ТВОРЧО-РОЗВИВАЛЬНІ ТА КОРЕКЦІЙНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ КАЗКИ В РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Ірина Демченко Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна https://orcid.org/0000-0003-4302-7564
  • Світлана Слюсарук-Літвін Володимирського педагогічного фахового коледжу імені Агатангела Кримського Волинської обласної ради, Україна https://orcid.org/0000-0002-3393-7487

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(11).2023.291898

Ключові слова:

творчість, творчий розвиток дошкільників, казка, терапевтична казка

Анотація

У статті розкрито творчо-розвивальні та корекційно-реабілітаційні можливості казки в
роботі з дітьми дошкільного віку. На основі використання казки у навчально-виховному
процесі закладів дошкільної освіти, автори виокремили її творчо-розвивальні функції, які
полягають у формуванні загальних (пізнавальних, інтелектуальних, мовленнєвих, рухових
та ін.) та спеціальних (художніх, лінгвістичних, спортивних, математичних та ін.)
здібностей, а також особистісних якостей (чуйність, спостережливість, емоційність,
сміливість і яскравість уяви та фантазії, інтуїція тощо), які збагачуються у різних видах
конструктивної діяльності, результати якої характеризуються новизною та
оригінальністю. У статті визначено корекційно-реабілітаційний потенціал казок, які є
відображенням внутрішнього світу дитини, пізнання складних явищ і почуттів,
ідентифікації емоційного стану з казковим персонажем; усвідомлення проблем і бачення
шляхів їх вирішення; оволодіння конструктивними формами розв’язання конфліктів та зміни поведінки, навичками соціальної комунікації та засвоєння моральних норм і цінностей.

Біографії авторів

Ірина Демченко, Національний університет біоресурсів і природокористування України

У статті розкрито творчо-розвивальні та корекційно-реабілітаційні можливості казки в
роботі з дітьми дошкільного віку. На основі використання казки у навчально-виховному
процесі закладів дошкільної освіти, автори виокремили її творчо-розвивальні функції, які
полягають у формуванні загальних (пізнавальних, інтелектуальних, мовленнєвих, рухових
та ін.) та спеціальних (художніх, лінгвістичних, спортивних, математичних та ін.)
здібностей, а також особистісних якостей (чуйність, спостережливість, емоційність,
сміливість і яскравість уяви та фантазії, інтуїція тощо), які збагачуються у різних видах
конструктивної діяльності, результати якої характеризуються новизною та
оригінальністю. У статті визначено корекційно-реабілітаційний потенціал казок, які є
відображенням внутрішнього світу дитини, пізнання складних явищ і почуттів, ідентифікації емоційного стану з казковим персонажем; усвідомлення проблем і бачення шляхів їх вирішення; оволодіння конструктивними формами розв’язання конфліктів та зміни поведінки, навичками соціальної комунікації та засвоєння моральних норм і цінностей.

Світлана Слюсарук-Літвін, Володимирського педагогічного фахового коледжу імені Агатангела Кримського Волинської обласної ради

кандидатка педагогічних наук, методистка, викладачка
циклової комісії дошкільної педагогіки та окремих методик Володимирського педагогічного фахового коледжу імені Агатангела Кримського Волинської обласної
ради

Посилання

REFERENCES

Bielienka H., Semenov О. Tvorcho spriamovana osobystist narodzhuietsia v hri. Doshkilne

vykhovannia. 2020. № 4. S. 3–6.

Bila І. M. Psylholohiia dytiachoi tvorchosti. Kyiv : Feniks, 2014. 137 s.

Bohush А.М. Berezovska L.І. Tvorche samovyrazhennia doshkilnykiv u khudozhnio-movlennievii

diialnosti : monohrafiia. Odesa : М. P. Cherkasov, 2008. 203 s.

Vaili О. Yak maliuvannia ta kazky ztsiliuiut travmu viiny? Rishennia vid kryzovykh psykholohiv.

URL: https://rubryka.com/ru/article/painting-and-fairytales-during-war/

Vyhotskyi L. S. Psykholohiia mystetstva / Pid red. М.R. Yaroshevskoho. М: Pedahohika, 1987.

s.

Vygotskiy L. S. Voobrazhenie I tvorchestvo v detskom vozraste: psihologicheskiy ocherk. М. :

Prosveschenie, 1991. 93 s.

Volkova V. А., Omelianenko О. А. Rozvytok tvorchykh zdibnostei doshkilnykiv zasobom LEGO u

protsesi zaniat u zakladi doshkilnoi osvity. URL: http://www.scinotes.mgu.od.ua/archive/v32/55.pdf

Havrylo О. І., Kolyshkina А. P. Psylholohiia dytiachoi tvorchosti: navchalnyi posibnyk dlia

zdobuvachiv buschoi osvity pedahohichnykh spetsialnostei. Sumy : SumDPU imeni А.S. Makarenka,

105 s.

Dubrovina, І. V., Holovanenko, N. S. Moralno-etychni kazky V.О. Sukhomlynskoho yak zasib

rozvytku tvorchoho potentsialu starshykh doshkilnykiv. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho

universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia: «Pedahohichni nauky», (10–11). 2020. URL:

https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3186

Zameliuk М., Milischuk S. Kazkoterapiia yak psykholohichnyi metod u roboti z ditmy doshkilnoho

viku. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2019/63/part_1/10.pdf

Kazachiner О. Kazkoterapiia yak zasib pedahohichnoi reabilitatsii ditei iz trudnoschamy u

zsvoienni inozemnoi movy. URL:

http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/20/part_1/15.pdf

Kazachiner О.S., Boichuk Y.D. Osnovy kazkoterapii. Praktykum dlia zdobuvachiv vyschoi osvity

pershoho (bakalavrskoho) ta druhoho (mahisterskoho) riviniv za spetsialnostiamy 012 «Doshkilna

osvita», 013 «Pochatkova osvita», 016 «Spetsialna osvita». Karkiv, 2022. 80 s.

Kobzaieva І. Podolannia psyhichnoi travmy u ditei zasobamy kazkoterapii. URL:

file:///C:/Users/IRYNA/Downloads/52-Article%20Text-108-1-10-20221018.pdf

Kolomoiets Т.H. Rozvytok tvorchosti ditei doshkilnoho viku na zaniattiakh z khudozhnioi pratsi.

URL: https://core.ac.uk/download/pdf/154284175.pdf

Kotelianets Y. S. Formuvannia tvorchoi aktyvnosti ditei starshoho doshkilnoho viku v protsesi

intehratsii movlennievoi ta obrazotvorchoi dialnosti. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat. Ivanofrankivsk, 2020. № 22. S. 194–197.

Mahdysiuk L. І., Fedorenko R. P., Zameliuk М. І. Kazkoterapiia v psykholohichnomu konsultuvanni

ditei ta doroslykh : navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshykh navchalnykh zakladiv ІІІ–ІV rivniv

akredytatsii / Skhidnoievropeiskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky, Lutsk : Vezha-Druk,

152 s.

Maksymenko S.D., Yalanska S.P. Henetyko-kreatyvnyi pidkhid: diialnisne oposeredkuvannia

osobystisnoho rozvytku: monohrafiia. Kyiv. «Vydavnytstvo Liudmyla», 2021. 524 s.

Skomorovska І. А. Rozvytok tvorchosti doshkilnykiv u riznukh vydakh obrazotvorchoi dialnosti.

Hirska shkola Ukrainskykh Karpat. 2019. № 21. S. 103–107.

Sukhomlynskyi V. О. Sertse viddaiu ditiam. К.: Radianska shkola, 1977. 341 s.

Sukhomlynskyi V. Pro rozvytok tvorchoi osobystosti shkoliariv: indyviduaknyi ta

duferentsiiovanyi pidhid. URL: http://pandia.ru/text/79/530/42611.php

Tomashevska І. Tvorchist ditei doshkilnoho viku: teoretychnyi aspect problemy. Pedahohichni

nauky: teoriia, istoriia, innivatsiini tekhnolohii, 2021, № 10 (114). S.187–195. URL:

https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/09/21.pdf

Shupyk Т. Kazka yak zasib tvorchoho rozvytku starshykh doshkilnykiv. URL:

https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/15-1.pdf

Estes K. P. Beguschaya s volkami. Zhenskiy arhetip v mifah I skazaniyah: per. S anhl. Т. Naumenko.

K. : «Sofiia» М. : ID «Gelios», 2002. 320 s.

Yatsenko T. S. Problema piznannia indyvidualnoi nepovtornosti arkhetypnoi symvoliky v

konteksti psykhodynamichnoi teorii. Aktualniproblemy psykholohii: Zb. Naukovykh prats Instytutu

psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Т. 1. K. : Vyd. «А.S.K.», 2010. S. 322–332

Tolerance, Volunteerism and Leadership : textbook / Inga Kapustian, Svitlana Yalanska, Tetiana

Nikolashina et.al. Poltava : Simon, 2016. 50 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-31

Номер

Розділ

ОСВІТА. ПЕДАГОГІКА