ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ДІЯЛЬНОСТІ ЦЕНТРІВ ПІДТРИМКИ СТУДЕНТІВ

Автор(и)

  • Оксана Кравченко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-9732-6546

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(13).2024.316772

Ключові слова:

безбар’єрність, вища освіта, інклюзивна освіта, студенти з інвалідністю, заклади вищої освіти

Анотація

У статті презентовано кращі зарубіжні практики підтримки студентів з інвалідністю на
шляху до здобуття вищої освіти, а також узагальнено умови імплементації такого досвіду
у ЗВО України з врахуванням національного контексту та освітніх традицій. Здійснено
аналіз українських нормативних документів: Порядок організації інклюзивного навчання у
закладах вищої освіти (2019 р.) визначає організаційні засади інклюзивного навчання у
закладах вищої освіти; План заходів на 2023–2024 роки з реалізації Національної стратегії
із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року (затв. Каб. Міністрів
України від 25 квіт. 2023 р. № 373-р.) передбачає пункт 109. Утворення в закладах вищої
освіти центрів підтримки студентів; Національна стратегія із створення безбар’єрного
простору в Україні на період до 2030 року (2021) визначає напрям «Освітня безбар’єрність»;
Національна стратегія розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року (2024).
Вивчено досвід діяльності структурних підрозділів ЗВО України, які здійснюють
організаційний супровід студентів з інвалідністю.
Узагальнено кращий зарубіжний досвід функціонування центрів підтримки студентів, на
основі чого визначено рекомендації: створення Центрів підтримки студентів; наявність
окремого напряму діяльності центру із соціальної підтримки та психологічного супроводу;
розробка платформ для неформальної освіти; функціонування служби менторства;
забезпечення доступності з дотримання універсального дизайну продуктів, пристроїв,
послуг і середовища для людей з інвалідністю; здійснення супроводу студентів з
інвалідністю відповідно до нозологій.
Поряд із орієнтацією на кращі зарубіжні практики виявлено, що у ЗВО України також
накопичений взірцевий досвід формування інклюзивного освітнього середовища: наявність
нормативної бази, створення відповідних структурних підрозділів, адаптація навчально-методичного забезпечення, архітектурна доступність тощо

Біографія автора

Оксана Кравченко, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

докторка педагогічних наук, професорка, декан факультету
соціальної та психологічної освіти, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-29

Номер

Розділ

МОЛОДІЖНА РОБОТА. МОЛОДІЖНА ПОЛІТИКА