ДОСВІД ЗАСТОСУВАННЯ ДИСТАНЦІЙНОЇ ПСИХОДРАМИ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ПРИ ПРОЖИВАННІ КРИЗИ ПАНДЕМІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262689Ключові слова:
психодрама, дистанційна психодрама, соціальний працівник, методи психодрами, психодраматична гра, розігрів, шеринг, пандемія, кризаАнотація
У статті наведено досвід використання психодрами в онлайн-форматі як способу
психологічної допомоги в терапевтичній групі та соціальному проєкті під час пандемії.
Аргументовано, що в умовах форс-мажорних обставин своєчасне надання психологічної
допомоги набуває особливого значення. Мета статті – обґрунтувати використання
дистанційної психодрами у соціальній роботі під час проживання кризи пандемії. В онлайнформаті психодрама є ефективним способом надання психологічної допомоги. При цьому
виявлено відмінності від традиційної психодрами від психодрами онлайн. Переживання
людини в умовах карантину посилюються, тому при проведенні психодраматичної гри
важливе значення набуває екологічне входження в zoom-простір. Виявлено необхідність
використання фізичних дій учасників в ігровій формі для підтримки рівня енергії у
психодраматичному розігріві, який є особливо важливим елементом під час роботи
психодраматерапевта онлайн. Акцентовано увагу на тому, що основні техніки психодрами,
такі як обмін ролями, дублювання та дзеркало, мають місце не тільки у звичайному
форматі, а й у дистанційному.
Встановлено, що для учасників групи важливою частиною у заключній фазі психодрами є
шеринг, завдяки якому протагоніст отримує підтримку та додаткову увагу, а члени групи –
можливість зняти напругу, отримати емоційну розрядку, додаткові усвідомлення та
смисли. У дослідженні були використані такі методи: метод психотерапії та психодрами в
онлайн-форматі. Результати: проаналізовано проблеми адаптації методу психодрами до
віртуального простору. Описані психодраматичні ігри у групах «Пройти крізь кризу» та
«Щастя в долонях». Висновки: дистанційна психодрама в епоху цифрових технологій займає
гідне місце серед методів психологічної допомоги.
Посилання
Kipper, D. (1993). Klinicheskie rolevyie igryi i psihodrama. Moskva: Klass [in Russian].
Kornyenko, P. (n. d.). Onlayn-rabota s psihologicheskoy gruppoy. Retrieved from
https://psihodrama.ru/t1134.html?sid=2bb6c3c086f17efb6087013ee8d6e2ba [in Russian].
Kremin, V. H. (Red.). (2020). Psykholohiia i pedahohika u protydii pandemii COVID-19. Kyiv: Yurka
Liubchenko [in Ukrainian].
Radchenko, M. I., & Prozhoha I. V. Spetsyfika kontrolno-otsiniuvalnoi diialnosti pry pidhotovtsi
maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv. (2021). Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriya:
Pedahohika. Psykholohiya, 2 (19), 88–97 [in Ukrainian].
Satyr, V. (2001). Psykhoterapyia semy Phychotherapy of Family. Sankt-Peterburh: Rech [in Russian].
Shuttsenberher, A. A. (2007). Psykhodrama. Moskva: Psykhoterapiya [in Russian].
Chesner, A., & Chesner, A. (Red.). (2021). Psykhodrama na dvoykh. Praktycheskoe rukovodstvo.
Moskva: Klass [in Russian].