ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ПОСЛУГИ ДЕННОГО ДОГЛЯДУ ЗА ДІТЬМИ З ІНВАЛІДНІСТЮ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262679Ключові слова:
соціальні послуги, аутизм, діти з інвалідністю, денний доглядАнотація
У статті розглянуто проблеми організації психолого-педагогічного супроводу денного
догляду для дітей з інвалідністю, які мають комплексні порушення фізичного та
розумового розвитку, включаючи розлади аутичного спектру. У теперішній час денний
догляд для дітей з інвалідністю є базовою соціальною послугою, яка, відповідно до
класифікатора соціальних послуг, передбачає соціальну реабілітацію; соціально-трудову
адаптацію та організацію дозвілля; догляд; навчання батьків дітей з інвалідністю.
Незважаючи на велику потребу, послуга розвивається дуже повільно. Потребує кадрового
та методичного забезпечення, навчання працівників. Протягом 2020-2022 років за
підтримки ЮНІСЕФ та низки інших міжнародних організації в Україні триває проект
Спільно, завдяки якому відбувається впровадження послуги денного догляду в об’єднаних
територіальних громадах Донецької та Луганської області. Зокрема, проведено близько 50
супервізій та воркшопів з питань як організації соціальної послуги, так і її психолого-педагогічного супроводу. На часі є розробка методичних рекомендацій для відділень денного
догляду та спеціально організоване підвищення кваліфікації педагогічних фахівців, що
працюють з дітьми з інвалідністю в умовах надання соціальної послуги денного догляду
Посилання
Romanchuk O. Nepovnospravna dytyna v simʹyi ta v suspilʹstvi [Disabled child
in the family and in society]. Lviv, 2008. 334 p. [in Ukrainian].
Khvorova H., Onufryk M., Maiorova N. Tsentr (viddilennia) dennohodohliiadu
dlia ditei z invalidnistiu: nornatyvno-pravove zabezpechennia, administruvannia,
psykhologo-pedagogichnyi suprovid, pidtrymka kompetentnoho batkivstva. – Kyiv,
56 p. [in Ukrainian].
Baker-Ericzen M., Brookman-Frazee L., Stahmer A. Stress levels and
adaptability in parents of toddlers with and without autism spectrum disorders.
Research & Practice for Persons with Severe Disabilities. 2006;30(4):194–204.
Burlaka, V., Graham-Bermann, S. A., & Delva, J. (2017). Family factors and
parenting in Ukraine. Child Abuse & Neglect, 72, 154–162.
https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.08.007
Burlaka, V., Shevtsov, A., & Lundquist, L. (Eds.). (2007). Introduction to
habilitation and rehabilitation of children with disabilities. Kyiv: Herb.
Brigham, N., Yoder, P. J., Jarzynka, M. A., & Tapp, J. (2010). The sequential
relationship between parent attentional cues and sustained attention to objects in young
children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40(2), 200-208.
DOI: 10.1007/s10803-009-0848-7.
Dossetor, D. R., Nicol, A. R., Stretch, D. D., & Rajkhowa, S. J. (1994). A study of
expressed emotion in the parental primary carers of adolescents with intellectual
impairment.
Siller, M., & Sigman, M., (2002). The behaviors of parents of children with
autism predict the subsequent development of their children's communication. Journal
of Autism and Developmental Disorders, 32(2), 77–89. DOI:
1023/A:1014884404276.
Smith, L. E., Greenberg, J. S., Seltzer, M., & Hong, J., (2008). Symptoms and
behavior problems of adolescents and adults with autism: Effects of mother-child
relationship quality, warmth, and praise. American Journal on Mental Retardation,
(5), 387–402.
Wood, J. J., (2006). Parental intrusiveness and children's separation anxiety in
a clinical sample. Child Psychiatry Hum Dev. Fall; 37(1): 73–87.
P. Wang and C. A. Michaels. Chinese Families of Children With Severe
Disabilities: Family Needs and Available Support. Research & Practice for Persons with
Severe Disabilities, 2009, Vol. 34, No. 2, 21–32.
Wing, L. (2004). The spectrum of autistic disorders. Hospital Medicine, 65,
–545.