ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМ ТА ДІЯЛЬНІСТЬ (ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ)

Автор(и)

  • Валерій Радул Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-5354-9142

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262603

Ключові слова:

індивід, екзистенціалізм, діяльність, особистість, людина, буття, суспільні відносини, соціальне поле

Анотація

У статті зроблено спробу порівняти, який із наукових напрямів – екзистенційний чи
діяльнісний – має більш ефективні можливості впливу. Сьогодні поміж дослідників
відбувається дискусія щодо того, які впливи доцільні для комфортного існування людини.
Так, одні вважають, що більш спокійною, неподразливою є ситуація, коли людина зазнає
мінімальної кількості таких впливів. Інші дотримуються думки, що для ефективного
розвитку індивіда необхідні більш активні впливи.
Проаналізовано певні особливості кожного із названих напрямків у науці. В екзистенційному
напрямку акцентовано увагу на унікальності буття людини. У діяльнісному будь-яка
діяльність індивіда, навіть та, що здійснюється ним строго для себе, передбачає його
залучення до соціального поля, функціонування його в системі суспільних відносин.

Біографія автора

Валерій Радул, Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка

Радул Валерій, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки
та менеджменту освіти Центральноукраїнського державного педагогічного
університету імені Володимира Винниченка (м. Кропивницький, Україна).

Посилання

Abulkhanova-Slavskaia, K. A. (1989). Aktyvnost y soznanye lychnosty kak subъekta deiatelnosty. V

Lomov, B. F., Abulkhanova, K. A. (Red.), Psykholohyia lychnosty v sotsyalystycheskom obshchestve (s.

–133). Moskva: Nauka [in Russian].

Ananev, B. H. (1968). Chelovek kak predmet poznanyia. Leningrad: Izd-vo LHU [in Russian].

Danylian, O. H., & Taranenko, E. M. (2005). Fylosofyia. Moskva: EKSMO [in Russian].

Demyn, M. V. (1984). Pryroda deiatelnosty. Moskva: MGU [in Russian].

Dzhydarian, Y. A., & Antciferova L. Y. (Red.). (1988). Katehoryia aktyvnosty y ee mesto v systeme

psykholohycheskoho znanyia. Katehoryia materyalystycheskoi dyalektyky v psykholohyy. Moskva:

Nauka [in Russian].

Dyurkgeym, E. (1995). Sotsiologiya. Ee predmet, metod, prednaznachenie. Moskva: Kanon [in Russian].

Karhopoltseva, N. A. (2002). Sotsyalyzatsyia y vospytanye studentov vuza. Vestnik OGU, 2, 80–85.

Kerkehor, S. (2011). Ili – ili. Fragment iz zhizni. Sankt-Peterburg: Izd-vo Russkoi khrystyanskoi

humanytarnoi akademyy ; Amfora [in Russian].

Leontev, A. N. (1972). Deiatelnost i soznanie. Voprosy fylosofyi, 12,129–140 [in Russian].

Maslou, A. (1999). Motyvatsyia y lychnost. Sankt-Peterburg: Evrazyia [in Russian].

Merlin, V. S. (1986). Ocherk integralnogo issledovaniya. Moskva: Pedahohyka [in Russian].

Mey, R. (2004). Otkrytiye bytiya. Moskva: Institut Obshchegumanitarnykh issledovaniy [in Russian].

Mudrik, A. V. (1991). Kontseptsyia vospytanyia uchashcheisia molodezhy v sovremennom obshchestve.

Moskva [in Russian].

Ollport, H. (2002). Stanovlenie lichnosti. Izbrannyie trudyi. Moskva: Smyisl [in Russian].

Petrovskyi, V. A. (1996). Lichnost v psihologii: paradigma sub'ektnosti. Rostov-na-Donu: Fenyks [in

Russian].

Petrovskyi, V. A. (1993). Lichnost: fenomen sub'ektnosti. Rostov-na-Donu: Fenyks [in Russian].

Petrovskyi, V. A. (1992). Psykholohyia neadaptyvnoi aktyvnosty. Moskva: Gorbunok [in Russian].

Petrovskyi, A. V., & Yaroshevskiy, M. G. (1998). Osnovy teoreticheskoy psikhologii. Moskva [in

Russian].

Radul, V. V. (2015). Rozvytok. V Radula, V. V. (Red.) Sotsioloho-pedahohichnyi slovnyk (vyd. 2-ge).

Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].

Radul, V. V. (2017). Sotsialna zrilist osobystosti. Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].

Rubynshtein, S. L. (1957). Bytiye i soznaniye. Moskva: Nauka [in Russian].

Rubynshtein, S. L. (1999). Osnovy obshchey psikhologii. Sankt-Peterburg [in Russian].

Rubynshtein, S. L. (1989). Pryntsyp tvorcheskoi samodeiatelnosty. Voprosy fylosofii, 4, 39–53 [in

Russian].

Rusalov, V. M. (1987). Teoretycheskye problemy postroenyia spetsyalnoi teorii yndyvydualnosty

cheloveka. Psykholohycheskyi zhurnal, 4 (7), 23–35 [in Russian].

Sartr, Zh. P. (2000). Bytie i nichto: Opyt fenomenolohycheskoi ontolohyy. Moskva: Respublika [in

Russian].

Smyrnov, S. D. (1985). Psykholohyia obraza. Problema aktyvnosty psykhycheskoho otrazhenyia.

Moskva: Izd-vo Moskovskogo un-ta [in Russian].

Khabermas, Yu. (2002). Budushchee chelovecheskoi pryrody: Na puty k lyberalnoi evhenyke. Moskva:

Ves Myr [in Russian].

Feldshtein, D. Y. (1984). Vzaimosvyaz vozmozhnostey obrazovaniya i psihologicheskih

zakonomernostey razvitiya motivatsionno-potrebnostnoy sferyi lichnosti. Problemyi motivatsii

obschestvenno-poleznoy deyatelnosti shkolnikov. Moskva [in Russian].

Rogers, C. R. (1959). A Theory of Therapy, Personality, and Interpersonal Relationships: As

Developed in the Client-Centered Framework. In S. Koch (Ed.), Psychology: A Study of a Science.

Formulations of the Person and the Social Context (Vol. 3, pp. 184-256). New York: McGraw Hill [in

English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-06

Номер

Розділ

ОСВІТА. ПЕДАГОГІКА