ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ФАХІВЦІВ ІЗ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ЯК ЗАПОРУКА ЕФЕКТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ В ГРОМАДІ

Автор(и)

  • Оксана Осетрова Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Україна https://orcid.org/0000-0002-7598-1144

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(10).2023.282276

Ключові слова:

соціальна робота в громаді, громада, фахівець із соціальної роботи, кваліфікація, підвищення кваліфікації, компетентнісний підхід

Анотація

Сучасні умови існування й життєдіяльності людини у світі загалом та в Україні,
зокрема, зіткані із кризових явищ, з якими не завжди особа/сім’я здатна
самотужки впоратися, потребуючи соціальної підтримки з боку фахівців із
соціальної роботи. Для досягнення ефективного результату професійної
діяльності сучасний фахівець із соціальної роботи має володіти фаховими
компетентностями й бути обізнаним щодо сучасних методів роботи, у тому числі
із вразливими категоріями населення, що сприятиме підвищенню якості надання
соціальних послуг у громаді. З огляду на зазначене мета дослідження передбачає: 1)
з’ясування ключових переваг компетентнісного підходу до впровадження сучасного
освітнього процесу підвищення кваліфікації фахівців із соціальної роботи: 2) аналіз
результатів впроваджуваних у Дніпровському національному університеті імені
Олеся Гончара тренінгових програм з підвищення кваліфікації фахівців в аспекті
подальшого розгортання ними соціальної роботи у громаді. Компаративний аналіз
сильних і слабких сторін традиційного та компетентнісного підходів до навчання
дозволив виявити переваги останнього: гнучкість, креативність, спрямованість
на досягнення результатів навчання, надалі впроваджуваних у соціальній роботі в
громаді, самостійність, перевірка набутих знань на практиці. Наразі слід
відмітити наявність потреби у підвищенні кваліфікації фахівців із соціальної
роботи з отриманням сертифіката, що підтверджують часті звернення-запити
потенційних слухачів, які мають необхідність в отриманні такої освітньої послуги.
У перспективі дане дослідження є: теоретична засада для розробки нових
тренінгових програм для підвищення кваліфікації фахівців із соціальної роботи, а
також практично набутий досвід, важливий для подальшого впровадження
тренінгів для підвищення кваліфікації фахівців із соціальної роботи.

Біографія автора

Оксана Осетрова, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

доктор філософських наук, професор кафедри філософії, професор
кафедри соціології, соціальної роботи, публічного управління та адміністрування,
Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Посилання

REFERENCES

Buherko Ya. M., Yutsik (Humenyuk) V. H. (2023). Profesiyna kompetentnist’

sotsial’noho pratsivnyka yak chynnyk efektyvnoyi diyal’nosti v hromadi. Sotsial’na robota v

hromadi: suchasni vyklyky ta perspektyvy rozvytku: materialy vseukrayins’koyi naukovopraktychnoyi konferentsiyi [Professional competence of a social worker as a factor of effective

activity in the community. Social work in the community: modern challenges and development

prospects: materials of the All-Ukrainian scientific and practical conference] (m. Dnipro,

ereznya 2023 roku) / za zah. red. prof. O. O. Osetrovoi. Dnipro, DNU imeni Olesya Honchara.

P. – 11. URL:

https://www.dnu.dp.ua/view/materialu_konferenchii (in Ukrainian).

Holovatyi M. F., Panasyuk M. B. (2005). Sotsialna polityka i sotsialna robota:

Terminolohichno-ponyatiynyi slovnyk [Social policy and social work: Terminological and

conceptual dictionary]. Kyiv (in Ukrainian).

Kotlomanitova H. (2018). Sotsialna kompetentnist’ iak umova profesiinoi

identychnosti fakhivtsya u galuzi sotsialnoi roboty. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Social

competence as a condition of the professional identity of a specialist in the field of social work.

Origins of pedagogical skills]. Issue 21. P. 104 – 108 (in Ukrainian).

Oliinyk K. S. (2016). Formuvannia profesiinoi identychnosti sotsialnykh pratsivnykiv

za dopomohoiu treninhiv. Visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia «Pedahohika. Sotsialna

robota» [Formation of the professional identity of social workers with the help of trainings.

Bulletin of Uzhhorod University. Series “Pedagogy. Social work”]. Issue 2 (39). P. 157 – 159

(in Ukrainian).

Sadovs’ka E., Yaroshenko A. (2018). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti

sotsialnoho pratsivnyka v umovakh vyshchoho navchal’noho zakladu : monohrafiia [Formation

of professional competence of a social worker in the conditions of a higher educational

institution: monograph]. Kyiv. 113 p (in Ukrainian).

Semyhina T. V., Pozhydaieva O. V. (2020)/ Formuvannya kompetentnostey sotsialnykh

pratsivnykiv: mizhnarodna ta lokal’na praktyka. Reprezentatsiia osvitnikh dosiahnen’, mas-media

ta rol’ filolohii u suchasnii systemi nauk: kolektyvna naukova monohrafiia [Formation of

competences of social workers: international and local practice. Representation of educational

achievements, mass media and the role of philology and the modern system of sciences: a

collective monograph]. Vydannia 1. Vinnytsia (in Ukrainian).

Sichova V., Khizhnyak L., Vakulenko S. (2021). Pidvyshchennya kvalifikatsiyi fakhivtsiv

u sferi sotsial’noyi roboty v konteksti neperervnoyi osvity. Sotsial’na robota ta sotsial’na osvita

[Improving the qualifications of specialists in the field of social work in the context of continuing

education. Social work and social education]. Issue 1 (6). P. 228 – 240. Uman’ (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-31

Номер

Розділ

РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ