ОСОБЛИВОСТІ СПІЛКУВАННЯ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262654Ключові слова:
етика спілкування, інклюзія, інклюзивна освіта, соціалізація, інтеграція, студенти з особливими освітніми потребами, інклюзивне середовищеАнотація
Сьогодні спілкування є чи не найважливішою сферою діяльності в соціальній роботі. Саме
тому проблема комунікативної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери
належить до актуальних проблем соціальної роботи.
Соціальна політика держави спрямована на розвиток інклюзивної освіти як важливої
складової соціальної роботи. Досліджено роль та особливості інклюзивної освіти, яка
забезпечує комфортний та гуманістичний розвиток, інтеграцію осіб з обмеженими
можливостями до інклюзивного освітнього середовища.
Інклюзивне освітнє середовище в системі вищої освіти України є ключовим чинником, що
впливає на інтенсивне реформування традиційної вищої школи, уможливлюючи доступ до
якісної освіти особам з особливими освітніми потребами. Збільшення фактичної
чисельності дітей, у яких констатовано інвалідність, та інтенсивність інтеграції таких
дітей у загальноосвітній простір вимагають формування інклюзивного освітнього
середовища в системі вищої освіти України. Це дасть змогу забезпечити неперервність
навчання, створити можливості для самореалізації дітей та молоді з особливими
освітніми потребами.
Особливої уваги заслуговує питання спілкування зі студентами з особливими освітніми
потребами у закладі вищої освіти. Означено, що спілкування є важливою умовою інтеграції
студента в освітній процес.
Автором окреслено рекомендації щодо спілкування зі студентами з інвалідністю.
Таким чином, формування комунікативної компетентності соціальних працівників бере свій
початок у процесі підготовки майбутніх фахівців і ґрунтується на їх універсальності,
спроможності надавати соціальну допомогу на основі не загальних, а ґрунтовних
теоретичних та практичних знань і навичок, з урахуванням особливостей потенційних
клієнтів соціальних інституцій.
Посилання
Etyka spilkuvannia: «Invalidnist» ta znannia z «dostupnosti» ta etyketu. (n. d.). Vseukrayinsʹke
hromadsʹke obʹyednannya «Natsionalʹna asambleya lyudey z invalidnistyu Ukrayiny» Retrieved from
http://naiu.org.ua/useful/etika-spilkuvannya/ [in Ukrainian].
Pro vyshchu osvitu. № 1556-VII. (2014). Retrieved from
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].
Konventsiya pro prava dytyny. №789-XII. (1991). Retrieved from
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_021#Text [in Ukrainian].
Konventsiya pro prava osib z invalidnistyu. №1767-VI. (2009). Retrieved from
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text [in Ukrainian].
Mizhnarodnyy pakt pro ekonomichni, sotsialʹni i kulʹturni prava. №2148-VIII. (1973). Retrieved from
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_042#Text [in Ukrainian].
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2019). Proyekt Natsionalʹnoyi stratehiyi rozvytku inklyuzyvnoyi
osvity na 2020–2030 roky. Retrieved from https://nus.org.ua/wpcontent/uploads/2019/07/210719-strategiya-inklyuziya.pdf [in Ukrainian]