ВИКОРИСТАННЯ АРТ-ТЕХНІК У ПРОФІЛАКТИЦІ АГРЕСИВНОСТІ МОЛОДШИХ ПІДЛІТКІВ У СУЧАСНИХ УМОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267351Ключові слова:
агресивність, агресія, арт-терапія, арт-техніки, профілактика, соціальний педагогАнотація
У статті розкрито проблему профілактики агресивності молодших підлітків у викликах часу. За підсумками опитування дітей віком 11-12 років виявлено причини агресивної поведінки підлітків й узагальнено способи їх самоконтролю у випадках сильної емоції злості. Обґрунтовано, що дієвим способом попередження розвитку агресивності є арт-терапія. Виокремлено ключові переваги використання арт-терапії під час бойових дій і після їх завершення. Окреслено переваги використання в умовах війни таких арт-технік, як відеотерапія, музикотерапія, фототерапія. Розкрито актуальні моменти застосування арт-терапії в закладах загальної середньої освіти.
Посилання
Berezka, S. V. (2017). Prychyny ta vydy ahresyvnoi povedinky osobystosti. Molodyi vchenyi. 9. 85–89. [in Ukrainian].
Hrek, O. M., & Hrek, E. N. (2019). Art-terapiia yak zasib roboty z tryvozhnymy pidlitkamy z nepovnykh simei v umovakh rekreatsii. Innovatsiini art-terapevtychni tekhnolohii: materialy I Vseukr. nauk. internet-konf. Pereiaslav-Khmelnytskyi. 32–35. [in Ukrainian].
Hutsuliak, L. (2022). Profilaktyka ahresyvnoi povedinky pidlitkiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity: teoretychnyi aspekt. Vvichlyvist. Humanitas, 1, 22–28, doi: https://doi.org/10.32782/humanitas/2022.1.4 [in Ukrainian].
Dziuba, T. M. (2021). Psykholohichna korektsiia ahresyvnosti pidlitkiv zasobamy art-terapii. International scientific and practical conference: Pedagogical and correctional pedagogy. (May 28–29), Publishing House «Baltija Publishing». Wloclawek. [in Ukrainian].
Entsyklopediia dlia fakhivtsiv sotsialnoi sfery (2012) / za red. I. D. Zvierievoi. Kyiv, Simferopol : Universum. [in Ukrainian].
Zhuravel, T. V. (2013). Sotsialna profilaktyka yak napriam sotsialno-pedahohichnoi diialnosti. Sotsialna pedahohika : navch. posibnyk / za zah. red. Bezpalko, O. V. Kyiv : Akademvydav. 85–101. [inUkrainian].
Klymenko, Yu. (2019). Profesiia sotsialnoho pratsivnyka: tvorcha ta naukova skladovi. Sotsialna robota ta sotsialna osvita. 2. 19–28. [in Ukrainian].
Kravchenko, O., & Molochenko, I. (2020). Mystetstvo zminiuie zhyttia: dosvid roboty mizhnarodnoho khudozhnoho sympoziumu-pleneru osib z invalidnistiu «Mystetstvo bez obmezhen». Sotsialna robota ta sotsialna osvita. 2 (5). 76–83. [in Ukrainian].
Kub’iak, N. (2014). Art-terapiia yak zasib reabilitatsii ditei ta pidlitkiv, yaki postrazhdaly vid nasylstva. Dytynstvo bez nasyllia: suspilstvo, shkola i sim’ia na zakhysti prav ditei: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (TNPU). 29–30 kvitnia. Ternopil. 556–558. [in Ukrainian].
Liashch, O. P. (2006). Psykholohichna profilaktyka ahresyvnykh proiaviv v uchniv profesiinotekhnichnykh navchalnykh zakladiv : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. psykhol. nauk : 19.00.07 «Pedahohichna ta vikova psykholohiia». Kyiv. [in Ukrainian].
Mazokha, I. S. (2008). Indyvidualno-psykholohichni osoblyvosti ahresyvnosti osobystosti : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. psykhol. nauk: 19.00.01 «Zahalna psykholohiia, istoriia psykholohii». Odesa. [in Ukrainian].
Morhai, L. A. (2022). Sotsialna profilaktyka deviantnoi povedinky v molodizhnomu seredovyshchi zakladu vyshchoi osvity. Vvichlyvist. Humanitas. 1. 87–92. [in Ukrainian].
Moskalova, L., Yeromina L. (2021). Formuvannia hotovnosti maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv do roboty z sim’ieiu: treninh z vykorystannia art-tekhnik. Vvichlyvist. Humanitas. 2 (7). 134–141. [in Ukrainian].
Oliinyk, I. V. (2018). Art-terapiia yak odna z innovatsiinykh psykholoho-pedahohichnykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti sotsialnykh pratsivnykiv. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5 : Pedahohichni nauky : realii ta perspektyvy. 61. 208–213. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23790 [in Ukrainian].
Oros, O. B. (2018). Ahresyvna ta nasylnytska povedinka sered ditei pidlitkovoho viku. VISNYK NTUU «KPI». Politolohiia. Sotsiolohiia. Pravo. 2 (38). 90–96. [in Ukrainian].
Podkorytova, L. O., & Hoia, O. V. (2019). Podolannia ahresyvnoi povedinky pidlitkiv zasobamy artterapii: empirychne doslidzhennia. Teoriia i praktyka suchasnoi psykholohii. 6 (2). 105–111. [in Ukrainian].
Poltorak, L. (2020). Art-terapevtychna metodyka «Ia v sotsiumi» v diialnosti sotsialnykh pratsivnykiv: mozhlyvosti ta napriamy vykorystannia. Sotsialna robota: stanovlennia, perspektyvy, rozvytok: materialy V Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 5–6 chervnia. Lviv : LDU BZhD. 184. [in Ukrainian].
Senyk, A. M. (2020). Psykholoho-pedahohichnyi aspekt zastosuvannia art-terapii u roboti z pidlitkamy. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 69, 132–135. [in Ukrainian].
Serheieva, K. V. (2016). Profilaktyka ahresyvnoi povedinky pidlitkiv u tsentrakh sotsialnopsykholohichnoi reabilitatsii: (dys. ... kand. ped. nauk). Kyivskyi univ. im. Borysa Hrinchenka. Kyiv, Ukraina. [in Ukrainian].
Smaznova, I. S. (2019). Ahresiia i tolerantnist: filosofsko-pravovyi dyskurs : monohrafiia. Odesa : Feniks. [in Ukrainian].
Soroka, O. (2016). Art-terapevtychna prohrama reabilitatsii ditei, yaki opynylys u skladnykh zhyttievykh obstavynakh. Naukovyi visnyk MNU imeni A. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky. 4 (55). 184–188. [in Ukrainian].
Spirina, T. P., & Sytnyk, M. M. (2020). Ahresyvna povedinka pidlitkiv: prychyny y naslidky. Theoretical and applied aspects of sustainable development: Monograph. Publishing House of Katowice School of Technology. (s. 190–194). Katowice. [In English].
Trofymchuk, V. V. (2020). Sotsialno-psykholohichni chynnyky ahresyvnosti pidlitkiv z adyktyvnoiu povedinkoiu. Problemy suchasnoi psykholohii. 2 (18). 154–163. [in Ukrainian].
Shevchenko Yu. A. (2015). Art-terapiia yak zasib vplyvu na osobystist v kryzovykh sytuatsiiakh. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, pedahohiky ta psykholohii. 1. 14–16. [in Ukrainian]