ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО ВСТУПУ ДО ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.5.2020.220769Ключові слова:
формування соціально-психологічної готовності старшокласників, професійна орієнтація, старшокласник, професійний вибір, професійне самовизначення.Анотація
Сучасне українське суспільство зазнає складних соціально-економічних та соціально-політичних перетворень, які призводять до зміни культурних і духовних цінностей, уявлень про майбутнє професійне становлення. У статті висвітлено проблему професійного самовизначення сучасних старшокласників з урахуванням соціальної ситуації розвитку особистості раннього юнацького віку та специфіки навчання у школі. Зауважено, що важливим і актуальним є дослідження цієї проблеми в площині усвідомлення вибору майбутньої професії старшокласником, вивчення змін у створенні образів можливого майбутнього професійного самовизначення під впливом соціально-економічного та політичного становища в Україні, а також урахування вікового та інтелектуального дозрівання старшокласників під впливом значної комп’ютеризації суспільства, морального, соціально-психологічного плюралізму в засобах масової інформації. Мета статті полягає в теоретичному аналізі проблеми соціально-психологічної готовності старшокласників до вступу до ЗВО. Методи дослідження: аналіз психолого-педагогічної літератури; порівняльно-історичний метод зарубіжного та вітчизняного досвіду щодо формування соціально-психологічної готовності старшокласників до вступу до ЗВО.Посилання
Ancyferova L. I. Razvitie lichnosti i problemy gerontopsihologii. Moskva : Izd-vo «Institut psihologii RAN». 2004. 85 s.
Batyshev S. J. Professional'naja pedagogika : uchebnik dlja studentov, obuchajushhihsja po pedagogicheskim special'nostjam i napravlenijam. Moskva : Iz-vo JeGVES. 2009. 456 s.
Psihologo-pedagogicheskaja podderzhka social'no-professional'nogo samoopredelenija uchashhihsja v uslovijah profil'nogo obuchenija : posobie dlja uchitelja. / Borgojakov S. A., Chaptykova O. J., Fotekova T. A., Kolmakova N. V. Abakan : Iz-vo Hakas. gos. un-ta im. N. F. Katanova. 2009. 208 s.
Botjakova L. V. Kratkij slovar' ponjatij i terminov po proforientacii. Moskva : Pedagogika. 1991. 79 s.
Volkov B. S. Osnovy professional'noj orientacii : uchebnoe posobie dlja vuzov. Moskva : Akademicheskij prospekt. 2007. 333 s.
Golovin S. J. Slovar' prakticheskogo psihologa. Mn. : Harvest. 2009. 976 s.
Golomshtok A. E. Vybor professii i vospitanie lichnosti shkol'nika. Moskva : Pedagogika. 1979. 160 s.
Dement'ev I. V. Problema professional'nogo samoopredelenija shkol'nikov v sovremennoj proforientacii : psihologicheskij i pedagogicheskij aspekty. Nauchnye trudy Respublikanskogo instituta vysshej shkoly. Minsk. 2009. S. 242–248.
Gotovnost' starsheklassnikov k professional'nomu samoopredeleniju: jempiricheskaja model' i ee interpretacija / Imakaev V. R., Vihman A. A., Gadzhieva L. A., Popov A. J. Uspehi sovremennoj nauki. 2015. №3 S. 78–85.
Karimova G. A., Diuanova R. K. Istorija stanovlenija professional'noj orientacii shkol'nikov: razvitie obrazovanija, pedagogiki i psihologii v sovremennom mire : sbornik nauchnyh trudov po itogam mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Voronezh : Izd-vo. 2014. S. 10–13.
Koliada N. M. Vykorystannia zmishanoho navchannia pry dovuzivskii pidhotovtsi molodi do vstupu do vyshu. Zbirnyk naukovykh prats Melitopolskoho DPU imeni Bohdana Khmelnytskoho. Melitopol. 2018. S. 45–54.
Luchshie praktiki proforientacionnoj raboty s molodezh'ju subektov RF : sbornik informacionno-analiticheskih materialov vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii URL: http://viro- profportal.edu.ru/attachments/article/493/lychiepraktiki.pdf (data obrashhenija 25.11.2020).
Mardahaev L. V. Social'naja pedagogika : uchebnik dlja bakalavrov. Moskva : Izdatel'stvo Jurajt. 2015. 817 s.
Nazimov I. N. Professional'naja orientacija. Rossijskaja pedagogicheskaja jenciklopedija: V 2 tt. Moskva : Bol'shaja Rossijskaja jenciklopedija. 1998. T. 2. S. 210–211.
Panov A. I. Metodika razrabotki modelej proforientacii v sisteme obshhego obrazovanija. Tomsk. 2015. 144 s.
Polonskij V. M. Slovar' po obrazovaniju i pedagogike. Moskva : Vyssh. shk. 2004. 512 s.
Prjazhnikov N. S., Rumjanceva L. S. Samoopredelenie i professional'naja orientacija uchashhihsja : uchebnik dlja stud. uchrezhdenij vyssh. prof. obrazovanija. Moskva : Izdatel'skij centr «Akademija». 2013. 208 s.
Sazonov A. D., Simonenko V. D., Avanesov V. S. Professional'naja orientacija uchashhihsja. Moskva: Prosveshhenie. 1988. 223 s.
Saharova V. I. Interaktivnye formy i metody proforientacionnoj dejatel'nosti pedagogov. Platforma-Navigator: razvitie kar'ery. 2018. № 1 (4). S. 3–7.
Sergeev I. S. Sistema organizacionno-pedagogicheskogo soprovozhdenija professional'nogo samoopredelenija obuchajushhihsja v uslovijah vertikal'no integrirovannogo nepreryvnogo obrazovanija : dis. … dok. ped. nauk: 13.00.08 / Moskva. 2017. 440 s.
Stratehiia staloho rozvytku Ukrainy do 2030 roku. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/UNDP_Strategy_v06-optimized%20(1).pdf (data zvernennia: 25.11.2020).
Chistjakova S. N. Rodichev N. F., Cherkashin E. O. Professional'noe samoopredelenie : slovar' terminov. Moskva : «Akademija», 2014. 134 s.
Shavir P. A. Psihologija professional'nogo samoopredelenija v rannej junosti. Moskva : Pedagogika. 1981. 96 s.
Sharova E. N. Riskologicheskij podhod k ponimaniju problem professional'nogo samoopredelenija molodezhi: sootnoshenie opredelennosti i neopredelennosti. Vserossijskaja nauchno-prakticheskaja konferencija s mezhdunarodnym uchastiem «Social'no-gumanitarnoe znanie: istorija i sovremennost'». Murmansk : MGTU. 2011. S. 256–260.