Соціально-психологічні чинники успішної адаптації дорослих осіб із дцп на рівні громади
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(6).2021.234149Ключові слова:
адаптація, соціалізація, реабілітаційні центри, подальша реалізація, соціальна допомога, соціальний працівник, виховання, дорослі люди з дитячим церебральним паралічемАнотація
Статистичні відомості про народження дітей з інвалідністю у світі щороку, на жаль, зростають. Залежно від діагнозу та специфіки розвитку, кожна така дитина потребує спеціального догляду, виховання та навчання. Одним із видів закладів в Україні, які забезпечують навчання, виховання, а також корекцію психофізіологічних особливостей розвитку дітей та підлітків, є реабілітаційні центри. Умови в них створені відповідно до потреб тієї чи іншої групи осіб, тобто вони є максимально комфортними для вихованців закладу. Також специфіка навчання та реабілітації в такій установі передбачає психологічне зростання та розвиток особи в середовищі людей, що мають схожі особливості розвитку, а отже, однакові «сильні» та «слабкі» сторони.
Кожний випускник реабілітаційного центру потребує соціальної підтримки та допомоги в адаптації до дорослого, самостійного життя. Така підтримка дає людині відчути себе не такою самотньою, зменшує рівень тривоги та почуття самотності й ізольованості. Соціальні працівники стають провідниками з одного соціального середовища в інше, максимально пом’якшуючи такий перехід для людей з порушеннями психофізичного розвитку, які є однією з найбільш вразливих верств населення.
Посилання
Holliday Y. L. Dangerous ooccupations: psychosomatic illness and morale. Psychosomatic Medicine. 2010 .№ 5. P. 71-84.
Ilich I. Limits to medical Nemesis: The Expropriation of Health. Harmondsworth: Penguin, 2007. 147 p.
Bagaeva G. N., Dement'eva N. F., Isaeva T. A. Social'naja rabota s sem'ej rebenka s ogranichennymi vozmozhnostjami . Moskva: Nauka, 1996. 117 s.
Bezbarernaia sreda. Avtonomnaia nekommercheskaia orhanyzatsyia «Bez prehrad». URL: http://www.anobezpregrad.ru/chtotakoe-bezbarernaja-sreda
Bezpalko O. V. Sotsialna pedahohika: skhemy, tablytsi, komentari:navch.posib. dlia stud. Vyshch.navch.zakl. Kyiv.: Tsentr uchbovoi literatury, 2009.208s.
Bezukladnikova I. P., Mashanov A. A., Klimkina M. V. Analiz adaptacionnyh mehanizmov lichnosti. Teorija i istorija. 2011. № 1. S. 22 – 26.
Vasyleva N. V. Sotsyolohycheskye kontseptsyy yssledovanyi ynvalydnosty. Moskva: Sotsyum, 2004. 67 s.
Vetrova I. Ju. Problemy social'noj adaptacii invalidov. URL: http://www.rezeptsport.ru/metod/metod9.php
Zozulia T. V. Kompleksnaia reabylytatsyia ynvalydov . Moskva: Akademyia, 2005. 302 s.
Komar T. O. Osoblyvosti dezadaptatsii studentiv z osoblyvymy potrebamy. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy: Tezy dopovidei. K.: Universytet «Ukraina», 2005. S. 231–232.
Levchenkova, V. D. Morfolohycheskaia osnova vosstanovytelnoho lechenyia posledstvyi perynatalnoho povrezhdenyia tsentralnoi nervnoi systemы y detskoho tserebralnoho paralycha. Korrektsyonnaia pedahohyka: Teoryia y praktyka. 3 (27). S. 22–24
Melnychuk S. K. Osoblyvosti proiavu vydiv vpevnenosti v sobi u yunatskomu vitsi .Naukovyi chasopys NPU im. M.P.Drahomanova: zbirnyk nauk. prats. Kyiv: Vyd.-vo NPU im. M.P.Drahomanova. 2015. S. 222–228.
Mitin A. E. Pedagogicheskoe soprovozhdenie professional'nogo obrazovanija sportsmenov-invalidov. Obrazovanie. 2013. № 4. S.16.
Mihajleva E. A. Adaptacija detej i podrostkov s ogranichennymi fizicheskimi i umstvennymi vozmozhnostjami v uslovijah social'no-reabilitacionnogo centra dlja nesovershennoletnih . Social'noe obsluzhivanie. 2008. S. 26–31.
Pavlenko P. D. Tehnologija social'noj raboty v razlichnyh sferah zhiznedejatel'nosti: uchebnoe posobie. Moskva: Dashkov i K, 2006. 236 s.
Panov A. M. Centry social'noj reabilitacii detej s ogranichennymi vozmozhnostjami – jeffektivnaja forma social'nogo obsluzhivanija sem'i i detej. Moskva: JeKSMO, 1997. 115 s.
Prihod'ko O. G. Rannjaja pomoshh' detjam s cerebral'nym paralichom v sisteme kompleksnoj reabilitacii. SPb.
Romek V. G. Uverennost' v sebe kak social'no-psihologicheskaja harakteristika lichnosti. Social'naja psihologija lichnosti v voprosah i otvetah: ucheb.posobie . Moskva: Gardariki, 1999, S. 207 – 226.
Salihova N. R. Cennostno-smyslovoj rel'ef zhiznennogo prostranstva lichnosti i uroven' fizicheskogo razvitija cheloveka . Gumanitarnye nauki. 2015. № 4. S.6–10.
Syrnikova B. A. Metodika i praktika social'no-bytovoj reabilitacii invalidov. Social'noe obsluzhivanie. 2003. №2. S. 45–49.
Ul'enkova U. V. Organizacija i soderzhanie special'noj psihologicheskoj pomoshhi detjam s problemami v razvitii. Moskva: JeKSMO, 2012. 168 s.
Furjaeva T. V. Reabilitacija i integracija ljudej s invalidnost'ju v obshhestvo : uchebnoe posobie dlja magistrantov. Krasnojarsk: KGPU, 2014. 299 s.
Hejserman Je. Potencial'nye vozmozhnosti psihicheskogo razvitija normal'nogo i anomal'nogo .rebenka: ocenka intellektual'nogo, sensornogo i jemocional'nogo razvitija. Moskva: Nauka, 2004.
s.
Chadova T. A. Professional'noe obrazovanie invalidov v Moskve Sociologicheskie issledovanija. 2013. № 9. C. 69–79.