ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО СОЦІАЛЬНО ОРІЄНТОВАНОЇ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ В ПЕДАГОГІЧНИХ КОЛЕДЖАХ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(12).2024.305343Ключові слова:
професійно-педагогічна підготовка, педагогічний коледж, майбутні учителі початкових класів, молодші школярі, соціально орієнтована позакласна робота, готовність до соціально орієнтованої роботиАнотація
У статті наголошується, що професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів початкових класів у закладах передвищої педагогічної освіти має враховувати вимоги Нової української школи щодо організації ефективної соціально орієнтованої позакласної роботи.
Визначено провідні компоненти професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів
початкових класів, як-от: психолого-педагогічний, організаційно-педагогічний, спеціальнонауковий, діяльнісно-процесуальний, предметно-операційний. Формування готовності майбутнього учителя початкових класів до соціально орієнтованої позакласної роботи розглянуто у сукупності засвоєних загальнопедагогічних і суто фахових
знань, сформованих умінь і навичок і здатності оцінювати власний рівень професійної
підготовки та готовності до самовдосконалення; вмотивованого бажання та потреби до
здійснення у майбутньому професійної педагогічної діяльності; ефективного формування
професійно особистісних якостей майбутнього учителя початкової школи, формування
яких відбувається під час навчання у закладі передвищої педагогічної освіти.
Схарактеризовано основні фахові компетентності й основоположні принципи побудови
соціально орієнтованої позакласної роботи: дитиноцентризму, природовідповідності і
культуровідповідності; добровільності й індивідуалізації, науковості і системності,
цілісності і суб’єкт-суб’єктної взаємодії (педагогіка партнерства), особистісної орієнтації і
взаємозв’язку з життям, єдності розвитку і саморозвитку, соціальної активності і
життєтворчої діяльності; емоційної привабливості і відповідності віковим можливостям молодших школярів. Обґрунтовано провідні наукові підходи до конструювання такої роботи: особистісно орієнтований, ціннісно-мотиваційний, особистісно діяльнісний.
Посилання
REFERENCES
Bekh, I. D. (2003). Vykhovannia osobystosti: u 2 kn. Kn. 1: Osobystisno oriientovanyi pidkhid:
teoretyko-tekhnolohichni zasady: naukove vydannia. Kyiv: Lybid. [in Ukrainian].
Bekh, I. D. (2018). Osobystist na shliakhu do dukhovnykh tsinnostei : monohrafiia. Kyiv –
Chernivtsi : «Bukrek». [in Ukrainian].
Bryzhak, N. Yu. (2017). Metodyka hurtkovoi ta klubnoi roboty v zahalnoosvitnikh ta
pozashkilnykh navchalnykh zakladakh : navchalnyi posibnyk. Kyiv: Lohos. [in Ukrainian].
Verbytskyi, V. V.(2018). Intehratsiia zahalnoi serednoi, pozaurochnoi, pozaklasnoi ta pozashkilnoi
osvity v umovakh modernizatsii osvity v Ukraini. Suchasnyi vykhovnyi protses: sutnist ta
innovatsiinyi potentsial: materialy zvit. nauk.-prakt. konf. In-tu problem vykhovannia NAPN Ukrainy
za 2017 rik. Ivano-Frankivsk: NAIR, 6, 356. [in Ukrainian].
Danylenko, L. I. Pedahohichni umovy formuvannia hotovnosti vchytelia u pisliadyplomnii osviti
do zastosuvannia innovatsiinykh tekhnolohii interaktyvnoho navchannia. Naukovi zapysky
Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia : Pedahohika i psykholohiia. 2015. Vyp 44. S. 123 – 127. [in Ukrainian].
Dychkivska, I. M. (2015). Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii : navch. posibnyk. 3- tie vydannia (vypravlene) Kyiv : Akademvydav. [in Ukrainian].
Kontseptsiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy: Nakaz
Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 2.07.2019. № 1038. (2019). URL :
https://nus.org.ua/news/mon-zatverdylo-novu-kontseptsiyu-patriotychnogo-vyhovannya/3 data zvernennia 11.03.2024r. (data zvernennia: 17.03.2024). [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. (2016). M-vo osvity i nauky Ukrainy. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf (data zvernennia: 17.03.2024). [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola: poradnyk dlia vchytelia. (2017). / Pid zah. red. Bibik N. M. Kyiv: TOV
«Vydavnychyi dim «Pleiady». [in Ukrainian].
Pedahohichni tekhnolohii: Teoriia ta praktyka: Navchalno-metodychnyi posibnyk. (2012). / Za red. prof. M. V. Hrynovoi. Poltava. [in Ukrainian].
Pustovit, H. P. Pedahohichna skladova dozvillievoi diialnosti dytyny u pozashkilnykh navchalnykh zakladakh: sotsiokulturni vyklyky. Innovatyka u vykhovanni : zb. nauk. pr. Vyp. 3. Rivne : RDHU, 2016 S. 15 – 27. [in Ukrainian].
Pustovit H. P. (2017). Pozashkilna osvita i vykhovannia. Kyiv: Pedahohichna dumka, 272. [in
Ukrainian].
Pustovit, H. P. (2017). Pozashkilna osvita i vykhovannia. Entsyklopediia pozashkilnoi osvity. Rivne : O. Zen. [in Ukrainian].
Pustovit, H. P. (2021). Teoretychni kontsepty formuvannia profesiinoi kompetentnosti
vykladachiv zakladiv vyshchoi osvity. Nova pedahohichna dumka, 2, 16 – 21. [in Ukrainian].
Savchenko, O. Ya. (2009). Vykhovnyi potentsial pochatkovoi osvity. Kyiv: Bohdanova A. M. [in
Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. O. (1976). Problemy vykhovannia vsebichno rozvynenoi osobystosti. Vybr. tv. : v 5 t. Kyiv: Radianska shkola. 1976. T. 1. [in Ukrainian].
Formuvannia u vykhovantsiv pozashkilnykh navchalnykh zakladiv bazovykh kompetentnostei : monohrafiia. (2015). / V. V. Verbytskyi, L. M. Bondar, A. E. Boiko, A. V. Korniienko, T. M. Krekotina, O. V. Lytovchenko, O. P. Lypetskyi, O. I. Liubych, V. L. Marynych, V. V. Machuskyi, N. V. Perepelytsia, O. V. Prosina, H. P. Pustovit, N. Yu. Sydorenko, L. V. Tykhenko. ; za red. V. V. Machuskoho. Kharkiv : «Drukarnia Madryd». [in Ukrainian].
Chaika, V. M. (2015). Dydaktyko-tekhnolohichni znannia i vminnia v systemi pidhotovky vchytelia do zdiisnennia samorehuliatsii pedahohichnoi diialnosti. URL :
http://studentam.net.ua/content/view/7710/97/ (data zvernennia : 14.03.2024). [in Ukrainian]