ДИСКРИМІНАЦІЯ ЛІТНІХ ЛЮДЕЙ: ПРОЯВИ ТА ПРОТИДІЯ

Автор(и)

  • Наталія Коляда Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0001-7743-7831
  • Тетяна Кочубей Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0002-9104-8442
  • Олена Балдинюк Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-4276-7819
  • Ольга Бацман Полтавський інститут економіки і права Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна», Україна https://orcid.org/0000-0002-9358-4513

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267341

Ключові слова:

літні люди, люди похилого віку, старість, активне старіння, дискримінація, стереотипи, навчальні програми, підготовка соціальних працівників

Анотація

Постаріння населення породжує проблеми у взаємовідносинах між представниками різних вікових категорій. У статті проаналізовано розуміння дискримінації за віком (ейджизму) та вікових стереотипів, а також підходів до подолання цих явищ у сучасних суспільствах. Встановлено зв'язки між стереотипами та соціальним становищем літніх людей. Наведено результати опитування. Визначено, що протидія ейджизму та стереотипам стосовно людей похилого віку можуть включати як заходи на макрорівні (рівні суспільства), на рівні певних громад і організацій, а також і індивідуальну роботу з людьми. Запропоновано напрями протидії ейджизму та розвитку філософії активного старіння, зокрема, через навчальні програми та місцеві ініціативи.

Біографії авторів

Наталія Коляда, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри
соціальної педагогіки та соціальної роботи, Уманський державний педагогічний
університет імені Павла Тичини

Тетяна Кочубей, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри
соціальної педагогіки та соціальної роботи Уманського державного педагогічного
університету імені Павла Тичини

Олена Балдинюк, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної
педагогіки та соціальної роботи, Уманський державний педагогічний університет
імені Павла Тичини

Ольга Бацман, Полтавський інститут економіки і права Відкритого міжнародного університету розвитку людини «Україна»

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної роботи та
спеціальної освіти, Полтавський інститут економіки і права Відкритого
міжнародного університету розвитку людини «Україна»

Посилання

Berezina, O.O. (2012). Indyvidualʹno-psykholohichni chynnyky osobystisnoho rozvytku v period herontohenezu : avtoref dys. … kand. psykhol. nauk : 19.00.07 «Pedahohichna ta vikova psykholohiya. Kyiv [in Ukrainian].

Karkach, A. V. (2016). Resotsializatsiya osib tretʹoho viku yak umova podolannya eydzhyzmu. Aktualʹni doslidzhennya v sotsialʹniy sferi: materialy vosʹmoyi mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (pp. 129–131). Odesa: FOP Bondarenko M.O. [in Ukrainian].

Kozlova, T Z. (2003). Samootsinka pensioneriv. Sotsiolohichni doslidzhennya, 4, 58–63 [in Ukrainian].

Kukhta, M.P. (2018). Sotsialʹnyy potentsial lyudey starshoho viku v Ukrayini. Kyiv: KNUKiM [in Ukrainian].

Mahdysyuk, L. I. (2015). Prohrama rozvytku psykholohichnoyi hotovnosti osobystosti do vykhodu na pensiyu. Actual problems of practical psychology in the Volyn region. Lutsk: Vezha-druk, 1, 36–46 [in Ukrainian].

Mahdysyuk, L. I. (2013). Teoretyko-empirychni mezhi ponyattya eydzhyzmu u psykholohiyi. Teoretychni i prykladni problemy psykholohiyi, 3, 167–173 [in Ukrainian].

Piontkivska, O. G. (2016). Porivnyalʹnyy analiz pidkhodiv do vyznachennya ponyattya sotsialʹnoyi aktyvnosti lyudey pokhyloho viku v Ukrayini ta dalekomu zarubizhzhi Current problems of psychology, 7 (42), 173–181 [in Ukrainian].

Podorozhny, V. G. (2021). Sotsialʹno-psykholohichni osoblyvosti osobystisnoho vidchuzhennya lyudey pokhyloho viku. Dys. … doktora filosofiyi za spets. 053 Psykholohiya. Vinnytsia: Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubinsky, 2021. https://www.vspu.edu.ua/content/graduate/doc/a14dis.pdf [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine (2018). Pro skhvalennya Stratehiyi derzhavnoyi polityky z pytanʹ zdorovoho ta aktyvnoho dovholittya naselennya na period do 2022 roku. Rozporyadzhennya № 10-r. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/10-2018-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Seyko, N. A. (2014). Eydzhyzm (ageism). Entsyklopediya prav lyudyny: sotsialʹno-pedahohichnyy aspect.

http://eprints.zu.edu.ua/23740/1/%D0%A1%D0%B5%D0%B9%D0%BA%D0%BE_%D0%9D.PDF [in Ukrainian].

Semigina, T. & Mygovich, I., eds. (2005). Teoriyi i metody sotsialʹnoyi roboty. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Burholt, V., & Scharf, T. (2014). Poor health and loneliness in later life: The role of depressive symptoms, social resources and rural environments. Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences & Social Sciences, 69, 311–324.

Butler, R.N. (1969). Ageism: Another form of bigotry. The Gerontologist, 9, 243–246.

Cadiz, D. M. et al. (2022). Age Stereotypes Do Matter: Looking Through the Lens of the Attraction–Selection–Attrition Model. Work, Aging and Retirement. https://doi.org/10.1093/workar/waac009

Chen Y., Hicks A., While A. E. (2014). Loneliness and social support of older people in China: A systematic literature review. Health & Social Care in the Community, 22, 113–123.

Coudin, G. & Alexopoulos, T. (2010). ‘Help me! I’m old!’ How negative aging stereotypes create dependency among older adults. Aging & Mental Health, 14(5), 516–523.

Doncel-García, B. et al. (2022). Relationship between negative stereotypes toward aging and

multidimensional variables in older people living in two different social environments. Archives of Gerontology and Geriatrics, 98, 104567.

Hagan, R. (2021). Loneliness, older people and a proposed social work response. Journal of Social Work, 21(5), 1084–1104.

Horbovyy, A.& Khaletska, A. (2019). The road ahead for age-friendly communities. Geopolitical, Social Security and Freedom Journal, 2(1), 46–59, https://doi.org/10.2478/gssfj-2019-0005

Huang, T. & Rothermund, K. (2022). Implicit and Explicit Age Stereotypes Assessed in the Same Contexts are Still Independent. Experimental Aging Research. https://doi.org/10.1080/0361073X.2022.2039507

Kornadt, A. E., Meissner, F. & Rothermund, K. (2016). Implicit and Explicit Age Stereotypes for Specific Life Domains Across the Life Span: Distinct Patterns and Age Group Differences. Experimental Aging Research, 42(2), 195–211.

Murphy, K. R. & DeNisi, A. S. (2021). Do Age Stereotypes Predict Personnel Decisions? The State of the Evidence. Work, Aging and Retirement, https://doi.org/10.1093/workar/waab019

Reyes-Ortiz, C. A. et al. (2022). The Association Between Discrimination and Falling. A National Sample of Older Adults. Journal of Aging and Health, 34(4-5), 614–625.

Rishworth, A., & Elliott, S. J. (2017). Ageing in low-and middle-income countries: Ageing against all odds. In Skinner, M. W, Andrews, G.J. & Cutchin, M.P. (eds). Geographical gerontology: Perspectives, Concepts, Approaches (pp. 110–122). Routledge.

Semigina, T., Karkach, A. The elderly care, active ageing and geragogy: could they co-exist in Ukraine and how? Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук. Вінниця: Європейська наукова платформа, 2022. C. 64–84.

Webb, S. et al. (2016). A Qualitative Investigation of Gerontological Practice: The Views of Social Work and Psychology Students, Faculty, and Practitioners. Gerontology & Geriatrics Education, 37(4), 402–422.

World Health Organization (2017). Global strategy and action plan on ageing and health. https://www.who.int/publications/i/item/978924151350

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-26

Номер

Розділ

ПРАКТИКА СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ