УКРАЇНСЬКА РОДИНА В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ НАПРИКІНЦІ XVIII – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ЯК НАРОДНО-ПЕДАГОГІЧНА ІНСТИТУЦІЯ
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267067Ключові слова:
українська сім’я, функції сім’ї (біопсифічна, екологічна, соціальна, соціально-психологічна), соціальне середовище, дитинаАнотація
У статті представлено українську родину в Західній Україні як народно-педагогічну інституцію. З цією метою розглянуто основні функції української сім`ї в Західній Україні –біопсихічну, екологічну, соціальну та соціально-психологічну. Доведено, що етнопедагогічне значення біопсихічної функції сім`ї мають феномени народження дітей та укладення шлюбу, усвідомлення нашими предками значення життя людини в сім`ї та поза нею, окреслення значущості виховання дітей обома батьками. Визначення змісту соціальної функції сім`ї привело до висновку про те, що в етнопедагогічному контексті до цієї функціональної групи належить виховання у дітей загальнолюдських і суто національних цінностей, формування свідомості свого роду, своєї землі, належності до певної соціальної страти та української громади загалом.Соціально-психологічна функція родини розкрита через загальнокультурні процеси в родині, реалізацію християнських засад виховання, розумове виховання дітей засобами етнопедагогіки, забезпечення збереження етнокультурних традицій української сім`ї на основі збереження мови, віри, правил і законів співжиття в громаді. Відзначено, що шукати підвалини феномена української родини слід у глибині історії України, формуванні менталітету українського народу, який тисячоліттями сформувався як осілий, землеробський зі своїм оригінальним духовним осердям.
Посилання
Vishnevsky, O. (1996). Modern Ukrainian education. Pedagogical essays. Lviv: LOPT named after H. Vashchenko, 238 p., p. 14. [in Ukrainian].
Hnatiuk, V. (1900). Ethnographic materials from Hungarian Rus'. Lviv: Shevchenko Scientific Society Printing House, volume III, 288 p. [in Ukrainian].
Kovbas, B. and Kostiv, V. (2002). Family pedagogy: in 3 vols. Ivano-Frankivsk, vol. 1. Basics of family relationships, 255 p., p. 108. [in Ukrainian].
Postovy, V.G. and Rusyn, G.A. (2017). Society of the Ukrainian family and school: science and method. a guide for students of higher pedagogy. education institutions Ivano-Frankivsk: NAIR, 316 p., p.6-10. [in Ukrainian].
Rusyn G.A. (2020) Ethnopedagogy of Ukrainians in Western Ukrainian lands (1771–1939): monograph. Ivano-Frankivsk: NAIR, 510 p. [in Ukrainian].
Syavavko, E.I. (1974). Ukrainian ethnopedagogy in its historical development: [monograph]. Kyiv: Nauk. opinion, 233 p., p.43. [in Ukrainian].
Stelmakhovich, M.G. (1997). Ukrainian folk pedagogy: teaching method. manual. Kyiv: IZMN, 232 p., p. 20. [in Ukrainian].
Franko, I., (1881). Children's words in the Ukrainian language. World, No. 7, p. 129–130.
Sheptytskyi, A., (200). Bishop Andrey's pastoral message to children. Pastoral messages 1918-1939. Lviv: Artos, volume II, p. 541–546. [in Ukrainian].
How to raise a child? Advice from Metropolitan Andrey Sheptytskyi: on the occasion of the 150th anniversary of his birth. Edited text. N. Puryaeva; Commission on education and upbringing of the UGCC. Electronic resource. https://opac.biblioteka.lviv.ua/bib/25837 [in Ukrainian] (data zapytu: 10.09.2022).