http://srso.udpu.edu.ua/issue/feed Соціальна робота та соціальна освіта 2025-06-10T16:19:26+03:00 Варивода Юлія Юріївна pesotskaya2017@gmail.com Open Journal Systems <h2>Збірник внесено до <strong style="color: red;">Категорії "Б" </strong>Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук (педагогічна галузь знань, спеціальності: 011, 015, 016, 231). Наказ МОН України від 26.11.2020 № 1471.</h2> <p><strong>Засновник</strong>: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</p> <p><strong>Зареєстровано</strong> в Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення (ідентифікатор медіа R30-02366, рішення від 28.12.2023 № 1982).</p> <p>Журнал має загальнодержавну сферу розповсюдження.</p> <p><strong>Мови видання:</strong> українська, англійська.</p> <p><strong>Періодичність:</strong> двічі на рік.</p> <p><strong><em>Журнал "Соціальна робота та соціальна освіта"</em></strong> зареєстрований, реферується та індексується у наступних наукометричних базах даних, пошукових системах та репозитаріях:</p> <ul> <li> <p><a href="https://portal.issn.org/resource/ISSN/2618-0715" target="_blank" rel="noopener">ISSN International Centre, м. Париж;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://search.crossref.org/?q=2618-0715" target="_blank" rel="noopener">CrossRef;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&amp;user=Ur4dQisAAAAJ&amp;view_op=list_works" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=65321" target="_blank" rel="noopener">Index Copernicus;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://www.worldcat.org/search?q=2618-0715&amp;qt=results_page" target="_blank" rel="noopener">WorldCat (США);</a></p> </li> <li> <p><a href="http://journals.uran.ua/search/category/253" target="_blank" rel="noopener">Українська науково-освітня мережа УРАН;</a></p> </li> <li> <p><a href="http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe" target="_blank" rel="noopener">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського;</a></p> </li> <!-- <li> <p> <a href="" target="_blank">Реферативна база даних «Україніка наукова»;</a></p></li> --> <li> <p><a href="https://www.base-search.net/Search/Results?lookfor=2618-0715&amp;type=all&amp;page=3&amp;l=en&amp;oaboost=1&amp;refid=dcpageen" target="_blank" rel="noopener">Bielefeld Academic Search Engine (BASE).</a></p> </li> </ul> <p><strong>Основні напрями діяльності:</strong></p> <ul> <li>публікація праць вітчизняних та зарубіжних науковців;</li> <li>інформування громадськості про наукові форуми та результати наукових досліджень у галузі соціальної роботи.</li> </ul> <p><strong>До друку приймаються статті:</strong> докторів наук, кандидатів наук, молодих науковців (ад’юнктів, аспірантів, здобувачів наукових ступенів), а також інших осіб, які мають вищу освіту та займаються науковою діяльністю.</p> <p><strong>Редакція залишає за собою право на рецензування, редагування, скорочення і відхилення статей.</strong></p> <p><strong>Адреса редакції:</strong></p> <ul> <li><a href="https://www.google.com/maps/place/%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82+%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96+%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B0+%D0%A2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8+%E2%84%96+1+(%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BF%D1%83%D1%81)/@48.7492237,30.2236836,19z/data=!4m5!3m4!1s0x40d20da45f3b0c03:0x75d7cea5a8f4d893!8m2!3d48.7492632!4d30.2242892">20300, м. Умань, вул. Садова, 2</a></li> <li><a href="https://udpu.edu.ua/">Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</a></li> <li>Тел.: +380672883407 (Коляда Наталія Миколаївна); +38068 6422628 (Варивода Юлія Юріївна).</li> <li>Email: <a href="http://srso.udpu.edu.ua/management/settings/soc_rob_osv.udpu@ukr.net">srso@udpu.edu.ua</a></li> </ul> http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332243 ВИВЧЕННЯ РІВНЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ДО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ООП 2025-06-10T14:03:24+03:00 Людмила Котлова kotlova.lo@i.ua Світлана Максимець Maksymets-S@zu.edu.ua <p><em>Стаття присвячена висвітленню результатів емпіричного дослідження рівня психологічної та професійної готовності до навчання дітей з особливими освітніми потребами. Було визначено, що більшість педагогів мають високий рівень готовності роботи в умовах інклюзивного навчання, однак наявні труднощі у застосуванні корекційно-розвивальних методик та адаптації навчальних матеріалів, що вказує на необхідність подальшого професійного розвитку педагогів для підвищення ефективності роботи в інклюзивному середовищі, а також на важливість покращення психологічної готовності для успішного впровадження інклюзивної освіти. </em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332248 НАУКОВО-ДОСЛІДНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2025-06-10T14:26:20+03:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net Ольга Матрос oljamatros@gmail.com Юлія Заїць ulaskazaic@gmail.com <p><em>У статті розглядається роль студентської наукової роботи на факультеті соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Визначено основні напрями наукової діяльності студентів, форми організації дослідницької роботи, а також їх вплив на професійний розвиток майбутніх фахівців. Окреслено можливості залучення студентів до науково-дослідницької діяльності через участь у конференціях, наукових гуртках, проєктах і грантових програмах. Визначено значення наукової роботи у формуванні критичного мислення, аналітичних здібностей та навичок самостійного дослідження.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332255 ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ І ТЕОРЕТИЧНІ ПЕРСПЕКТИВИ 2025-06-10T14:53:01+03:00 Наталія Левченко n.levchenkod@gmail.com Інна Лукіянчук i.v.lukiianchuk@udpu.edu.ua <p><strong><em>Анотація</em></strong><strong><em>. </em></strong><em>У</em> <em>статті</em> <em>досліджено</em> <em>теоретичні</em> <em>основи</em> <em>впровадження</em> <em>штучного</em> <em>інтелекту</em><em> (</em><em>ШІ</em><em>) </em><em>у</em> <em>заклади</em> <em>вищої</em> <em>освіти</em><em>, </em><em>що</em> <em>є</em> <em>важливим</em> <em>напрямом</em> <em>цифрової</em> <em>трансформації</em> <em>освітнього</em> <em>процесу</em><em>. </em><em>Розглянуто</em> <em>ключові</em> <em>сфери</em> <em>застосування</em> <em>ШІ</em> <em>у</em> <em>ЗВО</em><em>, </em><em>зокрема</em> <em>персоналізацію</em> <em>навчання</em><em>, </em><em>автоматизацію</em> <em>адміністративних</em> <em>процесів</em><em>, </em><em>аналітику</em> <em>академічних</em> <em>даних</em> <em>та</em> <em>розвиток</em> <em>інтерактивних</em> <em>освітніх</em> <em>платформ</em><em>. </em><em>Особливу</em> <em>увагу</em> <em>приділено</em> <em>теоретичним</em> <em>аспектам</em> <em>інтеграції</em> <em>ШІ</em><em>, </em><em>які</em> <em>базуються</em> <em>на</em> <em>освітній</em> <em>психології</em><em>, </em><em>системному</em> <em>підході</em> <em>та</em> <em>інформаційних</em> <em>технологіях</em><em>. </em><em>У</em> <em>статті</em> <em>підкреслюється</em><em>, </em><em>що</em> <em>впровадження</em> <em>ШІ</em> <em>сприяє</em> <em>підвищенню</em> <em>якості</em> <em>освітнього</em> <em>процесу</em><em>, </em><em>забезпеченню</em> <em>індивідуалізації</em> <em>навчання</em> <em>та</em> <em>оптимізації</em> <em>управлінських</em> <em>рішень</em> <em>у</em> <em>закладах</em> <em>вищої</em> <em>освіти</em><em>. </em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332259 ПРОБЛЕМА «САМІСТЬ» У РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ 2025-06-10T15:07:14+03:00 Валерій Радул valerijradul@gmail.com Ольга Радул olga.s.radul@gmail.com Олександр Балануца balanutsa.alex@gmail.com <p><em>У статті автор показує, що «самість» є основоположним принципом екзистенціальної єдності особистості – як відчуття буття та здійснення. «Самість» також представлено в термінах процесів саморегуляції: самопізнання, самовизначення, самоусвідомлення, самореалізація, самоствердження тощо. У певних процесах «особистість» і «самість» постають як взаємопов’язані і взаємозумовлені явища. Розвиток «особистості» і розгортання «самості» є моментами їхнього акмеологічного розвитку.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332268 В. СУХОМЛИНСЬКИЙ ПРО ШКІЛЬНО-СІМЕЙНЕ ВИХОВАННЯ (ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ) 2025-06-10T15:36:12+03:00 Леся Сухомлинська 1408koala@gmail.com <p><em>Стаття присвячена</em> <em>актуальним проблемам взаємодії школи і сім’ї, взаємозв’язку між ними в умовах прискореної трансформації та корозії, викликаних не лише внутрішніми плинними обставинами сучасного життя, а й спровокованими російсько-українською війною. Ця проблеми ставить перед освітянами наукові і практичні завдання, які мають, з одного боку, відкоригувати наукові підходи до їх виконання, а з іншого – показати їх генезу, тобто вже перевірені часом механізми реалізації. У контексті обговорюваних нині питань видається важливим виявити і прослідкувати витоки й засади взаємозв’язку сімейного і шкільного виховання на прикладі аналізу педагогічної й почасти епістолярної спадщини В.&nbsp;Сухомлинського. У статті з’ясовано, що педагог створив і запровадив у керованій ним школі дієву систему шкільно-сімейного виховання, яка донині слугує джерелом і основою для сучасної побудови взаємодії школи і сім’ї в процесі виховання дітей.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332272 ТРАНСФОРМАЦІЯ ЗМІСТУ ЦИФРОВІЗАЦІЇ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯК СКЛАДНА МІЖДИСЦИПЛІНАРНА НАУКОВА ПРОБЛЕМА 2025-06-10T15:54:25+03:00 Олександр Вороненко ysk.docs@gmail.com <p><em>У статті розглянуто цифрову трансформацію змісту вищої освіти в Україні. Акцент зроблено на інтеграції цифрових технологій у навчальний процес задля розвитку критичного мислення, креативності й цифрової культури. Обґрунтовано необхідність формування цифрової компетентності учасників освітнього процесу, створення інноваційного освітнього середовища та впровадження адаптивного навчання з урахуванням викликів цифрової доби. У висновках наголошено на необхідності розвитку адаптивного навчання, що базується на принципах персоналізації, гнучкості та інклюзивності. </em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332191 ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ В УМОВАХ ВОЛОНТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТОВАРИСТВА ЧЕРВОНОГО ХРЕСТА УКРАЇНИ 2025-06-09T19:28:49+03:00 Михайло Федоров informatic743@ukr.net <p><strong>&nbsp;</strong></p> <p><strong><em>Анотація. </em></strong><em>Стаття присвячена аналізу особливостей підготовки майбутніх соціальних працівників до волонтерської діяльності в рамках діяльності Товариства Червоного Хреста України. Метою дослідження є визначення змісту, методів і форм навчання, що сприяють формуванню професійної компетентності та розвитку волонтерських навичок. У статті розглянуто основні аспекти співпраці з Товариством, а також акцентовано увагу на практичному досвіді волонтерської діяльності, що стимулює соціальну активність, емпатію та громадянську відповідальність. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення освітніх програм у закладах вищої освіти.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/331014 РОЛЬ ІНКЛЮЗИВНОЇ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В РЕІНТЕГРАЦІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ДО ЦИВІЛЬНОГО ЖИТТЯ 2025-05-27T14:57:34+03:00 Алла Войтовська alla.voytovskaya@gmail.com <p><em>У статті висвітлено важливість інклюзивних проєктів у реінтеграції військовослужбовців. Описано інклюзивні проєктні заходи які роблять значний внесок у реінтеграцію військовослужбовців до цивільного життя. Підкреслено, що інклюзивні програми допомагають зменшити довгострокові соціальні наслідки невдалої реінтеграції, такі як безробіття, бездомність та психічні розлади. Для успішної реалізації інклюзивних проєктів необхідна співпраця між різними зацікавленими сторонами які опікуються пролемами військових.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/331017 ЗАПОБІГАННЯ КОНФЛІКТАМ І СТРЕСАМ В КОМАНДНІЙ РОБОТІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ 2025-05-27T15:08:23+03:00 Наталія Данилевич danylevych.nataliia@kneu.edu.ua Христина Столярук khrystyna.stoliaruk@kneu.edu.ua <p><em>Мета дослідження – розкрити необхідність та шляхи запобігання конфліктам і стресам у командній роботі соціальних працівників. У статті використано методи теоретичного аналізу, узагальнення наукових джерел та систематизації даних для вивчення природи конфліктів у соціальній роботі. Досліджено види конфліктів (соціальні, трудові, організаційні), їх причини, етапи розвитку та вплив на ефективність роботи. Результати показали, що ефективне управління конфліктами через комунікацію, медіаацію та адвокацію сприяє покращенню командної взаємодії, зниженню стресу та підвищенню якості соціальних послуг.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/331020 АКТИВІЗАЦІЯ ЧЛЕНІВ ГРОМАДИ ЩОДО ВИРІШЕННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПРОБЛЕМ В УМОВАХ ВІЙНИ 2025-05-27T15:23:04+03:00 Ірина Єнгаличева ira2100@gmail.com <p><em>Повномасштабне вторгнення Росії спричинило зростання кількості вразливих груп населення, зниження економічної ситуації та соціальної нерівності. В таких умовах активізація громади у вирішенні соціальних проблем є актуальною, оскільки члени громади відіграють ключову роль у забезпеченні стійкості суспільства та подоланні викликів. У статті розкрито поняття «активізація громади», обгрунтовано види участі членів громади у життєдіяльності громади в умовах війни та представлено дієві способи активізації жителів до вирішення соціальних проблем. </em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/331026 РЕАЛІЗАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПОЛІТИКИ У СФЕРІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ 2025-05-27T15:38:57+03:00 Ірина Карпич irina.karpich@ukr.net <p><em>У статті здійснено аналіз державної політики щодо соціального забезпечення внутрішньо переміщених осіб. Висвітлено поняття «внутрішньо переміщена особа». Проаналізовано нормативно-правові документи щодо соціального забезпечення ВПО. Встановлено, що основним документом, який регулює основи соціального захисту ВПО є Закон України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб». З’ясовано, що державна політика у сфері соціального забезпечення ВПО спрямована на нормативно-правове врегулювання, соціальний захист, фінансову підтримку та реалізація заходів з інтеграції означеної категорії осіб у територіальні громади.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/331698 ЦИФРОВІЗАЦІЯ СОЦІАЛЬНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ У ПРОЦЕСІ РЕІНТЕГРАЦІЇ ВЕТЕРАНІВ 2025-06-03T13:26:20+03:00 Віталій Квашук v.kvashuk15@gmail.com <p><strong><em>Анотація. </em></strong><em>У статті проаналізовано особливості цифровізації соціального обслуговування у процесі реінтеграції ветеранів з точки зору соціальної роботи та її виконання соціальними працівниками.</em></p> <p><em>Звертається увага на теоретичні засади цифровізації соціального обслуговування. Надано визначення поняттю «цифровізація соціального обслуговування». Виокремлено основні напрями цифровізації соціального обслуговування ветеранів крізь призму соціальної роботи.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/331708 СОЦІАЛЬНА ПОЛІТИКА ЄС ЩОДО ІНТЕГРАЦІЇ ЗОВНІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ З УКРАЇНИ НА РИНОК ПРАЦІ 2025-06-03T13:56:13+03:00 Наталія Коляда koliada_n@ukr.net Роман Панченко roman.panchenko@udpu.edu.ua <p><strong><em>Анотація. </em></strong><em>Інтеграція українських біженців на ринок праці Європейського Союзу є одним із найактуальніших викликів для соціальної політики ЄС. У статті проаналізовано правові механізми інтеграції, зокрема Директиву 2001&nbsp;/&nbsp;55&nbsp;/&nbsp;ЄС, що забезпечує тимчасовий захист переміщених осіб, і заходи на рівні окремих держав-членів. На основі аналізу результатів нещодавніх (2024–2025 рр.) досліджень було виявлено такі тенденції: ключова роль іммігрантів у заповненні вакансій та компенсації демографічних викликів у ЄС, особливий правовий статус та швидка інтеграція українських біженців, високий рівень безробіття попри формальні права, нерівномірний розподіл робочої сили та «трудова міграція всередині ЄС», а також фемінізація міграційного потоку і наявність бар’єрів для працевлаштування жінок із дітьми. </em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/331716 ЖІНКИ ІЗ СІЛЬСЬКОЇ МІСЦЕВОСТІ – УРАЗЛИВІ ДО ГЕНДЕРНОГО НАСИЛЬСТВА ГРУП 2025-06-03T14:15:02+03:00 Тетяна Кочубей udpu_tania@ukr.net Наталія Левченко n.levchenkod@gmail.com Наталія Коляда koliada_n@ukr.net <p><strong><em>Анотація.</em></strong><em> Стаття присвячена аналізу соціальної роботи з жінками із сільської місцевості, які постраждали від насильства, а також розгляду підходів до підготовки фахівців соціальної сфери, що працюють із цією вразливою категорією населення. Визначено, що гендерна політика в Україні ґрунтується як на міжнародних правових актах, ратифікованих державою, так і на національному законодавстві, що забезпечує рівність прав і можливостей жінок і чоловіків. Особлива увага приділяється необхідності реалізації прав жінок із сільської місцевості, які є більш вразливими до гендерно зумовленого насильства порівняно з жінками, що мешкають у міських умовах.</em></p> <p><em>На основі аналізу напрямів соціальної роботи, вивчення регіонального досвіду діяльності соціальних служб і розкриття особливостей підготовки майбутніх соціальних працівників до роботи з жінками, які постраждали від насильства, запропоновано практичні рекомендації щодо підвищення якості соціальних послуг для цієї категорії осіб.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/331719 МАГІСТЕРСЬКА ПРОГРАМА ПІДГОТОВКИ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ 2025-06-03T14:31:00+03:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net Світлана Омельченко saomel.ddpu@gmail.com Наталія Коляда koliada_n@ukr.net <p><strong><em>Анотація. </em></strong><em>У статті досліджено нормативні вимоги до формування змісту магістерської програми з підготовки соціальних працівників у закладі вищої освіти.</em></p> <p><em>Загальні засади дизайну освітньої програми визначають нормативні документи Міністерства освіти і науки України, законодавство у сфері соціального захисту. Відповідно до запитів роботодавців увага зосереджується на теоретико-практичній підготовці з соціальної роботи, що уможливлює подальшу зайнятість, актуалізує систему професійної самоосвіти та кар’єрного зростання особистості. Програма дає змогу опанувати сучасні технології та ефективні методики соціальної роботи в громаді, соціально-психологічної реабілітації, молодіжної роботи, соціально-педагогічного патронажу у сфері освіти, соціального менеджменту, а також оволодіти комплексом взаємопов’язаних завдань і заходів із реалізації системи надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам&nbsp;/&nbsp;сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах.</em></p> <p><em>Поряд із загальним фокусом на академічну підготовку до реалізації прикладної, управлінської та науково-дослідної діяльності; на здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері професійної діяльності із соціальної роботи, відповідно до національного законодавства у сфері вищої освіти і локальних університетських документів урегульовано питання формування індивідуальної освітньої траєкторії магістрів. Зокрема, надається можливість сфокусуватися на вивченні вибіркового пакета з переліку: «Соціально-психологічна реабілітація», «Молодіжна робота», «Соціальний менеджмент», «Соціальна педагогіка». Кожен вибірковий пакет актуалізується сучасними вимогами і потребами у фахівцях, здатних виконувати такі професійні функції на національному рівні і в громадах.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/331721 СТРАТЕГІЇ ВТРУЧАННЯ У СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ З ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИМИ ОСОБАМИ (ВПО) 2025-06-03T14:49:50+03:00 Оксана Оксенюк oksana_oksenyuk@ukr.net <p><em>Соціальна роботи з ВПО проводиться задля подолання їх дезадаптації, відновлення трудового потенціалу, суспільних зв’язків. Мета статті: </em><em>розкрити базові стратегії втручання у соціальній роботі з ВПО.</em><em> Методи дослідження: порівняльний аналіз, систематизація, інтегрування, зіставлення – для означення теоретико-практичних засад короткострокових і довгострокових стратегій втручання у соціальній роботі з ВПО. </em><em>Установлено, що </em><em>основн</em><em>ий метод соціальної роботи з ВПО – це ведення випадку з метою формування навичок самостійного вирішення проблем для успішної адаптації у змінному соціумі.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332102 ПІДВИЩЕННЯ ОБІЗНАНОСТІ МАРГІНАЛІЗОВАНИХ ЖІНОК ПРО ГЕНДЕРНО-ЗУМОВЛЕНЕ НАСИЛЬСТВО ВНАСЛІДОК ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРВЕНЦІЇ WINGS 2025-06-07T13:59:37+03:00 Аліна Сарнацька alina.sarnatska@gmail.com <p><em>Метою дослідження була оцінка ефективності адаптованої інтервенції WINGS (Women Initiating New Goals for Safety) у зменшенні рівня гендерно зумовленого насильства серед маргіналізованих груп жінок в Україні. У дослідженні взяли участь 110 жінок (які вживають наркотики, секс-працівниці, ВІЛ-позитивні жінки та внутрішньо переміщені особи), які пройшли двосесійну скринінгово-корекційну інтервенцію WINGS, спрямовану на виявлення випадків насильства, підвищення мотивації до безпечної поведінки та скерування до відповідних сервісів. Показники фізичного, сексуального та психологічного насильства оцінювалися до та після інтервенції; отримані дані проаналізовано із застосуванням парного t-тесту.</em></p> <p><em>Результати показали, що статистично значущого зниження частоти випадків насильства не зафіксовано. Навпаки, загальна кількість епізодів насильства після втручання зросла (з 454 до 1139 випадків; p &lt; 0,05), причому найбільш суттєве збільшення спостерігалося серед внутрішньо переміщених жінок. Лише серед ВІЛ-позитивних учасниць виявлено тенденцію до зменшення рівня насильства (з 239 до 221 випадку), проте ця зміна була статистично незначущою (p &gt; 0,05).</em></p> <p><em>Дослідження свідчить, що короткострокова інтервенція WINGS є недостатньою для досягнення відчутного зниження рівня гендерно зумовленого насильства серед вразливих груп жінок. Отримані результати вказують на потребу доповнення таких програм довготривалою підтримкою та заходами, спрямованими на подолання структурних чинників насильства. Попри відсутність негайного ефекту, впровадження WINGS є важливим кроком до підвищення обізнаності жінок про ризики насильства та поліпшення їх доступу до служб допомоги.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332103 ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ З НАВЧАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ З СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ 2025-06-07T14:12:13+03:00 Наталія Сейко sejkona.zdu@gmail.com Сергій Котловий kotlovuy@gmail.com Інна Літяга innalet@ukr.net <p><strong><em>Анотація. </em></strong><em>Мета статті</em><em> полягає в обґрунтуванні змісту й організації навчальної практики у ході професійної підготовки майбутніх соціальних працівників у ЗВО. Застосовано методи структурно-функціонального аналізу професійної підготовки фахівців з соціальної роботи; метод порівняння й моделювання.</em></p> <p><em>Одержані результати</em><em>. На підставі аналізу наукових джерел та власного авторського досвіду організації навчальних практик спроектовано структурно-функціональну модель зазначеної практики та її програму в сукупності завдань аналітико-синтетичного характеру, які можуть бути виконані в оф лайн, он лайн чи змішаному форматі.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332104 СТАНДАРТИ КЕЙС-МЕНЕДЖМЕНТУ В США: ОГЛЯД ОСНОВНИХ ДОКУМЕНТІВ ПРОФЕСІЙНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ 2025-06-07T14:29:57+03:00 Тетяна Семигіна semigina.tv@gmail.com <p><em>У статті досліджуються професійні стандарти кейс-менеджменту в США з акцентом на їх потенційну адаптацію до системи соціальних послуг України. Дослідження починається з аналізу чотирьох основних стандартів кейс-менеджменту, що діють у США, розроблених ключовими професійними асоціаціями: Комісією з сертифікації кейс-менеджерів (CCMC), Національною асоціацією соціальних працівників (NASW), Товариством кейс-менеджменту Америки (CMSA) та Американською асоціацією кейс-менеджменту (ACMA). Кожен із цих стандартів надає унікальний погляд на кейс-менеджмент, висвітлюючи різні підходи, етичні норми та практичні рамки, що є важливими для ефективної практики.</em></p> <p><em>Окреслено основні складові цих стандартів, зокрема компетенції, які очікуються від кейс-менеджерів, їх етичні зобов</em><em>’</em><em>язання та вплив цих стандартів на якість соціальних послуг. Крім того, стаття висвітлює потенційні переваги впровадження подібних стандартів в Україні. Обговорення зосереджено на необхідності вирішення конкретних викликів, таких як культурні та соціальні бар</em><em>’</em><em>єри, а також на створенні інституційних передумов для ефективної адаптації. </em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332194 СОЦІАЛЬНІ РОЛІ ДІТЕЙ У ЗИМОВІЙ КАЛЕНДАРНІЙ ОБРЯДНОСТІ 2025-06-09T19:42:48+03:00 Ольга Радул olga.s.radul@gmail.com <p><strong><em>Анотація. </em></strong><em>У статті на основі історико-педагогічних, етнографічних досліджень, праць з історії усної народної творчості українців проаналізовано соціальні ролі дітей у календарній обрядовості зимового циклу, що присвячувалася різним силам природи, з якими пов’язувалася життєдіяльність селян-хліборобів. Показано і доведено, що певні соціальні ролі покладалися тільки на дітей, особливо хлопчиків (дитяча коляда, обряди посівання), для яких дорослі спеціально випікали обрядове печиво. Виконання дітьми особливих соціальних ролей мало важливе виховне значення: бажаючи іншим благополуччя, добробуту, здоров’я у них формувалися позитивні моральні якості, діти усвідомлювали себе активними учасниками життєдіяльності общини.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332105 НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДІ ЗАСОБАМИ СОЦІАЛЬНО-КУЛЬТУРНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 2025-06-07T14:47:22+03:00 Павло Бабак pavbabak@gmail.com <p><em>У статті розглядаються наукові підходи до формування готовності майбутніх соціальних працівників до патріотичного виховання молоді засобами соціокультурної діяльності в умовах сучасних суспільно-політичних викликів України. Розкрито практичну реалізацію цих підходів у процесі професійної підготовки майбутніх соціальних працівників через використання різноманітних форм та методів навчання (лекції, семінари, тренінги, проєктна діяльність, практична підготовка). Визначено критерії та показники оцінювання рівня сформованості готовності за кожним з компонентів.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332106 РОЛЬ ЕТИЧНИХ НОРМ У СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОМУ КОНСУЛЬТУВАННІ: ВІД МОРАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ДО ПРАВОВИХ ОБМЕЖЕНЬ 2025-06-07T15:01:48+03:00 Галина Бондаренко bondarenkohv@gmail.com Юлія Клименко klymenkoudpu@gmail.com Світлана Роєнко s.o.roienko@udpu.edu.ua <p><em>У статті аналізуються основні проблеми етичної складової професійної діяльності консультанта при роботі з клієнтами. Зазначається, що духовно-моральні питання стосунків відображено в етичних принципах і нормах допомогаючих практик, зокрема соціально-психологічного консультування, а практична діяльність консультанта регулюється етичним кодексом, що передбачає дотримання ним загальних професійних стандартів, у т. ч. етичних принципів як вимог, яких необхідно дотримуватися при консультуванні особистості, яка звернулась за допомогою. Розглянуто найгостріші суперечності етичних систем, що впливають на процес консультування. Ставиться проблема дослідження детермінант сприйняття етичних дилем консультантом і ухвалення рішення у подібних ситуаціях. Етика консультанта є найважливішою професійною компетентністю, формування якої не лише можливе на етапі навчання майбутніх фахівців, а має стати стрижнем, основою їх підготовки.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332107 ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ДО ІННОВАЦІЙ 2025-06-07T15:17:32+03:00 Андрій Дзиговський dzigovskij94@ukr.net <p><strong><em>Анотація. </em></strong><em>Стаття досліджує проєктну діяльність як ефективну технологію професійної підготовки фахівців соціальної сфери до інновацій. Метою роботи є характеристика методологічних основ та практичного застосування проектної діяльності для формування інноваційного мислення, творчих здібностей і професійної компетентності. Проаналізовано роль проєктної діяльності в адаптації фахівців до сучасних вимог ринку, розвиток навичок командної роботи, критичного мислення та управління інноваціями. Отримані результати можуть бути використані для вдосконалення освітніх програм з підготовки майбутніх соціальних працівників у закладах вищої освіти.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332166 ВИКЛАДАННЯ ІСТОРІЇ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ: ВІД ТРАДИЦІЙНОЇ ХРОНОЛОГІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ 2025-06-09T14:42:36+03:00 Катерина Єрошенко k.yeroshenko@ukma.edu.ua Тетяна Семигіна semigina.tv@gmail.com <p><em>Історія</em> <em>соціальної</em> <em>роботи</em> <em>слугує</em> <em>базисом</em> <em>для</em> <em>розуміння</em> <em>професійних</em> <em>цінностей</em><em>, </em><em>етичних</em> <em>принципів</em> <em>і</em> <em>соціальної</em> <em>місії</em><em>. </em><em>У</em> <em>статті</em> <em>представлено</em> <em>результати</em> <em>аналізу</em> <em>викладання</em> <em>історії</em> <em>соціальної</em> <em>роботи</em> <em>майбутнім</em> <em>соціальним</em> <em>працівникам</em><em>, </em><em>виявлення</em> <em>проблем</em> <em>у</em> <em>вітчизняних</em> <em>закладах</em> <em>вищої</em> <em>освіти</em> <em>та</em> <em>розробка</em> <em>рекомендацій</em> <em>щодо</em> <em>вдосконалення</em> <em>курсу</em><em>, </em><em>з</em> <em>особливим</em> <em>акцентом</em> <em>на</em> <em>формування</em> <em>професійної</em> <em>ідентичності</em> <em>у</em> <em>студентів</em><em>. </em><em>У статті зіставлено матеріали навчальних програм шести університетів (трьох українських та трьох закордонних). Виявлено певні тенденції у побудові вітчизняних та закордонних програм: в українських програмах зроблено акцент на детальному висвітленні історичних форм допомоги, натомість в закордонних – на процесах професіоналізації соціальної роботи. Запропоновано рекомендації щодо викладання дисципліни, зокрема: розширення роботи з першоджерелами, посилення міжнародної перспективи, зв</em><em>’</em><em>язку з сучасною практикою, диверсифікації методів навчання та міждисциплінарної інтеграції.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332170 ТЕХНОЛОГІЇ МЕДІАЦІЇ ЯК НАПРЯМ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ 2025-06-09T15:14:31+03:00 Наталія Коляда koliada_n@ukr.net Віолетта Дубосару violettazagoruyko@gmail.com Тетяна Коляда tetianakoliada@ukr.net <p><em>У статті на основі аналізу теорії і практики охарактеризовано </em><em>особливості технології медіації як напряму професійної підготовки соціальних працівників. Авторами акцентовано на важливості </em><em>медіації як потужного інструменту зниження соціальної напруги в умовах війни, що сприяє налагодженню діалогу між різними соціальними групами, допомагає уникати ескалації конфліктів і підтримує соціальну згуртованість. Теоретично об</em><em>ґ</em><em>рунтовано, що для ефективного впровадження медіації в Україні необхідна комплексна робота держави, громадського сектору та міжнародних партнерів, спрямована на підготовку фахівців, популяризацію методів медіації та створення механізмів її застосування в кризових ситуаціях. Насамперед, підготовка </em><em>конкурентоспроможних фахівців з соціальної роботи, здатних професійно надавати&nbsp; соціальні послуги.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332171 ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО ВОЛОНТЕРСЬКОЇ РОБОТИ В УМОВАХ ВІЙНИ 2025-06-09T15:50:54+03:00 Марія Моторна mashamotorna@gmail.com <p><strong><em>Анотація. </em></strong><em>У статті аналізується підготовка майбутніх соціальних працівників до волонтерської діяльності в умовах воєнного стану. Наголошується на ролі волонтерства та необхідності адаптації навчальних програм. Визначено ключові компетенції: емоційну стійкість, кризове консультування, комунікацію. Окрему увагу приділено інтеграції практичного досвіду через тренінги та співпрацю з волонтерськими організаціями. Дослідження базується на експерименті серед 120 студентів трьох університетів, що дозволило оцінити ефективність тренінгів.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332172 СОЦІАЛЬНО-ПРАВОВА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ 2025-06-09T16:01:56+03:00 Олег Тарасюк o.tarasiuk@advanq.com <p><em>У статті здійснено аналіз соціально-правової складової підготовки майбутніх соціальних працівників як суб’єктів специфічної професійної соціальної діяльності з підтримки та захисту прав людини.</em></p> <p><em>Автором на основі аналізу стандартів вищої освіти, професійних стандартів, освітніх програм з соціальної роботи, що реалізуються в різних закладах вищої освіти України за всіма рівнями вищої освіти виокремлено особливості та перспективи щодо удосконалення підготовки майбутніх соціальних працівників до соціально-правового захисту особистості.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/332279 СИЛА ДОСЛІДЖЕНЬ: ТРАНСФОРМАЦІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ ЧЕРЕЗ НОВІ ПІДХОДИ (РЕЦЕНЗІЯ НА КНИГУ Т. СЕМИГІНОЇ «СПРИЯЮЧИ ЗМІНАМ: ДОСЛІДЖЕННЯ В СОЦІАЛЬНІЙ РОБОТІ») 2025-06-10T16:19:26+03:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net <p><em>Книжка Т.&nbsp;Семигіної «Сприяючи змінам: дослідження в соціальній роботі» (Таллінн:Teadmus, 2025) може слугувати своєрідним дороговказом для фахівців, які прагнуть здійснювати якісні та ефективні дослідження. Авторка розглядає широкий спектр питань – від етичних засад до конкретних стратегій та методів. Книга написана доступно та цікаво, з використанням авторського голосу та історій з власного досвіду. Це робить її не просто теоретичним посібником, а й живим, емоційно насиченим матеріалом.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/330614 СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ М’ЯКИХ НАВИЧОК ШЛЯХОМ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНОГО ТА ЕТИЧНОГО НАВЧАННЯ (СЕЕН) 2025-05-23T11:30:05+03:00 Ірина Албул albul1977@gmail.com Вікторія Ісаченко viki.isahenko@gmail.com Світлана Роєнко s.o.roienko@udpu.edu.ua <p><em>У статті висвітлено соціально-педагогічні умови формування м’яких навичок шляхом соціально-емоційного та етичного навчання. Встановлено, що формування соціальних (м’яких) навичок набуває актуальності з огляду на&nbsp; запити цивілізованого світу, обумовлюється викликами сучасності, регламентується українськими та європейськими векторами розвитку освіти та суспільства загалом. Доведено, що соціальній залученості та благополуччю учнівства сприяє впровадження програм соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН), інтегрованих у моделі емпатійного освітнього середовища, яке забезпечить особистісну орієнтацію у атмосфері доброти, співпереживання та уваги до усіх суб’єктів освітнього процесу; відсутність емоційно-травмувальних ситуацій; високу включеність усіх суб’єктів освітнього процесу в соціально-активну діяльність школи і громади; командну роботу серед учнів та організацію співпраці дітей і батьків.</em></p> <p>&nbsp;</p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/330863 ПРАВОВІ НОРМИ ТА ЕТИЧНІ ДИЛЕМИ У ПРАКТИЦІ КОНСУЛЬТАТИВНОЇ РОБОТИ ФАХІВЦІВ ДОПОМАГАЮЧИХ ПРОФЕСІЙ 2025-05-26T12:21:56+03:00 Галина Бондаренко bondarenkohv@gmail.com Юлія Клименко klymenkoudpu@gmail.com Світлана Роєнко s.o.roienko@udpu.edu.ua <p>У статті здійснено аналіз професійних колізій етичного і правового характеру у діяльності <br>фахівців допомогаючих професій. Зокрема, зазначається, що допоміжні практики є вкрай <br>важливими для гармонійного розвитку людини та суспільства. <br>Наголошується на важливості вітчизняного консультування, де базові принципи <br>співвіднесено із традиційними духовно-моральними цінностями. За традиційною етикою <br>допомоги є ідеали щасливого і здорового життя, повноцінного буття і цінності людини, <br>ідеали гармонії і спільного розвитку людини і суспільства.</p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/330869 МОНІТОРИНГ ШЛЯХІВ АКТИВІЗАЦІЇ КЛІЄНТІВ СОЦІАЛЬНИХ СЛУЖБ У ТЕРИТОРІАЛЬНІЙ ГРОМАДІ В УМОВАХ ВІЙНИ 2025-05-26T12:48:20+03:00 Тетяна Гордєєва t_hordieieva@ukr.net Ірина Єнгаличева ira2100@gmail.com <p>У статті досліджено шляхи активізації клієнтів соціальних служб у територіальних <br>громадах Черкаського регіону в умовах війни. Увага акцентується на соціальних і <br>психологічних викликах, з якими стикаються клієнти, зокрема втрата соціальних зв’язків, <br>емоційна нестабільність, депресія, посттравматичний стресовий розлад (ПТСР) та <br>соціальна ізоляція. Наголошено, що традиційні методи соціальної роботи є недостатніми, <br>тому необхідним є застосування персоналізованих консультацій, групових форм роботи та <br>ресурсно-орієнтованого підходу. Обґрунтовано показники та критерії моніторингу шляхів <br>активізації клієнтів соціальних службу територіальній громаді в умовах війни.</p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/330876 СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА ДІАГНОСТИКА, РЕАБІЛІТАЦІЯ ТА КОРЕКЦІЯ ОСОБИСТОСТІ У КРИЗОВИХ ЖИТТЄВИХ СИТУАЦІЯХ 2025-05-26T13:22:28+03:00 Юлія Клименко klymenkoudpu@gmail.com <p>У статті на основі теоретичного аналізу визначено особливості соціально-психологічної<br>діагностики, реабілітації та корекція особистості у кризових життєвих ситуаціях. <br>Встановлено, що соціально-психологічна діагностика, а згодом й реабілітації та корекція <br>особистості у кризових життєвих ситуаціях має бути спрямована на аналіз наявних у <br>особистості ресурсів подолання стресових ситуацій, розвиток навичок стресменеджменту, вмінь планувати своє найближче та віддалене майбутнє (зокрема навчання <br>способам організації власного життєвого часу і простору).</p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/330877 СОЦІАЛЬНЕ ПРОГНОЗУВАННЯ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ 2025-05-26T13:32:45+03:00 Олена Коломієць kolomiietsolena@gmail.com Тетяна Демиденко demydenkota@gmail.com <p>У статті обґрунтовані особливості технології соціального прогнозування у соціальної <br>роботи. Охарактеризовано рівні її застосування: макро-, мезо- та мікро; зміст етапів <br>технології соціального прогнозування у громаді: аналітичного, порівняльного, експертного <br>та моделюючого. Обґрунтована необхідність володіння фахівцями соціальної роботи <br>прогностичною компетентністю для ефективного прогнозування та професійної <br>діяльності</p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/330881 ОСОБЛИВОСТІ ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВЕТЕРАНІВ ВІЙНИ В УКРАЇНІ 2025-05-26T13:49:02+03:00 Ольга Матрос oljmatros@gmail.com <p>Стаття присвячена висвітленню особливостей пенсійного забезпечення ветеранів війни в <br>Україні, в якій акцентовано увагу на соціально-економічні аспекти та правові гарантії. <br>Аналізуються нормативно-правові акти, що регулюють пенсійні виплати для <br>військовослужбовців, а також зміни в пенсійному законодавстві, спрямовані на покращення <br>умов життя ветеранів. Особлива увага приділяється проблемам адаптації ветеранів до <br>цивільного життя, доступу до медичних та соціальних послуг, а також впливу військової <br>служби на пенсійну спроможність.</p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/330984 КОРПОРАТИВНА КУЛЬТУРА ПІДПРИЄМСТВА 2025-05-27T14:11:24+03:00 Лілія Моргай morgai.liliya@gmail.com <p><em>У статті висвітлені особливості корпоративної культури підприємства. Встановлено, що розробкою корпоративної культури підприємства, організації чи установи займається керівник. Зазначено, що соціальний працівник відіграє важливу роль та сприяє формуванню підтримуючого, відкритого та приємного середовища, яке враховує потреби та інтереси кожного працівника. Висвітлено мету, завдання та функції корпоративної культури підприємства. Подана характеристика п’яти видів корпоративної культури. Встановлено, що успішна корпоративна культура є стратегічним активом підприємства, який забезпечує його конкурентоспроможність та ефективний розвиток у динамічних умовах ринку.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/330987 СОЦІАЛЬНИЙ ГУВЕРНЕР ЯК ФАСИЛІТАТОР У ПІДТРИМЦІ СІМ’Ї ДИТИНИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ 2025-05-27T14:26:53+03:00 Вікторія Полєхіна polehina.v@gmail.com <p><em>У статті розглядається роль соціального гувернера у роботі з сім’єю дитини з особливими освітніми потребами як ключової фігури для забезпечення та сприяння оптимізації процесу навчання, виховання й соціалізації дитини. Аналізується значення фасилітації у сімейному середовищі щодо формування сприятливого освітнього простору для дитини. Обґрунтовано концепцію соціального гувернера як фасилітатора. З’ясовано, що діяльність соціального гувернера сприяє підвищенню рівня батьківської компетентності, усуненню психологічних бар’єрів щодо виховання та навчання дитини з особливими освітніми потребами, сімейне середовище, соціально-педагогічний супровід, професійне втручання. </em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/330989 СУТНІСТЬ ФЕНОМЕНА «ІНТЕРНЕТ-ЗАЛЕЖНІСТЬ» ПІДЛІТКІВ ТА ЗМІСТ ПОНЯТТЯ, ЩО ЙОГО ПОЗНАЧАЄ 2025-05-27T14:36:23+03:00 Гліб Усенко usenko.gleb@ukr.net <p><em>Стаття присвячена аналізу сутності феномена та поняття «Інтернет-залежність» у підлітків. Розглянуто різні підходи до визначення понять «залежність» та «Інтернет-залежність». Аналіз проведено за допомогою таких методів дослідження, як узагальнення та порівняння. Виділено сутність Інтернет-адикції та причини проводження підлітками свого часу в Інтернеті, незважаючи на шкідливі наслідки для їх фізичного, психічного та емоційного здоров’я, що стає загрозою для здатності щодо самоорганізації підлітка у дорослому житті.</em></p> 2025-04-29T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2025