http://srso.udpu.edu.ua/issue/feed Соціальна робота та соціальна освіта 2024-06-02T16:37:47+03:00 Варивода Юлія Юріївна pesotskaya2017@gmail.com Open Journal Systems <h2>Збірник внесено до <strong style="color: red;">Категорії "Б" </strong>Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук (педагогічна галузь знань, спеціальності: 011, 015, 016, 231). Наказ МОН України від 26.11.2020 № 1471.</h2> <p><strong>Засновник</strong>: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</p> <p><strong>Зареєстровано</strong> в Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення (ідентифікатор медіа R30-02366, рішення від 28.12.2023 № 1982).</p> <p>Журнал має загальнодержавну сферу розповсюдження.</p> <p><strong>Мови видання:</strong> українська, англійська.</p> <p><strong>Періодичність:</strong> двічі на рік.</p> <p><strong><em>Журнал "Соціальна робота та соціальна освіта"</em></strong> зареєстрований, реферується та індексується у наступних наукометричних базах даних, пошукових системах та репозитаріях:</p> <ul> <li> <p><a href="https://portal.issn.org/resource/ISSN/2618-0715" target="_blank" rel="noopener">ISSN International Centre, м. Париж;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://search.crossref.org/?q=2618-0715" target="_blank" rel="noopener">CrossRef;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&amp;user=Ur4dQisAAAAJ&amp;view_op=list_works" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=65321" target="_blank" rel="noopener">Index Copernicus;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://www.worldcat.org/search?q=2618-0715&amp;qt=results_page" target="_blank" rel="noopener">WorldCat (США);</a></p> </li> <li> <p><a href="http://journals.uran.ua/search/category/253" target="_blank" rel="noopener">Українська науково-освітня мережа УРАН;</a></p> </li> <li> <p><a href="http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe" target="_blank" rel="noopener">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського;</a></p> </li> <!-- <li> <p> <a href="" target="_blank">Реферативна база даних «Україніка наукова»;</a></p></li> --> <li> <p><a href="https://www.base-search.net/Search/Results?lookfor=2618-0715&amp;type=all&amp;page=3&amp;l=en&amp;oaboost=1&amp;refid=dcpageen" target="_blank" rel="noopener">Bielefeld Academic Search Engine (BASE).</a></p> </li> </ul> <p><strong>Основні напрями діяльності:</strong></p> <ul> <li>публікація праць вітчизняних та зарубіжних науковців;</li> <li>інформування громадськості про наукові форуми та результати наукових досліджень у галузі соціальної роботи.</li> </ul> <p><strong>До друку приймаються статті:</strong> докторів наук, кандидатів наук, молодих науковців (ад’юнктів, аспірантів, здобувачів наукових ступенів), а також інших осіб, які мають вищу освіту та займаються науковою діяльністю.</p> <p><strong>Редакція залишає за собою право на рецензування, редагування, скорочення і відхилення статей.</strong></p> <p><strong>Адреса редакції:</strong></p> <ul> <li><a href="https://www.google.com/maps/place/%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82+%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96+%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B0+%D0%A2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8+%E2%84%96+1+(%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BF%D1%83%D1%81)/@48.7492237,30.2236836,19z/data=!4m5!3m4!1s0x40d20da45f3b0c03:0x75d7cea5a8f4d893!8m2!3d48.7492632!4d30.2242892">20300, м. Умань, вул. Садова, 2</a></li> <li><a href="https://udpu.edu.ua/">Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</a></li> <li>Тел.: +380672883407 (Коляда Наталія Миколаївна); +38068 6422628 (Варивода Юлія Юріївна).</li> <li>Email: <a href="http://srso.udpu.edu.ua/management/settings/soc_rob_osv.udpu@ukr.net">srso@udpu.edu.ua</a></li> </ul> http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305441 Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт із соціальної та економічної інклюзії у 2023–2024 н.р. 2024-06-02T16:37:47+03:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net Лілія Моргай morgai.liliya@gmail.com Ольга Матрос oljmatros@gmail.com <p>Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 4 грудня 2023 року № <br>1472 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт із <br>соціальної та економічної інклюзії в лютому-квітні 2024 року» Уманський державний <br>педагогічний університет імені Павла Тичини обрано базовим закладом вищої освіти з<br>проведення Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт із соціальної та <br>економічної інклюзії</p> 2024-06-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305276 РОЛЬ МОЛОДІЖНОГО ЦЕНТРУ У ФОРМУВАННІ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК: ПРАКТИЧНІ КЕЙС 2024-05-31T10:15:56+03:00 Лейла Гасанова ilharivna@gmail.com <p>Молодіжний центр в загальноосвітньому закладі відіграє ключову роль у формуванні соціально-емоційних навичок учнів. Він сприяє розвитку особистості через навчання, дозвілля, спорт, здоров’я та інші сфери. Також він підтримує соціальну взаємодію, емоційну грамотність та конфліктне врегулювання, що є важливими для адаптації в сучасному світі. Стаття розглядає створення молодіжного центру через програму «Шкільний громадський бюджет». Досліджено роль центру у розвитку соціально-емоційних навичок школярів. Участь учнів у процесі створення та голосування відображає їхній інтерес та відповідальність.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305278 ІНКЛЮЗИВНЕ ВОЛОНТЕРСТВО ЯК НАПРЯМ ВОЛОНТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 2024-05-31T10:42:47+03:00 Віолетта Дубосару violettazagoruyko@gmail.com Наталія Коляда koliada_n@ukr.net <p>У статті розглянуто зміст основних понять окресленої проблеми. Визначено підходи до <br />тлумачення поняття «інклюзивне волонтерство». Проаналізовано стан розвитку <br />інклюзивного волонтерства в Україні. Охарактеризовано моделі участі осіб працездатного віку в інклюзивному волонтерстві. З’ясовано умови, при яких інклюзивне волонтерство буде розвиватися та приносити користь для волонтерів, організацій, і для суспільства в цілому. Для досягнення поставленої мети використано методи аналізу, синтезу, конкретизації, узагальнення.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305292 РОЗВИТОК МОЛОДІЖНОЇ РОБОТИ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: АКАДЕМІЧНИЙ, НАУКОВИЙ ТА ПРИКЛАДНИЙ АСПЕКТИ 2024-05-31T11:27:56+03:00 Наталія Коляда Koliada_n@ukr.net Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net Наталія Левченко n.levchenkod@gmail.com <p>У статті розкрито особливості розвитку молодіжної роботи в закладах вищої освіти. На <br />прикладі Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини<br />висвітлено історію розвитку молодіжної політики, молодіжної роботи від навчальної <br />дисципліни до науково-практичних розробок. Авторами на основі теорії і практики молодіжної роботи з урахуванням пропозицій стейкхолдерів визначено перспективи щодо академічного, наукового та прикладного аспектів молодіжної роботи в ЗВО в контексті розвитку соціальної молодіжної політики в Україні.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305300 РОБОТА СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ З МОЛОДДЮ У ДЕРЖАВНІЙ СЛУЖБІ ЗАЙНЯТОСТІ 2024-05-31T12:01:52+03:00 Лілія Моргай morgai.liliya@gmail.com <p>У статті висвітлені особливості роботи соціальних працівників з молоддю у Державній службі зайнятості. Встановлено, що важливу роль у пошуку роботи відіграють <br />соціальні працівники, які працюють у Центрі зайнятості. Перераховані функції соціальних <br />працівників у даному центрі. Встановлено, що Державна служба зайнятості координується Міністерством економіки України. Перераховані права працевлаштованого населення, які гарантує держава під час працевлаштування. Описані види послуг, які надає роботодавцям Христинівський районний Центр зайнятості. Подана статистика осіб, які зареєстровані у Центрі зайнятості Христинівського району.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305314 ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ МОЛОДІ ЯК ПЕРЕДУМОВА СТВОРЕННЯ СІМ’Ї У СКАНДИНАВСЬКИХ КРАЇНАХ 2024-05-31T12:24:30+03:00 Вікторія Полєхіна polehina.v@gmail.com <p>Стаття присвячена дослідженню шляхів подолання молодіжного безробіття та виявлення основних чинників успішного працевлаштування молоді в скандинавських країнах як фактору готовності до створення сім’ї. З’ясовано, що провідним чинником, який зумовлює готовність молоді до створення сім’ї є соціально-економічний, що передбачає здобуття професії та успішну реалізацію на ринку праці. Встановлено, що повна зайнятість молодого населення як одне із стратегічних завдань данського уряду, протягом останніх десятиліть було вдало реалізовано. У результаті дослідження було окреслено провідні чинники успішного працевлаштування молоді та подолання молодіжного безробіття (приклад Данії). Зроблено висновок про необхідність ґрунтовного дослідження передового досвіду розвинених світових країн щодо політики працевлаштування, систематизації ініціатив та поєднання підходів у молодіжному сегменті ринку праці з метою розробки та впровадження механізмів створення сприятливих умов для збільшення зайнятості молоді в Україні.</p> 2024-06-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305126 СОЦІАЛЬНА РЕАБІЛІТАЦІЯ ДІТЕЙ ТА МОЛОДІ З ООП ЗАСОБАМИ МУЗЕЙНОЇ ПЕДАГОГІКИ 2024-05-29T20:17:17+03:00 Юлія Варивода pesotskaya2017@gmail.com <p>У статті представлено аспекти соціальної реабілітації, які потребують нових шляхів <br />розв’язання. Автор зазначає, що дієвим способом розв’язання наявних проблем у соціальній реабілітації дітей та молоді з ООП є музейна педагогіка. Мето статті є теоретичне обґрунтування ефективності використання засобів музейної педагогіки у реалізації соціальної реабілітації дітей та молоді з ООП. Під час дослідження було використано такі методи: аналіз наукової літератури з соціальної роботи та музейної педагогіки та її узагальнення. Модель соціальної реабілітації дітей та молоді засобами музейної педагогіки розглянуто як інноваційну послугу у соціальній роботі. Перспективами подальшого дослідження є вивчення практичних аспектів реалізації інноваційної моделі.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305127 ДІЯЛЬНІСТЬ ЦЕНТРУ ВЕТЕРАНСЬКОГО РОЗВИТКУ В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2024-05-29T20:40:17+03:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net <p>У статті схарактеризовано роль Центру ветеранського розвитку як структурного підрозділу закладу вищої освіти щодо професійної та соціально-психологічної <br />реабілітації учасників бойових дій. На виконання плану заходів на 2023–2024 роки з <br />реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року (затв. Каб. Міністрів України від 25 квіт. 2023 р. № 373-р.) передбачений пункт 106. Утворення центрів ветеранського розвитку при закладах вищої освіти у регіонах України. У 2023 р. в Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини створено Центр ветеранського розвитку. Основною метою Центру є соціальнопсихологічна та професійна реабілітація учасників бойових дій та ветеранів, членів їхніх сімей.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305129 СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА ПІДТРИМКА БАТЬКІВ ДІТЕЙ ІЗ ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ 2024-05-29T21:01:07+03:00 Марина Лехолетова m.lekholetova@kubg.edu.ua Тетяна Лях t.liakh@kubg.edu.ua Світлана Сапіга s.sapiha@kubg.edu.ua <p>Авторами статті описано перешкоди для розвитку доступності в Україні, а також <br>загальноприйняті людські цінності на яких повинно базуватися інклюзивне середовище.<br>У статті подано алгоритм для батьків або законних представників, як влаштувати <br>дитину з особливими освітніми потребами на навчання в інклюзивний клас або групу.<br>Проаналізовано ключові засади партнерської взаємодії соціального педагога з батьками<br>дітей з особливими освітніми потребами. Визначено поради для батьків або законних <br>представників, щодо підтримки дитини з особливими освітніми потребами в умовах <br>інклюзивного освітнього середовища.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305231 ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ОПТИМІЗМ ТА ЙОГО ВПЛИВ НА СОЦІАЛЬНУ РОБОТУ: АНАЛІЗ ТА ПЕРСПЕКТИВИ 2024-05-30T17:25:20+03:00 Олександр Литвин olexandr.lytvyn.ua@gmail.com <p>Стаття присвячена дослідженню впливу технологічного оптимізму на сферу соціальної <br />роботи. Здійснено аналіз останніх досліджень та публікацій, зосереджуючись на періоді <br />2017–2023 років, щоб визначити тенденції та актуальність теми. Основна мета полягає в <br />розкритті взаємодії між технологічним прогресом та функціоналом соціальних працівників. Методика передбачає детальний опис дослідницького дизайну та процесу <br />проведення емпіричного аналізу. Зокрема, розглядається, як нові технології впливають на соціальних працівників і на їхню взаємодію з клієнтами.</p> 2024-06-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305274 АЛГОРИТМ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕНТОРСЬКОЇ ПІДТРИМКИ ВЕТЕРАНІВ ВІЙНИ У ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ 2024-05-31T09:40:18+03:00 Ірина Пєша pеsha_iv@ukr.net Наталія Тілікіна tilikina_natalia@ukr.net Тетяна Андріученко tatavik@ukr.net <p>У статті розглянуто умови впровадження інституту менторства для ветеранів / ок на <br>рівні територіальної громади задля забезпечення соціальної підтримки під час їхнього <br>переходу від військової служби до цивільного життя. Представлено результати проєкту <br>«Ментори для ветеранів / ок», реалізованого ГО «Інститут молоді» в Узинській міській <br>територіальній громаді (Київська область). Наведено послідовність розробки <br>інформаційного довідника, розкрито покрокове залучення й підготовка менторів <br>(помічників) для ветеранів / нок та представлено алгоритм менторської підтримки. Дані <br>результати будуть корисні фахівцям соціальної сфери для подальшої роботи з даною <br>категорією громадян.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305275 СОЦІАЛЬНА РОБОТА З ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНИМИ ПІДЛІТКАМИ: АНАЛІЗ СТАНУ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИКИ 2024-05-31T09:59:25+03:00 Гліб Усенко usenko.gleb@ukr.net <p>Стаття присвячена аналізу стану теорії та практики соціальної роботи з проблеми <br />Інтернет-залежності підлітків. Розглянуто наукові праці видатних вітчизняних та <br />зарубіжних науковців, що досліджували проблему соціальної роботи з Інтернетзалежністю. Аналіз проведено за допомогою таких методів дослідження, як узагальнення та порівняння. Виділено спільні та окремі напрямки досліджень вченими Інтернетзалежності, запропоновано впровадження робочих груп та комісій для боротьби з наслідками Інтернет-залежності та активізації ресоціалізації залежних осіб у суспільстві та державі.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305334 САМОРЕАЛІЗАЦІЯ ТА РОЗВИТОК МІКРОСЕРЕДОВИЩА МАЙБУТНЬОГО ВИКЛАДАЧА 2024-05-31T14:10:31+03:00 Ірина Горнар irinagornar1997@gmail.com <p>Сьогодні в проблемне поле освітніх проблем обговорення потрапляють чи не всі <br />основні характеристики процесів освіти особистості: формування особистості (в світлі <br />соціально-значущих властивостей і якостей), зміст теоретичної і практичної підготовки <br />студентів як майбутніх фахівців, шляхи і засоби мотивації професійної самореалізації <br />тощо. Особистість в своїй життєдіяльності завжди взаємодіє з іншими людьми, групами, <br />соціальними об’єктами. Належність індивіда до певних, наявних в даному суспільстві <br />мікросередовищам, іншим соціальним групам є умовою, яка значною мірою окреслює <br />можливості розвитку людини як індивіда, як особистості, як суб’єкта діяльності, <br />зумовлюючи напрямок цього розвитку. Дані підходи окреслюють різні сторони проблеми: перша виходить від запитів суспільства, друга – із властивостей особистості, третя пропонує способи узгодження того чи іншого, але разом з тим всі вони взаємодоповнювальні</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305337 ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ ПОЛІКУЛЬТУРНОГО ВИХОВАННЯ В ДИТЯЧИХ БУДИНКАХ СІМЕЙНОГО ТИПУ 2024-05-31T14:24:20+03:00 Катерина Коваль kateryna.koval@rshu.edu.ua <p>У статті доведено, що полікультурне виховання є важливим комплексним виховним <br />процесом для створення гармонійного суспільства, що проводиться у різних сферах життя. Схарактеризовано процес полікультурного виховання у дитячому будинку сімейного типу та визначено його особливості. З’ясовано, що полікультурне виховання сприяє адаптації дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до середовища, в якому присутні представники різних культур; воно сприяє міжкультурному діалогу та взаєморозумінню, дає змогу дітям вивчати мовні та культурні особливості один одного, а також розвиває навички толерантності до інших.<br />Визначено, що дитячий будинок сімейного типу є особливим середовищем, що складається з представників різних культур, які потребують виховання у цілісному родинному оточені. Це зумовлює обрання методів виховного впливу. До ефективних методів полікультурного виховання віднесено: ігрову діяльність, традиційні свята, звичаї та обряди, екскурсії та подорожі, відвідування культурних фестивалів тощо; методи саморегуляції: самопереконання, самонавіювання, самоаналіз, самокорекція; інноваційні активні та інтерактивні методи: діалог, дискусія, робота в парах і групах, мозковий штурм, рольові ігри, контент-аналіз, інтерв’ювання, опитування, метод моделювання конкретних ситуацій, метод кейсів, «криголами», обговорення в колі, виготовлення флаєрів, складання культурологічної автобіографії, етнографічні дослідження, крос-культурні моделювання. Визначено особливості застосування кожного методу у роботі з дітьми-сиротами та дітьми, позбавлених батьківського піклування, в умовах дитячого будинку сімейного типу.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305338 СОЦІАЛІЗАЦІЯ ДИТИНИ В УМОВАХ ДИТЯЧОГО БУДИНКУ СІМЕЙНОГО ТИПУ 2024-05-31T14:38:38+03:00 Наталія Коляда Koliada_n@ukr.net Тетяна Коляда tetianakoliada@ukr.net Наталія Коляда nata_koliada25@ukr.net <p>У статті на основі аналізу теорії і практики охарактеризовано особливості соціалізації <br />дитини в умовах дитячого будинку сімейного типу. Розвиток сімейних форм виховання, вирішення проблеми соціалізації дитини в умовах дитячого будинку сімейного типу – надактуальні міждисциплінарні завдання сучасної соціальної політики держави, потреба цивілізованого суспільства та людської моралі. Означені життєво важливі аргументи зумовлюють потребу щодо пошуку та реалізації альтернативних заходів та інноваційних підходів у сімейній політиці, соціальній сфері, що є предметом подальших досліджень.</p> 2024-06-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305341 РОЛЬ ПРЕДСТАВНИКІВ ДУХОВЕНСТВА В ПРОСВІТНИЦЬКІЙ ТА СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДСЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВОЛИНСЬКОГО КРАЮ (2 ПОЛОВИНИ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ) 2024-05-31T14:55:50+03:00 Ірина Левчук iryna.levchuk@rshu.edu.ua <p>У науковому дослідженні виокремлено аналіз духовно-просвітницької та <br />соціально-громадської діяльності провідних діячів православних братств Волині у другій <br />половині ХІХ – на початку ХХ століття. Проаналізовано організаційні характеристики <br />здійснення духовно-просвітницької та соціально-громадської діяльності представників <br />православних братств у досліджуваний період. Подано характеристику провідних видів <br />духовно-просвітницької, соціально-громадської діяльності провідних діячів (представників духовенства) православних братств на Волині в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття: організаторської, професійно-педагогічної, духовно-освітньої, опікунської, благодійної, меценатської видавничої та дослідницької. Виявлено головні форми (народні читання, бесіди, індивідуальна допомога школярам та членам їхніх сімей, видавництво книг, благодійні акції, масові заходи) та методи (організації просвітницької, духовно-освітньої, соціальної, громадської, благодійної, меценатської діяльності, стимулювання, формування досвіду) духовно-просвітницької та соціально-громадської діяльності представників православних братств Волині в досліджуваний період.<br />Духовне відродження держави, розпочате ще на початку 90-х років XX століття, <br />відбувається на складному соціальному ґрунті, що проявляється у кризі моралі, яка <br />пронизує усі сфери нашого життя. Тому на сучасному етапі розвитку освіти й науки з <br />огляду на нагальні потреби гуманізації українського суспільства необхідним є повернення до відродження християнських моральних цінностей.<br />Релігія, будучи органічною складовою духовного життя суспільства, відігравала важливу <br />роль у процесі українського державного й культурного будівництва, допомагала українцям упродовж багатьох століть берегти національну ідентичність. Духовно-просвітницька та соціально-громадська діяльність духовенства та представників православної громадськості щодо поширення освіти, культури, духовності, що ґрунтувалися на місцевих традиціях, сприяла збереженню національної самобутності народу. Духовно-просвітницька та соціально-громадська діяльність православних братств, зміцнена зростанням рівня духовних та світських освітніх закладів, благодійних установ набула як релігійного статусу, так і соціально-громадського значення. Через зміст освіти в досліджуваний період реалізовувалася успадкована волинським регіоном полікультурність, поліфонізм виховних імперативів, інтеграція національних, загальноосвітніх, моральнодуховних показників.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305343 ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ ДО СОЦІАЛЬНО ОРІЄНТОВАНОЇ ПОЗАКЛАСНОЇ РОБОТИ В ПЕДАГОГІЧНИХ КОЛЕДЖАХ 2024-05-31T15:07:31+03:00 Григорій Пустовіт h.pustovit@gmail.com Оксана Петренко oksana.petrenko@rshu.edu.ua Ірина Поліщук iryna.polishchuk@rshu.edu.ua <p>У статті наголошується, що професійно-педагогічна підготовка майбутніх учителів початкових класів у закладах передвищої педагогічної освіти має враховувати вимоги Нової української школи щодо організації ефективної соціально орієнтованої позакласної роботи. <br />Визначено провідні компоненти професійно-педагогічної підготовки майбутніх учителів <br />початкових класів, як-от: психолого-педагогічний, організаційно-педагогічний, спеціальнонауковий, діяльнісно-процесуальний, предметно-операційний. Формування готовності майбутнього учителя початкових класів до соціально орієнтованої позакласної роботи розглянуто у сукупності засвоєних загальнопедагогічних і суто фахових <br />знань, сформованих умінь і навичок і здатності оцінювати власний рівень професійної <br />підготовки та готовності до самовдосконалення; вмотивованого бажання та потреби до <br />здійснення у майбутньому професійної педагогічної діяльності; ефективного формування <br />професійно особистісних якостей майбутнього учителя початкової школи, формування <br />яких відбувається під час навчання у закладі передвищої педагогічної освіти.<br />Схарактеризовано основні фахові компетентності й основоположні принципи побудови <br />соціально орієнтованої позакласної роботи: дитиноцентризму, природовідповідності і <br />культуровідповідності; добровільності й індивідуалізації, науковості і системності, <br />цілісності і суб’єкт-суб’єктної взаємодії (педагогіка партнерства), особистісної орієнтації і <br />взаємозв’язку з життям, єдності розвитку і саморозвитку, соціальної активності і <br />життєтворчої діяльності; емоційної привабливості і відповідності віковим можливостям молодших школярів. Обґрунтовано провідні наукові підходи до конструювання такої роботи: особистісно орієнтований, ціннісно-мотиваційний, особистісно діяльнісний.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305353 ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ: НА ШЛЯХУ ДО ОСОБИСТОСТІ 2024-05-31T19:27:52+03:00 Валерій Радул valerijradul@gmail.com <p>У статті показані особливості індивідуальності індивіда. Проаналізовано їх особливості <br />розвитку. Основною особливістю людини, що зумовлює визначальні характеристики її <br />природи, є системотвірна єдність особливої, об’єктивно заданої твірної активності –<br />діяльності та суб’єктності, що містить необхідність, здатність та можливість зміни, <br />розширення, проектування такої діяльності, ставлення до неї як до умови свого буття та <br />зростання-розвитку в ньому.<br />Показано, що індивідуальність подає власний світ особистості, який за своїм змістом <br />визначається соціальними умовами, а за походженням, структурою та формою має <br />індивідуальний характер. Відповідно, явище індивідуальності є можливістю, «шансом» у <br />розвитку людського роду в його тенденції до змінюваності. Цей шанс, або можливість <br />індивідуалізації, стає тим ресурсом, який має новонароджений індивід і який актуалізує (або ж ні) його особистість. Усі сторони особистості виявляються тільки в діяльності й стосунках з іншими людьми, у спілкуванні, тому найважливішою характеристикою особистості є соціальний стан людини, пов’язаний з життям інших людей.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305354 ВЧИТЕЛЬ І СУСПІЛЬСТВО: ІСТОРІЯ І СУЧАСНІСТЬ 2024-05-31T19:50:25+03:00 Ольга Радул olga.s.radul@gmail.com Наталія Андросова n.m.androsova@cuspu.edu.ua Ірина Баранюк i.klochek@gmail.com <p>У статті на основі історико-педагогічних праць, пам’яток педагогічної <br>літератури, творів педагогів і письменників, сучасних досліджень у галузі порівняльної <br>педагогіки здійснено короткий огляд того, як у різні періоди розвитку людства ставилися <br>до професії учителя, яким було становище вчителя у суспільстві і яким воно є сьогодні в <br>різних країнах світу. Досліджено ставлення до вчителів різних рівнів освіти у суспільстві, <br>вплив релігійних уявлень, статі вчителя на ставлення до вчителя. Акцентовано увагу на <br>умовах праці, заробітній платі вчителів, статусі вчителя в історії вітчизняної і зарубіжної <br>педагогіки.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305409 НОВІ ТЕХНОЛОГІЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ З ЛІТНІМИ ЛЮДЬМИ (рецензія на монографію А. Каркача та Т. Семигіної «Цифрова компетентність людей літнього віку») 2024-06-01T10:11:56+03:00 Тетяна Кочубей udpu_tania@ukr.net <p>У монографії проаналізовано специфіку формування цифрової компетентності літніх<br />людей в умовах університету третього віку територіального центру соціального<br />обслуговування Розкрито зміст роботи з формування та апробації експериментальної<br />програми у територіальному центрі соціального обслуговування (надання соціальних<br />послуг) управління соціального захисту населення Подільської районної у м. Полтаві Ради; наведено дані, що засвідчують ефективність цієї програми, яка може бути впроваджена в університетах третього віку. Видання призначене для практиків соціальної роботи, аспірантів та викладачів соціальної роботи.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305410 РЕЦЕНЗІЯ НА ПОСІБНИК Т. СЕМИГІНОЇ, О. СТОЛЯРИК «РОЗВИТОК СИЛЬНИХ СТОРІН КЛІЄНТІВ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ» 2024-06-01T10:32:15+03:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net <p>Посібник «Розвиток сильних сторін клієнтів соціальної роботи» (авторки –Тетяна Семигіна <br>та Ольга Столярик) пропонує важливий погляд на сучасну практику соціальної роботи в <br>Україні. Ця книга вирізняється своїм інноваційним підходом, спрямованим на активізацію <br>сильних сторін клієнтів у процесі роботи з ними.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305412 РЕЦЕНЗІЯ НА КОЛЕКТИВНУ МОНОГРАФІЮ «ПЕРСОНАЛІЇ В ІСТОРІЇ ПРОФЕСІЙНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ» 2024-06-01T11:16:31+03:00 Оксана Петренко oksana.petrenko@rshu.edu.ua <p>Колективна монографія «Персоналії в історії професійної соціальної роботи: від ХІХ <br />століття – до сьогодення» висвітлює еволюцію жіночої та чоловічої репрезентації в <br />історії інституалізації соціальної роботи як професійного виду діяльності, а також <br />вивчення та узагальнення досвіду видатних жінок і чоловіків, які зробили значний внесок у цій сфері, здійснюючи перші спроби теоретичних підходів до соціальної роботи та ініціюючи відповідні практики в Україні.<br />Колективна монографія буде корисною для здобувачів вищої освіти, викладачів, педагогічних працівників, соціальних педагогів, соціальних працівників, практичних психологів, громадських діячів.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305355 ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ЗМАГАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ ЗІ СПОРТИВНИХ ІГОР 2024-05-31T20:08:22+03:00 Анатолій Кашуба anatolii.kashuba@rshu.edu.ua <p>У статті здійснено аналіз стану підготовки майбутніх учителів фізичної культури в <br />цілому та до організації змагальної діяльності школярів зі спортивних ігор в різних ЗВО у <br />процесі вивчення фахових дисциплін, спрямованих на оволодіння необхідними навичками в площині як психолого-педагогічної, так і спеціальної / фахової підготовки.<br />Автором з’ясовано, що проблема професійної підготовки майбутніх учителів фізичної <br />культури до організації змагальної діяльності школярів зі спортивних ігор потребує ґрунтовного розв’язання щодо методологічного, психолого-педагогічного та методичного аспектів.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305357 ПРОФЕСІЙНЕ ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У КООРДИНАТАХ ЄДНОСТІ СУСПІЛЬНО-ДЕРЖАВНИХ ТА ЄВРОПЕЙСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ 2024-05-31T20:25:25+03:00 Олександр Коберник kobernikan@meta.ua Сергій Котловий kotlovuy@gmail.com <p>У статті розкриваються теоретико-методичні засади професійного виховання <br />майбутніх фахівців в контексті інтеграції суспільно-державних (національних) та <br />європейських цінностей. Визначаються фактори, які впливають на ефективність <br />професійного виховання майбутніх фахівців. Стверджується, що професійно-ціннісне <br />виховання є послідовним, діалектичним рухом здобувачів професійної, фахової передвищої та вищої освіти до добровільно прийнятої ними мети, а результатом цього руху є набуття майбутнім фахівцем системи національних та європейських цінностей та ідеалів, розширення його духовних потреб та інтересів, соціально-цінних мотивів. Виокремлюється система суспільно-державних (національних) цінностей: соборність, гідність, самобутність, воля та європейських цінностей, яких за документами Євросоюзу <br />нараховується більше п’ятнадцяти, серед яких фундаметальними є: свобода, відповідальність, демократія, право та ін. Обгрунтовується зміст, форми та інноваційні <br />методи виховання в майбутніх фахівців суспільно-державних і європейських цінностей.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305359 АДАПТАЦІЯ СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО КУРСУ ДО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2024-05-31T20:42:56+03:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net Юлія Підвальна pidvalna_u@meta.ua Андрій Гедзик andriihedzyk@gmail.com <p>У статті розкрито проблему адаптації студентів першого курсу до навчання у закладі <br />вищої освіти. У статті зосереджується увага на вивченні складних аспектів, які впливають <br />на студентів під час їхнього переходу від середньої школи до університетського середовища. Стаття розглядає різницю між умовами навчання в школі та у закладі вищої освіти, а також враховує нові форми діяльності, методи навчання та вимоги, що виникають перед студентами під час їхнього вступу до університету. Також проаналізовано вплив цих чинників на академічну успішність, соціальну інтеграцію та загальний розвиток особистості студентів. У процесі написання статті розглянуто етапи переходу, які студенти переживають під час адаптації, такі як впровадження нових методів навчання, організація виховних заходів, зміни у соціальному оточенні та підвищений рівень вимог. У статті автори пропонують глибокий та всебічний погляд на проблему адаптації студентів першого курсу, представляючи результати свого аналізу та висновки, що можуть вказувати на шляхи поліпшення процесу адаптації вищої освіти.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305361 ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УНІВЕРСИТЕТІ З УРАХУВАННЯМ ТРАВМА-ЧУТЛИВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ВИКЛАДАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ: СТРАТЕГІЇ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ 2024-05-31T21:03:01+03:00 Ірина Марченко marchenko_i_f@pstu.edu Оксана Ташкінова Tashkinovaks@gmail.com Людмила Пономарьова ludmila.ponomaryova@gmail.com Ольга Роговська rogovska_o_o@pstu.edu <p>Робота спрямована на вивчення можливостей організації навчального процесу в <br>університеті у воєнний період, з особливим акцентом на застосування травма-чутливих <br>підходів викладання. В роботі висвітлюються такі аспекти, як адаптація освітнього <br>процесу та навчальних методик викладання до турбулентних умов, створення в <br>університеті травма-чутливого середовища, а також використання інноваційних <br>технологій для учасників освітнього процесу, що зазанали травми. Висвітлення даної теми має на меті сприяти покращенню якості освіти та забезпеченню добробуту освітян в турбулентних умовах.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305362 ПРОФЕСІЙНИЙ ТА ОСОБИСТІСНИЙ РОЗВИТОК МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ: ВІД ТЕОРІЇ ДО ПРАКТИКИ 2024-05-31T21:25:32+03:00 Алла Сеник allisiya@gmail.com <p>Актуальність теми розкрито через визначення сутності професійного та<br />особистісного розвитку майбутніх соціальних працівників. Автор вказує на стадії <br />професійного розвитку особистості, визначаючи цей процес тривалий та динамічний <br />водночас, що передбачає проходження особистістю семи стадій: зростання; з’ясування; <br />стадії професійної адаптації та стабілізації; стадії розвитку професіоналізму та <br />псевдопрофесіоналізму; а також заключну стадію післяпрофесіоналізму. Серед обов’язкових якостей і умінь соціального працівника вказуються наступні: емпатійність, психологічна компетентність, делікатність і тактовність, гуманність, милосердя, наявність <br />організаторських та комунікативних здібностей, а також духовно-моральна культура. У <br />статті зроблено акцент на інтерактивному навчанні студентів, які здобувають освіту за <br />фахом соціальна робота, вказується, що тренінг може бути вдалою формою у підготовці <br />сучасних студентів. Проведення занять у формі тренінгу дозволить наблизити аудиторне <br />навчання до ситуацій, хід яких можна відпрацьовувати практично. Тренінгова робота, як <br />підкреслює автор, має свої переваги завдяки тому, що групова взаємодія студентів дозволить їм отримувати нові вміння. Тренінг уможливить експериментування з різними <br />стилями взаємин серед рівних партнерів, що буде позитивним у набутті професійного <br />досвіду для майбутнього соціального працівника. Підкреслено, що група – відбиток суспільства у мініатюрі, де учасники у різний спосіб набувають досвіду ідентифікувати себе з іншими людьми.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305408 ДО ПИТАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИХОВАНЦІВ ДИТЯЧИХ БУДИНКІВ: ПОГЛЯД У МИНУЛЕ 2024-06-01T09:37:11+03:00 Галина Бондаренко bondarenkohv@gmail.com <p>У статті представлено публікацію Лісковської Л. С., в якій описано приклад практичного <br>розв’язання професійної підготовки вихованців дитячих будинків Сумської області початку <br>другої половини ХХ ст. Авторкою охарактеризовано організаційну роботу вчителівнаставників навчальних майстерень. Описано практичну роботу вихованців та її значення для підготовки до самостійного життя. Дано оцінку виробничим екскурсіям, як складової системи трудового виховання і навчання.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305051 ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕКТРОННИХ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ПОСЛУГ ДЛЯ ВРАЗЛИВИХ ВЕРСТ НАСЕЛЕННЯ 2024-05-29T11:46:15+03:00 Алла Войтовська alla.voytovskaya@gmail.com Максим Скочко skochko1993@ukr.net <p>Наукова робота присвячена дослідженню стану інформаційно-цифрових <br>технологій для забезпечення соціально-психологічної допомоги вразливим категоріям <br>громадян. З’ясовано, що під час воєнного стану дистанційні школи надають безоплатний<br>доступ до навчання; командою Міністерства освіти і науки України підготовлено перелік<br>шкіл і організацій, які можуть допомогти дітям і сім’ям. Досліджено, що новим викликом і <br>водночас життєвою необхідністю є процеси цифровізації усіх сфер життєдіяльності, в <br>тому числі соціально-психологічної сфери. Описано складові соціально-психологічної <br>допомоги.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305055 ДОСВІД США ЩОДО РЕІНТЕГРАЦІЇ ВЕТЕРАНІВ ВІЙНИ ДО ЦИВІЛЬНОГО ЖИТТЯ 2024-05-29T12:03:07+03:00 Емілія Костишин emilia.kostyshyn@gmail.com Віта Грицанюк vita.hrytsanyuk@gmail.com Юлія Шевців yulia.shevtsiv@gmail.com <p>У статті узагальнено досвід США щодо реінтеграції ветеранів до цивільного життя. З’ясовано, що основними напрямами реінтеграції військових до цивільного життя у США є: соціальна адаптація; психологічний супровід; професійна перекваліфікація; підтримка з житлом. Фахову підтримку військовослужбовцям на всіх рівнях, ветеранам війни та членам їх сімей надають військові соціальні працівники. Досліджено, що чинна система соціального добробуту для ветеранів функціонує окремо від соціальних програм для населення і носить системний характер.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305060 ПОНЯТТЯ ТА ОЗНАКИ МІЖНАРОДНО-ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ПРАВ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ 2024-05-29T12:24:32+03:00 Назар Купновицький kupnovytskyinazar@gmail.com <p>У статті детально розглянуто питання міжнародно-правового регулювання соціального <br />захисту осіб з інвалідністю та визначено його основні характеристики. Проведено аналіз <br />відповідності національного законодавства України міжнародно-правовим стандартам, <br />зокрема конвенціям та договорам, що регулюють цю проблематику. Проаналізовано акти міжнародного права загального та регіонального рівнів, які визначають права та обов’язки держав у сфері соціального захисту осіб з інвалідністю осіб з інвалідністю. Особлива увага приділена ролі Європейського суду з прав людини у забезпеченні захисту прав осіб з інвалідністю у сфері соціального захисту. Також досліджено внесок українських науковців у розвиток наукової думки з питань соціального захисту осіб з інвалідністю, що свідчить про активну участь України в цій міжнародній проблематиці.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305066 РОЛЬ САМООСВІТИ У РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНИХ НАВИЧОК МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ 2024-05-29T12:50:01+03:00 Анна Лякішева Lyakisheva.Anna@vnu.edu.ua <p>Стаття розкриває сутність самоосвіти та її значення у розвитку соціальних навичок у <br />майбутніх соціальних працівників. Навички «soft skills» майбутнього соціального працівника означено як його універсальні, надпрофесійні навички (загальні компетентності), які забезпечують йому гармонійну адаптацію в соціумі та успішне кар’єрне зростання. <br />Визначено важливе завдання закладу вищої освіти, яке полягає в тому, щоб допомогти <br />майбутньому соціальному працівнику навчитися самостійно розробляти індивідуальний план власної самоосвіти та водночас конструювати особисте портфоліо розвитку соціальних навичок</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305091 СІМЕЙНЕ ВИХОВАННЯ ТА СТРАТЕГІЇ ДЕРЖАВНОЇ СІМЕЙНОЇ ПОЛІТИКИ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНІ 2024-05-29T14:34:19+03:00 Тамара Руденко tamararud@ukr.net Ольга Потіщук potya@ukr.net <p>У статті аналізується сім’я як особливий світ, який створює оптимальні можливості для<br />розвитку людської індивідуальності. Досліджується духовне, культурне виховання та <br />соціальне формування особистості. Розглянуто сім’ю як важливий інститут соціалізації<br />дитини, де формуються загальнолюдські цінності.Головними факторами, які впливають на успішний розвиток творчого потенціалу особистості є виховання та освіта.<br />У досліджені розглянуто сутність та особливості державної сімейної політики. Визначено<br />шляхи підвищення ефективності реалізації державної сімейної політики в Україні. Основні стратегії державної сімейної політики, що закріплені в державних програмах, законодавчих актах повинні сприяти захисту прав і свобод людини і громадянина, сприяти розвитку сім’ї, дітей та молоді в Україні.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305097 РОЛЬ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ СОЦІАЛЬНОЇ ІНТЕГРАЦІЇ ТА РЕІНТЕГРАЦІЇ ПОСТРАЖДАЛИХ ВІД ВІЙНИ 2024-05-29T14:53:02+03:00 Олег Сахарук Saharukoleg1@gmail.com <p>Війна в Україні призвела до серйозних гуманітарних проблем, які відчули мільйони людей на психологічному та соціальному рівнях. Одним з основних завдань <br />суспільства є надання допомоги цим особам у їх соціальній адаптації та поверненні до <br />нормального життя. У дослідженні було з’ясовано, яку роль відіграють цифрові технології у цьому процесі та визначено найефективніші засоби та ресурси для досягнення цієї мети. Додатково проведено аналіз наукових джерел, узагальнено передовий досвід, а також виконано анкетування та інтерв’ювання. В результаті виявлено переваги та недоліки використання цифрових технологій у соціальній адаптації та реінтеграції постраждалих внаслідок війни. Розроблено перелік ефективних цифрових інструментів та ресурсів, які можуть допомогти цим людям впоратися зі своїми труднощами та повернутися до нормального життя.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305099 СОЦІАЛЬНА РОБОТА З ВРАЗЛИВИМИ ГРУПАМИ НАСЕЛЕННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ 2024-05-29T15:08:13+03:00 Юрій Сахарук mr.sakharukyurii@gmail.com <p>У статті ретельно проаналізовано характер соціальної роботи з вразливими до воєнного <br>стану групами населення України, а також розроблено пропозиції щодо поліпшення <br>соціального забезпечення та їх підтримки. Вона досліджує теоретичні аспекти соціальної <br>роботи з вразливими групами населення в умовах військових конфліктів, а також враховує <br>потреби цих груп. Стаття присвячена аналізу моніторингу потреб населення, кращих <br>практик соціальної роботи з вразливими групами населення в конфліктних ситуаціях, та <br>розробці рекомендацій щодо покращення соціальної підтримки та допомоги цим групам.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305110 ПЕРЕГЛЯД ЕТИЧНИХ ПРИНЦИПІВ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ В УКРАЇНІ: НАУКОВИЙ, ОСВІТНІЙ ТА ПРОФЕСІЙНИЙ АСПЕКТИ 2024-05-29T18:17:45+03:00 Тетяна Тарасенко tatianatarasenko@ukr.net Наталія Сорокіна Sorokina.N@nmu.one <p>Статтю присвячено визначенню теоретичного та практичного підґрунтя для перегляду <br>етичних принципів соціальної роботи в Україні. В основу якісних змін закладено врахування <br>трансформації соціальної сфери та підходів, закладених в документах глобального рівня. <br>Особливу увагу приділено розгляду ключових аспектів оновлення етичного змісту <br>компетентностей соціального працівника в умовах цифровізації. Розкрито <br>багаторівневість в побудові системи етичних основ соціальної роботи.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305121 ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ЗАСОБАМИ СПОРТИВНОЇ СОЦІАЛІЗАЦІЇ 2024-05-29T19:32:14+03:00 Ігор Фольварочний igor.folv@gmail.com Антон Гак gakanton@gmail.com <p>У статті викладено теоретичні основи дослідження проблеми розвитку соціальної <br />взаємодії на основі спортивної соціалізації. Використано дослідницькі методи, такі як <br />систематизація, узагальнення та аналіз основних положень «теорії самовизначеності» та <br />«теорії потоку», зокрема їх порівняння у соціальній та спортивній сферах. Розглянуто<br />основні аспекти формування внутрішньої мотивації особистості та її вплив на соціальне <br />благополуччя у суспільстві. Визначено передумови «психологічного занурення», коли особа повністю поглиблюється в діяльність і отримує максимальне задоволення від самого процесу виконання. Висвітлено особливості дослідження міжсоціальної взаємодії, яка відповідає основним психологічним потребам особистості. За результатами дослідження визначено, що застосування «теорії самовизначеності» та «теорії потоку» може покращити психологічний клімат та розвиток соціальної взаємодії у суспільстві та <br />спортивній галузі. Виявлено, що важливим наслідком використання цих теорій є <br />виникнення у людей «стану потоку», який характеризується «повним поглинанням в <br />діяльність» та «відчуттям повного соціального благополуччя». Це здійснюється через <br />надання особам відчуття контролю над їхніми діями та підтримку їхніх досягнень. <br />Розуміння психологічних механізмів розвитку внутрішньої мотивації та сприяння <br />вирішенню психологічних потреб людини може покращити роботу соціальних служб та <br />допомогти ефективно залучати суспільство до важливих соціокультурних проектів.<br />Застосування «теорії самовизначеності» та «теорії потоку» може, на думку авторів, <br />позитивно вплинути на психологічний клімат та розвиток соціальної взаємодії в різних <br />сферах, включаючи спорт та соціальну роботу. Відповідно подальше дослідження «теорій <br />самовизначеності» та «теорії потоку» допомагатиме краще здійснювати вплив соціальних працівників на формування соціальних навичок людей у різних сферах та їх ефективну взаємодію у суспільстві.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305405 ВПЛИВ ПОВНОМАШТАБНОЇ ВІЙНИ В УКРАЇНІ НА РІВЕНЬ ВІДПОВІДАЛЬНОГО БАТЬКІВСТВА В СІМ’ЯХ: АНАЛІЗ, МЕХАНІЗМИ ВПЛИВУ 2024-06-01T08:37:01+03:00 Віталій Бєлоліпцев vbelolipcev@gmail.com <p>У статті здійснено аналіз основних проблем батьківства українського населення за період <br />повномаштабної війни. Проаналізовано, які порушення наразі характерні сучасним батькам, вплив психічного стану та ресурстність батьківства в умовах постійної тривожності. <br />Акцентовано увагу на основні програми, які реалізують громадські організації у напрямку підтримки відповідального батьківства. Здійснено аналіз основних форм, які найбільш використовуються різними суб’єктами сектору у підтримці батьківства. Проведено дослідження впливу переміщення батьків та дітей та рівень відповідальності батьків перед дітьми, особливу увагу відведено питанню системної підтримки батьківства у громадах. Значну частину матеріалу статті присвячено питанню взаємодії громадського сектору у громадах з метою забезпечення підтримки відповідального батьківства. Окремим аспектом й статті проаналізовано саме зміни у відношенню до виконання своїх батьківських функцій дорослими, здійснено аналіз основних змін у тенденціях виховання від виховної функції до функції забезпечення базових потреб, подолання переживання, страху. <br />Особливого акценту набуває питання подолання неспроможності батьків самостійно <br />виходити зі стану шоку, що сприятиме відповідальнішому виконанню своїх батьківських <br />обов’язків. Описано найбільш масштабніші програми міжнародних партнерів у питаннях <br />батьківства в Україні. Проаналізовано вплив війни на питання сирітства у державі, значення державного сектору у забезпеченні належного влаштування дітей з інституційних закладів у родини. Зазначено стан питання сирітсва станом на 2024 рік та роль програми підтримки відповідального батьківства у зменшенні кількості дітей, залишених без батьківського догляду.</p> 2024-06-04T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305414 АНАЛІЗ РЕАЛІЗАЦІЇ ПІЛОТНОГО ПРОЄКТУ ІЗ ЗАПРОВАДЖЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ПОСЛУГИ З ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄСТІЙКОСТІ У ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАДАХ 2024-06-01T11:55:16+03:00 Ірина Єнгаличева ira2100@gmail.com <p>Стаття присвячена аналізу реалізації пілотного проєкту із запровадження <br>соціальної послуги з формування життєстійкості в окремих територіальних громадах. Для <br>цього проаналізовано: зміст поняття «життєстійкості» та визначено якості особистості <br>необхідні для формування життєстійкості; нормативно-правові документи, які <br>визначають особливості реалізації соціальної послуги із формування життєстійкості та <br>розкрито умови впровадження проєкту; діяльність Смілянської, Уманської та Мліївської <br>ОТГ Черкащини з реалізації проєкту із запровадження соціальної послуги з формування <br>життєстійкості.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/305407 ВОЛОНТЕРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ КОЛЕДЖУ ЯК НАПРЯМ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ В ГРОМАДІ 2024-06-01T09:26:12+03:00 Михайло Федоров informatic743@ukr.net <p>Стаття присвячена аналізу волонтерської діяльності КЗ «Уманський <br>гуманітарно-педагогічний фаховий коледж ім. Т.Г. Шевченка Черкаської обласної ради». <br>Основною метою дослідження є вивчення ролі та впливу волонтерської діяльності коледжу <br>на соціальне середовище громади. У статті аналізуються конкретні ініціативи та <br>проєкти, які реалізує коледж через своїх волонтерів, а також розглядається важливість <br>цієї діяльності для підтримки військових, учасників бойових дій та їхніх сімей. Дослідження <br>також спрямоване на виявлення основних викликів та перешкод, з якими стикається <br>коледж у волонтерській діяльності, та запропонування шляхів подолання цих проблем для <br>подальшого розвитку цієї важливої сфери соціальної роботи.</p> 2024-04-30T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2024