ПОНЯТІЙНО-ТЕРМІНОЛОГІЧНА СИСТЕМА ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ ЯК ПРЕДМЕТ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(8).2022.262601

Ключові слова:

поняття, термін, педагогіка, аналіз, історія педагогіки, історіографія, лексикологія, лексикографія

Анотація

У статті розглядається питання номінації і тлумачення терміносистеми педагогічної
науки з часу звернення дослідників до цього питання, тобто починаючи з 1960-х рр. і донині.
Автором здійснено наукознавчий підхід, в рамках якого аналізуються праці, присвячені як
історичним, так і сучасним аспектам розгляду педагогічної термінології в контекстах
педагогічної науки і мовознавства. Розкрито оцінку українськими дослідникамилексикологами історії розвитку і сучасного стану вітчизняної педагогічної
терміносистеми. Виявлено, що українські мовознавці в своїх лексикологічних розвідках
приділяють достатню увагу питанням історії та сучасного стану педагогічної
термінолексики, вживаній в педагогічній літературі, включаючи і характеристику
довідкової літератури – педагогічних словників та енциклопедій.
Предметом аналізу автора стали праці дослідників-педагогів, які аналізують термінологію
педагогічної науки, її позитивні й негативні аспекти в їх діахронному і синхронному вимірах.
За відсутності у сучасному науковому дискурсі диференційованого підходу проведено
співставний аналіз позицій радянських, російських і українських авторів, які і до сьогодні
перебувають в єдиному вітчизняному дослідницькому полі.
Відзначено, що основним каналом збагачення понятійно-термінологічного апарату
педагогічної науки є сучасна освітня практика, яке не проходить відповідної експертної
оцінки з боку фахівців, а відразу ж поповнює педагогічну терміносистему. З’ясовано, що
творча спадщина відомих вітчизняних педагогів, їхня оригінальна понятійнотермінологічна лексика знаходиться поза науковими зацікавленнями сучасних українських
дослідників. Натомість спостерігається активне створення неологізмів, переважно
англомовних, нових двослівних чи багатослівних термінів, особливо часто при описі нових
форм і методів навчання і виховання, а також в кваліфікаційних роботах. Здійснено
загальний висновок про необхідність посилення уваги до досліджень з історії та сучасного
стану педагогічної терміносистеми як важливого складника розвитку педагогіки.
Наявність української загальнопедагогічної довідкової літератури – словників та
енциклопедій, – їхнє термінологічне наповнення також потребує окремого аналізу, адже
розвиток вітчизняної педагогічної науки надає достатньо матеріалу для створення
унормованої й систематизованої її терміносистеми.

Біографія автора

Ольга Сухомлинська, ДНПБ України імені В.О. Сухомлинського

Сухомлинська Ольга, доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН
України, головний науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства
та біографістики ДНПБ України імені В.О. Сухомлинського

Посилання

Dulepa, I. B. (2018). Osnovni napriamy doslidzhen pedahohichnoi terminosystemy. Nauk. pratsi

Kamianets-Pod. nats. Un-tutu im. I. Ohiienka. Filoloh.nauky. 46, 92–96 [in Ukrainian].

Koshkina, E. A. (2012). Ponyatiyno-terminologicheskiy apparat pedagogiki kak predmet istorikopedagogicheskogo issledovaniya. Obrazovaniye i nauka. 5, 83–95 [in Russian].

Kantor, I. M. (1968). Pedagogicheskaya leksikografiya i leksikologiya. Moskva: Prosveshhenie [in

Russian].

Kantor, I. M. (1980). Ponyatijno-terminologicheskaya sistema pedagogiki. Logiko-metodologicheskie

problemy. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Komarovskij, B. B. (1969). Russkaya pedagogicheskaya terminologiya. Moskva: Prosveshhenie [in

Russian].

Chervinskij, P. (2011) Negativno-ocenochnye leksemy yazyka sovetskoj dejstvitelnosti. Oboznachenie

lic. Tomsk: KIT [in Russian].

Kicheva, I. V. (2004). Obogashhenie pedagogicheskoj terminologii v 90-e gody HH veka. (Extended

abstract of Doctor’s thesis). Pyatigorskiy gosudarstvennyiy lingvistichesky universitet, Pyatigorsk [in

Russian].

Honcharenko, S. U. (2008). Osvita. V. Kremen (red.), Entsyklopediia osvity (s. 614–616). Kyiv,

Yurinkom Inter [in Ukrainian].

Polonskij, V. M. (1999). Ponyatijno-terminologicheskij apparat pedagogiki. Pedagogika. 8, 16–23 [in

Russian].

Polonskij, V. M. (2017). Ponyatijno-terminologicheskij apparat pedagogiki i obrazovaniya. Nauchnyj

rezultat. Pedagogika i psihologiya obrazovaniya, 3 (2)12, 54–60 [in Russian].

Kadzakova, K. V. (2005). Idei gumanisticheskoj pedagogiki v terminologii V.A. Suhomlinskogo, B.T.

Lihacheva i SH.A. Amonashvili. (Аvtoref. dis. na soisk. uch. step. kand. ped. nauk). Adyigeyskiy

gosudarstvennyiy universitet, Maykop [in Russian].

Razumeiko, M. S. (1995). Pedahohichna leksyka ukrainskoi movy. (Extended abstract of candidate’s

thesis). Instytut ukrainskoi movy, Kyiv [in Ukrainian].

Zelinska, O. Yu. (2003). Pedahohichna leksyka ukrainskoi movy ХVІ–ХVІІІ st. (Сandidate’s thesis).).

Instytut ukrainskoi movy, Kyiv [in Ukrainian].

Honcharuk, Yu. V. (2009). Pedahohichna terminosystema: problemy ta shliakhy yikh rozviazannia.

Nauk. praci Chornomorskoho derzh. un-tu im. Petra Mohyly. Seriia pedahohika, 112 (99), 65–77 [in

Ukrainian].

Ivanytska, N. L. (2017). Poniattia – slovo – termin (na materiali pedahohichnykh terminiv). Naukovyi

visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser. Filolohiia, 31 (3), 28–31 [in Ukrainian].

Ovcharenko, N. I. (2019). Funktsionalnyi prostir pedahohichnoho termina (semantychnyi aspekt).

Zapysky ukrainskoho movoznavstva, 1, 26, 61–68 [in Ukrainian].

Stepanova, O. I. (2020). Dynamika pedahohichnoi terminolohii v suchasnomu osvitnomu protsesi:

strukturno-semantychnyi aspekt. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia».

Ser Filolohiya, 9(77), 307–310 [in Ukrainian].

Atlantova, L. I. (1981). Stanovlenie i razvitie osnovnyh ponyatij sovetskoj pedagogiki (1917-1931).

(Extended abstract of candidate’s thesis). Kievskiy pedagogicheskiy institut im. O. M. Gorkogo, Kiev

[in Russian].

Avramenko, V. I. (2003). Rozvytok navchalnoi terminolohichnoi leksyky u protsesi rozbudovy

ukrainskoi systemy osvity (kinets XIX-pochatok 1930-kh rr. XX st.). (Extended abstract of candidate’s

thesis). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. M. P. Drahomanova, Kyiv [in Ukrainian].

Sokol, M. O. (2018). Systema pedahohichnykh poniat v istorii rozvytku pedahohichnoi nauky (XIX-XX

st.). (Extended abstract of Doctor’s thesis).). Drohobytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet

imeni Ivana Franka, Drohobych [in Ukrainian].

Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Honcharenko, S. U. (2011). Ukrainskyi pedahohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk (vyd. 2). Rivne:

Volynski oberehy [in Ukrainian].

Yarmachenkо, M. D. (Red.). (2001). Pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Red.). (2008). Entsyklopediia osvity. Kyiv : Yurinkom Inter [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-06

Номер

Розділ

ОСВІТА. ПЕДАГОГІКА