ПІДВИЩЕННЯ ОБІЗНАНОСТІ МАРГІНАЛІЗОВАНИХ ЖІНОК ПРО ГЕНДЕРНО-ЗУМОВЛЕНЕ НАСИЛЬСТВО ВНАСЛІДОК ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРВЕНЦІЇ WINGS

Автор(и)

  • Аліна Сарнацька Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-5253-291X

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(14).2025.332102

Ключові слова:

гендерно зумовлене насильство, WINGS, жінки, які вживають наркотики, секс-працівниці, внутрішньо переміщені особи

Анотація

Метою дослідження була оцінка ефективності адаптованої інтервенції WINGS (Women Initiating New Goals for Safety) у зменшенні рівня гендерно зумовленого насильства серед маргіналізованих груп жінок в Україні. У дослідженні взяли участь 110 жінок (які вживають наркотики, секс-працівниці, ВІЛ-позитивні жінки та внутрішньо переміщені особи), які пройшли двосесійну скринінгово-корекційну інтервенцію WINGS, спрямовану на виявлення випадків насильства, підвищення мотивації до безпечної поведінки та скерування до відповідних сервісів. Показники фізичного, сексуального та психологічного насильства оцінювалися до та після інтервенції; отримані дані проаналізовано із застосуванням парного t-тесту.

Результати показали, що статистично значущого зниження частоти випадків насильства не зафіксовано. Навпаки, загальна кількість епізодів насильства після втручання зросла (з 454 до 1139 випадків; p < 0,05), причому найбільш суттєве збільшення спостерігалося серед внутрішньо переміщених жінок. Лише серед ВІЛ-позитивних учасниць виявлено тенденцію до зменшення рівня насильства (з 239 до 221 випадку), проте ця зміна була статистично незначущою (p > 0,05).

Дослідження свідчить, що короткострокова інтервенція WINGS є недостатньою для досягнення відчутного зниження рівня гендерно зумовленого насильства серед вразливих груп жінок. Отримані результати вказують на потребу доповнення таких програм довготривалою підтримкою та заходами, спрямованими на подолання структурних чинників насильства. Попри відсутність негайного ефекту, впровадження WINGS є важливим кроком до підвищення обізнаності жінок про ризики насильства та поліпшення їх доступу до служб допомоги.

Біографія автора

Аліна Сарнацька, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

аспірантка, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Посилання

Capasso, A., Skipalska, H., Nadal, J., Zamostian, P., Kompaniiets, O., Navario, P., & Castillo, T. P. (2022). Lessons from the field: Recommendations for gender-based violence prevention and treatment for displaced women in conflict-affected Ukraine. Lancet Regional Health – Europe, 17, 100408. https://doi.org/10.1016/j.lanepe.2022.100408

Columbia SIG (2020). WINGS Adapted Globally to Reduce Violence Against Women. https://sig.columbia.edu/news/wings-adapted-globally-reduce-violence-against-women

Daley, D., McCauley, M., & van den Broek, N. (2020). Interventions for women who report domestic violence during and after pregnancy in low‐and middle‐income countries: A systematic literature review. BMC Pregnancy and Childbirth, 20(1), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12884-020-03199-3

Davis, K., Dawson-Rose, C., Cuca, Y. P., Shumway, M., & Machtinger, E. (2021). Ending intimate partner violence among women living with HIV: How attachment and HIV stigma inform understanding and intervention. Social work in health care, 60(6-7), 543-560.

Gilbert, L., Jiwatram-Negron, T., Nikitin, D., Rychkova, O., McCrimmon, T., Ermolaeva, I., Sharonova, N., Mukambetov, A., & Hunt, T. (2017). Feasibility and preliminary effects of a screening, brief intervention and referral to treatment model to address gender-based violence among women who use drugs in Kyrgyzstan: Project WINGS (Women Initiating New Goals of Safety). Drug and Alcohol Review, 36(1), 125–133. https://doi.org/10.1111/dar.12437.

Gurman, T. A., Trappler, R. M., Acosta, A., McCray, P. A., Cooper, C. M., Goodsmith, L. (2014). «By seeing with our own eyes, it can remain in our mind»: Qualitative evaluation findings suggest the ability of participatory video to reduce gender-based violence in conflict-affected settings. Health Education Research, 29(4), 690–701. https://doi.org/10.1093/her/cyu018

Htun, M., Jensenius, F. R., Dominguez, M. S., Tinkler, J., & Contreras, C. (2022). Effects of Mandatory Sexual Misconduct Training on University Campuses. Socius, 8. https://doi.org/10.1177/23780231221124574

Keith, T., Hyslop, F., & Richmond, R. (2022). A Systematic Review of Interventions to Reduce Gender-Based Violence Among Women and Girls in Sub-Saharan Africa. Trauma, Violence, & Abuse, 24(3), 1443-1464. https://doi.org/10.1177/15248380211068136

Ogbe, E. , Harmon, S. , Van den Bergh, R. , & Degomme, O. (2020). A systematic review of intimate partner violence interventions focused on improving social support and/mental health outcomes of survivors. PLoS One, 15(6), e0235177. 10.1371/journal.pone.0235177

Orach, C. G., Musoba, N., & Byamukama, N. (2009). Perceptions about human rights, sexual and reproductive health services by internally displaced persons in northern Uganda. African Health Sciences, 9(Suppl 2), s72–s80.

Palermo, T., Bleck, J., & Peterman, A. (2014). Tip of the iceberg: reporting and gender-based violence in developing countries. American journal of epidemiology, 179(5), 602–612. https://doi.org/10.1093/aje/kwt295

Sapkota, D., Baird, K., Anderson, D., Saito, A., & Seib, C. (2022). Self-efficacy and social support as mediators of mental health among abused women. Nursing & Health Sciences, 24(2), 458-468. https://doi.org/10.1111/nhs.12943

Sarnatska, A., Pykalo, I., Hrudii, M., & Parkhomenko, V. (2019). Adaptation of the «Wings» methodology against gender-based violence in Ukraine. Visnyk Akademii pratsi, sotsialnykh vidnosyn i turyzmu, 3, 13–23. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VAPSV_2019_3_4

Terlikbayeva, A., Primbetova, S., Gatanaga, O. S., Chang, M., Rozental, E., Nurkatova, M., Baisakova, Z., Bilokon, Y., Karan, S. E., Dasgupta, A., & Gilbert, L. (2025). UMAI-WINGS: Evaluating the effectiveness of implementing mHealth IPV prevention intervention in reducing intimate partner violence among women from key affected populations in Kazakhstan using a community-based approach. Preprints. https://doi.org/10.20944/preprints202503.0319.v1.

Tinsae, T., Getinet, W., Shumet, S., & Melkam, M. (2023). Gender-based violence and associated factors among high school female students in Ethiopia: Systematic review and meta-analysis. Journal of Neuroscience and Behavioral Health, 12(1), 1-9. https://doi.org/10.5897/JNBH2022.0163

Tseng, E., Freed, D., Engel, K., Ristenpart, T., & Dell, N. (2021). A digital safety dilemma: Analysis of computer-mediated computer security interventions for intimate partner violence during COVID-19. In: Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1–17). Association for Computing Machinery. https://dl.acm.org/doi/proceedings/10.1145/3411764

UNFPA Ukraine (2024). Voices from Ukraine Report: Assessment Findings and Recommendations. https://ukraine.unfpa.org/en/publications/voices-ukraine-pilot

Villardón-Gallego, L., García-Cid, A., Estévez, A., & García-Carrión, R. (2023). Early educational interventions to prevent gender-based violence: A systematic review. Healthcare (Basel), 11(1), 142. https://doi.org/10.3390/healthcare11010142.

Yaroshenko, A. & Semigina, T. (2023). Training program for the formation of gender competence of social workers. In: Shpak, V. ed. Science and society: trends of interaction: collective monograph (p. 165–170). Sherman Oaks, California: GS Publishing Services.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

ПРАКТИКА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ