СОЦІАЛЬНИЙ ГУВЕРНЕР ЯК ФАСИЛІТАТОР У ПІДТРИМЦІ СІМ’Ї ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Вікторія Полєхіна Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0001-6561-9259

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(14).2025.330987

Ключові слова:

інклюзивна освіта, соціальний гувернер, діти з особливими освітніми потребами, фасилітація, робота з сім’єю

Анотація

У статті розглядається роль соціального гувернера у роботі з сім’єю дитини з особливими освітніми потребами як ключової фігури для забезпечення та сприяння оптимізації процесу навчання, виховання й соціалізації дитини. Аналізується значення фасилітації у сімейному середовищі щодо формування сприятливого освітнього простору для дитини. Обґрунтовано концепцію соціального гувернера як фасилітатора. З’ясовано, що діяльність соціального гувернера сприяє підвищенню рівня батьківської компетентності, усуненню психологічних бар’єрів щодо виховання та навчання дитини з особливими освітніми потребами, сімейне середовище, соціально-педагогічний супровід, професійне втручання.

Біографія автора

Вікторія Полєхіна, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Посилання

REFERENCES

Beresford, B., Sloper, P., Baldwin, S., & Newman, T. (1996). What works in services for families with a disabled child? URL: https://www.drugsandalcohol.ie/3730/1/Barnardos_What_works.pdf

Education Ombudsman of Ukraine. (2024, March 6). Problemy inkliuzyvno-resursnykh tsentriv ta propozytsii shchodo yikh rozviazannia. URL: https://eo.gov.ua/problemy-inkliuzyvno-resursnykh-tsentriv-ta-propozytsii-shchodo-ikh-rozv-iazannia/2024/03/06/?utm_source=chatgpt.com

Ivanova, I. B., Borshchevska, L. V., Zibrova, L. V., et al. (1999). Na dopomohu batkam, shcho maiut ditei z osoblyvymy potrebamy. Kyiv: Ukrainian Institute for Social Research [in Ukrainian].

Kobylianska, L. T. (2001). Spetsyfika roboty sotsialnoho huvernera z sim’iami, yaki maiut ditei z osoblyvymy potrebamy. Chernivtsi: ChNU [in Ukrainian].

Kyslian, L. A. (2015). Problemy adaptatsii sim’i do vykhovannia dytyny z osoblyvymy potrebamy. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy: zbirnyk naukovykh prats, issue 12(14), 85–94. URL: https://ap.uu.edu.ua/article/551 [in Ukrainian].

Loboda, V. V. (2015). Protses fasylitatsii v hrupi. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/03/Group-Facilitation.pdf [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (n.d.). Statystychni dani. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/inklyuzivne-navchannya/statistichni-dani?utm_source=chatgpt.com

Pro doshkilnu osvitu: Zakon Ukrainy vid 19.11.2024. № 4059-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text.

Pro tsili staloho rozvytku Ukrainy na period do 2030 roku: Ukaz Prezydenta Ukrainy vid 30.09.19 № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text

Prokhorenko, L., & Prokhorenko, D. (2023). Dystantsiine navchannia ditei z osoblyvymy potrebamy: stvorennia modeli [Distance learning for children with special needs: Model development]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy – Education of persons with special needs: development paths, issue 1(22), 87–102. doi: https://doi.org/10.33189/epsn.v1i22.222 [in Ukrainian].

Rogers, C. R., & Freiberg, H. J. (1994). Freedom to learn (3rd ed.). Merrill.

Sutherland, D., Flynn, S., Griffin, J., & Hastings, R. P. (2025). Programme recipient and facilitator experiences of positive family connections for families of children with intellectual disabilities and/or who are autistic. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, issue 38(1). doi: https://doi.org/10.1111/jar.70003

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ