ГЕНДЕРНО ЧУТЛИВИЙ ПІДХІД ЯК ОСНОВА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ З ПРОФОРІЄНТАЦІЇ ТА ПРОФЕСІОНАЛІЗАЦІЇ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В НОВИХ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ УМОВАХ

Автор(и)

  • Антон Кравченко Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Україна https://orcid.org/0000-0001-9627-8952
  • Валентина Какадій Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Україна https://orcid.org/0000-0002-6660-3133
  • Юлія Нечитайло Балаклійський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Україна https://orcid.org/0000-0002-5752-103X

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(7).2021.244090

Ключові слова:

гендерно чутливий підхід, середовище закладів освіти, гендерний аудит, професійна орієнтація, професіоналізація, гендерні стереотипи

Анотація

Статтю присвячено актуальним проблемам упровадження гендерно чутливого підходу у закладах загальної середньої, фахової передвищої та вищої освіти як основи забезпечення якості освітніх послуг із профорієнтації та професіоналізації особистості. Оприлюднено результати гендерного аудиту освітнього середовища різних ланок освіти. Показано гендерні стереотипи, які заважають професійному самовизначенню дівчат і хлопців. Розроблено практичні рекомендації щодо оптимізації просторово-організаційних умов закладів освіти та забезпечення освітніх послуг у процесі профорієнтації учнівства та студентства. 

Біографії авторів

Антон Кравченко , Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

інженер з охорони праці, аспірант кафедри соціальної роботи

Валентина Какадій , Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

аспіранткa кафедри соціальної роботи

Юлія Нечитайло , Балаклійський педагогічний фаховий коледж Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

психолог, викладач, аспірантка кафедри соціальної роботи 

Посилання

Education and gender equality. Of United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization : official site. URL : https://en.unesco.org/themes/women-s-and-girls-education [Data zvernennia: 03.06.2021].

Gaskell J. Gender matters from school to work. (1994) Review Resources for Feminist Research(Spring/Summer 1994). Toronto, Vol. 23. Ed. ½. Р.49–50. URL : https://www.proquest.com/docview/194878486?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true [Data zvernennia: 07.06.2021].

Gilligan C. (1984) In a Different Voice : Psychological Theory and Women's Development. Cambridge, Massachusetts : Harvard University Press, Р. 24–39. URL: https://www.researchgate.net/publication/275714106_In_A_Different_Voice_Psychological_Theory_and_Women's_Development [Data zvernennia: 07.06.2021].

Grace A. P. Gouthro P. A. (2010)Using models of feminist pedagogy to think about issues and directions in graduate education for women students. In Studies in continuing education : Published online. URL : https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/713695714 [Data zvernennia: 08.06.2021].

Matthew M. Calvanese. (2007) Investigating Gender Stereotypes in Elementary Education. Journal of Undergraduate Psychological Research. Vol. 2. Р. 11–18.

URL: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.535.1159&rep=rep1&type=pdf [Data zvernennia: 07.06.2021].

Vorovka, M. I. Dosvid rozvytku hendernoi kultury studentiv u praktytsi vyshchoi shkoly Ukrainy (pochatok XXI stolittia). URL: http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/6000/ [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 12.06.2021].

Vorovka, M. I. (2018). Istoriohrafiia teorii ta praktyky rozvytku hendernoi kultury studentstva/ Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystoti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh : zb. nauk. pr., 1(60), 17–22. URL : http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/4691/ [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 09.06.2021].

Vorovka, M. I. Faktory stanovlennia teorii ta praktyky rozvytku hendernoi kultury studentiv. URL : http://eprints.mdpu.org.ua/id/eprint/8488/ [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 09.08.2021].

Hender yide. O. Andrusyk (Ed) et al. (2018). Kharkiv : Planeta-Prynt. URL : http://krona.org.ua/assets/files/books/Gender-yide.pdf [in Ukrainian]. [Data zvernennia: 12.07.2021].

Hendernyi audyt abo pershi kroky do zatyshnoi shkoly dlia vsikh (video). URL : http://www.krona.org.ua/gendernij-osvitnij-eksperiment-audit.html [in Ukrainian]. [Data zvernennia: 12.07.2021].

Hendernyi audyt zakladu doshkilnoi osvity. URL : http://www.krona.org.ua/gendern-audit-zakladu-doshkiln-osviti.html [in Ukrainian]. [Data zvernennia: 12.07.2021].

Hendernochutlyvyi pidkhid u roboti z vrazlyvymy verstvamy naselennia u sotsialno-pravovii sferi (2017). O. I. Rasskazovoi (Ed). Kharkiv : KhH,A [ in Ukrainian].

Drozhzhyna, T. (2016). Tsinnisna skladova hendernoi kompetentnosti vchytelstva. Henderna paradyhma osvitnoho prostoru – Gender Paradigma of Educational Space, 3/4. URL : https://core.ac.uk/download/pdf/268533699.pdf [in Ukrainian]. [Data zvernennia: 24.06.2021].

Ekspertyza shkilnykh pidruchnykiv : instruk.-metod. materialy dlia ekspertyzy proektiv pidruch. dlia 9 kl. zahalnoosvitnikh navch (2016). O. M. Topuzova (Ed). Kyiv : Pedahohichna dumka [ in Ukrainian].

Ekspertyza shkilnykh pidruchnykiv : instruk.-metod. materialy dlia ekspertiv shchodo zdiisnennia antydyskryminatsiinoi ekspertyzy elektron. versii proektiv pidruch.v, podanykh na konkursnyi vidbir proektiv pidruch. dlia 1 kl. zakl. zah. serednoi osvity. (2016). O. A. Malakhovoi (Ed). Kyiv [ in Ukrainian].

Kakadii, V., Marushchenko, O., Masalitina, O. (2020). Anti-discrimination educational program against labor migration: case of rural school. ScienceRise : Pedagogical Education, 3(36), 30–37. URL : http://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/200425 [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 25.06.2021].

Kravchenko, O. (2020). Hendernyi menedzhment u zakladakh sotsialnoi sfery: stan ta perspektyvy. Sotsialna robota – Social Work, 1(6), 13–17. URL: https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=W6QK65EAAAAJ&cstart=20&pagesize=80&citation_for_view=W6QK65EAAAAJ:0N-VGjzr574C [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 13.06.2021].

Kripak, N. (2018). Realizatsiia rivnykh mozhlyvostei molodi na osvitu: hendernyi pohliad na vstupnu kampaniiu 2017 roku v m. Kharkiv. Genderna polityka ochyma ukrainskoi molodi: proceedings of the Conference XI-th Regional Competition of Young Scientists. N. V. Bibik, H. H. Fesenko (Ed) ; Kharkiv. nats. un-t misk. hosp-va im. O. M. Beketova. Kharkiv, 119–124. URL : https://eprints.kname.edu.ua/47799/1/%D2%90%D0%95%D0%9D%D0%94%D0%95%D0%A0%D0%9D%D0%90%20%D0%9F%D0%9E%D0%9B%D0%86%D0%A2%D0%98%D0%9A%D0%90%2C%D0%97%D0%91%D0%86%D0%A0%D0%9D%D0%98%D0%9A%2026.12.pdf [in Ukrainian]. [Data zvernennia: 15.07.2021].

Marushchenko, O. (2015). Henderni stereotypy vchytelstva suchasnoi ukrainskoi shkoly: sotsiolohichnyi analiz. Henderna paradyhma osvitnoho prostoru – Gender paradigma educational space, 2, 88–95. [in Ukrainian]. [Data zvernennia: 14.07.2021].

Nechytailo, Yu. S. (2020). Henderna osvichenist molodoho pokolinnia v naukovomu dyskursi sotsialnoi roboty. Humanitarnyi i innovatsiinyi rakurs profesiinoi maisternosti: poshuky molodykh vchenykh : proceedings of the VI-th All-Ukraine Scientific and Practical Conference students, postgraduated and young scientists. K. V. Hromovenko (Ed) ; MHU, 33, 15–162 [ in Ukrainian].

Nechytailo, Yu. S. (2019). Rozvytok gendernoi sotsialnosti osobystosti v ontohenezi ta yii formuvannia v osvitnomu protsesi zakladu fakhovoi peredvyshchoi osvity. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Ser. 5 : Pedahohichni nauky : realii ta perspektyvy, Kyiv, 72 ( 2), 62‒70. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30029 [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 16.06.2021].

Pedahohichna henderna skarbnychka: na dopomohu stvorennia ta aktyvnosti Hendernoho tsentru. URL : https://cutt.ly/7mCgtkl [Data zvernennia: 02.08.2021]

Pro zabezpechennia rivnykh prav ta mozhlyvostei dlia zhinok i cholovikiv : Zakon Ukrainy vid 8 veres. 2005 r. №2866-IV. (2005). Ofitsiinyi portal Verkhovnoi Rady Ukrainy : veb-sait. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15#Text [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 08.07.2021].

Pro zatverdzhennia planu zakhodiv z realizatsii zobov’iazan Uriadu Ukrainy, vziatykh v ramkakh mizhnarodnoi initsiatyvy “Partnerstvo Biarrits” z utverdzhennia hendernoi rivnosti : rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 16 hrudnia 2020 r. № 1578-r. (2020). URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1578-2020-%D1%80#Text [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 05.06.2021].

Pro osvitu : Zakon Ukrainy vid 5 veres. 2017 r. № 2145–VIII. (2017). Ofitsiinyi portal Verkhovnoi Rady Ukrainy : veb-sait. URL : https://cutt.ly/KfoyAz6 [ in Ukrainian]. [Data zvernennia:08.07.2021].

Pro provedennia doslidno-eksperymentalnoi roboty v Kharkivskii oblasti na baz zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv i nadannia yim statusu eksperymentalnykh navchalnykh zakladiv rehionalnoho rivnia : Nakaz Departamenta nauky i osvity Kharkivskoi oblasnoi derzhavnoi administratsii vid 29.10.14 № 449. (2014). URL : https://dniokh.gov.ua/?p=5154 [in Ukrainian]. [Data zvernennia: 12.07.2021].

Rasskazova, O. I., Hryhorenko, V. L. (2015). Genderna sotsialnist osobystosti : strukturnyi analiz. Genderna polityka mist: istoriia i suchasnist, 229‒230. URL : https://eprints.kname.edu.ua/43365/1/229-230.pdf [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 20.06.2021].

Rasskazova, O., Tarasenko, N. (2015). Dosvid roboty oseredkiv hendernoi osvity pedahohichnoho vyshchoho navchalnoho zakladu. Henderna paradyhma osvitnoho prostoru – Gender Paradigma Educational Space, 1, 132–135. URL : https://genderindetail.org.ua/library/osvita/genderna-paradigma-osvitnogo-prostoru-1341009.html [ in Ukrainian].

Rasskazova, O., Chernetska, Yu., Onypchenko, O. (2015). Gendernyi audyt osvitnoho seredovyshcha pedahohichnoho VNZ yak innovatsiina forma implementatsii gendernoho komponenta u vyshchu osvitu. Genderna paradyhma osvitnoho prostoru – Gender Paradigma Educational, 2, 123‒136. [ in Ukrainian]. [Data zvernennia: 04.07.2021].

Rasskazova, O., Chernetska, Yu., Onypchenko, O. (2016). Diialnist oseredkiv hendernoi osvity VNZ yak umova implementatsii hendernoho komponenta v osvitu: dosvid roboty TsHO KhHPA. Genderna paradyhma osvitnoho prostoru – Gender Paradigma Educational Space, 3, 165‒173. [ in Ukrainian].

Svitailo, N., Savelieva, Yu., Davlikanova, O. (2016). Hendernyi audyt diialnosti vyshchykh navchalnykh zakladiv. Fond im. Fridrikha Eberta. Predstavnytstvo v Ukraini. SUM DU. URL: https://gendercenter.sumdu.edu.ua/ages/docs/12345.pdf [in Ukrainian]. [Data zvernennia: 12.07.2021].

Stratehiia hendernoi rivnosti Rady Yevropy na 2018–2023 roky. URL : https://rm.coe.int/prems-041318-gbr-gender-equality-strategy-2023-ukr-new2/16808b35a4 [ in Ukrainian] [Data zvernennia: 05.06.2021].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-29

Номер

Розділ

Статті