ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ ЗАСОБАМИ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СВІТЛІ СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ТА ЛІНГВОДИДАКТИЧНОГО НАУКОВИХ ПІДХОДІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(11).2023.291887

Ключові слова:

інформаційні технології, професійна підготовка філологів, соціокультурний підхід, лінгводидактика, професійна компетентність

Анотація

У статті обґрунтовано необхідність використання соціокультурного та
лінгводидактичного наукових підходів до проблеми формування професійної
компетентності майбутніх філологів засобами сучасних інформаційних технологій. Аналіз
педагогічного та лінгвістичного аспектів досліджуваної проблеми уможливив
виокремлення провідних системних характеристик професійної підготовки філологів в
університеті (сутність, склад, структура, функції, історія системи) та з’ясування прояву
системних характеристик досліджуваного явища в умовах університетського середовища
як системного об’єкта. Підкреслено необхідність введення соціокультурного компонента
(на нормативному, організаційному, технологічному й методичному рівні) до змісту
сучасних інформаційних технологій як такого, що вимагає сформованості належного рівня
соціокультурних знань від усіх суб’єктів організації навчального процесу у виші, що реалізує
відповідні освітні програми.
Співвіднесено використання провідних наукових підходів з освітнім середовищем ЗВО;
відзначено, що будь-яке освітнє середовище є за своєю сутністю середовищем
інформаційним та лінгводидактичним. Специфіка, тип і рівень зазначеної інформаційності
залежать від типу й рівня ЗВО, напряму підготовки фахівців тощо. Відзначено, що сучасні
інформаційні технології дозволяють створити особливе інформаційне середовище закладу
вищої освіти й відповідної освітньої програми завдяки залученню сучасної навчальної,
організаційної, технологічної, дидактичної, методичної інформації до всіх етапів і
компонентів. Представлено лінгводидактичні основи професійної підготовки майбутніх
філологів у світлі Загальноєвропейських рекомендацій з питань мовної освіти, а також
основні проблеми та чинники, що дозволяють реалізувати лінгводидактичний підхід до
формування професійної компетентності майбутніх філологів.

Біографія автора

Віта Боса, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри романської філології
та порівняльно-типологічного мовознавства, Київський університет імені Бориса Грінченка

Посилання

іт,. 273 с.

REFERENCES

Vozniuk O., Dubaseniuk O.A (2009). Tsilovi oriientyry rozvytku osobystosti u systemi osvity:

intehratyvnyi pidkhid: monohrafiia. Zhytomyr : Vyd-vo ZhDU im I. Franka, 684 s. [in Ukrainian]

Ikonnikova M. (2016). Metodolohichni oriientyry profesiinoi pidhotovky filolohiv. Pedahohichnyi

dyskurs. Vyp.21. S.46–52. [in Ukrainian]

Cummings, J., Janicki, T. (2020). What Skills Do Students Need? A Multi-Year Study of IT/IS

Knowledge and Skills in Demand by Employers. Journal of Information Systems Education. №31(3).

R. 208–217. [in English]

Krajka J. (2012). The Language Teacher in the Digital Age. Towards a Systematic Approach to

Digital Teacher Development. Lublin: KUL,. R.18–38. [in English]

Gajewska E., Sowa M. (2015). Sposoby kształcenia nauczycieli języków specjalistycznych: od

rzeczywistości edukacyjnej do rozwiązań systemowych. Neofilolog. № 44/2. S. 233–248.[in Polish]

Barbash I. (2014). Formuvannia profesiinoi movno-literaturnoi kompetentnosti maibutnikh

uchyteliv-filolohiv yak pedahohichna problema. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia.. № 10

(Ch1). S. 152–157. [in Ukrainian]

Bihych O. (2004). Metodychna osvita maibutnoho vchytelia inozemnoi movy pochatkovoi shkoly:

monohrafiia. Kyiv: KNLU,. 287 s. [in Ukrainian]

Zinukova N. (2009). Profesiino-metodychna pidhotovka studentiv-filolohiv u vyshchomu

navchalnomu zakladi: monohrafiia. Dnipro: DUEP,. 494 s. [in Ukrainian]

Koval V. (2013). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia profesiinoi kompetentnosti

maibutnikh uchyteliv-filolohiv u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh : monohrafiia.

Uman: PP Zhovtyi O. O., 455 s. [in Ukrainian]

Semenoh O. M. (2005). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv ukrainskoi movy i literatury:

monohrafiia. Sumy: VVP «Mriia-1» TOV,. 404 s. [in Ukrainian]

Yong J. (2020) Teaching Tip. The Development of a Red Teaming Service-Learning Course. Journal

of Information Systems Education (JISE).. Vol.31. Is.3. P.157–178. [in English]

Kucheruk O. (2014). Sotsiokulturnyi pidkhid do formuvannia ukrainomovnoi osobystosti uchnia

osnovnoi shkoly. Metodychnyi poshuk: Vykladatsko-studentski naukovi roboty z pytan metodyky

vykladannia movy i literatury. Vyp.12. Ch. I. S. 6–14. [in Ukrainian]

Lunova O. Movna osobystist v politychnomu dyskursi. [online]. URL:

https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/novitfilolog/21/23.pdf (Data zvernennia: 10 lystopada 2021). [in

Ukrainian]

Drach I., Mykolenko A., Tyshkovets M. (2019). Movna kartyna svitu u protsesi vyvchennia

inozemnoi movy v medychnykh universytetakh. Medychna osvita.. №4. S. 79–83. [in Ukrainian]

Zahalnoievropeiski Rekomendatsii z movnoi osvity: vyvchennia, vykladannia, otsiniuvannia.

(2003). Nauk.red. S.Nikolaieva. Kyiv: Lenvit,. 273 s. [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-31

Номер

Розділ

РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ