ЗНАЧЕННЯ ОРГАНІЗОВАНОГО ДОЗВІЛЛЯ ДЛЯ ПРОЦЕСУ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(11).2023.291906Ключові слова:
дозвілля, дозвіллєва діяльність, дозвіллєзнавство, педагогіка дозвілля, вільний час, соціалізація, дитина з інвалідністю, соціалізація дитини з інвалідністюАнотація
Автор статті висвітлює та аналізує проблему значимості організованого дозвілля,
організованої дозвіллєвої діяльності в розвитку соціальної активності та розкритті
творчого потенціалу особистості дитини з інвалідністю. Визначена мета статті та
погляди представників наукової дослідницької школи щодо значимості ролі дозвілля в
житті дитини, у пристосуванні дітей до нового оточення через включення у дозвіллєву
діяльність і спілкування за інтересами.
У статті розкриваються особливості соціальної роботи з дітьми з інвалідністю засобами
дозвіллєвої діяльності, акцентовано увагу на виховному та рекреаційному потенціалах
дозвіллєвого спілкування. Визначена роль дозвіллєвої сфери у соціалізації дітей з
інвалідністю, яка будується на принципах врахування та задоволення інтересів відвідувачів
закладів дозвіллєвого відпочинку.
Зазначений позитивний чинник дозвілля як складової вільного часу, який захоплює дитину
позитивними можливостями та властивою їм пізнавальною діяльністью різноманітних
занять, що сприяє розвитку особистості дитини та її вільному входженні у суспільство.
Дозвілля розкривається як чинник, за допомогою якого можуть відновлюватися фізичні,
розумові і психічні сили дитини, яка має ускладення зі станом здоров’я.
Визначено, що дозвілля, дозвіллєва діяльність є одним з істотних ресурсів оптимізації
соціальної активності дітей з інвалідністю, дозвілля має здатність стимулювати процес
їхньої соціалізації, інкультурації і самореалізації; дозвіллєва діяльність створює умови для реалізації інтересів і потреб дітей, розвитку їхньої активності, творчої ініціативності, сприяє формуванню бажання пошуку ними нових ціннісних орієнтирів шляхом вільного вибору видів діяльності у сфері дозвілля.
Посилання
REFERENCES
Zakon Ukrainy «Pro derzhavnu sotsialnu dopomohu invalidam z dytynstva ta ditiam-invalidam».
lystopada 2000 r. №2109-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2109-14#Text
Zakon Ukrainy «Pro okhoronu dytynstva». 26 kvitnia 2001 r. №2402-III. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2402-14#Text
Boichev I. I. Pidhotovka maibutnoho vchytelia do orhanizatsii kulturno-dozvillievoi diialnosti
uchniv : avtoref. dys…. kand. ped. nauk: 13.00.04 Odesa, 2005. 21 s.
Bocheliuk V. Y. Dozvillieznavstvo: navch. posib. K. : Tsentr navchalnoi literatury, 2006. 208 s.
Dytyna u suchasnomu sotsioprostori: navch. posib. / za red. T. O. Pirozhenko. Kyiv-Kirovohrad :
Imeks-LTD, 2014. 272 s.
Entsyklopediia dytiachoho sviata / N. V. Kulynych, L. V. Savchenko. Kh. : Osnova, 2007. 272 s.
Kovalchuk T. I. Orhanizatsiia roboty u sferi dozvillia: informatsiina skladova : monohrafiia .
Chernihiv : Vydavets Lozovyi V. M., 2013. 536 s.
Kochubei N.V. Kulturno-dozvillieva diialnist ditei u prostori suchasnoho «dorosloho» suspilstva
URL: http://archive.nbuv.gov.Ua/Portal/Soc_Gum/Kis/2012_2/4.pdf.
Kapska A. Y. Sotsialna robota : deiaki aspekty roboty z ditmy ta moloddiu. K. : UDTsSSM, 2001.
s.
Kovalchuk T. I. Orhanizatsiia roboty u sferi dozvillia: informatsiina skladova : monohrafiia / za
red. T.I. Kovalchuk, T.F. Melnychuk.Chernihiv : Vydavets Lozovyi V. M., 2013.536 s.
Petrova I.V. Dozvillia v zarubizhnykh krainakh: Pidruchnyk. K. : Kondor. 2005. 408s.
Sotsialna pedahohika : slovnyk-dovidnyk / zazah. red. T.F. Alieksieienko. Vinnytsia : Planer, 2009.
s.
Yaremenko N.V. Dozvillieznavstvo: navch. posib. Fastiv : Polifast. 2007. 460 s.
Sotsialna robota z vrazlyvymy sim’iamy ta ditmy: posib. u 2-kh ch.; Ch. 2. Sotsialna robota z
vrazlyvymy sim’iamy ta ditmy / A. V. Anosova, O. V. Bezpalko, T. P. Tsiuman ta in./ Za zah. red.:
T. V. Zhuravel, Z. P. Kyianytsi. K. : OBNOVA KOMPANI, 2017. 252 s