НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ ТРАВМОВАНИМ ДІТЯМ ЗА ЧАСІВ ВІЙНИ: ДОСВІД УКРАЇНИ ТА ШВЕЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(11).2023.291882Ключові слова:
психічне здоров’я дітей, соціальні послуги, травмовані діти, соціальна робота, війна, діти без супроводу дорослихАнотація
Проблема психічного здоров’я дітей становить особливий інтерес для науковців з огляду на
її важливість для формування майбутнього здорового суспільства. Особливої актуальності
це питання набуває в надзвичайних ситуаціях, таких як війна, коли кількість стресових
ситуацій та їх вплив важко передбачити. У статті розглянуто досвід та підходи
соціальних служб України та Швеції до надання підтримки травмованим дітям під час
війни. У роботі з травмованими дітьми виділено три етапи: ідентифікація, лікування та
профілактика. Досліджено та порівняно практику соціальної роботи у різних країнах в
межах визначених фаз. Представлене дослідження демонструє спільні зусилля між Швецією
та Україною у підтримці, яку соціальні служби надають постраждалим від війни дітям.
Дослідження базується на індуктивному підході. Інтерв’ю, проведені з соціальними
працівниками, психологами, шкільними консультантами та представниками відповідних
організацій, є основою цієї статті. Вивчено думки експертів із зазначеної теми. Крім того,
було висвітлено схожість і відмінності в наданні соціальної підтримки в порівнюваних
країнах. Визначено основні фактори, що впливають на підходи до роботи соціальних
працівників з травмованими дітьми порівнюваних країн. Досліджено підходи до роботи з
батьками щодо підтримки постраждалих від війни дітей у порівнюваних країнах.
Розглянуто різні проблеми, пов’язані з наданням соціально-психологічної підтримки
травмованим дітям, такі як ресурси та спроможність системи соціальної підтримки.
Розглянуто вплив інших факторів на виникнення психологічної травми у дітей, на яких
наголошували експерти. Зокрема, особливу увагу приділено впливу соціальних мереж. Також розглянуто роль соціальних працівників на етапі профілактики травматизму, а також
проблеми системи соціального супроводу, що при цьому виникають. Зазначено нагальність
звернення до психічного здоров’я дітей та важливість співпраці між органами влади для
надання ефективної підтримки та лікування.
Посилання
REFERENCES
Backlund, Å., Eriksson, R., Greiff, K. von, Åkerlund, E. (2014). Socialtjänstens arbete med
ensamkommande barn och ungdomar -erfarenheter från Stockholms län. Forskningsrapport, vol. 3.
Backlund, Åsa., Thorén, K., Lundström, T. (2021). Socialtjänstens respons på ’flyktingkrisen’:
Mottagandet av ensamkommande barn. Socialvetenskaplig tidskrift, Vol. 28 (1), 75–94.
doi.org/10.3384/SVT.2021.28.1.4075
Boiko, O., Kabachenko, N. (2016). Social Work Formation in Ukraine. Renastere: International
Journal for Transformative Social Policy and Practice, Vol. 1, 35–40. URL:
https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c1c58b57-af39-419a-8207-
ba92b2f353/content
BUP.se – Barn-och ungdomspykiatri. URL: https://www.bup.se/about-us/new-to-sweden/.
Povidaichyk, O., Vynogradova, O., Pavlyuk, T., Hrabchak, O., Savelchuk, I., Demchenko, I. (2022).
Research Activities of Students as a Way to Prepare Them for Social Work: Adopting Foreign
Experience in Ukraine. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, vol. 14 (1Sup1), 312–
DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/14.1Sup1/553.
Semigina T., Gusak N. (2015). Armed Conflict in Ukraine and Social Work Response to it: What
Strategies Should be used for Internally Displaced Persons? Social, Health, and Communication
Studies Journal, 2 (1). URL: https://journals.macewan.ca/shcsjournal/article/view/269/383.