ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМ ТА ДІЯЛЬНІСТЬ (ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262603Ключові слова:
індивід, екзистенціалізм, діяльність, особистість, людина, буття, суспільні відносини, соціальне полеАнотація
У статті зроблено спробу порівняти, який із наукових напрямів – екзистенційний чи
діяльнісний – має більш ефективні можливості впливу. Сьогодні поміж дослідників
відбувається дискусія щодо того, які впливи доцільні для комфортного існування людини.
Так, одні вважають, що більш спокійною, неподразливою є ситуація, коли людина зазнає
мінімальної кількості таких впливів. Інші дотримуються думки, що для ефективного
розвитку індивіда необхідні більш активні впливи.
Проаналізовано певні особливості кожного із названих напрямків у науці. В екзистенційному
напрямку акцентовано увагу на унікальності буття людини. У діяльнісному будь-яка
діяльність індивіда, навіть та, що здійснюється ним строго для себе, передбачає його
залучення до соціального поля, функціонування його в системі суспільних відносин.
Посилання
Abulkhanova-Slavskaia, K. A. (1989). Aktyvnost y soznanye lychnosty kak subъekta deiatelnosty. V
Lomov, B. F., Abulkhanova, K. A. (Red.), Psykholohyia lychnosty v sotsyalystycheskom obshchestve (s.
–133). Moskva: Nauka [in Russian].
Ananev, B. H. (1968). Chelovek kak predmet poznanyia. Leningrad: Izd-vo LHU [in Russian].
Danylian, O. H., & Taranenko, E. M. (2005). Fylosofyia. Moskva: EKSMO [in Russian].
Demyn, M. V. (1984). Pryroda deiatelnosty. Moskva: MGU [in Russian].
Dzhydarian, Y. A., & Antciferova L. Y. (Red.). (1988). Katehoryia aktyvnosty y ee mesto v systeme
psykholohycheskoho znanyia. Katehoryia materyalystycheskoi dyalektyky v psykholohyy. Moskva:
Nauka [in Russian].
Dyurkgeym, E. (1995). Sotsiologiya. Ee predmet, metod, prednaznachenie. Moskva: Kanon [in Russian].
Karhopoltseva, N. A. (2002). Sotsyalyzatsyia y vospytanye studentov vuza. Vestnik OGU, 2, 80–85.
Kerkehor, S. (2011). Ili – ili. Fragment iz zhizni. Sankt-Peterburg: Izd-vo Russkoi khrystyanskoi
humanytarnoi akademyy ; Amfora [in Russian].
Leontev, A. N. (1972). Deiatelnost i soznanie. Voprosy fylosofyi, 12,129–140 [in Russian].
Maslou, A. (1999). Motyvatsyia y lychnost. Sankt-Peterburg: Evrazyia [in Russian].
Merlin, V. S. (1986). Ocherk integralnogo issledovaniya. Moskva: Pedahohyka [in Russian].
Mey, R. (2004). Otkrytiye bytiya. Moskva: Institut Obshchegumanitarnykh issledovaniy [in Russian].
Mudrik, A. V. (1991). Kontseptsyia vospytanyia uchashcheisia molodezhy v sovremennom obshchestve.
Moskva [in Russian].
Ollport, H. (2002). Stanovlenie lichnosti. Izbrannyie trudyi. Moskva: Smyisl [in Russian].
Petrovskyi, V. A. (1996). Lichnost v psihologii: paradigma sub'ektnosti. Rostov-na-Donu: Fenyks [in
Russian].
Petrovskyi, V. A. (1993). Lichnost: fenomen sub'ektnosti. Rostov-na-Donu: Fenyks [in Russian].
Petrovskyi, V. A. (1992). Psykholohyia neadaptyvnoi aktyvnosty. Moskva: Gorbunok [in Russian].
Petrovskyi, A. V., & Yaroshevskiy, M. G. (1998). Osnovy teoreticheskoy psikhologii. Moskva [in
Russian].
Radul, V. V. (2015). Rozvytok. V Radula, V. V. (Red.) Sotsioloho-pedahohichnyi slovnyk (vyd. 2-ge).
Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].
Radul, V. V. (2017). Sotsialna zrilist osobystosti. Kharkiv: Machulin [in Ukrainian].
Rubynshtein, S. L. (1957). Bytiye i soznaniye. Moskva: Nauka [in Russian].
Rubynshtein, S. L. (1999). Osnovy obshchey psikhologii. Sankt-Peterburg [in Russian].
Rubynshtein, S. L. (1989). Pryntsyp tvorcheskoi samodeiatelnosty. Voprosy fylosofii, 4, 39–53 [in
Russian].
Rusalov, V. M. (1987). Teoretycheskye problemy postroenyia spetsyalnoi teorii yndyvydualnosty
cheloveka. Psykholohycheskyi zhurnal, 4 (7), 23–35 [in Russian].
Sartr, Zh. P. (2000). Bytie i nichto: Opyt fenomenolohycheskoi ontolohyy. Moskva: Respublika [in
Russian].
Smyrnov, S. D. (1985). Psykholohyia obraza. Problema aktyvnosty psykhycheskoho otrazhenyia.
Moskva: Izd-vo Moskovskogo un-ta [in Russian].
Khabermas, Yu. (2002). Budushchee chelovecheskoi pryrody: Na puty k lyberalnoi evhenyke. Moskva:
Ves Myr [in Russian].
Feldshtein, D. Y. (1984). Vzaimosvyaz vozmozhnostey obrazovaniya i psihologicheskih
zakonomernostey razvitiya motivatsionno-potrebnostnoy sferyi lichnosti. Problemyi motivatsii
obschestvenno-poleznoy deyatelnosti shkolnikov. Moskva [in Russian].
Rogers, C. R. (1959). A Theory of Therapy, Personality, and Interpersonal Relationships: As
Developed in the Client-Centered Framework. In S. Koch (Ed.), Psychology: A Study of a Science.
Formulations of the Person and the Social Context (Vol. 3, pp. 184-256). New York: McGraw Hill [in
English].