Механізми наставництва для підвищення ефективності роботи з молоддю
DOI:
https://doi.org/10.31499/2618-0715.1(6).2021.234138Ключові слова:
молодіжна робота, наставник, наставництво, позитивний розвиток молодіАнотація
В Україні термін «наставництво в молодіжній роботі» офіційно не закріплений у жодному документі та активно не використовується. У Сполучених Штатах Америки та в країнах Європи накопичено значний досвід упровадження, оцінки та аналізу програм наставництва в молодіжній роботі.
Аналіз досвіду впровадження наставництва сприяє підвищенню обізнаності фахівців, які працюють із молоддю, щодо механізмів побудови ефективних взаємозв’язків із молодими людьми та, зрештою, і більшому включенню молодої особи в громадське життя, що сприятиме її самореалізації.
Посилання
Carruthers, J. (1993). The principles and practice of mentoring. The return of the mentor: Strategies for workplace learning, 9– 24.
Lewis, G. (1999). The mentoring manager: Strategies for fostering talent and spreading knowledge. Prentice-Hall.
Rhodes, J. & DuBois, D. L. (2006) Understanding and facilitating the youth mentoring movement. Social Policy Report, 2006, 20.3: 1– 20.
Balcazar, F. E., & Keys, C. B. (2014). Goals in mentoring relationships. Handbook of youth mentoring, 83– 98.
Jekielek, S., Moore K. A., & Hair, E. C. (2002). Mentoring programs and youth development: A synthesis. URL: http://www.mentorwalk.org/documents/mentoring-synthesis.pdf(link is external) (PDF, 68 pages)
Crisp, G., & Cruz, I. (2009). Mentoring college students: A critical review of the literature between 1990 and 2007. Research in higher education, 50(6), 525–545.
Garringer, M., Kupersmidt, J., Rhodes, J., Stelter, R., & Tai, T. (2015). Elements of Effective Practice for Mentoring [TM]: Research-Informed and Practitioner-Approved Best Practices for Creating and Sustaining Impactful Mentoring Relationships and Strong Program Services. MENTOR: National Mentoring Partnership.
DuBois, D. L., & Karcher, M. J. (2005). Youth mentoring. Handbook of youth mentoring, 2–11.
Rozvadovska, T., & Bereska, M. (2020). Nastavnytstvo yak forma vykhovannia ditei, shcho perebuvaiut u skladnykh zhyttievykh obstavynakh. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 4(31), 93–98. [in Ukrainian].
Leonova V. I. Nastavny’cztvo yak forma social’noyi pidtry’mky’ ditej u zakladah social’nogo zahy’stu. Innovacijna pedagogika. 2019. Vy’p. 13, T. 2. p. 133–136. DOI: 10.32843/2663-6085- 2019-13-2-28. [in Ukrainian].
Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy «Pro zabezpechennia orhanizatsiino-pravovykh umov sotsialnoho zakhystu ditei-syrit ta ditei, pozbavlenykh batkivskoho pikluvannia» shchodo nastavnytstva: Zakon Ukrainy vid 8 veresnia 2016 r. № 1504–VIII. [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1504-19
DuBois, D. L., Holloway, B. E., Valentine, J. C., & Cooper, H. (2002). Effectiveness of mentoring programs for youth: A meta-analytic review. American Journal of Community Psychology, 30(2), 157–197.
Britner, P. A., Balcazar, F. E., Blechman, E. A., Blinn-Pike, L., & Larose, S. (2006). Mentoring special youth populations. Journal of Community Psychology, 34(6), 747–763.
DuBois, D. L., & Silverthorn, N. (2005). Natural mentoring relationships and adolescent health: Evidence from a national study. American Journal of Public Health, 95, 518–524.
Herrera, C., Grossman, J. B., Kauh, T. J., Feldman, A. F., & McMaken, J. (2007). Making a difference in schools: The Big Brothers Big Sisters school-based mentoring impact study. Philadelphia, PA: Public/Private Ventures.
Zimmerman, M. A., Bigenheimer, J. B., & Notaro, P. C. (2002). Natural mentors and adolescent resiliency: A study with urban youth. American Journal of Community Psychology, 30(2), 221–243.
Murashkevych O., Sushchenko I., Savchuk K., Yuryk O. (2014) Navchalnyi posibnyk dlia treneriv u sferi pidhotovky molodizhnykh pratsivnykiv. Ministerstvo molodi ta sportu Ukrainy, Prestavnytstvo OON v Ukraini, Derzhavnyi instytut simeinoi ta molodizhnoi polityky. K.: TOV «Kompaniia VAITE»,.213 s. [in Ukrainian].
Demokratiia, prava liudyny ta uchast molodi. Hromadianska osvita dlia molodizhnykh pratsivnykiv. Posibnyk dlia treneriv. [in Ukrainian]. URL: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:6ykuJc7aiwYJ:https://www.ua.undp.org/content/dam/ukraine/docs/DG/DHRP/Manual-p.pdf+&cd=14&hl=ru&ct=clnk&gl=ua
MacCallum, J., Beltman, S., & Palmer, D. (2005). Mentoring as a context for developing motivation. 13.
Eller, L.S., Lev, E.L., & Feurer, A. (2014). Key components of an effective mentoring relationship: A qualitative study. Nurse education today, 34(5), 815–820.
Crisp, G., & Cruz, I. (2009). Mentoring college students: A critical review of the literature between 1990 and 2007. Research in higher education, 50(6), 525–545.
Kram, K. E. (1983). Phases of the mentor relationship. Academy of Management journal, 26(4), 608–625.
Schockett, M. R., & Haring-Hidore, M. (1985). Factor analytic support for psychosocial and vocational mentoring functions. Psychological reports, 57(2), 627–630.
Eby, L. T., Butts, M. M., Durley, J., & Ragins, B. R. (2010). Are bad experiences stronger than good ones in mentoring relationships? Evidence from the protégé and mentor perspective. Journal of Vocational Behavior, 77(1), 81–92.
Borders, L. D., Young, J. S., Wester, K. L., Murray, C. E., Villalba, J. A., Lewis, T. F., & Mobley, A. K. (2011). Mentoring promotion/tenure‐seeking faculty: Principles of good practice within a counselor education program. Counselor Education and Supervision, 50(3), 171–188.
Zainal Abiddin, N. (2006). Mentoring and coaching: the roles and practices. Available at SSRN 962231.
Smith, J. A., & Zsohar, H. (2007). Essentials of neophyte mentorship in relation to the faculty shortage. Journal of Nursing Education, 46(4), 184–186.
Myers & Briggs Foundation. MBTI basics. Retrieved November 28, 2020, URL: http://www.myersbriggs.org/my-mbti-personality-type/mbti-basics/
Kahle-Piasecki, L. (2011). Making a mentoring relationship work: What is required for organizational success. Journal of Applied Business and Economics, 12(1), 46–56.
Zeniuk, N. (1993). Learning to Learn: A New Look at Product Development. The Systems Thinker, 4(1).
Ernst, J., & Erickson, D. M. (2018). Environmental education professional development for teachers: A study of the impact and influence of mentoring. The Journal of Environmental Education, 49(5), 357–374.
Schlegel, D., & Parascando, J. (2020). What's Happening in Your Head: Overcoming Our Assumptions to Work Better Together. MedEdPORTAL, 16, 11034.