ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО ВСТУПУ ДО ЗВО

Автор(и)

  • Олена Поліщук Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини., Україна https://orcid.org/0000-0003-4617-8245

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.5.2020.220769

Ключові слова:

формування соціально-психологічної готовності старшокласників, професійна орієнтація, старшокласник, професійний вибір, професійне самовизначення.

Анотація

Сучасне українське суспільство зазнає складних соціально-економічних та соціально-політичних перетворень, які призводять до зміни культурних і духовних цінностей, уявлень про майбутнє професійне становлення. У статті висвітлено проблему професійного самовизначення сучасних старшокласників з урахуванням соціальної ситуації розвитку особистості раннього юнацького віку та специфіки навчання у школі. Зауважено, що важливим і актуальним є дослідження цієї проблеми в площині усвідомлення вибору майбутньої професії старшокласником, вивчення змін у створенні образів можливого майбутнього професійного самовизначення під впливом соціально-економічного та політичного становища в Україні, а також урахування вікового та інтелектуального дозрівання старшокласників під впливом значної комп’ютеризації суспільства, морального, соціально-психологічного плюралізму в засобах масової інформації. Мета статті полягає в теоретичному аналізі проблеми соціально-психологічної готовності старшокласників до вступу до ЗВО. Методи дослідження: аналіз психолого-педагогічної літератури; порівняльно-історичний метод зарубіжного та вітчизняного досвіду щодо формування соціально-психологічної готовності старшокласників до вступу до ЗВО.

Біографія автора

Олена Поліщук, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.

Аспірант кафедри соціальної педагогіки та соціальної роботи.

Посилання

Ancyferova L. I. Razvitie lichnosti i problemy gerontopsihologii. Moskva : Izd-vo «Institut psihologii RAN». 2004. 85 s.

Batyshev S. J. Professional'naja pedagogika : uchebnik dlja studentov, obuchajushhihsja po pedagogicheskim special'nostjam i napravlenijam. Moskva : Iz-vo JeGVES. 2009. 456 s.

Psihologo-pedagogicheskaja podderzhka social'no-professional'nogo samoopredelenija uchashhihsja v uslovijah profil'nogo obuchenija : posobie dlja uchitelja. / Borgojakov S. A., Chaptykova O. J., Fotekova T. A., Kolmakova N. V. Abakan : Iz-vo Hakas. gos. un-ta im. N. F. Katanova. 2009. 208 s.

Botjakova L. V. Kratkij slovar' ponjatij i terminov po proforientacii. Moskva : Pedagogika. 1991. 79 s.

Volkov B. S. Osnovy professional'noj orientacii : uchebnoe posobie dlja vuzov. Moskva : Akademicheskij prospekt. 2007. 333 s.

Golovin S. J. Slovar' prakticheskogo psihologa. Mn. : Harvest. 2009. 976 s.

Golomshtok A. E. Vybor professii i vospitanie lichnosti shkol'nika. Moskva : Pedagogika. 1979. 160 s.

Dement'ev I. V. Problema professional'nogo samoopredelenija shkol'nikov v sovremennoj proforientacii : psihologicheskij i pedagogicheskij aspekty. Nauchnye trudy Respublikanskogo instituta vysshej shkoly. Minsk. 2009. S. 242–248.

Gotovnost' starsheklassnikov k professional'nomu samoopredeleniju: jempiricheskaja model' i ee interpretacija / Imakaev V. R., Vihman A. A., Gadzhieva L. A., Popov A. J. Uspehi sovremennoj nauki. 2015. №3 S. 78–85.

Karimova G. A., Diuanova R. K. Istorija stanovlenija professional'noj orientacii shkol'nikov: razvitie obrazovanija, pedagogiki i psihologii v sovremennom mire : sbornik nauchnyh trudov po itogam mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Voronezh : Izd-vo. 2014. S. 10–13.

Koliada N. M. Vykorystannia zmishanoho navchannia pry dovuzivskii pidhotovtsi molodi do vstupu do vyshu. Zbirnyk naukovykh prats Melitopolskoho DPU imeni Bohdana Khmelnytskoho. Melitopol. 2018. S. 45–54.

Luchshie praktiki proforientacionnoj raboty s molodezh'ju subektov RF : sbornik informacionno-analiticheskih materialov vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii URL: http://viro- profportal.edu.ru/attachments/article/493/lychiepraktiki.pdf (data obrashhenija 25.11.2020).

Mardahaev L. V. Social'naja pedagogika : uchebnik dlja bakalavrov. Moskva : Izdatel'stvo Jurajt. 2015. 817 s.

Nazimov I. N. Professional'naja orientacija. Rossijskaja pedagogicheskaja jenciklopedija: V 2 tt. Moskva : Bol'shaja Rossijskaja jenciklopedija. 1998. T. 2. S. 210–211.

Panov A. I. Metodika razrabotki modelej proforientacii v sisteme obshhego obrazovanija. Tomsk. 2015. 144 s.

Polonskij V. M. Slovar' po obrazovaniju i pedagogike. Moskva : Vyssh. shk. 2004. 512 s.

Prjazhnikov N. S., Rumjanceva L. S. Samoopredelenie i professional'naja orientacija uchashhihsja : uchebnik dlja stud. uchrezhdenij vyssh. prof. obrazovanija. Moskva : Izdatel'skij centr «Akademija». 2013. 208 s.

Sazonov A. D., Simonenko V. D., Avanesov V. S. Professional'naja orientacija uchashhihsja. Moskva: Prosveshhenie. 1988. 223 s.

Saharova V. I. Interaktivnye formy i metody proforientacionnoj dejatel'nosti pedagogov. Platforma-Navigator: razvitie kar'ery. 2018. № 1 (4). S. 3–7.

Sergeev I. S. Sistema organizacionno-pedagogicheskogo soprovozhdenija professional'nogo samoopredelenija obuchajushhihsja v uslovijah vertikal'no integrirovannogo nepreryvnogo obrazovanija : dis. … dok. ped. nauk: 13.00.08 / Moskva. 2017. 440 s.

Stratehiia staloho rozvytku Ukrainy do 2030 roku. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/UNDP_Strategy_v06-optimized%20(1).pdf (data zvernennia: 25.11.2020).

Chistjakova S. N. Rodichev N. F., Cherkashin E. O. Professional'noe samoopredelenie : slovar' terminov. Moskva : «Akademija», 2014. 134 s.

Shavir P. A. Psihologija professional'nogo samoopredelenija v rannej junosti. Moskva : Pedagogika. 1981. 96 s.

Sharova E. N. Riskologicheskij podhod k ponimaniju problem professional'nogo samoopredelenija molodezhi: sootnoshenie opredelennosti i neopredelennosti. Vserossijskaja nauchno-prakticheskaja konferencija s mezhdunarodnym uchastiem «Social'no-gumanitarnoe znanie: istorija i sovremennost'». Murmansk : MGTU. 2011. S. 256–260.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-23

Номер

Розділ

Статті