УКРАЇНСЬКА РОДИНА В ЗАХІДНІЙ УКРАЇНІ НАПРИКІНЦІ XVIII – НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ ЯК НАРОДНО-ПЕДАГОГІЧНА ІНСТИТУЦІЯ

Автор(и)

  • Галина Русин Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0001-9601-5466
  • Роксоляна Зозуляк-Случик Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0001-6066-590X

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(9).2022.267067

Ключові слова:

українська сім’я, функції сім’ї (біопсифічна, екологічна, соціальна, соціально-психологічна), соціальне середовище, дитина

Анотація

У статті представлено українську родину в Західній Україні як народно-педагогічну інституцію. З цією метою розглянуто основні функції української сім`ї в Західній Україні –біопсихічну, екологічну, соціальну та соціально-психологічну. Доведено, що етнопедагогічне значення біопсихічної функції сім`ї мають феномени народження дітей та укладення шлюбу, усвідомлення нашими предками значення життя людини в сім`ї та поза нею, окреслення значущості виховання дітей обома батьками. Визначення змісту соціальної функції сім`ї привело до висновку про те, що в етнопедагогічному контексті до цієї функціональної групи належить виховання у дітей загальнолюдських і суто національних цінностей, формування свідомості свого роду, своєї землі, належності до певної соціальної страти та української громади загалом.Соціально-психологічна функція родини розкрита через загальнокультурні процеси в родині, реалізацію християнських засад виховання, розумове виховання дітей засобами етнопедагогіки, забезпечення збереження етнокультурних традицій української сім`ї на основі збереження мови, віри, правил і законів співжиття в громаді. Відзначено, що шукати підвалини феномена української родини слід у глибині історії України, формуванні менталітету українського народу, який тисячоліттями сформувався як осілий, землеробський зі своїм оригінальним духовним осердям.

Біографії авторів

Галина Русин , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

доктор педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки початкової
освіти, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Роксоляна Зозуляк-Случик, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

доктор педагогічних наук, професор кафедри
соціальної педагогіки та соціальної роботи, Прикарпатський національний
університет імені Василя Стефаника

Посилання

Vishnevsky, O. (1996). Modern Ukrainian education. Pedagogical essays. Lviv: LOPT named after H. Vashchenko, 238 p., p. 14. [in Ukrainian].

Hnatiuk, V. (1900). Ethnographic materials from Hungarian Rus'. Lviv: Shevchenko Scientific Society Printing House, volume III, 288 p. [in Ukrainian].

Kovbas, B. and Kostiv, V. (2002). Family pedagogy: in 3 vols. Ivano-Frankivsk, vol. 1. Basics of family relationships, 255 p., p. 108. [in Ukrainian].

Postovy, V.G. and Rusyn, G.A. (2017). Society of the Ukrainian family and school: science and method. a guide for students of higher pedagogy. education institutions Ivano-Frankivsk: NAIR, 316 p., p.6-10. [in Ukrainian].

Rusyn G.A. (2020) Ethnopedagogy of Ukrainians in Western Ukrainian lands (1771–1939): monograph. Ivano-Frankivsk: NAIR, 510 p. [in Ukrainian].

Syavavko, E.I. (1974). Ukrainian ethnopedagogy in its historical development: [monograph]. Kyiv: Nauk. opinion, 233 p., p.43. [in Ukrainian].

Stelmakhovich, M.G. (1997). Ukrainian folk pedagogy: teaching method. manual. Kyiv: IZMN, 232 p., p. 20. [in Ukrainian].

Franko, I., (1881). Children's words in the Ukrainian language. World, No. 7, p. 129–130.

Sheptytskyi, A., (200). Bishop Andrey's pastoral message to children. Pastoral messages 1918-1939. Lviv: Artos, volume II, p. 541–546. [in Ukrainian].

How to raise a child? Advice from Metropolitan Andrey Sheptytskyi: on the occasion of the 150th anniversary of his birth. Edited text. N. Puryaeva; Commission on education and upbringing of the UGCC. Electronic resource. https://opac.biblioteka.lviv.ua/bib/25837 [in Ukrainian] (data zapytu: 10.09.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-26

Номер

Розділ

ОСВІТА. ПЕДАГОГІКА