РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ТА ШКІЛЬНОГО ВІКУ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ: ПОЄДНАННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО Й АНІМАЦІЙНОГО ПІДХОДІВ
DOI:
https://doi.org/10.31499/.3.2019.190407Ключові слова:
Інклюзивна освіта, особистість, заклади дошкільної освіти, шкільний вік, діти з психофізичними порушеннями, анімаційна діяльність, інклюзивне освітнє середовище, соціальність дітей.Анотація
У статті розкрито результат теоретико-інструментального обґрунтування можливостей розвитку соціальності дітей дошкільного та шкільного віку в освітньому середовищі. Інклюзивний підхід розглянуто як створення системи освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання. Та розглянуто анімаційний підхід як основу природного розвитку соціальної суб’єктності дитини.
Поєднання зазначених підходів зумовило обґрунтоване визначення структури інклюзивного освітнього середовища як ситуації розвитку соціальності дитини з психофізичними порушеннями.
Посилання
Hryhorenko, V. L. Rasskazova, O. I. (2016). Profesiina pidhotovka sotsialnykh vykhovateliv v umovakh rozghortannia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini: tendentsii ta superechnosti. Visnyk Lvivskoho derzhavnoho universytetu bezpeky zhyttiediialnosti. Lviv, № 14. S. 215–222 [in Ukrainian].
Yesina, V. (2017). Inkliuzyvna osvita yak mekhanizm sotsializatsii ditei z osoblyvymy potrebamy. Nova paradyhma. Issue 133, 111‒122 [in Ukrainian].
Kolupaieva, A. A., Taranchenko, O. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky. Kyiv: ATOPOL [in Ukrainian].
Kontseptsiia rozvytku inkliuzyvnoi osvity: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 01.10.2010 r. № 912. Osvita.ua: veb-portal. URL: https://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/ [in Ukrainian].
Maksymovska, N. O. (2014). Animatsiinyi pidkhid do sotsialno-pedahohichnoi diialnosti zi studentskoiu moloddiu u pozanavchalnyi chas. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky, 3, 96‒100 [in Ukrainian].
Maksymovska, N. O. (2013). Sotsialno-pedahohichna diialnist u sferi dozvillia: animatsiinyi pidkhid. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu im. T. Shevchenka. Pedahohichni nauky, 23(1), 186‒196 [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Poriadku orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh: postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 15 serpnia 2011 r. № 872. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/872-2011-%D0%BF [in Ukrainian].
Pro reabilitatsiiu osib z invalidnistiu v Ukraini: zakon Ukrainy vid 22 hrudnia 2011 r. № 4213-VI(4213-17). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15 [in Ukrainian].
Rasskazova, O. I. (2012). Rozvytok sotsialnosti uchniv v umovakh inkliuzyvnoi osvity: teoriia ta tekhnolohiia. Kharkiv: FOP Sheinina O. V. [in Ukrainian].
Sofii, N. Z. (2007). Kontseptualni aspekty inkliuzyvnoi osvity. Inkliuzyvna shkola: osoblyvosti orhanizatsii ta upravlinnia. L. I. Danylenko (Ed.). Kyiv [in Ukrainian].
Shevtsov A. H. (2009). Osvitni osnovy reabilitolohii. Kyiv: MP Lesia [in Ukrainian].