ТВОРЧО-РОЗВИВАЛЬНІ ТА КОРЕКЦІЙНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ КАЗКИ В РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(11).2023.291898Ключові слова:
творчість, творчий розвиток дошкільників, казка, терапевтична казкаАнотація
У статті розкрито творчо-розвивальні та корекційно-реабілітаційні можливості казки в
роботі з дітьми дошкільного віку. На основі використання казки у навчально-виховному
процесі закладів дошкільної освіти, автори виокремили її творчо-розвивальні функції, які
полягають у формуванні загальних (пізнавальних, інтелектуальних, мовленнєвих, рухових
та ін.) та спеціальних (художніх, лінгвістичних, спортивних, математичних та ін.)
здібностей, а також особистісних якостей (чуйність, спостережливість, емоційність,
сміливість і яскравість уяви та фантазії, інтуїція тощо), які збагачуються у різних видах
конструктивної діяльності, результати якої характеризуються новизною та
оригінальністю. У статті визначено корекційно-реабілітаційний потенціал казок, які є
відображенням внутрішнього світу дитини, пізнання складних явищ і почуттів,
ідентифікації емоційного стану з казковим персонажем; усвідомлення проблем і бачення
шляхів їх вирішення; оволодіння конструктивними формами розв’язання конфліктів та зміни поведінки, навичками соціальної комунікації та засвоєння моральних норм і цінностей.
Посилання
REFERENCES
Bielienka H., Semenov О. Tvorcho spriamovana osobystist narodzhuietsia v hri. Doshkilne
vykhovannia. 2020. № 4. S. 3–6.
Bila І. M. Psylholohiia dytiachoi tvorchosti. Kyiv : Feniks, 2014. 137 s.
Bohush А.М. Berezovska L.І. Tvorche samovyrazhennia doshkilnykiv u khudozhnio-movlennievii
diialnosti : monohrafiia. Odesa : М. P. Cherkasov, 2008. 203 s.
Vaili О. Yak maliuvannia ta kazky ztsiliuiut travmu viiny? Rishennia vid kryzovykh psykholohiv.
URL: https://rubryka.com/ru/article/painting-and-fairytales-during-war/
Vyhotskyi L. S. Psykholohiia mystetstva / Pid red. М.R. Yaroshevskoho. М: Pedahohika, 1987.
s.
Vygotskiy L. S. Voobrazhenie I tvorchestvo v detskom vozraste: psihologicheskiy ocherk. М. :
Prosveschenie, 1991. 93 s.
Volkova V. А., Omelianenko О. А. Rozvytok tvorchykh zdibnostei doshkilnykiv zasobom LEGO u
protsesi zaniat u zakladi doshkilnoi osvity. URL: http://www.scinotes.mgu.od.ua/archive/v32/55.pdf
Havrylo О. І., Kolyshkina А. P. Psylholohiia dytiachoi tvorchosti: navchalnyi posibnyk dlia
zdobuvachiv buschoi osvity pedahohichnykh spetsialnostei. Sumy : SumDPU imeni А.S. Makarenka,
105 s.
Dubrovina, І. V., Holovanenko, N. S. Moralno-etychni kazky V.О. Sukhomlynskoho yak zasib
rozvytku tvorchoho potentsialu starshykh doshkilnykiv. Visnyk Cherkaskoho natsionalnoho
universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho. Seriia: «Pedahohichni nauky», (10–11). 2020. URL:
https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/3186
Zameliuk М., Milischuk S. Kazkoterapiia yak psykholohichnyi metod u roboti z ditmy doshkilnoho
viku. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2019/63/part_1/10.pdf
Kazachiner О. Kazkoterapiia yak zasib pedahohichnoi reabilitatsii ditei iz trudnoschamy u
zsvoienni inozemnoi movy. URL:
http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2020/20/part_1/15.pdf
Kazachiner О.S., Boichuk Y.D. Osnovy kazkoterapii. Praktykum dlia zdobuvachiv vyschoi osvity
pershoho (bakalavrskoho) ta druhoho (mahisterskoho) riviniv za spetsialnostiamy 012 «Doshkilna
osvita», 013 «Pochatkova osvita», 016 «Spetsialna osvita». Karkiv, 2022. 80 s.
Kobzaieva І. Podolannia psyhichnoi travmy u ditei zasobamy kazkoterapii. URL:
file:///C:/Users/IRYNA/Downloads/52-Article%20Text-108-1-10-20221018.pdf
Kolomoiets Т.H. Rozvytok tvorchosti ditei doshkilnoho viku na zaniattiakh z khudozhnioi pratsi.
URL: https://core.ac.uk/download/pdf/154284175.pdf
Kotelianets Y. S. Formuvannia tvorchoi aktyvnosti ditei starshoho doshkilnoho viku v protsesi
intehratsii movlennievoi ta obrazotvorchoi dialnosti. Hirska shkola Ukrainskykh Karpat. Ivanofrankivsk, 2020. № 22. S. 194–197.
Mahdysiuk L. І., Fedorenko R. P., Zameliuk М. І. Kazkoterapiia v psykholohichnomu konsultuvanni
ditei ta doroslykh : navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshykh navchalnykh zakladiv ІІІ–ІV rivniv
akredytatsii / Skhidnoievropeiskyi natsionalnyi universytet imeni Lesi Ukrainky, Lutsk : Vezha-Druk,
152 s.
Maksymenko S.D., Yalanska S.P. Henetyko-kreatyvnyi pidkhid: diialnisne oposeredkuvannia
osobystisnoho rozvytku: monohrafiia. Kyiv. «Vydavnytstvo Liudmyla», 2021. 524 s.
Skomorovska І. А. Rozvytok tvorchosti doshkilnykiv u riznukh vydakh obrazotvorchoi dialnosti.
Hirska shkola Ukrainskykh Karpat. 2019. № 21. S. 103–107.
Sukhomlynskyi V. О. Sertse viddaiu ditiam. К.: Radianska shkola, 1977. 341 s.
Sukhomlynskyi V. Pro rozvytok tvorchoi osobystosti shkoliariv: indyviduaknyi ta
duferentsiiovanyi pidhid. URL: http://pandia.ru/text/79/530/42611.php
Tomashevska І. Tvorchist ditei doshkilnoho viku: teoretychnyi aspect problemy. Pedahohichni
nauky: teoriia, istoriia, innivatsiini tekhnolohii, 2021, № 10 (114). S.187–195. URL:
https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/09/21.pdf
Shupyk Т. Kazka yak zasib tvorchoho rozvytku starshykh doshkilnykiv. URL:
https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/02/15-1.pdf
Estes K. P. Beguschaya s volkami. Zhenskiy arhetip v mifah I skazaniyah: per. S anhl. Т. Naumenko.
K. : «Sofiia» М. : ID «Gelios», 2002. 320 s.
Yatsenko T. S. Problema piznannia indyvidualnoi nepovtornosti arkhetypnoi symvoliky v
konteksti psykhodynamichnoi teorii. Aktualniproblemy psykholohii: Zb. Naukovykh prats Instytutu
psykholohii im. H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy. Т. 1. K. : Vyd. «А.S.K.», 2010. S. 322–332
Tolerance, Volunteerism and Leadership : textbook / Inga Kapustian, Svitlana Yalanska, Tetiana
Nikolashina et.al. Poltava : Simon, 2016. 50 p.