ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ В ІНТЕРВЕНЦІЯХ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ТЕОРІЯ ТА ТЕХНІКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(10).2023.280915

Ключові слова:

цілепокладання, визначення цілей, фреймінг, досягнення цілей, техніки цілепокладання, саморегулювання, самоменеджмент

Анотація

Одним із сучасних інструментів клієнтцентрованої соціальної роботи можна вважати
техніку цілепокладання, покликану мотивувати та скеровувати клієнта до досягнення
конкретної мети та результату. У статті систематизовано наукові підходи до розуміння
теорії цілепокладання, визначено специфіку її практичного використання соціальній роботі,
представлено конкретні техніки цілепокладання, які пройшли апробацію у рамках
структурованих інтервенцій для клієнтів, які перебувають у складних життєвих
обставинах і мотивовані їх змінити.

Біографії авторів

Ольга Столярик , Львівський національний університет імені Івана Франка

доктор філософії із соціальної роботи, асистент кафедри
соціальної педагогіки та соціальної роботи, Львівський національний університет
імені Івана Франка 

Тетяна Семигіна, Національне агентство кваліфікацій

доктор політичних наук, професор, член Національного
агентства кваліфікацій

Посилання

REFERENCES

Bielkina-Kovalchuk, O. (2022). Postanovka mety yak vazhlyva skladova efek- tyvnoho kouchynhu. Vvichlyvist.Humanitas, 4, 3–7 [in Ukrainian].

Galchynska, O. & Semigina, T. (2017). Vtruchannya z rozvytku ekonomichnoyi samostiynosti «Maysternya mozhlyvostey». Kyiv: Polygraph-plus [in Ukrainian].

Drozd, L. V. (2018). Formuvannya zhyttyevoho tsilepokladannya u pidlitkiv z intelektualʹnymy porushennyamy. Scientific Bulletin of Kherson State University. Series "Psychological Sciences", 5, 265–270 [in Ukrainian].

Kolisnyk, L. (2019). Osoblyvosti tsilepokladannya osib iz diahnozom miopiya. Problems of modern psychology, 45, 223–241 [in Ukrainian].

Stoliaryk, O. & Semigina, T. (2022). Sotsialʹna robota iz sim’yamy, yaki vykhovuyutʹ ditey z autyzmom: interventsiya z rozvytku sylʹnykh storin. Tallinn:Teadmus [in Ukrainian].

Stoliaryk, O. & Semigina, T. (2022). Pidkhid oriyentovanyy na sylʹni storony: ohlyad osnovnykh pryntsypiv. Vvichlyvist. Humanitas, 4, 59–67 [in Ukrainian].

Alanko, T. et al. (2019). Rehabilitees perspective on goal setting in rehabilitation–a phenomenological approach. Disability and Rehabilitation, 41(19), 2280–2288.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Stanford: W.H. Freeman

Brown, S.P., Jones, E. & Leigh, T.W. (2005). The attenuating effect of role overload on relationships linking self-efficacy and goal level to work performance. Journal of Applied Psychology, 90, 972–979.

Cairns, A. J., Kavanagh, D. J., Dark, F. & McPhail, S. M. (2019). Goal setting improves retention in youth mental health: a cross-sectional analysis. Child and adolescent psychiatry and mental health, 13(1), 1–8.

Cameron, L. J. et al. (2018). A qualitative investigation into the patient-centered goal-setting practices of allied health clinicians working in rehabilitation. Clinical Rehabilitation, 32(6), 827–840.

Doran, G. T. (1981). There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. Management Review, 70, 35–36.

Erez, M. (1977). Feedback: A necessary condition for the goal setting-performance relationship. Journal of Applied psychology, 62(5), 624.

Frayne, C. A. & Latham, G. P. (1987). Application of social learning theory to employee selfmanagement of attendance. Journal of applied psychology, 72(3), 387–392.

Kanfer, R. & Ackerman, P. L. (1989). Motivation and cognitive abilities: An integrative/aptitudetreatment interaction approach to skill acquisition. Journal of applied psychology, 74(4), 657–690.

Latham, G. P. & Seijts, G. H. (1999). The effects of proximal and distal goals on performance on a moderately complex task. Journal of Organizational Behavior, 20(4), 421–429.

Lee, E. A. L. et al. (2020). «We Can See a Bright Future»: Parents’ Perceptions of the Outcomes of Participating in a Strengths-Based Program for Adolescents with Autism Spectrum Disorder. Journal of autism and developmental disorders, 50(9), 1–16.

Locke, E. A. (1996). Motivation through conscious goal setting. Applied and preventive psychology, 5(2), 117–124.

Locke, E.A. & Latham, G.P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57, 705–717.

Locke, E. A., & Latham, G. P. (2013). Goal setting theory: The current state. In: New developments in goal setting and task performance (pp. 623–630). Routledge.

Locke, E. A., & Latham, G. P. (2019). The development of goal setting theory: A half century retrospective. Motivation Science, 5(2), 93–105.

Mace, C. A. (1935). Incentives. Some experimental studies. London: H.M.S.O.

Maltz, M. (2017). Psycho-Cybernetics: Updated and Expanded. New York: Perigee.

Moore, A. M., Holding, A. C., Buchardt, L., & Koestner, R. (2021). On the efficacy of volitional personality change in young adulthood: Convergent evidence using a longitudinal personal goal paradigm. Motivation and Emotion, 45, 171–185.

Ogbeiwi, O. (2021). General concepts of goals and goal-setting in healthcare: A narrative review. Journal of Management & Organization, 27(2), 324–341

Ryan, T. A., & Smith, P. C. (1954). Principles of industrial psychology. Ronald Press.

Seijts, G. H. & Latham, G. P. (2001). The effect of learning, outcome, and proximal goals on a moderately complex task. Journal of Organizational Behavior, 22, 291–307.

Sønsterud, H. et al. (2020). What do people search for in stuttering therapy: Personal goal-setting as a gold standard? Journal of Communication Disorders, 85, 105944.

Swann, C. et al. (2022). The (over)use of SMART goals for physical activity promotion: A narrative review and critique. Health psychology review, 1–16. Retrieved fromhttps://doi.org/10.1080/17437199.2021.2023608 (accessed 17.02.2023).

Vaalburg, A. M., Wattel, E., Boersma, P., Hertogh, C., & Gobbens, R. (2021). Goal‐setting in geriatric rehabilitation: Can the nursing profession meet patients' needs? A narrative review. Nursing Forum, 56(3), 48–659.

Wiese, B. S. & Freund, A.M. (2005). Goal progress makes one happy, or does it? Longitudinal findings from the work domain. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 78, 1–19.

Xin, Y., España, M. & Davis, A. K. (2022). The acceptability of non-abstinent treatment goals among clinical social workers in the United States. Journal of Social Work Practice, 1–16. Retrieved from https://doi.org/10.1080/02650533.2022.2034768 (accessed 17.02.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-31

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ