СОЦІАЛЬНИЙ ГУВЕРНЕР ЯК ФАСИЛІТАТОР У ПІДТРИМЦІ СІМ’Ї ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(14).2025.330987Ключові слова:
інклюзивна освіта, соціальний гувернер, діти з особливими освітніми потребами, фасилітація, робота з сім’єюАнотація
У статті розглядається роль соціального гувернера у роботі з сім’єю дитини з особливими освітніми потребами як ключової фігури для забезпечення та сприяння оптимізації процесу навчання, виховання й соціалізації дитини. Аналізується значення фасилітації у сімейному середовищі щодо формування сприятливого освітнього простору для дитини. Обґрунтовано концепцію соціального гувернера як фасилітатора. З’ясовано, що діяльність соціального гувернера сприяє підвищенню рівня батьківської компетентності, усуненню психологічних бар’єрів щодо виховання та навчання дитини з особливими освітніми потребами, сімейне середовище, соціально-педагогічний супровід, професійне втручання.
Посилання
REFERENCES
Beresford, B., Sloper, P., Baldwin, S., & Newman, T. (1996). What works in services for families with a disabled child? URL: https://www.drugsandalcohol.ie/3730/1/Barnardos_What_works.pdf
Education Ombudsman of Ukraine. (2024, March 6). Problemy inkliuzyvno-resursnykh tsentriv ta propozytsii shchodo yikh rozviazannia. URL: https://eo.gov.ua/problemy-inkliuzyvno-resursnykh-tsentriv-ta-propozytsii-shchodo-ikh-rozv-iazannia/2024/03/06/?utm_source=chatgpt.com
Ivanova, I. B., Borshchevska, L. V., Zibrova, L. V., et al. (1999). Na dopomohu batkam, shcho maiut ditei z osoblyvymy potrebamy. Kyiv: Ukrainian Institute for Social Research [in Ukrainian].
Kobylianska, L. T. (2001). Spetsyfika roboty sotsialnoho huvernera z sim’iami, yaki maiut ditei z osoblyvymy potrebamy. Chernivtsi: ChNU [in Ukrainian].
Kyslian, L. A. (2015). Problemy adaptatsii sim’i do vykhovannia dytyny z osoblyvymy potrebamy. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy: zbirnyk naukovykh prats, issue 12(14), 85–94. URL: https://ap.uu.edu.ua/article/551 [in Ukrainian].
Loboda, V. V. (2015). Protses fasylitatsii v hrupi. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/03/Group-Facilitation.pdf [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). Statystychni dani. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani?utm_source=chatgpt.com
Pro doshkilnu osvitu: Zakon Ukrainy vid 19.11.2024. № 4059-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text.
Pro tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 30.09.19 № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text
Prokhorenko, L., & Prokhorenko, D. (2023). Dystantsiine navchannia ditei z osoblyvymy potrebamy: stvorennia modeli [Distance learning for children with special needs: Model development]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy – Education of persons with special needs: development paths, issue 1(22), 87–102. doi: https://doi.org/10.33189/epsn.v1i22.222 [in Ukrainian].
Rogers, C. R., & Freiberg, H. J. (1994). Freedom to learn (3rd ed.). Merrill.
Sutherland, D., Flynn, S., Griffin, J., & Hastings, R. P. (2025). Programme recipient and facilitator experiences of positive family connections for families of children with intellectual disabilities and/or who are autistic. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, issue 38(1). doi: https://doi.org/10.1111/jar.70003