VIII. Data onovlennia: 24.03.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Pro povnu zahalno seredniu osvitu: Zakon Ukrainy vid 16 sichnia 2020 r. № 463-IKh. Data onovlennia: 15.06.2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n2 [in Ukrainian].

Trydtsiat dva vypadky bulinhu fiksuiutsia shchomisiatsia v Ukraini tsohorich. Opendatabot. URL: https://opendatabot.ua/analytics/bulling-in-schools-2025 [in Ukrainian].

Fedorchenko, T. Ye. (2003) Rannia profilaktyka nehatyvnykh proiaviv u povedintsi ditei. Kyiv : TOV «KhIK». 128 s. [in Ukrainian].

Faiermen, O.O. (2022) Zarubizhni naukovi pidkhody u doslidzhenni sotsialnoi pidtrymky. The II International Scientific and Practical Conference “Modern trends of scientific development”, January 18-21. P. 354-357. [in Ukrainian]

Shumna, L. P. (2012) Poniattia ta vydy sotsialnoi pidtrymky. Aktualni problemy derzhavy i prava – Current problems of state and law. S. 433-440. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-30

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ