СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ М’ЯКИХ НАВИЧОК ШЛЯХОМ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНОГО ТА ЕТИЧНОГО НАВЧАННЯ (СЕЕН)

Автор(и)

  • Ірина Албул Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0001-7056-3157
  • Вікторія Ісаченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-0224-1214
  • Світлана Роєнко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-1250-6458

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(14).2025.330614

Ключові слова:

соціальний педагог, соціально-педагогічна діяльність, соціальні навички, соціально-емоційне та етичне навчання, особистісний розвиток, соціальні, емоційні та етичні компетенції, програми СЕЕН, життєстійкість

Анотація

У статті висвітлено соціально-педагогічні умови формування м’яких навичок шляхом соціально-емоційного та етичного навчання. Встановлено, що формування соціальних (м’яких) навичок набуває актуальності з огляду на  запити цивілізованого світу, обумовлюється викликами сучасності, регламентується українськими та європейськими векторами розвитку освіти та суспільства загалом. Доведено, що соціальній залученості та благополуччю учнівства сприяє впровадження програм соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН), інтегрованих у моделі емпатійного освітнього середовища, яке забезпечить особистісну орієнтацію у атмосфері доброти, співпереживання та уваги до усіх суб’єктів освітнього процесу; відсутність емоційно-травмувальних ситуацій; високу включеність усіх суб’єктів освітнього процесу в соціально-активну діяльність школи і громади; командну роботу серед учнів та організацію співпраці дітей і батьків.

 

Біографії авторів

Ірина Албул, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Вікторія Ісаченко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи

Світлана Роєнко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри
соціальної педагогіки та соціальної роботи, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

Посилання

REFERENCES

Analitychnyi ohliad «Mozhlyvosti dlia realizatsii sotsialno-emotsiinoho navchannia v ramkakh reformy «Nova ukrainska shkola» (Feasibility Study on Opportunities for SEL within New Ukrainian School Reform) / Hrynevych L., Drozhzhyna T., Hloba O. ta inshi; za zah. red. L. Hrynevych, S. Kalashnikovoi (2021). Kyiv, «Vydavnycha hrupa «Shkilnyi svit» [in Ukrainian].

Hlushko O. (2023). Yevropeiska ramka osobystisnoi, sotsialnoi ta navchalnoi kliuchovoi kompetentnosti (LIFECOMP): kontseptualnyi vymir. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. Vol. 4, 35–45 [in Ukrainian].

Elkin, O. (2023). SEEN-putivnyk. Sotsialno-emotsiine ta etychne navchannia: osvitnia prohrama dlia navchannia sertsia y rozumu. Kyiv: TOV «Inzhynirynh» [in Ukrainian].

Elkin O. B., Rasskazova O. I., Hrynko V. O., Marushchenko O. A. (2024). Zmitsnennia osvity cherez sotsialno-emotsiine navchannia: aktualni napriamy doslidzhennia v Ukraini ta sviti. Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». Vol. №1(58), 79–86 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

ZVIT pro zavershennia eksperymentu na vseukrainskomu rivni za temoiu «Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia v uchniv m’iakykh navychok shliakhom sotsialno-emotsiinoho ta etychnoho navchannia» na bazi zakladiv zahalnoi serednoi osvity Ukrainy u lystopadi 2019 – hrudni 2024 rokiv (2024). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/uploads/public/677/260/f0d/677260f0d06e9344484389.pdf [in Ukrainian].

Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho Doslidzhennia sotsialno-emotsiinykh navychok (DoSEN) v Ukraini (2022 – 2024) (2024). Vol.1 / kol. avt. : O. Elkin, O. Marushchenko, H. Bychko, V. Tereshchenko, M. Mazorchuk, T. Vakulenko ta in.; za red. O. Elkina, O. Marushchenka, V. Tereshchenka; HO «EdKemp Ukraina». Kharkiv [in Ukrainian].

Typova posadova instruktsiia. URL: https://vseosvita.ua/library/posadova-instrukcia-socialnogo-pedagoga-zakladu-osviti-71820.html [in Ukrainian].

Ya (praktykuiu) SEEN. Posibnyk dlia roboty z batkivstvom: navch.-metod. posibnyk / O. Dehtiarova, T. Drozhzhyna, H. Kaluzhna ta in.; za zah. red. O. Elkina, O. Marushchenka, O. Masalitinoi (2021). Kyiv: Vydavnychyi dim «Pershe veresnia» [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ