http://srso.udpu.edu.ua/issue/feed Соціальна робота та соціальна освіта 2023-12-23T20:23:20+02:00 Варивода Юлія Юріївна pesotskaya2017@gmail.com Open Journal Systems <h2>Збірник внесено до <strong style="color: red;">Категорії "Б" </strong>Переліку наукових фахових видань України, в яких можуть публікуватися результати дисертаційних робіт на здобуття наукових ступенів доктора і кандидата наук (педагогічна галузь знань, спеціальності: 011, 015, 016, 231). Наказ МОН України від 26.11.2020 № 1471.</h2> <p><strong>Засновник</strong>: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</p> <p><strong>Реєстраційне свідоцтво:</strong> КВ № 23260-13100Р від 04.04.2018 р.</p> <p>Журнал має загальнодержавну сферу розповсюдження.</p> <p><strong>Мови видання:</strong> українська, англійська.</p> <p><strong>Періодичність:</strong> двічі на рік.</p> <p><strong><em>Журнал "Соціальна робота та соціальна освіта"</em></strong> зареєстрований, реферується та індексується у наступних наукометричних базах даних, пошукових системах та репозитаріях:</p> <ul> <li> <p><a href="https://portal.issn.org/resource/ISSN/2618-0715" target="_blank" rel="noopener">ISSN International Centre, м. Париж;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://search.crossref.org/?q=2618-0715" target="_blank" rel="noopener">CrossRef;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://scholar.google.com.ua/citations?hl=ru&amp;user=Ur4dQisAAAAJ&amp;view_op=list_works" target="_blank" rel="noopener">Google Scholar;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://journals.indexcopernicus.com/search/details?id=65321" target="_blank" rel="noopener">Index Copernicus;</a></p> </li> <li> <p><a href="https://www.worldcat.org/search?q=2618-0715&amp;qt=results_page" target="_blank" rel="noopener">WorldCat (США);</a></p> </li> <li> <p><a href="http://journals.uran.ua/search/category/253" target="_blank" rel="noopener">Українська науково-освітня мережа УРАН;</a></p> </li> <li> <p><a href="http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis64r_81/cgiirbis_64.exe" target="_blank" rel="noopener">Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського;</a></p> </li> <!-- <li> <p> <a href="" target="_blank">Реферативна база даних «Україніка наукова»;</a></p></li> --> <li> <p><a href="https://www.base-search.net/Search/Results?lookfor=2618-0715&amp;type=all&amp;page=3&amp;l=en&amp;oaboost=1&amp;refid=dcpageen" target="_blank" rel="noopener">Bielefeld Academic Search Engine (BASE).</a></p> </li> </ul> <p><strong>Основні напрями діяльності:</strong></p> <ul> <li>публікація праць вітчизняних та зарубіжних науковців;</li> <li>інформування громадськості про наукові форуми та результати наукових досліджень у галузі соціальної роботи.</li> </ul> <p><strong>До друку приймаються статті:</strong> докторів наук, кандидатів наук, молодих науковців (ад’юнктів, аспірантів, здобувачів наукових ступенів), а також інших осіб, які мають вищу освіту та займаються науковою діяльністю.</p> <p><strong>Редакція залишає за собою право на рецензування, редагування, скорочення і відхилення статей.</strong></p> <p><strong>Адреса редакції:</strong></p> <ul> <li><a href="https://www.google.com/maps/place/%D0%A3%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82+%D1%96%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%96+%D0%9F%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B0+%D0%A2%D0%B8%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8+%E2%84%96+1+(%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9+%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%BF%D1%83%D1%81)/@48.7492237,30.2236836,19z/data=!4m5!3m4!1s0x40d20da45f3b0c03:0x75d7cea5a8f4d893!8m2!3d48.7492632!4d30.2242892">20300, м. Умань, вул. Садова, 2</a></li> <li><a href="https://udpu.edu.ua/">Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини.</a></li> <li>Тел.: +38 (067)-288-34-07 (Коляда Наталія Миколаївна); +38 (096)-360-46-50 (Варивода Юлія Юріївна).</li> <li>Email: <a href="http://srso.udpu.edu.ua/management/settings/soc_rob_osv.udpu@ukr.net">srso@udpu.edu.ua</a></li> </ul> http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291930 ПЕДАГОГІЧНЕ КРАЄЗНАВСТВО КРІЗЬ ПРИЗМУ ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНИХ ЯВИЩ ТА ПРОЦЕСІВ В УКРАЇНІ 2023-11-30T11:11:57+02:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net Наталія Коляда koliada_n@ukr.net Наталія Левченко n.levchenkod@gmail.com <p>Під час конференції учасниками було обговорено актуальні питання розвитку <br>педагогічного краєзнавства крізь призму історико-культурних явищ та процесів в Україні: <br>становлення та розвиток педагогічного краєзнавства в Україні: міждисциплінарний аспект <br>наукових досліджень; освіта, шкільництво і педагогічна думка: історія та сучасність; історикокультурний компонент підготовки здобувачів вищої освіти; педагогічне краєзнавство у персоналіях: від витоків до сучасності.<br>За результатами конференції схвалено резолюцію та укладено збірник тез доповідей <br>«Педагогічне краєзнавство крізь призму історико-культурних явищ та процесів в Україні».</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291926 БІБЛІОГРАФІЧНИЙ ПОКАЖЧИК НАУКОВИХ ПРАЦЬ З РЕАБІЛІТАЦІЇ 2023-11-30T10:48:21+02:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net <p>Автором запропоновано бібліографічний покажчик наукових праць з реабілітації, які умовно <br>поділено за такими тематичними напрямами: реабілітація від наслідків на аварії ЧАЕС; <br>діяльність реабілітаційних центрів; різні види реабілітації; реабілітація учасників бойових <br>дій; реабілітація дітей та молоді; природотерапія; реабілітація людей з інвалідністю; інклюзивний туризм.<br>Покажчик стане у нагоді науковцям, викладачам закладів вищої освіти, студентам, <br>магістрантам, аспірантам, фахівцям-практикам у сфері реабілітації, органам місцевого <br>самоврядування, громадським організаціям та всім, хто цікавиться сферою реабілітації</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291928 ДИТЯЧИЙ БУДИНОК ЯК ОСЕРЕДОК СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ 2023-11-30T10:56:35+02:00 Галина Бондаренко bondarenkohv@gmail.com <p>У статті представлено публікацію Пустового С. М., директора М.-Пустинського <br>спеціального дитячого закладу Київської області. Автором охарактеризовано організаційну <br>роботу педагогічного колективу дитячого будинку щодо покращення успішності вихованців. <br>Проаналізовано форми роботи з учнями. Описано навчально-виховну роботу, до якої <br>залучались вихованці протягом навчального року. З’ясовано, що спільна робота вихователів <br>дитячого будинку та вчителів школи дала можливість вихователям організувати <br>своєчасну допомогу дітям у навчанні.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291898 ТВОРЧО-РОЗВИВАЛЬНІ ТА КОРЕКЦІЙНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНІ МОЖЛИВОСТІ КАЗКИ В РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 2023-11-30T05:28:30+02:00 Ірина Демченко demchenko.i@nubip.edu.ua Світлана Слюсарук-Літвін admin8@vvpc.com.ua <p>У статті розкрито творчо-розвивальні та корекційно-реабілітаційні можливості казки в <br>роботі з дітьми дошкільного віку. На основі використання казки у навчально-виховному <br>процесі закладів дошкільної освіти, автори виокремили її творчо-розвивальні функції, які <br>полягають у формуванні загальних (пізнавальних, інтелектуальних, мовленнєвих, рухових <br>та ін.) та спеціальних (художніх, лінгвістичних, спортивних, математичних та ін.) <br>здібностей, а також особистісних якостей (чуйність, спостережливість, емоційність, <br>сміливість і яскравість уяви та фантазії, інтуїція тощо), які збагачуються у різних видах <br>конструктивної діяльності, результати якої характеризуються новизною та <br>оригінальністю. У статті визначено корекційно-реабілітаційний потенціал казок, які є <br>відображенням внутрішнього світу дитини, пізнання складних явищ і почуттів, <br>ідентифікації емоційного стану з казковим персонажем; усвідомлення проблем і бачення <br>шляхів їх вирішення; оволодіння конструктивними формами розв’язання конфліктів та зміни поведінки, навичками соціальної комунікації та засвоєння моральних норм і цінностей.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291899 ФЕНОМЕНОЛОГІЯ ПРОЄКТНОЇ КУЛЬТУРИ ПЕДАГОГА 2023-11-30T05:42:59+02:00 Володимир Козленко volodymyrkоzlenko@ukr.net <p>У статті розглянуто роль інтеграційно-аксіологічного підходу щодо формування проєктної <br>культури педагога; гуманістична освітня парадигма педагогічної діяльності розглядається як основа її формування; визначені функції, критерії, рівні проєктної культури; <br>представлена модель формування проєктної культури майбутнього педагога в процесі його <br>професійної підготовки</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291901 ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В УКРАЇНСЬКІЙ СЕЛЯНСЬКІЙ РОДИНІ ХЕРСОНСЬКОЇ ГУБЕРНІЇ ХІХ – ХХ СТОЛІТТЯ: ІСТОРІОГРАФІЧНИЙ АСПЕКТ 2023-11-30T05:58:03+02:00 Тетяна Кочубей udpu_tania@ukr.net <p>Здійснено історіографічний огляд досліджень науковцями проблеми виховання дітей в <br>українській селянській родині Херсонської губернії в період ХІХ – ХХ ст. Метою дослідження є <br>історіографічний огляд виховання дітей в українській селянській родині та висвітленні <br>особливостей їхнього виховання. Застосовано метод аналізу, узагальнення, історикогенетичний, історико-порівняльний та історіографічний методи.<br>Встановлено, що вченими обгрунтовано систему українських ідеалів та життєвих <br>орієнтирів українського селянина, основоположні засади сімейного виховання, розкрито дитячий досвід здобуття трудових навичок, характерні риси та завдання статевовікового виховання, спільні та відмінні риси виховання дітей у селянських та робітничих сімʼях, особливості життєдіяльності робітничої сім’ї</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291902 ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ПЕДАГОГІЧНОМУ КОЛЕДЖІ 2023-11-30T06:11:47+02:00 Олександр Кучай kuchay@ukr.net Олена Біда tetyanna@ukr.net Тетяна Кучай tetyanna@ukr.net <p>У статті розглядається професійна підготовка організації майбутніх учителів <br>початкових класів у педагогічному коледжі. Дійовою фігурою будови неперервної професійної <br>підготовки майбутніх учителів початкових класів є педагогічний коледж. Окресленні <br>основні показники професійної підготовки в педагогічному коледжі. Висвітлено умови для <br>успішного здійснення професійної підготовки студентів у педагогічному коледжі. Виділено <br>три основних компоненти в освітньому колі педагогічного коледжу.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291906 ЗНАЧЕННЯ ОРГАНІЗОВАНОГО ДОЗВІЛЛЯ ДЛЯ ПРОЦЕСУ СОЦІАЛІЗАЦІЇ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ 2023-11-30T08:14:24+02:00 Ніна Останіна 3777nina@gmail.com <p>Автор статті висвітлює та аналізує проблему значимості організованого дозвілля, <br>організованої дозвіллєвої діяльності в розвитку соціальної активності та розкритті <br>творчого потенціалу особистості дитини з інвалідністю. Визначена мета статті та <br>погляди представників наукової дослідницької школи щодо значимості ролі дозвілля в <br>житті дитини, у пристосуванні дітей до нового оточення через включення у дозвіллєву <br>діяльність і спілкування за інтересами.<br>У статті розкриваються особливості соціальної роботи з дітьми з інвалідністю засобами <br>дозвіллєвої діяльності, акцентовано увагу на виховному та рекреаційному потенціалах <br>дозвіллєвого спілкування. Визначена роль дозвіллєвої сфери у соціалізації дітей з <br>інвалідністю, яка будується на принципах врахування та задоволення інтересів відвідувачів <br>закладів дозвіллєвого відпочинку. <br>Зазначений позитивний чинник дозвілля як складової вільного часу, який захоплює дитину <br>позитивними можливостями та властивою їм пізнавальною діяльністью різноманітних <br>занять, що сприяє розвитку особистості дитини та її вільному входженні у суспільство. <br>Дозвілля розкривається як чинник, за допомогою якого можуть відновлюватися фізичні, <br>розумові і психічні сили дитини, яка має ускладення зі станом здоров’я.<br>Визначено, що дозвілля, дозвіллєва діяльність є одним з істотних ресурсів оптимізації <br>соціальної активності дітей з інвалідністю, дозвілля має здатність стимулювати процес <br>їхньої соціалізації, інкультурації і самореалізації; дозвіллєва діяльність створює умови для реалізації інтересів і потреб дітей, розвитку їхньої активності, творчої ініціативності, сприяє формуванню бажання пошуку ними нових ціннісних орієнтирів шляхом вільного вибору видів діяльності у сфері дозвілля.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291911 ТЕОРЕТИКО-ПРИКЛАДНІ ЗАСАДИ РЕСОЦІАЛІЗАЦІЇ НЕПОВНОЛІТНІХ ЗАСУДЖЕНИХ У ВИПРАВНИХ КОЛОНІЯХ УКРАЇНИ 2023-11-30T08:44:46+02:00 Оксана Петренко oksana.petrenko@rshu.edu.ua Інна Петренко inna.petrenko@rshu.edu.ua Світлана Бричок brychok.zd@gmail.com <p>У статті визначено й схарактеризовано теоретико-прикладні засади ресоціалізації <br>неповнолітніх засуджених у сучасних виправних установах. Здійснено ґрунтовний аналіз <br>понятійно-категорійного апарату, розкрито сутність поняття ресоціалізації <br>неповнолітніх засуджених у сучасній педагогічній теорії і практиці діяльності <br>пенітенціарних закладів. Проаналізовано загальновизнану класифікацію форм організації <br>виховної роботи з неповнолітніми засудженими за суб’єктом, на який спрямований виховний <br>вплив, а саме: індивідуальні, групові та масові форми. Також схарактеризовано сутність <br>методів виправлення неповнолітніх засуджених, а саме: формування і корекція свідомості; <br>формування і корекція позитивного досвіду поведінки і діяльності; додаткова мотивація та <br>стимулювання позитивної поведінки; моніторинг результатів виховання. Визначено <br>процеси організації і здійснення правового, трудового, морально-етичного, художньоестетичного, фізичного, санітарно-гігієнічного, релігійного виховання та соціально-виховної роботи з неповнолітніми засудженими</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291912 РОЛЬ МУЗЕЇВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ 2023-11-30T09:06:43+02:00 Валентина Федяєва valentina.fediaieva@gmail.com <p>У статті розкрито роль музеїв закладів вищої освіти як самобутнього науково-освітнього <br>простору в системі професійної підготовки. Автором висвітлено діяльність Музею історії<br>Херсонського державного університету – структурного підрозділу, де проводяться <br>навчальні заняття, дослідницькі проекти, засідання наукових шкіл, йде науковий пошук <br>щодо дослідження нових невідомих сторінок, вивчення історії кожного факультету.<br>З’ясовано, що музеї закладів освіти – це самобутній науково-освітній простір, що розширює можливості якісної професійної підготовки майбутніх фахівців із використанням сучасних <br>інформаційних технологій</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291916 ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 2023-11-30T09:19:28+02:00 Тетяна Філімонова tatiana.filimonova15@gmail.com <p>У статті висвітлено проблему патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку. <br>Проаналізовано нормативно-правові документи з патріотичного виховання дітей <br>старшого дошкільного віку. Розкрито поняття «патріотизм» і «патріотичне виховання».<br>З’ясовано, що проблема виховання патріотизму є надзвичайно складною через свою інтегративну функцію і тому однаково значуща для всіх ступенів виховання, починаючи з дошкільного. Патріотичні почуття не виникають самі по собі, вони є результатом <br>тривалого виховного впливу на людину.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291922 УНІВЕРСАЛЬНІ ОСВІТЯНСЬКІ ЕКЗИСТЕНЦІАЛИ ПАУЛО ФРЕЙРЕ: МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ 2023-11-30T10:23:38+02:00 Олександра Шинкарук aleksandra.shyn5@gmail.com <p>Питання формування академічної доброчесності є надзвичайно актуальним в контексті <br>інтеграції вітчизняної системи освіти в європейський освітній простір. Проте, проблемі <br>методологічних засад цього процесу достатньої уваги у вітчизняній науковій літературі не <br>приділено. Однією з важливих педагогічних теорій, на яку варто спиратись для <br>обґрунтування теоретичного фундаменту культивування цінностей академічної <br>доброчесності, є критична педагогіка бразильського педагога Пауло Фрейре. Саме тому <br>метою даної статті є аналіз педагогічної теорії Пауло Фрейре як методологічного базису <br>формування академічної доброчесності учасників освітнього процесу. Аналіз педагогічних <br>ідей Пауло Фрейре в контексті критичної педагогіки свідчить, що благородною і найвищою <br>метою освіти є звільнення людини від несправедливості. Критична освіта повинна <br>сформувати критичну свідомість, яка постійно запитує і сумнівається, яка <br>саморозвивається і спонукає до вдосконалення інших. Носії такої свідомості здатні до <br>перетворення соціальної реальності, спроможні протистояти маніпулятивним <br>практикам, а важливим завданням освітнього процесу є формування особистості, здатної <br>здобувати і продукувати нове знання. Таку особистість можна виховувати лише на засадах <br>поваги, довіри, гуманності, суб’єктності, діалогічності та співтворчості, застосовуючи <br>технології проблемного та особистісно-орієнтованого навчання. Молоді люди із <br>розвинутим критичним мисленням, креативні, допитливі, які будують свою діяльність на <br>продукуванні нового заради покращення життя людей та спираються на принципи довіри і справедливості, – з великою долею ймовірності будуть дотримуватися принципів, норм і правил доброчесності, передусім – академічної, оскільки навчання є провідним видом діяльності для учнівської і студентської молоді.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/294352 ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДТРИМКИ ДІТЯМ ТА МОЛОДІ У ВІДДАЛЕНОМУ ДОСТУПІ 2023-12-23T20:23:20+02:00 Сергій Петренко serhii.petrenko@rshu.edu.ua <p>Наукова робота присвячена дослідженню стану інформаційно-цифрових технологій для <br>надання соціально-психологічної допомоги дітям та молоді у віддаленому доступі. Мета <br>статті – виявити соціально-психологічний потенціал інформаційно-комунікаційних <br>технологій щодо підтримки дітей та молоді у віддаленому режимі, визначити наявні <br>ресурси для соціальних педагогів, психологів, батьків тощо. Досліджено, що новим викликом <br>і водночас життєвою необхідністю є процеси цифровізації усіх сфер життєдіяльності, в <br>тому числі соціально-психологічної сфери. Описано складові соціально-психологічної <br>допомоги. З’ясовано, що під час воєнного стану дистанційні школи надають безоплатний<br>доступ до навчання; командою Міністерства освіти і науки України підготовлено перелік<br>шкіл і організацій, які можуть допомогти дітям дітям та молоді у віддаленому доступі</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/294343 ДОСЛІДЖЕННЯ ПИТАНЬ ЦИФРОВІЗАЦІЇ СОЦІАЛЬНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ В УКРАЇНІ 2023-12-23T19:29:00+02:00 Назар Салата nazarsalata@gmail.com <p>Наукова робота присвячена дослідженню стану проблем, які виникають при наданні<br>соціальних послуг в електронній формі. Проаналізовано наукові думки з даного питання. <br>Підтверджена практична корисність застосунку Дія. Кількість користувачів сервісу Дії <br>щомісяця стрімко зростає, що є свідченням набуття та вдосконалення цифрових навичок<br>населенням. Встановлено, що соціальні працівники довели свою важливість і доцільність як <br>фахівців поряд із військовими, медиками, педагогами, психологами. Досліджено, що новим <br>викликом і водночас життєвою необхідністю є процеси цифровізації усіх сфер <br>життєдіяльності, в тому числі соціальної сфери.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/294344 ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ВРАЗЛИВИМ КАТЕГОРІЯМ ГРОМАДЯН 2023-12-23T19:43:23+02:00 Галина ТКАЧУК tkachuk.g.v@udpu.edu.ua Марина МІЩЕНКО mishch.marina@gmail.com Вікторія Ісаченко viki.isachenko@gmail.com <p>Наукова робота присвячена дослідженню стану інформаційно-цифрових технологій для <br>забезпечення соціально-психологічної допомоги вразливим категоріям громадян.<br>Досліджено, що новим викликом і водночас життєвою необхідністю є процеси цифровізації <br>усіх сфер життєдіяльності, в тому числі соціально-психологічної сфери. Описано складові <br>соціально-психологічної допомоги. Зясовано, що під час воєнного стану дистанційні школи<br>надають безоплатний доступ до навчання; командою Міністерства освіти і науки України<br>підготовлено перелік шкіл і організацій, які можуть допомогти дітям і сім’ям.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291676 ПОЗИТИВНИЙ ДОСВІД ПОСТТРАВМАТИЧНОГО ЗРОСТАННЯ В ОРГАНІЗАЦІЇ ВОЛОНТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 2023-11-27T18:56:19+02:00 Інесса Візнюк іnnavisnjuk@gmail.com Сергій Долинний dolynnyis@gmail.com Марина Сорочан marinasorochan@ukr.net Олексій Марцев martsev.aleksey@gmail.com <p>Статтю присвячено вивченню взаємозв’язку посттравматичного зростання й <br>життєстійкості особистості в організації волонтерської діяльності. Здійснено <br>теоретичне узагальнення підходів до проблеми посттравматичного зростання волонтерів <br>у контексті формування позитивного досвіду та виявлено їх рівень психосоматичного <br>здоров’я в умовах війни. Проаналізовано потенційний ризик їх виникнення. Встановлено, що <br>збереження психосоматичного здоров’я залежить від фізіологічних, особистісних і <br>соціальних показників життєстійкості.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291832 ГЕНДЕРНА РІВНІСТЬ В УКРАЇНІ: АНАЛІЗ НОРМАТИВНОПРАВОВОЇ БАЗ 2023-11-29T13:20:58+02:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net Алла Войтовська alla.voytovskaya@gmail.com <p>У статті висвітлено розвиток гендерного законодавства. Метою є проаналізувати <br>законодавчі засади, підгрунтя проблеми гендерної рівності. Охарактеризувано процес <br>гендерного законодавства. Виокремлено проблеми практичної реалізації законодавства про <br>гендерну рівність. Наголошено про важливість досягнення гендерної рівності яка має <br>стати ознакою демократичності нашого суспільства. Перспективою для подальших <br>досліджень є вивчення зарубіжного досвіду щодо гендерної освіти у ЗВО.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291840 СОЦІАЛЬНА РОБОТА З ПРОБЛЕМНИМИ СІМ’ЯМИ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ 2023-11-29T13:58:29+02:00 Ірина Гайдамашко irahaid@ukr.net Вікторія Полєхіна polehina.v@gmail.com <p>У статті розкрито особливості соціальної роботи з проблемними сім’ями, виходячи із <br>реалій сьогодення. Для розкриття мети дослідження використано методи теоретичного <br>аналізу, опису, порівняння, систематизації та узагальнення. Автором статті розглянуто <br>основні аспекти становлення проблемних сімей у суспільстві та висвітлено законодавчі <br>засади соціального захисту таких цільових груп. За результатами проведеного дослідження <br>визначено, що з метою покращення напрямків соціальної роботи з проблемними сім’ями в <br>умовах сьогодення передбачено спрощення процесу надання соціальних послуг, а також <br>посилену взаємодію фахівців соціального захисту з благодійними організаціями, <br>благодійними фондами, об’єднаннями громадян та представниками соціально <br>відповідальних компаній. У статті виявлено, що важливим напрямком соціальної роботи з <br>проблемними сім’ями в умовах війни є соціальний супровід таких сімей</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291847 ТРАДИЦІЙНІ ТА ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ АРТ-ТЕРАПІЇ В РЕАБІЛІТАЦІЇ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ 2023-11-29T14:52:48+02:00 Інна Гончар gigonchar@gmail.com <p>Стаття присвячена темі, актуальність якої зумовлена збільшеним попитом на <br>реабілітацію, особливо дітей з інвалідністю, пошуком інноваційних технологій цього <br>процесу. Встановлено, що інвалідність ускладнює соціалізацію дитини, вибудову її <br>соціальних зв’язків та потребує впровадження реабілітаційних технологій. У дослідженні <br>представлено основні аспекти арт-терапії, схарактеризовано традиційні методи арттерапії (музикотерапія, ізотерпапія, лялькотерапія та ін.) та інноваційні (віртуальна <br>реальність, доповнена реальність та ін.), запропоновано арт-терапевтичну технологію <br>реабілітації дітей з інвалідністю.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291851 ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПРАВОВІ ФОРМИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ 2023-11-29T15:15:01+02:00 Олена Іванова ivanovahuup@gmail.com <p>Метою статті є аналіз організаційно-правових форм соціального забезпечення в Україні з <br>метою виявлення сильних та слабких сторін, ідентифікація ключових викликів та <br>можливостей для вдосконалення системи підтримки населення. При написанні статті <br>було використано наступні методи: пошуковий по науковій літературі із аналізом <br>знайденого матеріалу, класифікація, з’ясування причинно-наслідкових зв’язків, <br>систематизація результатів наукових досліджень в окресленій проблематиці, аналіз <br>документації та результатів діяльності дослідників з проблеми проведеного дослідження. <br>Результати дослідження сприятимуть розумінню та аналізу сучасного стану системи <br>соціального забезпечення, а також нададуть підставу для формулювання рекомендацій <br>щодо вдосконалення організаційно-правових форм з метою забезпечення більш ефективної <br>та справедливої підтримки громадян.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291863 ОПТИМІЗАЦІЯ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО КЛІМАТУ КОЛЕКТИВУ В УМОВАХ ВІЙНИ 2023-11-29T16:26:00+02:00 Вікторія Ісаченко viki.isachenko@gmail.com <p>У статті розглянуто сучасні підходи до визначення поняття соціально-психологічний <br>клімат. Встановлено, що в умовах військового напруження соціально-психологічний стан <br>людини зазнає деструктивного впливу, що може супроводжуватися тривалими депресіями, <br>тривожними розладами, формуванням посттравматичного стресового синдрому. <br>Проаналізовано, основні підходи до визначення понять «вплив» та «інформаційний <br>соціальний вплив». <br>Встановлено, що інформаційний вплив може носити і маніпулятивний характер, що у свою <br>матиме відображення на ментальному, соціальному та психологічному благополуччю <br>українців.<br>Розкрито механізм впливу інформаційних маніпуляцій та визначено місце і роль <br>конструктивної комунікації у процесі протидії маніпулятивному впливу.<br>Охарактеризовано роль колективу та керівника у формуванні сприятливого соціально-психологічного клімату.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291867 ДИТЯЧИЙ БУДИНОК СІМЕЙНОГО ТИПУ В СИСТЕМІ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ПРАВ ДИТИНСТВА 2023-11-29T17:18:33+02:00 Наталія Коляда Koliada_n@ukr.net Тетяна Коляда tetianakoliada@ukr.net <p>У статті розкрито роль дитячого будинку сімейного типу в системі соціального захисту <br>прав дитинства.<br>Авторами узагальнено теоретичні аспекти у сфері захисту дитинства та <br>схарактеризовано практичний досвід державного та громадського сектору соціального <br>захисту щодо створення сімейних форм виховання. Зокрема, дитячих будинків сімейного <br>типу як альтернативної форми сімейного виховання, родинної соціалізації.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291869 СТРАТЕГІЯ БЕЗБАР’ЄРНОСТІ ДЛЯ РОЗВИТКУ ІНКЛЮЗИВНОГО ТУРИЗМУ В УКРАЇНІ 2023-11-29T17:34:49+02:00 Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net <p>У статті здійснено аналіз Плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної <br>стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року<br>(затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 372-р) <br>на предмет можливостей розвитку інклюзивного туризму. Узагальнено діяльність <br>Асоціації інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму, а також Центру соціальноосвітньої інтеграції та інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму «Без бар’єрів» Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291870 НОРМАТИВНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ ЩОДО ІНКЛЮЗІЇ ЗОВНІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ З УКРАЇНИ ШКОЛЯРІВ 2023-11-29T17:53:55+02:00 Роман Панченко roman.panchenko@udpu.edu.ua <p>У статті розглянуто важливість інклюзії та соціального захисту дітей, які втекли з <br>України до ЄС через повномасштабне вторгнення росії в Україну. У статті висвітлено <br>нормативне регулювання та ініціативи ЄС з метою забезпечити цій групі дітей доступ до <br>освіти та психосоціальної підтримки. Дослідженням наголошено на важливості включення <br>цих дітей у нове соціокультурне середовище та підтримку їхнього зв’язку з українською <br>культурою та мовою. Автором проаналізовано міжнародні стандарти, спрямовані на <br>забезпечення якісної освіти для переміщених дітей з України.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291873 НАСИЛЬСТВО НАД ЖІНКАМИ З БОКУ ІНТИМНИХ ПАРТНЕРІВ: СУТНІСТЬ ТА РІЗНОВИДИ 2023-11-29T18:11:15+02:00 Аліна Сарнацька alina.sarnatska@gmail.com Тетяна Семигіна semigina.tv@gmail.com <p>Ця стаття присвячена аналізу нормативних та теоретико-практичних аспектів сучасного <br>розуміння насильства над жінками з боку інтимних партнерів. Визначено ключові підходи <br>до визначення насильства над жінками, включаючи різновиди такого насильства та його <br>наслідки. Особлива увага приділяється аналізу чотирьох основних форм насильства: <br>фізичного, сексуального, психологічного та економічного, а також їхнім проявам та <br>взаємодії між собою. Наголошено на важливості ратифікації Стамбульської Конвенції і <br>виконання зобов'язань перед міжнародним співтовариством у галузі протидії насильству <br>над жінками.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291875 РОЗВИТОК СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ПРОБЛЕМАТИКИ ЯК ТЕНДЕНЦІЯ НАУКОВИХ ПОШУКІВ 2023-11-29T18:35:04+02:00 Ігор Фольварочний igor.folv@gmail.com <p>У статті досліджується актуальність соціально-педагогічної проблематики в сучасному <br>суспільстві та тенденції її розвитку як напрямку наукових пошуків. Розглядається <br>взаємозв’язок між соціальними та педагогічними аспектами досліджень, а також сучасні <br>підходи до розв’язання соціально-педагогічних проблем. Стаття присвячена комплексному <br>огляду сучасного стану соціальної роботи та соціальної освіти в Європі, США та Україні, <br>порівнянню підходів і практик у цих галузях, визначенню проблем і можливостей, з якими <br>вони стикаються, та обговоренню наслідків для майбутнього цих сфер. Методи <br>дослідження включають огляд досліджень з соціальної роботи та соціальної освіти в <br>Європі, США та Україні, аналіз даних з різних джерел та порівняльний підхід для порівняння <br>різних підходів і практик соціальної роботи та соціальної освіти.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291924 Рецензія на монографію «Підготовка майбутніх соціальних працівників до молодіжної роботи: теорія і практика» (2023) 2023-11-30T10:34:34+02:00 Оксана Петренко oksana.petrenko@rshu.edu.ua <p>Монографія «Підготовка майбутніх соціальних працівників до молодіжної роботи: теорія і <br>практика» (автор: Н. Левченко) підготовлена відповідно до наукових тем кафедри <br>соціальної педагогіки та соціальної роботи («Актуальні проблеми соціально-педагогічної <br>теорії та практики (реєстраційний номер 0111U007547)»; «Актуальні проблеми історико-педагогічного знання (реєстраційний номер 0111U009198)» та відповідно до напрямів <br>діяльності молодіжного центру «START» Уманського державного педагогічного <br>університету імені Павла Тичини.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291887 ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ ЗАСОБАМИ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СВІТЛІ СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ТА ЛІНГВОДИДАКТИЧНОГО НАУКОВИХ ПІДХОДІВ 2023-11-29T20:07:48+02:00 Віта Боса vitta.fabian2000@gmail.com <p>У статті обґрунтовано необхідність використання соціокультурного та <br>лінгводидактичного наукових підходів до проблеми формування професійної <br>компетентності майбутніх філологів засобами сучасних інформаційних технологій. Аналіз <br>педагогічного та лінгвістичного аспектів досліджуваної проблеми уможливив <br>виокремлення провідних системних характеристик професійної підготовки філологів в <br>університеті (сутність, склад, структура, функції, історія системи) та з’ясування прояву <br>системних характеристик досліджуваного явища в умовах університетського середовища <br>як системного об’єкта. Підкреслено необхідність введення соціокультурного компонента <br>(на нормативному, організаційному, технологічному й методичному рівні) до змісту <br>сучасних інформаційних технологій як такого, що вимагає сформованості належного рівня <br>соціокультурних знань від усіх суб’єктів організації навчального процесу у виші, що реалізує <br>відповідні освітні програми. <br>Співвіднесено використання провідних наукових підходів з освітнім середовищем ЗВО; <br>відзначено, що будь-яке освітнє середовище є за своєю сутністю середовищем <br>інформаційним та лінгводидактичним. Специфіка, тип і рівень зазначеної інформаційності <br>залежать від типу й рівня ЗВО, напряму підготовки фахівців тощо. Відзначено, що сучасні <br>інформаційні технології дозволяють створити особливе інформаційне середовище закладу <br>вищої освіти й відповідної освітньої програми завдяки залученню сучасної навчальної, <br>організаційної, технологічної, дидактичної, методичної інформації до всіх етапів і <br>компонентів. Представлено лінгводидактичні основи професійної підготовки майбутніх <br>філологів у світлі Загальноєвропейських рекомендацій з питань мовної освіти, а також <br>основні проблеми та чинники, що дозволяють реалізувати лінгводидактичний підхід до <br>формування професійної компетентності майбутніх філологів.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291889 ФОРМУВАННЯ ЛІДЕРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ У СТУДЕНТІВВОЛОНТЕРІВ: ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ 2023-11-29T20:36:51+02:00 Наталія Коляда Koliada_n@ukr.net Інна Гончар gigonchar@gmail.com Назарій Коляда koliadanazariy@ukr.net <p>У статті здійснено аналіз теоретичних підходів до проблеми формування лідерських <br>якостей студентської молоді засобами волонтерської діяльності.<br>Автором з’ясовано, що українські та зарубіжні дослідники виокремлюють низку актуальних <br>проблем, пов’язаних з формуванням лідера: формування соціальної компетентності лідера, <br>організатора об'єднання, який в ситуації неформального спілкування, використання <br>соціалізуючого потенціалу ввірених їм формувань доповнюють, розширюють і <br>поглиблюють життєвий досвід дитини, озброюючи її певними ціннісними орієнтирами, <br>тощо.<br>Перспективними напрямами подальших досліджень є вивчення інноваційних форм <br>волонтерської діяльності, спрямованих на формування та розвиток особистості у сучасних соціокультурних умовах.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291891 ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ ДО ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ 2023-11-29T20:51:08+02:00 Тетяна Кучай tetyanna@ukr.net Віталій Гончарук goncharuk424@ukr.net Тетяна Зорочкіна zvezdochcina@gmail.com <p>У статті розкривається проблема формування готовності майбутнього фахівця до <br>використання інформаційних технологій. Комп’ютери відкривають нові шляхи у розвитку <br>навичок мислення та вміння вирішувати професійні завдання при навчанні майбутніх <br>спеціалістів у ЗВО. Висвітлено основні напрями використання інформаційних технологій. <br>Визначено ефективність використання комп’ютера на різних етапах педагогічного процесу. <br>Застосування студентами засобів інформаційно-комп’ютерних технологій у ході <br>дослідження основ наук зараджує підвищенню ефективності освітнього процесу в галузі <br>оволодіння умінням самостійного накопичення та подання знань. Означено інформаційну складову готовності фахівця, що є сьогодні важливим компонентом визначення якості його підготовки.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291892 СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ КОМПОНЕНТ У ПІДГОТОВЦІ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ 2023-11-29T21:15:09+02:00 Олег Лозинський lviv-forum@ukr.net <p>30% компетентностей здобувачів вищої освіти (визначених стандартом за спеціальністю <br>231 «Соціальна робота») можливо формувати в процесі вивчення соціально-психологічних <br>навчальних дисциплін. У статті: проаналізовано соціально-психологічні навчальні <br>пропозиції українських ЗВО за спеціальністю 231; виявлено, що в ЗВО немає єдиної стратегії <br>щодо місця соціально-психологічних навчальних курсів для підготовки фахівців; <br>запропонувати структуру навчальних дисциплін соціально-психологічної тематики для цієї спеціальності, дотримуючись принципів системності, послідовності навчального процесу.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291894 СОЦІАЛЬНА РОБОТА У СФЕРІ БЕЗПЕКИ НАСЕЛЕННЯ 2023-11-29T21:58:20+02:00 Наталія Максимовська maksimovskayas8@gmail.com Анжела Поляничко anpolian1990@gmail.com Ігор Логовський marika_logovskay@ukr.net Тетяна Ващук tv10@meta.ua <p>В умовах повномасштабного вторгнення в Україну актуалізується надання оперативної <br>соціальної допомоги населенню, що зумовлює наукове обґрунтування безпекового напряму в <br>сучасній соціальній роботі. Особлива увага приділяється надзвичайним ситуаціям, в яких <br>соціальна робота має оперативно реагувати, виробляти технології соціального супроводу. <br>Теорія і практика соціальної роботи в сфері безпеки населення зумовлює необхідність <br>підготовки фахівця, який забезпечить ефективну соціальну підтримку та захист в умовах сучасних небезпек та загроз.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291895 КЛЮЧОВІ СОЦІАЛЬНІ ДЕТЕРМІНАНТИ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ІСТОРІЇ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФАХОВИХ ДИСЦИПЛІН 2023-11-29T22:27:54+02:00 Григорій Пустовіт h.pustovit@gmail.com Юрій Коняхін koniakhin@ukr.net <p>У статті схарактеризовано деякі ключові соціальні детермінанти процесу формування <br>професійних компетентностей майбутніх вчителів історії під час вивчення фахових <br>дисциплін, що забезпечує не лише розвиток їхніх інтелектуальних творчих здібностей, а й <br>сприяє постійній творчій та соціально активній взаємодії зі всіма суб’єктами освітнього <br>процесу закладу вищої педагогічної освіти. Такими соціальними детермінантами нами <br>визначено: формування соціальної компетентності майбутніх вчителів історії поряд з <br>процесами їхньої соціокультурної ідентифікації; актуалізація провідних рис творчої <br>особистості; вирішення проблеми професійної самооцінки майбутніх вчителів історії; їхній <br>саморозвиток у процесах здобуття педагогічної професії; сучасні заклади вищої педагогічної <br>освіти забезпечують рівні стартові можливості у здобутті якісної професійної освіти та <br>сприяють реалізації їхніх потенційних можливостей, творчих здібностей, інтересів і <br>потреб у процесах професійної підготовки під час вивчення фахових дисциплін.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291896 ЗМІСТ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ 2023-11-30T04:54:00+02:00 Антоніна Чичук toniabida@ukr.net Ільдіко Орос ildiko@kmf.uz.ua Олена Біда tetyanna@ukr.net <p>У статті зроблено теоретичний аналіз змісту здоров’язбережувальної компетентності <br>здобувачів вищої освіти; обґрунтовано доцільність застосування та виокремлено різні <br>підходи та змісту термінів. Змістове наповнення поняття представлено в вузькому і <br>широкому сенсі. Здоров’язбережувальна компетентність, що є ключовою у житті людини <br>потрактовано як визнання здоров’я людини найважливішою цінністю людського буття; <br>система цінностей, взаємозумовлених і взаємозв’язаних навичок, умінь, знань, рівня <br>фізичного стану здобувачів вищої освіти, що забезпечують високий рівень <br>здоров’язбережувальної діяльності здобувача вищої освіти. Виокремлено шляхи формування <br>здоров’язбережувальної компетентності у професійній підготовці майбутніх фахівців як <br>ключової. У формуванні здоров’язбережувальної компетентності, вихованні особистості <br>(фізично розвиненої, здорової), підготовці її до суспільно-корисної діяльності вагому роль <br>відіграє сім’я. Запропоновано завдання що забезпечать основні напрями виховної діяльності сім’ї.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291897 РОЗВИТОК МІЖОСОБИСТІСНОГО СПІЛКУВАННЯ В СИСТЕМІ SOFT SKILLS МОЛОДІ В УМОВАХ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2023-11-30T05:12:23+02:00 Наталія Коляда koliada_n@ukr.net Оксана Кравченко okskravchenko@ukr.net Наталія Левченко n.levchenkod@gmail.com <p>У статті розкрито соціально-психологічні особливості розвитку міжособистісного <br>спілкування в системі soft-skills молоді в умовах неформальної освіти. Узагальнено основні <br>поняття наукового дослідження «міжособистісне спілкування», «soft skills», «соціалізація <br>особистості», «неформальна освіта». Представлено основні форми неформальної освіти, <br>які спрямовані на формування соціальних навичок (soft skills) молоді, навичок <br>міжособистісного спілкування, розвиток обдарованості особистості. Розкрито досвід <br>факультету соціальної та психологічної освіти УДПУ імені Павла Тичини щодо виявлення <br>та формування у здобувачів вищої освіти навичок «soft skills» в умовах позанавчальної, <br>позааудиторної роботи, професійного розвитку.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291876 ЗБЕРЕЖЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я МОЛОДІ В УМОВАХ ПОВНОМАСШТАБНОЇ ВІЙНИ 2023-11-29T18:43:59+02:00 Ірина Пєша pеsha_iv@ukr.net Тетяна Андріученко tatavik@ukr.net <p>Статтю присвячено розгляду проблеми, що є наразі актуальною для України: підтримка <br>психічного здоров’я молоді в умовах повномасштабної війни. Молоді люди отримують <br>суттєві навантаження на своє психічне здоров’я у зв’язку з посиленою стресовою <br>ситуацією, травматичними подіями, втратою близьких та загрозою власній безпеці. <br>Збереження оптимального психічного здоров’я молоді в умовах війни потребує <br>впровадження системи психологічної підтримки, психотерапевтичних методів та <br>профілактичних заходів, а також проведення освітніх заходів щодо основ психічного <br>здоров’я та психологічних стратегій самодопомоги. Психічне здоров’я молоді є однією із <br>ключових складових відновлення та розбудови українського суспільства у повоєнний час.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291878 ЗАСТОСУВАННЯ ЯКІСНИХ МЕТОДІВ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ТРАВМАТИЧНОГО ДОСВІДУ МАРІУПОЛЬСЬКИХ СТУДЕНТІВ-ВОЛОНТЕРІВ ПІД ЧАС ВІЙНИ 2023-11-29T19:06:56+02:00 Оксана Ташкінова Tashkinovaks@gmail.com <p>У статті проаналізовано досвід застосування якісних методів соціологічного дослідження <br>для вивчення соціально-значущих практик соціальної роботи та волонтерства в складних <br>екстремальних ситуаціях (на прикладі травматичного досвіду маріупольських студентівволонтерів під час війни). В основі статті покладено матеріали е-щоденників, поданих для <br>участі у конкурсі «Волонтерське серце Маріуполя». Конкурс проводився у січні 2023 року серед студентів маріупольських закладів вищої освіти (тимчасово переміщених ЗВО). <br>Волонтерство розглянуто як вид соціально-значущої діяльності та засіб реагування <br>особистості на перебування в екстремальній ситуації.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291882 НАДАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ПОСЛУГ ТРАВМОВАНИМ ДІТЯМ ЗА ЧАСІВ ВІЙНИ: ДОСВІД УКРАЇНИ ТА ШВЕЦІЇ 2023-11-29T19:24:37+02:00 Оксана Черниш Chernyshoxana@gmail.com Ірина Жалінська zhalinska@gmail.com Анастасія Мельник zhalinska@gmail.com <p>Проблема психічного здоров’я дітей становить особливий інтерес для науковців з огляду на <br>її важливість для формування майбутнього здорового суспільства. Особливої актуальності <br>це питання набуває в надзвичайних ситуаціях, таких як війна, коли кількість стресових <br>ситуацій та їх вплив важко передбачити. У статті розглянуто досвід та підходи <br>соціальних служб України та Швеції до надання підтримки травмованим дітям під час <br>війни. У роботі з травмованими дітьми виділено три етапи: ідентифікація, лікування та <br>профілактика. Досліджено та порівняно практику соціальної роботи у різних країнах в <br>межах визначених фаз. Представлене дослідження демонструє спільні зусилля між Швецією <br>та Україною у підтримці, яку соціальні служби надають постраждалим від війни дітям. <br>Дослідження базується на індуктивному підході. Інтерв’ю, проведені з соціальними <br>працівниками, психологами, шкільними консультантами та представниками відповідних <br>організацій, є основою цієї статті. Вивчено думки експертів із зазначеної теми. Крім того, <br>було висвітлено схожість і відмінності в наданні соціальної підтримки в порівнюваних <br>країнах. Визначено основні фактори, що впливають на підходи до роботи соціальних <br>працівників з травмованими дітьми порівнюваних країн. Досліджено підходи до роботи з <br>батьками щодо підтримки постраждалих від війни дітей у порівнюваних країнах. <br>Розглянуто різні проблеми, пов’язані з наданням соціально-психологічної підтримки <br>травмованим дітям, такі як ресурси та спроможність системи соціальної підтримки. <br>Розглянуто вплив інших факторів на виникнення психологічної травми у дітей, на яких <br>наголошували експерти. Зокрема, особливу увагу приділено впливу соціальних мереж. Також розглянуто роль соціальних працівників на етапі профілактики травматизму, а також <br>проблеми системи соціального супроводу, що при цьому виникають. Зазначено нагальність <br>звернення до психічного здоров’я дітей та важливість співпраці між органами влади для <br>надання ефективної підтримки та лікування.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 http://srso.udpu.edu.ua/article/view/291885 АКАДЕМІЧНА ДОБРОЧЕСНІСТЬ – ЗАСАДНИЧА ЦІННІСТЬ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ 2023-11-29T19:48:25+02:00 Наталія Коляда koliada_n@ukr.net Наталія Левченко n.levchenkod@gmail.com <p>У статті здійснено аналіз міжнародного та вітчизняного досвіду забезпечення академічної <br>доброчесності в закладах вищої освіти.<br>Авторами проаналізовано моделі дотримання академічної доброчесності в країнах <br>Європейського Союзу. Також здійснено аналіз досвіду популяризації та дотримання академічної доброчесності на факультеті соціальної та психологічної освіти Уманського <br>державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Представлено організаційноправові основи формування інституту академічної доброчесності у сфері освіти, які <br>задекларовані у Законах України «Про вищу освіту», «Про освіту», «Про авторське право і <br>суміжні права», «Про наукову та науково-технічну діяльність»; проєкті Закону України «Про академічну доброчесність»; Рекомендаціях для закладів вищої освіти щодо розробки та впровадження університетської системи забезпечення академічної доброчесності.</p> 2023-10-31T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023