ВИКЛАДАННЯ ІСТОРІЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ВІД ТРАДИЦІЙНОЇ ХРОНОЛОГІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(14).2025.332166Ключові слова:
соціальна робота, історія соціальної роботи, викладання, професійна ідентичність, освітні програми, критичне мислення, етика, інноваційні методи, професіоналізаціяАнотація
Історія соціальної роботи слугує базисом для розуміння професійних цінностей, етичних принципів і соціальної місії. У статті представлено результати аналізу викладання історії соціальної роботи майбутнім соціальним працівникам, виявлення проблем у вітчизняних закладах вищої освіти та розробка рекомендацій щодо вдосконалення курсу, з особливим акцентом на формування професійної ідентичності у студентів. У статті зіставлено матеріали навчальних програм шести університетів (трьох українських та трьох закордонних). Виявлено певні тенденції у побудові вітчизняних та закордонних програм: в українських програмах зроблено акцент на детальному висвітленні історичних форм допомоги, натомість в закордонних – на процесах професіоналізації соціальної роботи. Запропоновано рекомендації щодо викладання дисципліни, зокрема: розширення роботи з першоджерелами, посилення міжнародної перспективи, зв’язку з сучасною практикою, диверсифікації методів навчання та міждисциплінарної інтеграції.
Посилання
REFERENCES
Boyko, A., Griga, I., Ivanova, O., & Semigina, T. (2001). Metodyka vykladannia sotsialnoi roboty i sotsialnoi polityky: Posibnyk dlia vidkrytoho navchannia. Kyiv.
Glazunov, S. V. (2015). Narysy z istorii sotsial'noi roboty: Navchal’ne vydannya. Dnipro: RVV DNU.
Horilyi, A. H. (2004). Istoriya sotsial’noi roboty: Navchal’posibnyk. Ternopil: Vydavnytstvo Aston.
Kravchenko, O. O., & Matros, O. O. (Eds.). (2017). Istoriya sotsial’noi roboty: Navchal’ posibnyk. Uman: Vizavi.
Kolyadenko, S. M. (2004). Metodyka i tekhnolohiya vykladannya istorii sotsial’noi roboty u systemi pidhotovky maibutnikh sotsial’nykh pedahohiv. In: O. A. Dubasenuk (Ed.), Educational innovative technologies in the process of teaching academic disciplines (pp. 117–125). Zhytomyr: Vyd-vo ZHDU.
Kravchenko, O. O. (2018). Navchal’na dystsyplina «Istoriia sotsial’noi roboty» u protsesi profesiinoho stanovlennia maibutnikh sotsial’nykh pratsivnykiv. Naukovi chasopysy NaTsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 11: Sotsial’na robota. Sotsial’na pedahohika, 24(1), 182–191.
Kubytskyi, S. O. (2009). Istoriia sotsial'noi roboty v zarubizhnykh krainakh. Kyiv: DAKKKiM.
Opanasiuk, V. V. (Ed.). (2017). Metodychni vkazivky do seminarskykh zaniat iz dyscypliny «Istoriia ta teoriia sotsial'noi roboty: istoriia sotsial’noi roboty v Ukraini ta sviti (z XIII st. do siohodennia)». Sumy: Sumy State University.
Lesya Ukrainka Volyn National University. (2023). Navchal’nyi plan pidhotovky bakalavra haluz’ znan’ 23 spetsial’nist’ 231 Sotsial’na roboty. https://vnu-taskid841251.s3.eu-north-1.amazonaws.com/s3fs-public/Educational%20programs/Document%20programs/Соціальна%20робота%20(бак.%20д.ф.н.)%202023%20р..pdf
Polishchuk, V. A., & Yankovych, O. I. (2009). Istoriia sotsial’noi pedahohiky ta sotsial’noi roboty: kurs lektsii. Ternopil: TDPU.
Popovych, H. (2000). Sotsial’na robota v Ukraini i za rubizhem. Uzhhorod: Hrazhda.
Proskunin, V. M., & Kondrashova, T. V. (2019). Metodychni rekomendatsii do vykladannia kursu «Istoriia sotsial’noi roboty» dlia studentiv ZVO. Dukhivnist’ osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka, 91(4), 170–181.
Borys Grinchenko Kyiv University (2022). Robocha prohrama navchal’noi dysypliny «Teoriia ta istoriia sotsial’noi roboty». https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/42076/1/O_Karpenko_FPSRSO_SPSR.pdf
Semigina, T. (2024). Vriatuvaty svit? Trendy v suchasnii sotsial’nii roboty. In Tsyfrove naukove suspil’stvo: sotsial’no-ekonomichni, pravovi ta mizhnarodni aspekty: zbirnyk naukovykh prats (pp. 44–46). Rivne: MTSND.
Semigina, T. (2021). Mizhahrodna sotsial’na robota: priorytety ta standarty. Kyiv: Akademiia pratsi, sotsial'nykh vidnosyn i turyzmu.
Semigina, T. (2025). Transformatsiine navchannia yak osnova profesiinoi pidhotovky sotsial’nykh pratsivnykiv. In: Education and science: theory & praxis: collective monograph (pp. 157–164). Sherman Oaks: GS Publishing Services.
Ivan Franko National University of Lviv (2022). Syllabus z navchal’noi dyscypliny «Heneza sotsial'noi roboty». https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/02/a_231_-L-Heneza_SR_22-23.pdf
Lesya Ukrainka Volyn National University. (2023). Syllabus normatyvnoho osvitytnoho komponenta «Istoriia sotsial’noi roboty». https://bit.ly/42ASQaN
Spirina, T. P. (2007). Istoriia sotsial’noi roboty yak skladova profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsial’nykh pedahohiv. Naukovi zapysky Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia, 4, 50–52.
Tykholoz, V. V. (2014). Istoriia sotsial’noi roboty: Navch.-metod. posib. dlia studentiv spets. «Sotsial’na robota». Cherkasy: ChNU im. Bohdana Khmel’nyts’oho.
Furman, A. V., & Pidhurs’ka, M. V. (2014). Istoriia sotsial’noi roboty: Navch. posibnyk. Ternopil: TNEU.
Abramovitz, M., Curran, L., Harty, J. S., Toft, J., & Tomczak, S. M. (2024). Teaching note–Innovating the curriculum: Bringing history back into social work education. Journal of Social Work Education, 60(3), 473–479.
Anastas, J. (2022). Teaching in social work: An educator’s guide to theory and practice. New York: Columbia University Press.
Bamford, T. (2015). A contemporary history of social work: Learning from the past. Bristol: Policy Press.
Corron, A., & Rouse, R. (2022). Game over: The perils of framing feminist game design pedagogy as repair versus transformation. Catalyst: Feminism, Theory, Technoscience, 8(2), 1–26.
Cox, D., & Pawar, M. (2013). International social work: Issues, strategies, and programs (2nd ed.). Thousand Oaks: SAGE.
Dennison, S. T., Gruber, K. J., & Vrbsky, L. (2010). Research literature review on social work education instructional methods: 1998–2008. Journal of Teaching in Social Work, 30(4), 399–419.
Ernst, J. S. (2022). Historical content in the social work curriculum: The value of local history. Social Work Education, 43(1), 174–185.
Fook, J. (2022). Social work: A critical approach to practice. London: SAGE Publications.
Gladden, J. (2018). Social work leaders through history: Lives and lessons. New York: Springer Publishing Company.
Healy, L. M. (2008). Exploring the history of social work as a human rights profession. International Social Work, 51(6), 735–748.
University of Pennsylvania. (2021). History and philosophy of social work and social welfare. https://sp2.upenn.edu/wp-content/uploads/2018/10/SWRK601-002-History-Philosophy-of-Social-Work-Social-Welfare-21.pdf
Specht, H., & Vickery, A. (Eds.). (2021). Integrating social work methods. London: Routledge.
Laro, A. (2023). Resilient social work practice: From the experiences of Filipino social workers. Asean Social Work Journal, 11(2), 162–171.
Lee, E., Kourgiantakis, T., Hu, R., Greenblatt, A., & Logan, J. (2022). Pedagogical methods of teaching social justice in social work: A scoping review. Research on Social Work Practice, 32(7), 762–783.
Muñoz-Arce, G., & Duboy-Luengo, M. (2023). Decolonial feminism and practices of resistance to sustain life: Experiences of women social workers implementing mental health programmes in Chile. Affilia, 38(4), 629–645.
Nayak, D. (n.d.). MSW-1.1: History, philosophy and fields of social work / Utkal University. Retrieved from https://ddceutkal.ac.in/Syllabus/MSW/PAPER-1.pdf
Semigina, T., & Boyko, O. (2014). Social work education in post-socialist and post-modern era: Case of Ukraine. In C. Noble, H. Strauss, & B. Littlechild (Eds.), Global social work education: Crossing borders, blurring boundaries (pp. 257–269). Sydney: Sydney University Press.
Shirinian, T. (2023). Feminist pedagogies on the front lines: Struggling against a mine, struggling against patriarchy. Gender & Society, 37(5), 727–749.
Stern, M. J., & Axinn, J. (2017). Social welfare: A history of the American response to need (9th ed.). New York: Pearson Educational.
Stoliaryk, O., & Semigina, T. (2024). Working with ex-combatants in Ukraine: Implications for local and international social work academia. Journal of Human Rights and Social Work, 9, 453–463.
Freie Universität Bozen. (2025). Syllabus / Course description «Social work in historical, inter- and transnational contexts». https://webservices.scientificnet.org/rest/uisdata/api/v1/coursedescriptions/84301
Morley, C., Ablett, P., Noble, C., & Cowden, S. (Eds.). (2020). The Routledge handbook of critical pedagogies for social work. London: Routledge.
Wright, K. C., Carr, K. A., & Akin, B. A. (2021). The whitewashing of social work history: How dismantling racism in social work education begins with an equitable history of the profession. Advances in Social Work, 21(2/3), 274–297.