ІННОВАЦІЇ ЯК ЧИННИК ЯКІСНИХ ЗМІН У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ ТА СОЦІАЛЬНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267367

Ключові слова:

інновації, інновації соціальної роботи, освітні інновації, соціальна робота, соціальна освіта, підготовка соціальних працівників

Анотація

У статті охарактеризовано різні аспекти проблеми підвищення якості надання соціальних послуг та результативності здійснення підготовки соціальних працівників в закладах вищої освіти. З’ясовано сутність інновацій як чинника якісних змін в освітній та соціальній сферах. Схарактеризовано особливості впровадження інновацій соціальної роботи відповідно до виокремлених перспективних напрямів (ініціатива отримувачів послуг, конкуренція в сфері надання соціальних послуг, підтримка держави або територіальної громади, наявність ресурсів). Обґрунтовано взаємопов’язаність інновацій соціальної роботи з освітніми інноваціями та іншими традиційними методами й формами аудиторної й позааудиторної навчальної та соціально-виховної діяльності. Доведено доцільність поєднання інноваційних й традиційних методів й форм організації освітнього процесу підготовки соціальних працівників в закладах вищої освіти. Зважаючи на загальну логіку організації підготовки майбутніх соціальних працівників акцентуємо увагу на виділенні суб’єктів (колективне залучення, групове залучення, індивідуальне залучення) та функцій забезпечення якості здійснення освітнього процесу (нормативно-методичне забезпечення, науково-дослідницьке забезпечення, практично-діяльнісне забезпечення). Конкретизовано основні методи та форми організації аудиторної та позааудиторної навчальної та соціально-виховної діяльності студентів, які впливають на результативність й оптимальність застосування задля підвищення якості освіти в галузі соціальної роботи.

Біографії авторів

Ірина Савельчук, Національний авіаційний університет

У статті охарактеризовано різні аспекти проблеми підвищення якості надання соціальних
послуг та результативності здійснення підготовки соціальних працівників в закладах
вищої освіти. З’ясовано сутність інновацій як чинника якісних змін в освітній та соціальній
сферах.
Схарактеризовано особливості впровадження інновацій соціальної роботи відповідно до
виокремлених перспективних напрямів (ініціатива отримувачів послуг, конкуренція в сфері
надання соціальних послуг, підтримка держави або територіальної громади, наявність
ресурсів).
Обґрунтовано взаємопов’язаність інновацій соціальної роботи з освітніми інноваціями та
іншими традиційними методами й формами аудиторної й позааудиторної навчальної та
соціально-виховної діяльності. Доведено доцільність поєднання інноваційних й традиційних
методів й форм організації освітнього процесу підготовки соціальних працівників в
закладах вищої освіти. Зважаючи на загальну логіку організації підготовки майбутніх
соціальних працівників акцентуємо увагу на виділенні суб’єктів (колективне залучення,
групове залучення, індивідуальне залучення) та функцій забезпечення якості здійснення
освітнього процесу (нормативно-методичне забезпечення, науково-дослідницьке
забезпечення, практично-діяльнісне забезпечення). Конкретизовано основні методи та
форми організації аудиторної та позааудиторної навчальної та соціально-виховної
діяльності студентів, які впливають на результативність й оптимальність застосування
задля підвищення якості освіти в галузі соціальної роботи.

 

Олена Котикова, Національний авіаційний університет

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри
соціальних технологій, Національний авіаційний університет

Посилання

Artiushyna M. V. (2014). Innovatsiina diialnist u profesiino- tekhnichnii osviti: poniattia, pidkhody, tekhnolohii. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zbirnyk nauk. prats. Kyiv–Vinnytsia: TOV firma «Planer», 37, 133-137. [in Ukrainian].

Dubaseniuk O. A. (2014). Innovatsii v suchasnii osviti. Innovatsii v osviti: intehratsiia nauky i praktyky: zbirnyk naukovo-metodychnykh prats. V: O. A. Dubaseniuk (red.). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 12-28. [in Ukrainian].

Koliada N. M., Kravchenko O. O. (2017а). Normatyvni ta prykladni aspekty zabezpechennia yakosti pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv. Visnyk Akademii pratsi, sotsialnykh vidnosyn i turyzmu, 3, 68–78. [in Ukrainian].

Koliada N. M., Kravchenko O. O. (2017b). Pidkhody do modernizatsii osvitnoho seredovyshcha u konteksti profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pedahohiv. Visnyk Polsko-ukrainskoi naukovo-doslidnoi laboratorii psykhodydaktyky imeni Ya. A. Komenskoho. V.: I. I. Osadchenko (red.). Uman : VPTs «Vizavi», 21–25. [in Ukrainian].

Kotykova O. M. (2014). Repertuar profesiinykh rolei sotsialnoho pratsivnyka. Visnyk Natsionalnoho aviatsiinoho universytetu. Seriia : Pedahohika. Psykholohiia. K. : NAU, 5 (1). 65-70. [in Ukrainian].

Prozhoha I.V. (2022).Dosvid zastosuvannia dystantsiinoi psykhodramy v sotsialnii roboti pry prozhyvanni kryzy pandemii. Sotsialna robota ta sotsialna osvita. Uman. 1(8). 145-151. https://doi.org/10.31499/2618-0715.1%20(8).2022.262689 [in Ukrainian].

Savelchuk, I. B. (2016). Pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv za suchasnykh umov: innovatsiini tendentsii. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu im. Ivana Franka. Pedahohichni nauky, 1(83), 117–122. [in Ukrainian].

Savelchuk I. B. (2012). Naukovo-metodolohichni pidkhody do vprovadzhennia innovatsii v praktyku sotsialnoi roboty. Sotsialna robota v Ukraini: teoriia i praktyka, 2, 180–186. [in Ukrainian].

Savelchuk I.B. (2019). Pidhotovka sotsialnykh pratsivnykiv v innovatsiinomu osvitnomu seredovyshchi universytetu.: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. [in Ukrainian].

Shust, N. B. (2015). Sotsialni innovatsii v umovakh suchasnykh suspilno-politychnykh transformatsii v Ukraini. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Zbirnyk nauk. prats. Filosofiia, 107–110. [in Ukrainian].

Bybyk D. (2020). Organisational and pedagogical conditions of future social workers’ professional training for social leadership. Intellectual Archive. Toronto: Shiny Word.Corp. (Canada), 9 (April/June), 2, 56-65. DOI:10.32370/IA_2020_06_8 [in English]

Jonathan Appel, Dohee Kim-Appel. (2018). Towards a Transdisciplinary View: Innovations in Higher Educat. International Journal of Teaching and Education, VI(2). 61-74. DOI: 10.20472/TE.2018.6.2.004 [in English]

Kravchenko, O., Koliada, N., & Levchenko, N. (2020). Youth Workers and Innovative Development of Social Work. Advances in Intelligent Systems and Computing. 1209. 421-430. [in Ukrainian].

Savelchuk, I., Bybyk, D., Hrebenova, V., Horban, Y., & Koshelieva, O. (2021). Social competence of student youth: the experience of training in the educational environment of the university under the conditions of the pandemic. Laplage Em Revista, 7 (Extra-A), 481-490. https://doi.org/10.24115/S2446-622020217Extra-A849p.481-490 [in Ukrainian]

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-26

Номер

Розділ

РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ