АКМЕОЛОГІЧНА ВЗАЄМОДІЯ УЧАСНИКІВ ІНКЛЮЗИВНОГО ПРОЦЕСУ В ІНКЛЮЗИВНОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31499/2618-0715.2(7).2021.244857

Ключові слова:

інклюзивна освіта, інклюзивне освітнє середовище, інклюзивна освітня політика, акмеологічна взаємодія, полібар'єрність

Анотація

У статті охарактеризовано передумови створення і впровадження інклюзивного освітнього середовища в умовах закладів вищої освіти в Україні. Виявлено  протиріччя між         наявністю нормативно-правової бази, що регулює процес отримання вищої освіти студентами з особливими освітніми потребами  та відсутністю відповідних фізичних, психологічних умов для реалізації права на освіту, протиріччя між існуванням тенденції до інтеграції освітнього процесу та необхідністю індивідуалізації освітнього процесу. Визначено, що стан розвитку інклюзивної освіти в Україні характеризується недостатньою розробленістю соціальних і акмеологічних механізмів взаємодії ключових фігур освітнього процесу. Охарактеризовано види інклюзивного навчання, які впроваджують заклади вищої освіти. Розглянуто досвід імплементації інклюзивної освітньої політики Національного університету «Львівська політехніка» та Університету «Україна». Представлено авторську розробку моделі акмеологічної взаємодії учасників інклюзивного процесу в інклюзивному освітньому середовищі та розтлумачено критерії і показники оцінки взаємодії учасників інклюзивного процесу в інклюзивному освітньому середовищі. Виявлено, що серйозною перешкодою запровадження інклюзивної вищої освіти в Україні є брак фінансових можливостей університетів: відсутнє облаштоване середовище, не існує спеціальних програм, які спрямовані на таке навчання. Зроблено висновки щодо важливості акмеологічної взаємодії учасників інклюзивного процесу  в інклюзивному освітньому середовищі, яка полягає не тільки в покращенні становища студентів з особливими освітніми потребами, але й у створенні позитивних аспектів соціального розвитку в цілому.

Біографія автора

Тетяна Шаповалова , Національний університет «Львівська політехніка»

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри соціології та соціальної роботи

Посилання

Hrishko, O., Klevaka, L. (2017). Suprovid navchannia studentiv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy u vyshchomu navchalnomu zakladi. Vytoky pedahohichnoi maisternosti – The origins of pedagogical skills, Vol. 19, 90–95.

Klos, L., Haiduk, N., Pavlysh, V. (2019). Z dosvidu formuvannia inkliuzyvnykh osvitnikh posluh (na prykladi Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika»), Profesiina osvita – Professional education, Vol. 3, 62–65.

Malyshevska, I. (2015). Pravo na vyshchu osvitu osib z osoblyvymy osvitnimy potrebamy ta invalidnistiu u zakonodavstvi Ukrainy. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia – Special child: training and education, Vol. 2, 27–34. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/DLog_2015_2_6

Ohneviuk, V.O. (2015) Filosofski pohliady na rol osvity u formuvanni akme- osobystosti: istorychnyi aspekt. Problemy osvity: zbirnyk naukovykh prats – Problems of education: collection scientific works. Zhytomyr-Kyiv: Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka, Vol. 84, 8–14.

Rzhevska, N. (2015). Intehratsiia abo inkliuziia: model pobudovy osvitnoho protsesu dlia zdobuvachiv vyshchoi osvity z osoblyvymy potrebamy. Humanitarnyi visnyk Derzhavnoho vyshchoho navchalnoho zakladu «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody» – Humanitarian bulletin of Hryhorii Skovoroda State Pedagogical University in Pereiaslav-Khmelnytskyi. Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia, Vol. 36, 118–128. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gvpdpu_2015_36_16

Semyhina, T. (2019). Popyt na inkliuzyvnyi osvitnii prostir yak vyklyk dlia ukrainskykh universytetiv. Rynok osvitnikh posluh: vyklyky suchasnosti: Zbirnyk materialiv naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu – The market of educational services: the challenge of modernity: Collection of material of Scientific and Practical Conference with International Participation. Kyiv: APSVT, 64–66

Chaikovskyi, M. Ye. (2010). Dosvid vprovadzhennia inkliuzyvnoho navchannia v universyteti «Ukraina»: Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina» – Collection Scientific works of Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of University «Ukraine», Vol. 2, 8–11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2010_2_3

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-09-29

Номер

Розділ

Статті