УНІВЕРСАЛЬНІ ОСВІТЯНСЬКІ ЕКЗИСТЕНЦІАЛИ ПАУЛО ФРЕЙРЕ: МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(11).2023.291922Ключові слова:
Академічна доброчесність, освітнє середовище, методологічні засади академічної доброчесності, критична педагогіка, педагогічні ідеї Пауло ФрейреАнотація
Питання формування академічної доброчесності є надзвичайно актуальним в контексті
інтеграції вітчизняної системи освіти в європейський освітній простір. Проте, проблемі
методологічних засад цього процесу достатньої уваги у вітчизняній науковій літературі не
приділено. Однією з важливих педагогічних теорій, на яку варто спиратись для
обґрунтування теоретичного фундаменту культивування цінностей академічної
доброчесності, є критична педагогіка бразильського педагога Пауло Фрейре. Саме тому
метою даної статті є аналіз педагогічної теорії Пауло Фрейре як методологічного базису
формування академічної доброчесності учасників освітнього процесу. Аналіз педагогічних
ідей Пауло Фрейре в контексті критичної педагогіки свідчить, що благородною і найвищою
метою освіти є звільнення людини від несправедливості. Критична освіта повинна
сформувати критичну свідомість, яка постійно запитує і сумнівається, яка
саморозвивається і спонукає до вдосконалення інших. Носії такої свідомості здатні до
перетворення соціальної реальності, спроможні протистояти маніпулятивним
практикам, а важливим завданням освітнього процесу є формування особистості, здатної
здобувати і продукувати нове знання. Таку особистість можна виховувати лише на засадах
поваги, довіри, гуманності, суб’єктності, діалогічності та співтворчості, застосовуючи
технології проблемного та особистісно-орієнтованого навчання. Молоді люди із
розвинутим критичним мисленням, креативні, допитливі, які будують свою діяльність на
продукуванні нового заради покращення життя людей та спираються на принципи довіри і справедливості, – з великою долею ймовірності будуть дотримуватися принципів, норм і правил доброчесності, передусім – академічної, оскільки навчання є провідним видом діяльності для учнівської і студентської молоді.
Посилання
REFERENCES
Klymyshyn, O. (2020). Hermenevtyka akademichnoyi dobrochesnosti v konteksti dukhovnoyi
paradyhmy psykholohiyi. Naukovyy chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriya 12. Psykholohichni
nauky. Vypusk 12 (57). S.53–64. (in Ukrainian).
Reznik, S. (2021). Akademichna dobrochesnist’ ta akademichne liderstvo. Lider. Elita. Suspil’stvo.
№1. S.43–52. (in Ukrainian).
Kuz’menko, A.O. (2022). Zahal’nofilosofs’ki pidkhody do formuvannya hotovnosti maybutnikh
doktoriv filosofiyi do idey akademichnoyi dobrochesnosti. Naukova pratsya v Ukrayini ta sviti
(mizhnarodna naukova konferentsiya). Vydavnytstvo WORLD-CONF.COM. Kyyiv, Ukrayina, 20
lyutoho. S.11–16. (in Ukrainian).
Vovk Myroslava (2020). Fenomen akademichnoyi kul'tury u suchasnomu naukovo-osvitn'omu
prostori: metodolohichnyy vymir. Visnyk kafedry YuNESKO «Neperervna profesiyna osvita KhKhI
stolittya». Vypusk 2. S.54–60. (in Ukrainian).
Freyre Paulo. (2003). Pedahohika pryhnoblenykh. K.: Yunivers. 168 s. (in Ukrainian).
Analiz providnoho vitchyznyanoho ta zarubizhnoho dosvidu shchodo stratehiy vyshchoyi osvity v
umovakh internatsionalizatsiyi dlya stiykoho rozvytku suspil'stva: analitychni materialy. U dvokh
chastynakh / V. Zinchenko, V. Bryzhnik, L. Horbunova, S. Kurbatov, Yu. Myelkov, I. Sikors’ka,
I. Stepanenko, O. Shypko; za red. V. Zinchenka. (2020). Kyyiv: Printeko. 270 s. (in Ukrainian).
Freire, P. (1976). Education, the practice of freedom. Writers and Readers Publishing Cooperative.
pр