ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВИХОВАННЯ В ДИТЯЧИХ БУДИНКАХ СІМЕЙНОГО ТИПУ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(12).2024.305337Ключові слова:
полікультурне виховання, полікультурність, методи полікультурного виховання, полікультурна компетентність, полікультурне середовище, дитячі будинки сімейного типу, прийомні сім’ї, діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклуванняАнотація
У статті доведено, що полікультурне виховання є важливим комплексним виховним
процесом для створення гармонійного суспільства, що проводиться у різних сферах життя. Схарактеризовано процес полікультурного виховання у дитячому будинку сімейного типу та визначено його особливості. З’ясовано, що полікультурне виховання сприяє адаптації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до середовища, в якому присутні представники різних культур; воно сприяє міжкультурному діалогу та взаєморозумінню, дає змогу дітям вивчати мовні та культурні особливості один одного, а також розвиває навички толерантності до інших.
Визначено, що дитячий будинок сімейного типу є особливим середовищем, що складається з представників різних культур, які потребують виховання у цілісному родинному оточені. Це зумовлює обрання методів виховного впливу. До ефективних методів полікультурного виховання віднесено: ігрову діяльність, традиційні свята, звичаї та обряди, екскурсії та подорожі, відвідування культурних фестивалів тощо; методи саморегуляції: самопереконання, самонавіювання, самоаналіз, самокорекція; інноваційні активні та інтерактивні методи: діалог, дискусія, робота в парах і групах, мозковий штурм, рольові ігри, контент-аналіз, інтерв’ювання, опитування, метод моделювання конкретних ситуацій, метод кейсів, «криголами», обговорення в колі, виготовлення флаєрів, складання культурологічної автобіографії, етнографічні дослідження, крос-культурні моделювання. Визначено особливості застосування кожного методу у роботі з дітьми-сиротами та дітьми, позбавлених батьківського піклування, в умовах дитячого будинку сімейного типу.
Посилання
REFERENCES
Dytiachyi budynok simeinoho typu. URL: https://www.msp.gov.ua/content/dityachiy-budinoksimeynogo-tipu.html
Krutii, K. L., Funtikova, O. O. (2010). Doshkilna osvita: slovnyk-dovidnyk: ponad 1000 terminiv, poniat ta nazv. Zaporizhzhia: TOV «LIPS» LTD.
Liutko, N. (2023). Stereotypy u mizhkulturnii komunikatsii. Problemy metodolohii suchasnoho mystetstvoznavstva ta kulturolohii. Zbirnyk materialiv V Mizhnarodnoi naukovoi konferentsii. Kyiv, 77–79.
Lialiuk, H. (2020). Vzaiemna dovira yak umova vykhovannia ditei-syrit u konteksti osobystisnoi paradyhmy. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat. Ivano-Frankivsk, 22, 198–202.
Petrenko, O. (2020). Aktyvni y interaktyvni metody polikulturnoho vykhovannia uchniv riznykh vikovykh hrup. Innovatyka u vykhovanni, 1, 11, 17–23.
Pobiash, I. (2019). Storitelinh: oznaky «harnoi istorii. Obrii drukarstva, 1(7), 144-150.
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro dytiachyi budynok simeinoho typu: Postanova vid 26 kvitnia 2002 r. №564 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/564-2002-%D0%BF#Text
Khrebtova, V. (2009). Teoretychni osnovy polikulturnoho vykhovannia zasobamy inozemnykh
mov. Pedahohichni nauky. Zbirnyk naukovykh prats, 1, 52, 219–225.
Chystiak, O. V. Psykholohichni mekhanizmy formuvannia mizhosobystisnykh stosunkiv u
vykhovantsiv-pidlitkiv dytiachoho budynku simeinoho typu. Aktualni problemy psykholohii. Zbirnyk naukovykh prats. S.242–244 URL: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v4/i16/19.pdf