СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ М’ЯКИХ НАВИЧОК ШЛЯХОМ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНОГО ТА ЕТИЧНОГО НАВЧАННЯ (СЕЕН)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(14).2025.330614Ключові слова:
соціальний педагог, соціально-педагогічна діяльність, соціальні навички, соціально-емоційне та етичне навчання, особистісний розвиток, соціальні, емоційні та етичні компетенції, програми СЕЕН, життєстійкістьАнотація
У статті висвітлено соціально-педагогічні умови формування м’яких навичок шляхом соціально-емоційного та етичного навчання. Встановлено, що формування соціальних (м’яких) навичок набуває актуальності з огляду на запити цивілізованого світу, обумовлюється викликами сучасності, регламентується українськими та європейськими векторами розвитку освіти та суспільства загалом. Доведено, що соціальній залученості та благополуччю учнівства сприяє впровадження програм соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН), інтегрованих у моделі емпатійного освітнього середовища, яке забезпечить особистісну орієнтацію у атмосфері доброти, співпереживання та уваги до усіх суб’єктів освітнього процесу; відсутність емоційно-травмувальних ситуацій; високу включеність усіх суб’єктів освітнього процесу в соціально-активну діяльність школи і громади; командну роботу серед учнів та організацію співпраці дітей і батьків.
Посилання
REFERENCES
Analitychnyi ohliad «Mozhlyvosti dlia realizatsii sotsialno-emotsiinoho navchannia v ramkakh reformy «Nova ukrainska shkola» (Feasibility Study on Opportunities for SEL within New Ukrainian School Reform) / Hrynevych L., Drozhzhyna T., Hloba O. ta inshi; za zah. red. L. Hrynevych, S. Kalashnikovoi (2021). Kyiv, «Vydavnycha hrupa «Shkilnyi svit» [in Ukrainian].
Hlushko O. (2023). Yevropeiska ramka osobystisnoi, sotsialnoi ta navchalnoi kliuchovoi kompetentnosti (LIFECOMP): kontseptualnyi vymir. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. Vol. 4, 35–45 [in Ukrainian].
Elkin, O. (2023). SEEN-putivnyk. Sotsialno-emotsiine ta etychne navchannia: osvitnia prohrama dlia navchannia sertsia y rozumu. Kyiv: TOV «Inzhynirynh» [in Ukrainian].
Elkin O. B., Rasskazova O. I., Hrynko V. O., Marushchenko O. A. (2024). Zmitsnennia osvity cherez sotsialno-emotsiine navchannia: aktualni napriamy doslidzhennia v Ukraini ta sviti. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». Vol. №1(58), 79–86 [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
ZVIT pro zavershennia eksperymentu na vseukrainskomu rivni za temoiu «Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia v uchniv m’iakykh navychok shliakhom sotsialno-emotsiinoho ta etychnoho navchannia» na bazi zakladiv zahalnoi serednoi osvity Ukrainy u lystopadi 2019 – hrudni 2024 rokiv (2024). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/uploads/public/677/260/f0d/677260f0d06e9344484389.pdf [in Ukrainian].
Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho Doslidzhennia sotsialno-emotsiinykh navychok (DoSEN) v Ukraini (2022 – 2024) (2024). Vol.1 / kol. avt. : O. Elkin, O. Marushchenko, H. Bychko, V. Tereshchenko, M. Mazorchuk, T. Vakulenko ta in.; za red. O. Elkina, O. Marushchenka, V. Tereshchenka; HO «EdKemp Ukraina». Kharkiv [in Ukrainian].
Typova posadova instruktsiia. URL: https://vseosvita.ua/library/posadova-instrukcia-socialnogo-pedagoga-zakladu-osviti-71820.html [in Ukrainian].
Ya (praktykuiu) SEEN. Posibnyk dlia roboty z batkivstvom: navch.-metod. posibnyk / O. Dehtiarova, T. Drozhzhyna, H. Kaluzhna ta in.; za zah. red. O. Elkina, O. Marushchenka, O. Masalitinoi (2021). Kyiv: Vydavnychyi dim «Pershe veresnia» [in Ukrainian].