ПРОФЕСІЙНИЙ ТА ОСОБИСТІСНИЙ РОЗВИТОК МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ: ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(12).2024.305362

Ключові слова:

професійний розвиток, особистісний розвиток, майбутні соціальні працівники, соціальна мобільність, інтерактивне навчання, стадії професійного розвитку, соціальна відповідальність, соціально-професійна мобільність, професіоналізація, тренінг

Анотація

Актуальність теми розкрито через визначення сутності професійного та
особистісного розвитку майбутніх соціальних працівників. Автор вказує на стадії
професійного розвитку особистості, визначаючи цей процес тривалий та динамічний
водночас, що передбачає проходження особистістю семи стадій: зростання; з’ясування;
стадії професійної адаптації та стабілізації; стадії розвитку професіоналізму та
псевдопрофесіоналізму; а також заключну стадію післяпрофесіоналізму. Серед обов’язкових якостей і умінь соціального працівника вказуються наступні: емпатійність, психологічна компетентність, делікатність і тактовність, гуманність, милосердя, наявність
організаторських та комунікативних здібностей, а також духовно-моральна культура. У
статті зроблено акцент на інтерактивному навчанні студентів, які здобувають освіту за
фахом соціальна робота, вказується, що тренінг може бути вдалою формою у підготовці
сучасних студентів. Проведення занять у формі тренінгу дозволить наблизити аудиторне
навчання до ситуацій, хід яких можна відпрацьовувати практично. Тренінгова робота, як
підкреслює автор, має свої переваги завдяки тому, що групова взаємодія студентів дозволить їм отримувати нові вміння. Тренінг уможливить експериментування з різними
стилями взаємин серед рівних партнерів, що буде позитивним у набутті професійного
досвіду для майбутнього соціального працівника. Підкреслено, що група – відбиток суспільства у мініатюрі, де учасники у різний спосіб набувають досвіду ідентифікувати себе з іншими людьми.

Біографія автора

Алла Сеник, Західноукраїнський національний університет

кандидатка педагогічних наук, старша викладачка кафедри психології
та соціальної роботи, Західноукраїнський національний університет

Посилання

REFERENCES

Viievska, M. H. (2015). Sotsialna vidpovidalnist suchasnoho fakhivtsia yak pidgruntia yoho

produktyvnoi profesiinoi diialnosti. Nauka i osvita. (9). 19–24 (in Ukrainian).

Volkova, N. P. (2018). Interaktyvni tekhnolohii navchannia u vyshchii shkoli:

navchalnometodychnyi posibnyk [Interactive learning technologies in higher education: educational and methodological manual]. Dnipro: Universytet imeni Alfreda Nobelia, 360 (in Ukrainian).

Hodovan, Yu. V. (2017). Sotsialna mobilnist molodi yak stratehichna skladova politychnoi

sotsializatsii molodi. Visnyk Donetskoho universytetu imeni V. Stusa. Seriia: Politychni nauky. 76–78 (in Ukrainian).

Zhyznomirska, O. (2019). Emotsiina kompetentnist yak vazhlyva umova v profesiinomu

stanovlenni fakhivtsia sotsialnoi sfery. Sotsiolohiia ta sotsialna robota v umovakh natsionalnykh ta rehionalnykh vyklykiv: materialy dop. ta povidoml. mizhnar. nauk.-prakt. konf./za red. I. V. Kozubovskoi, F. F. Shandora. Uzhhorod: Hoverla. 31–32. 25 (in Ukrainian).

Zhukova, O. A. (2016). Ihrovi tekhnolohii: innovatsiino-metodychnyi aspekt profesiinoi

pidhotovky. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P.

Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky. Vyp. 27 (37). 46–51 (in Ukrainian).

Kozubovska, I., Smuk, O. (2021). Rozvytok sotsialnoi aktyvnosti maibutnikh sotsialnykh

pratsivnykiv u protsesi profesiinoi pidhotovky. Norwegian Journal of Development of the

International Science. (57–2). 45–48 (in Ukrainian).

Krasnoshchok, I. P. (2018). Indyvidualna osvitnia traiektoriia studenta: teoretychni aspekty

orhanizatsii. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. Zaporizhzhia, Vyp. 60, t. 1. 101–107 (in Ukrainian).

Romanovskyi, O. H., Hrynova V. M., Rezvan O. O. (2018). Mentalni karty yak innovatsiinyi sposib orhanizatsii informatsii v navchalnomu protsesi vyshchoi shkoly]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, T. 64, (2). 185–195 (in Ukrainian).

Savelchuk, I. B., Bybyk D. D. (2018). Sotsialne liderstvo yak pidgruntia dlia rozvytku partnerskoi vzaiemodii v osvitnomu seredovyshchi universytetu. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 11: Sotsialna robota. Sotsialna pedahohika. Kyiv: Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova, 25. 119–125 (in Ukrainian).

Sydoruk, I. I. (2020). Formuvannia sotsialnoi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh

pratsivnykiv u protsesi fakhovoi pidhotovky: monohrafiia. Lutsk: Vezha-Druk, 388 (in Ukrainian).

Sydoruk, I. I. (2019). Vyznachennia sutnosti poniattia «sotsialna kompetentniut maibutnoho

sotsialnoho pratsivnyka». Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika.

Sotsialna robota», Vyp. 1 (44). 174–178 (in Ukrainian).

Chuiko, O. V. (2018). Profesiino-oriientovani praktyky u pidhotovtsi sotsialnykh pedahohiv v

universyteti. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni

M. P. Drahomanova. Seriia 11 : Sotsialna robota. Sotsialna pedahohika. 24 (II), Kyiv, 5–8 (in

Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-30

Номер

Розділ

РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ