КЛЮЧОВІ СОЦІАЛЬНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ІСТОРІЇ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН

Автор(и)

  • Григорій Пустовіт Рівненський державний гуманітарний університет, Україна https://orcid.org/0000-0001-7743-7831
  • Юрій Коняхін Рівненський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування Украї ни, Україна https://orcid.org/0000-0001-6009-7244

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(11).2023.291895

Ключові слова:

професійні компетентності, майбутні вчителі історії, фахові дисципліни, заклад вищої педагогічної освіти

Анотація

У статті схарактеризовано деякі ключові соціальні детермінанти процесу формування
професійних компетентностей майбутніх вчителів історії під час вивчення фахових
дисциплін, що забезпечує не лише розвиток їхніх інтелектуальних творчих здібностей, а й
сприяє постійній творчій та соціально активній взаємодії зі всіма суб’єктами освітнього
процесу закладу вищої педагогічної освіти. Такими соціальними детермінантами нами
визначено: формування соціальної компетентності майбутніх вчителів історії поряд з
процесами їхньої соціокультурної ідентифікації; актуалізація провідних рис творчої
особистості; вирішення проблеми професійної самооцінки майбутніх вчителів історії; їхній
саморозвиток у процесах здобуття педагогічної професії; сучасні заклади вищої педагогічної
освіти забезпечують рівні стартові можливості у здобутті якісної професійної освіти та
сприяють реалізації їхніх потенційних можливостей, творчих здібностей, інтересів і
потреб у процесах професійної підготовки під час вивчення фахових дисциплін.

Біографії авторів

Григорій Пустовіт, Рівненський державний гуманітарний університет

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри теорії і
методики виховання, Рівненський державний гуманітарний університет

Юрій Коняхін, Рівненський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування Украї ни

аспірант зі спеціальності 011 Освітні, педагогічні науки, викладач ІІ
категорії у Відокремлений структурний підрозділ Рівненський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування України

Посилання

REFERENCES

Antonova O. Ye Pedahohichna kreatyvnist u strukturi pedahohichnoi obdarovanosti vchytelia. Novi

tekhnolohii navchannia: Nauk.-metod. zb. /In-t innovatsiinykh tekhnolohii i zmistu osvity MONMS

Ukrainy, Akademiia mizhnarodnoho spivrobitnytstva z kreatyvnoi pedahohiky: V 2-kh ch. KyivVinnytsia, 2011. Vyp. 69. Ch. 2. S. 11 – 17.

Bulakh I. S. Psykholohiia osobystisnoho zrostannia pidlitka: Monohrafiia. Kyiv: NPU imeni M. P.

Drahomanova, 2003. 340 s.

Kremen V. Fenomen innovatsii: osvita, suspilstvo, kultura: Monohrafiia /Za red. V. H. Kremenia.

Kyiv: Pedahohichna dumka. 2008. 472 s.

Bekh I. Refleksiia u dukhovnomu «Ia» osobystosti. Ridna shkola. 2011. № 8–9. S. 9 – 14. URL:

dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2011_8-9_51. (data zapytu: 18.10.2023).

Serhiichuk O. Profesiina kompetentnist maibutnoho vchytelia. Pidhotovka studentiv do maibutnoi

profesiinoi diialnosti : naukovo-teoret. zb. Vyp. 1. Pereiaslav-Khmelnytskyi : SKD, 2008. 254 s.

Tsyba V. Zhyttieva kompetentnist u sotsialnii psykholohii. Kroky do kompetentnosti ta intehratsii

v suspilstvo : naukovo-metodychnyi zbirnyk. Kontekst, Kyiv 2000. S. 87–93.

Zhyttieva kompetentnist osobystosti : naukovo-metodychnyi posibnyk / za red. L. V. Sokhan, I. H.

Yermakova, H. M. Nesen. Кyiv : Bohdana, 2003. 520 s.

Onyshchuk, L.A. Humanizatsiia osvity yak osnovna determinanta rozvytku osobystosti. Ukrainskyi

pedahohichnyi zhurnal. 2017. № 3, S. 102–108.

Poliakova H. Kompetentnist yak oriientatsiia vchytelia na naivyshchyi rezultat u svoii roboti.

Zavuch. 2004. № 34. S. 8 – 10.

Molchanova A. O. Tolerantnist yak tsinnisna osnova profesiinoi diialnosti pedahoha: posibnyk.

Kyiv: Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy, 2013. 188 s.

Bekh I. D. Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei : monohrafiia. Kyiv – Chernivtsi :

«Bukrek», 2018. 320 s.

Yalanska S. P. Psykholohiia tvorchosti : navch. posib. Poltava : PNPU imeni V. H. Korolenka, 2014.

s.

Bekh I. Hotovnist pedahoha do innovatsiinoi diialnosti URL:

https://core.ac.uk/download/pdf/12080688.pdf (data zapytu: 26.10.2023).

Bekh I. D. Vykhovannia osobystosti: u 2 kn. Kyiv : Lybid, 2003. Kn. 2: Osobystisno oriientovanyi

pidkhid: naukovo-praktychni zasady. 344 s.

Pedahohichna maisternist: Pidruchnyk / za red. I. A. Ziaziuna. 2 he vyd., dopov. i pererobl. Kyiv:

Vyshcha shkola, 2004. 422 s.

Bekh I. Osobystist u prostori dukhovnoho rozvytku : navch. posib. 2012. Kyiv: Akademvydav.

s.

Pustovit H. P. Teoretychni kontsepty formuvannia profesiinoi kompetentnosti vykladachiv

zakladiv vyshchoi osvity. Nova pedahohichna dumka. 2021. № 2. S. 16 – 21.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-31

Номер

Розділ

РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ