СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ЯК ЗАТРЕБУВАНА ПРАКТИКА ФОРМУВАННЯ М’ЯКИХ НАВИЧОК УЧНІВСТВА: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА ДОСВІД УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(10).2023.281654

Ключові слова:

Реформа Нова українська школа, м’які (соціально-емоційні) навички, учнівство і вчительство, соціально-емоційне навчання, соціально-емоційне та етичне навчання, громадська організація «ЕдКемп Україна»

Анотація

У статті репрезентовано результати дослідження, проведеного з метою обґрунтування
необхідності і доречності впровадження в систему української освіти соціально-емоційного
навчання (СЕН) та його переосмисленої і розширеної версії – соціально-емоційного та
етичного навчання (СЕЕН) – як дієвих практик розвитку м’яких (соціально-емоційних)
навичок учнівства в умовах нових викликів у вихованні дітей і реалізації компетентнісного
підходу в освіті, а також висвітлення досвіду сприяння впровадженню СЕЕН в освіту
силами громадського сектору України.
Проаналізовано виникнення концепту «м’які навички» в мейнстрімі реалізації ідей
благополуччя і щасливого життя людини як прикінцевої мети освіти. Встановлено, що в
контексті реалізації реформи НУШ ці практики розглядаються як інструмент розвитку
м’яких навичок, а ключовими постатями для успішного їх впровадження є педагогічні
працівники.
Схарактеризовано рівень сприйняття та готовності освітян до впровадження СЕН на
матеріалі соціологічного дослідження «Соціально-емоційне навчання в Україні: щодення та
перспективи», що було проведене серед 3 657 осіб (з них 3 237 педагогічних працівників/-иць і
420 керівників/-иць закладів освіти) у 2021 році за участі громадської організації «ЕдКемп
Україна» (EdCamp Ukraine) й особисто автора статті. Доведено велику затребуваність
соціально-емоційних навичок і відповідного навчання серед учительства.
Розкрито важливість обговорення СЕН-тематики як основи системної перебудови всього
освітнього процесу, зокрема й підготовки та підвищення кваліфікації вчительства в
аспекті реалізації Концепції Нової української школи; визначено перспективність та
додаткову цінність програми соціально-емоційного та етичного навчання в Україні.
Проаналізовано досвід діяльності EdCamp Ukraine щодо імплементації в Україні на
всеукраїнському рівні СЕЕН; накреслено перспективи впровадженні СЕЕН в Україні під час
повномасштабної військової агресії росії і післявоєнної відбудови України. 

Біографія автора

Олександр Елькін, Інститут проблем виховання НАПН України

кандидат технічних наук, докторант, Інститут проблем виховання НАПН України, спеціальність 011 – освітні, педагогічні науки, голова Ради ГО «ЕдКемп Україна», член Консультативної ради з питань сприяння розвитку системи загальної середньої освіти при Президентові України

Посилання

REFERENCES

Scheerens, J., Van der Werf, G., De Boer, H. (2020). Measurement of Soft Skills in Education. Soft Skills in Education. Putting the evidence in perspective, 141–189. Retrieved from: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-54787-5_6.

Analitychnyi ohliad : Mozhlyvosti dlia realizatsii sotsialno-emotsiinoho navchannia v ramkakh rreform«Nova ukrainska shkola». (2021). T. Drozhzhyna et al. L. Hrynevych (Ed.). Kyiv : Shkilnyi svit [in Ukrainian].

Hrynevych, L. (2017). Proiekt Zakonu Ukrainy «Pro osvitu». Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/reforms/proekt-zu-pro-osvitu-1.pdf [in Ukrainian].

Nova ukrainska shkola : kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. (2016).

M. Hryshchenka, (Ed.). URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Hlobalni navychky maibutnoho. Liudskyi kapital 2030. Retrieved from: https://hrliga.com/docs/ljudskyj-kapital-2030.pdf [in Ukrainian].

Dalai-lama, Tutu, D., Abrams, D. (2017). Knyha radosti: vichne shchastia v minlyvomu sviti. Kharkiv: Klub simeinoho dozvillia [in Ukrainian].

Rethinking learning: a review of social and emotional learning for education systems. (2020). Nandini Chatterjee Singh, Anantha Duraiappah (Ed.). Retrieved from : https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373890/PDF/373890eng.pdf.multi.

World Happiness Report 2016 (2016). J. Helliwell, R. Layard, J. Sachs (Ed.). New York: Sustainable Development Solutions Network., I. Retrieved from: https://s3.amazonaws.com/happiness-report/2016/HR-V1_web.pdf.

SEE LEARNING : website. URL : http://seelearning.emory.edu/uk.

Goleman, D. (2006). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York : Random House Publishing Group.

Vybrani materialy mizhnarodnoi prohramy z formuvannia m’iakykh navychok SEE navchannia. (2019). O. Elkina (Ed.) et al. Kharkiv: Dim reklamy. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%

BD%D0%B8/2019/07/07/CEE-PRINT.pdf [in Ukrainian].

Handbook of social and emotional learning: research and practice. (2017). A. J. Durlak (Ed.) et al. New York: The Guilford Press.

Certificate in Social and Emotional Learning and School Climate. Foster safer, more supportive school environments. Quinnipiac University. Retrieved from: https://www.qu.edu/informationrequest/request-info-for-the-certificate-in-social-and-emotional-learning-and-school-climate/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SEL%20certificate&utm_content=s

el-phrase&gclid=Cj0KCQiA5NSdBhDfARIsALzs2EBncjKPDvF6CwlSgoOyRTiYu6iktr08Af1f42K3JHUsDa38rAB9ngaAlMIEALw_wcB

Beyond Academic Learning: First Results from the Survey of Social and Emotional Skills. (2021). OECDilibrary. Retrieved from: https://doi.org/10.1787/92a11084-en.

Yak uprovadzhuvaty sotsialno-emotsiine navchannia v shkolakh. Analitychnyi ohliad. (2021). Nova ukrainska shkola – New Ukrainian school. Retrieved from: https://nus.org.ua/articles/yakuprovadzhuvaty-sotsialno-emotsijne-navchannya-v-shkolah-analitychnyj-oglyad/ [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu za profesiiamy «Vchytel pochatkovykh klasiv zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity», «Vchytel z pochatkovoi osvity (z dyplomom molodshoho spetsialista)» : Nakaz M-va ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy vid 23 hrudnia 2020 № 2736-20. (2020). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/go/v2736915-20

[in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu «Kerivnyk (dyrektor) zakladu zahalnoi serednoi osvity» : Nakaz Ministerstva ekonomiky Ukrainy vid 17 veresnia 2021 № 368–21. (2021). Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2021/09/22/Nakaz-568-

zatverdzh.standartu.keriv.22.09.pdf [in Ukrainian].

EdCamp Ukraine: website. URL : https://www.edcamp.ua/en/main-page/ [in Ukrainian].

Pro provedennia eksperymentu vseukrainskoho rivnia za temoiu «Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia v uchniv miakykh navychok shliakhom sotsialno-emotsiinoho ta etychnoho navchannia» na bazi zakladiv zahalnoi serednoi osvity Ukrainy na lystopad 2019 – hruden 2024 rokiv : Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 18 lystopada 2019 № 1431. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D%B8%D0%BD%D0%B8/2019/11/19/1431-vid-18112019.pdf [in Ukrainian].

Sotsialno-emotsiine ta etychne navchannia. Retrieved from: https://www.edcamp.ua/seelukraine/ [in Ukrainian].

#СЕЕН. New Ukrainian school – New Ukrainian school. Retrieved from: http://bit.ly/blogseelukraine [in Ukrainian].

Ukrinform: Multimedia platform for foreign broadcasting of Ukraine. Retrieved from: https://www.ukrinform.ua/ [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-31

Номер

Розділ

ПРАКТИКА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ